Basisschool Aloysiusschool in Schagen

Het team van Aloysiusschool in Schagen

Current section: team
Langestraat 3
1741 Schagen

Zie hier hoe het team van Aloysiusschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Aloysiusschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Aloysiusschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Aloysiusschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Aloysiusschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.2%)
Man (11.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Aloysiusschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (38.9%)
35-45 jaar (22.2%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Aloysiusschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70.6%)
Direct ondersteunend personeel (23.5%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Aloysiusschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling van Lesvervanging op de Aloysiusschool

Op de Aloysiusschool in Schagen, waar we streven naar ononderbroken kwalitatief onderwijs, begrijpen we dat flexibele lesvervanging essentieel is. Vanwege het landelijke tekort aan onderwijspersoneel hebben wij diverse strategieën ontwikkeld om uw kind altijd een stimulerende leeromgeving te bieden, zelfs bij afwezigheid van de vaste leerkracht. Onze aanpak voor een effectieve invulling van lesvervanging is veelzijdig. Waar mogelijk zetten we onze toegewijde duocollega's in, die flexibel hun planning aanpassen om lessen over te nemen. Voor langdurige afwezigheden, zoals zwangerschapsverlof, starten we ruim op tijd met de aanvraag van een leerkracht uit de regionale vervangingspool. Dit garandeert continuïteit en expertise in de klas. Indien deze opties niet toereikend zijn, mobiliseren we onze getalenteerde leerkrachtondersteuners en LIO-studenten. Door de dagelijkse planning slim te herorganiseren, vangen we kortdurend verzuim op een efficiënte manier op. Voor zeer korte afwezigheden van een of twee uur, regelen we de vervanging altijd intern, zodat de lesdoelen behaald blijven. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle bovengenoemde oplossingen ontoereikend blijken, kunnen klassen tijdelijk worden opgesplitst en verdeeld over andere groepen. Hoewel we ons uiterste best doen om altijd een passende oplossing te vinden, benadrukken we dat het landelijke lerarentekort soms uitdagingen met zich meebrengt. De Aloysiusschool blijft zich onverminderd inzetten voor de best mogelijke onderwijservaring voor elk kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ons Team van Onderwijsexperts: Extra Ondersteuning op de Aloysiusschool

9

Taal en Rekenen: Vakkundige Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist
Kwaliteitscoördinator
Jonge Kind Specialist

Toelichting van de school:

Voor optimale taal- en rekenontwikkeling zetten wij een breed scala aan specialisten in. Onze orthopedagoog werkt vanuit Sarkon, en een toegewijde logopedist is tweemaal per week aanwezig voor consulten en screenings van risicoleerlingen. De overige deskundigen, waaronder onze remedial teachers en specialisten voor meer- en hoogbegaafdheid, maken integraal deel uit van ons toegewijde schoolteam om uw kind de best mogelijke begeleiding te bieden.

7

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional
Kanjertrainer
Kwaliteitscoördinator
Jonge Kind Specialist

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Onze kwaliteitscoördinator is tevens een gecertificeerd Kanjertrainer, wat zorgt voor een positieve en veilige schoolcultuur. Daarnaast beschikt een van onze ervaren leerkrachten over specialistische kennis en vaardigheden op het gebied van autisme, om leerlingen met specifieke behoeften optimaal te ondersteunen.

5

Gedrag en Werkhouding: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Voor een optimale gedragsontwikkeling en werkhouding bieden wij gerichte ondersteuning. Onze leerlingbegeleiders volgen continu bijscholing om up-to-date te blijven met de nieuwste inzichten en methodieken. Onze leerkrachtondersteuner heeft specifiek onderzoek gedaan naar gedrag en taakaanpak, wat bijdraagt aan effectieve leerstrategieën en een gestructureerde leeromgeving.

2

Motorische Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging en Coördinatie

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Vakleerkrachten Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

De motorische ontwikkeling van jonge kinderen stimuleren wij actief. Jaarlijks wordt een fysiotherapeut ingeschakeld voor de screening van leerlingen in de onderbouw die extra aandacht nodig hebben voor hun motorische vooruitgang. Onze gespecialiseerde vakleerkrachten bewegingsonderwijs zorgen voor een gevarieerd en uitdagend lesaanbod, gericht op het verbeteren van coördinatie en algemene lichamelijke fitheid.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Samenwerking met Ouders

