Aloysiusschool
Langestraat 3
1741 HB Schagen

Schoolweging

Schoolweging
27.34
Spreiding
5.99

De schoolweging van Aloysiusschool Schagen is 27,34 , met een spreiding van 5,99 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,85% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit is consistent hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (96,45%), wat duidt op effectieve basisvaardighedentraining.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

70,97% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit is significant hoger dan het regionaal gemiddelde (61,13%). De school scoort hiermee in de bovenste 25% van vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 22,81% vwo en 15,79% havo/vwo-adviezen (samen 38,6%). Dit overtreft de regionale percentages (18,61% vwo en 10,93% havo/vwo). Praktijkgericht advies (vmbo-b/k) blijft beperkt tot 3,5%, lager dan het landelijk gemiddelde van 9,6%. De brede adviesrange (van vmbo-b tot vwo) sluit aan bij de relatief grote spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAloysiusschool SchagenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de groepen 1 en 2 volgen wij de ontwikkeling van de kinderen via het leerlingvolgsysteem Looqin. Hierbij staat welbevinden en betrokkenheid van de kinderen voorop. De tussentijdse resultaten van de groepen 3 t/m 8 worden gemeten door het leerlingvolgsysteem van IEP. Dit geldt voor de volgende vakken: Lezen (begrijpend lezen), rekenen, taalverzorging en technisch lezen, De toetsen worden op twee momenten in het jaar afgenomen. De resultaten worden geanalyseerd en besproken en op basis van deze resultaten wordt ons onderwijs waar nodig bijgesteld of verbeterd. Dit alles via een PDCA cyclus. In ons schoolplan beschrijven we de wijze waarop we onze doelen evalueren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

74,19% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven de landelijke 62,93%. Slechts 9,68% zit onder advies (vs. 11,81% landelijk). De 'boven advies'-score van 16,13% benadrukt kwalitatieve advisering. Dit past bij de geïntensiveerde monitoring in groep 8 zoals beschreven in het Ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Visie: We baseren onze missie op drie basisbehoeften die elk kind nodig heeft. Dat zijn relatie, competentie en autonomie. In onze missie vertaalt dit zich in de drie kernzinnen * Ik mag er zijn. * Ik vertrouw op wat ik al kan. * Ik doe het zelf en samen. Jonge kinderen zijn afhankelijk van anderen. Wanneer je afhankelijk bent, heb je anderen nodig om je doel te bereiken. Wanneer je groeit in onafhankelijkheid (het zelf kunnen en doen vanuit vertrouwen), bereik je doelen op eigen kracht. Bij wederzijdse afhankelijkheid (open staan voor de ander om samen meer te bereiken) komen jouw initiatieven samen met die van anderen. Deze groei, van afhankelijkheid naar onafhankelijkheid en uiteindelijk naar wederzijdse afhankelijkheid, gaat over leiderschap. Wilt u hier meer over weten? Kijk op onze webpagina over "The Leader in Me" LEES MINDER

Ik mag er zijn

Ik vertrouw op wat ik al kan

Ik doe het zelf en samen

Wat is de werkwijze van de Aloysiusschool voor sociale ontwikkeling?

De Aloysiusschool streeft naar persoonlijk leiderschap door te werken volgens de principes van de zeven gewoonten: 1. Ik ben proactief; 2. Ik begin met het einddoel voor ogen; 3. Ik doe belangrijke dingen eerst; 4. Ik denk win-win; 5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden; 6. Creëer synergie; 7. Houd de zaag scherp.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Aloysiusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Aloysiusschool gebruikt Kanvas, Looqin (observatiesysteem voor groep 1 en 2), en eigen observaties en registraties om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Aloysiusschool?

De Aloysiusschool gebruikt Kanjertrainingen, 'The leader in me' met de 7 gewoonten, en de Gouden weken - werkwijze voor groepsvorming voor sociaal-emotioneel leren.