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met ouders. Wij schakelen externe expertise in wanneer dit nodig is, om zo de best mogelijke zorg en ondersteuning te garanderen. Deze gezamenlijke aanpak zorgt ervoor dat alle kinderen zich veilig en verzorgd voelen binnen onze schoolomgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
23
Totaal specialisten
23
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Technieklokaal
Speellokaal
Kinderkeuken
Praktijkruimte logopedie
Aula met podium en tribune
Buitenschoolse opvang en peuterspeelzaal in 2025
Speelleerplein onderbouw en Leerplein bovenbouw

Ontdek Onze Expertise: Ondersteuning op Maat voor Elke Leerling

Hoe de Aloysiusschool Uitzonderlijke Zorg Biedt

Bij de Aloysiusschool in Schagen geloven we in het bieden van optimale ondersteuning aan al onze leerlingen. We signaleren en begeleiden kinderen met specifieke onderwijsbehoeften, zodat zij hun volledige potentieel kunnen bereiken. ADHD: We herkennen ADHD en stellen een individueel begeleidingsplan op. Onze aanpak in de klas is gestructureerd, eventueel aangevuld met externe expertise, om uw kind de nodige steun te bieden. ASS (Autisme Spectrum Stoornis): Voor leerlingen met ASS creëren we een veilige omgeving met een voorspelbare structuur binnen de reguliere klassensituatie. Ook hier werken we nauw samen met externe specialisten indien nodig. Meerbegaafdheid en Hoogbegaafdheid: We signaleren meerbegaafde leerlingen en sluiten aan bij hun specifieke leerbehoeften. Dit doen we in de klas, via onze interne plusklas, en met mogelijke externe ondersteuning van de Plusklas Schagen. Dyslexie: Onze aanpak voor dyslexie is gebaseerd op het EED-protocol. We stellen een begeleidingsplan op en bieden structurele leesbegeleiding buiten de reguliere lessen. Faalangst en Concentratieproblemen: Kinderen met faalangst of concentratieproblemen ontvangen gerichte begeleiding van onze kwaliteitscoördinator of schoolmaatschappelijk werk. Deelname aan Kanjertraining kan hierbij ondersteunen. Pestgedrag: We pakken pestgedrag proactief aan met methodes zoals de 7 gewoonten, gouden weken en de Kanjertraining, zowel preventief in de groep als individueel. We volgen strikt ons anti-pestprotocol. Ons Schoolondersteuningsprofiel bevat gedetailleerde informatie over al onze ondersteuningsmogelijkheden. Voor specifieke vragen kunt u altijd terecht bij onze kwaliteitscoördinator. Toekomstgericht Aanbod: We blijven ons aanbod ontwikkelen, met een focus op groepsdoorbrekend werken en inclusief onderwijs. Door de samenhang tussen een goed aanbod, eigen tempo en een passende werkplek te waarborgen, vergroten we het welbevinden en de betrokkenheid van onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op de Aloysiusschool

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2024-2028?

De Aloysiusschool werkt continu aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit door middel van een cyclisch proces. Wij zien onszelf als een lerende organisatie, waar zowel leerlingen als medewerkers zich continu ontwikkelen. Kwaliteit betekent voor ons het maken van bewuste keuzes, reflecteren op ons handelen en het vergroten van onze invloed op positieve schoolontwikkeling. Feedback verzamelen we via werkoverleg, analyse van leerresultaten, klassenbezoeken en korte observaties. Ons schooljaarplan, dat onze visie en missie weerspiegelt, is erop gericht onze school continu te verbeteren. Dit plan is tevens publiekelijk beschikbaar op onze website. De ambities voor de periode 2024-2028 zijn onderverdeeld in drie kerngebieden: kindgericht en inclusief onderwijs, didactiek en aanbod, en het versterken van onze LEV-cultuur. Binnen kindgericht en inclusief onderwijs streven we naar een doorgaande lijn in pedagogisch handelen, met een persoonlijke en coachende aanpak. We bevorderen groepsdoorbrekend werken om optimaal aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van elk kind en ontwikkelen onze visie op inclusief onderwijs verder. Wat betreft didactiek en aanbod, verweven we burgerschap nauw met thematisch werken en The Leader In Me (TLIM). We implementeren een curriculum voor digitale geletterdheid en verrijken ons aanbod voor spelend leren door exploratie en reflectie. Betekenisvol onderwijs wordt uitgebreid, met aandacht voor metacognitie en de werking van het brein. We borgen de leerlijnen, breiden formatief handelen uit, versterken NT2-onderwijs, starten een praktijkgerichte klusklas, vernieuwen de screening voor hoogbegaafde leerlingen en werken dynamisch met MijnRapportfolio. Tot slot, binnen onze LEV-cultuur, implementeren we een nieuwe gesprekkencyclus, optimaliseren we vergaderstructuren en organiseren we onderwijs in een horizontale structuur met duidelijke rollen voor experts. We verstevigen ons systeem van kwaliteitskaarten, bevorderen de samenwerking tussen experts en vergroten de betrokkenheid van ouders om de thuisbetrokkenheid te versterken.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen en waar halen we ondersteuning vandaan?

Om onze ambitieuze onderwijsdoelen te bereiken, zetten we in op gerichte professionele ontwikkeling. Via werkoverleg en collegiale consultatie bevorderen we feedback, feedup en feedforward. We formuleren succesfactoren en maken concrete afspraken voor duurzame implementatie. Daarnaast ontvangen we waardevolle ondersteuning van externe partners. Onze school profiteert van gespecialiseerde begeleiding en scholing van IPC-Nederland voor het IPC-curriculum, en van Snappet en Mijn Rapportfolio voor digitale leeromgevingen en rapportage. E-wise biedt ons een breed scala aan online cursussen en op maat gemaakte opleidingen, gericht op zowel persoonlijke als schoolbrede ontwikkeling. De coördinatie van deze ontwikkelpunten ligt in handen van onze specialisten en het managementteam (MT).

Ontdekking en Ontwikkeling: Ons Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Spelenderwijs Leren en Ontdekken met Thematisch Onderwijs Bij Aloysiusschool Schagen geloven we dat spelen essentieel is voor de ontwikkeling van jonge kinderen. In de kleuterfase bloeit leren op door middel van spel. Binnen het spel en tijdens kringactiviteiten komen alle ontwikkelingsgebieden samen: taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele vaardigheden. Om deze ontwikkeling optimaal te stimuleren, werken we met boeiende thema's die aansluiten bij de belevingswereld van onze leerlingen. We creëren een rijke en uitdagende leeromgeving door continu wisselende speelhoeken en ontdekplekken in te richten. De activiteiten worden aangeboden binnen het kader van spel, waarbij leerkrachten actief meespelen en observeren. Door de thema's te verbinden met de ideeën van de kinderen, stimuleren we hun spel en worden ze uitgenodigd tot nieuwe ontdekkingen. We begeleiden het spel op diverse niveaus, zowel voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben als voor kinderen die extra uitdaging zoeken. Onze onderbouw werkt nauw samen in groepen 1, 2 en 3, waarbij dezelfde thema's centraal staan. Elke groep verkent het overkoepelende thema vanuit een eigen thematische invalshoek, wat zorgt voor een breed en gevarieerd spelaanbod voor alle kinderen.

Veelgestelde vragen

Biedt Aloysiusschool Schagen extra ondersteuning en uitdaging voor jonge kinderen?

Ja, Aloysiusschool Schagen heeft een uitgebreid aanbod voor jonge kinderen. Dit omvat speciale programma's zoals kinderopvang, voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en een schakelprogramma gericht op jonge kinderen met een verhoogd risico op taalontwikkelingsachterstand. Deze initiatieven zorgen voor een optimale start in het onderwijs.

Ja, Aloysiusschool Schagen heeft een uitgebreid aanbod voor jonge kinderen. Dit omvat speciale programma's zoals kinderopvang, voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en een schakelprogramma gericht op jonge kinderen met een verhoogd risico op taalontwikkelingsachterstand. Deze initiatieven zorgen voor een optimale start in het onderwijs.

Kinderopvang en Peuteropvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Schakelprogramma voor jonge kinderen met een taalontwikkelingsachterstand

Met welke organisaties werkt Aloysiusschool Schagen samen voor jonge kind programma's?

Aloysiusschool Schagen werkt nauw samen met diverse lokale partners om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken. Deze samenwerkingen zijn essentieel voor het bieden van een doorlopende lijn van educatie en ontwikkeling, met name met SKRS voor kinderopvang en peuteropvang, en De Hooijbergh voor peuterspeelzaalactiviteiten.

Aloysiusschool Schagen werkt nauw samen met diverse lokale partners om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken. Deze samenwerkingen zijn essentieel voor het bieden van een doorlopende lijn van educatie en ontwikkeling, met name met SKRS voor kinderopvang en peuteropvang, en De Hooijbergh voor peuterspeelzaalactiviteiten.

SKRS kinderopvang
SKRS peuteropvang
De Hooijbergh peuterspeelzaal
Team | Aloysiusschool in Schagen | [2025] Schoolregister