Rooms Katholieke Basisschool de Springplank in Sassenheim - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Springplank Sassenheim is 28,23 , met een spreiding van 6,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.52% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De score ligt ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (96.37%), wat consistent is met de sterke basisdidactiek beschreven in het schoolplan.
Fundamenteel niveau
Score: 97.5177%
Streefniveau
De Springplank overtreft het streefniveau aanzienlijk: 70.92% van de leerlingen behaalt dit niveau, tegen 60.51% bij vergelijkbare scholen. De inspectienorm van 48.6% wordt ruim overschreden, wat duidt op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.
Streefniveau
Score: 70.9219%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft nadrukkelijk hoge adviezen: 21.95% vwo (vs. 18.61% regio) en 17.07% havo. Praktijkonderwijs blijft met 2.44% iets boven het regionaal gemiddelde (1.01%). De brede adviesrange sluit aan bij de gemengde leerlingenpopulatie en intensieve begeleiding volgens het ontwikkelingsperspectief.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyse laat vooruitgang zien: groep 8 scoort 3.8% hoger op begrijpend lezen dan groep 7. De school overtreft daarbij geregeld Amsterdamse benchmarks (LIB-score 177.62 vs. 176.8). De integrale aanpak van taalvaardigheid blijkt effectief uit de Cito-resultaten (gem. 537.54 tussen 2014-2017).
Toets | De Springplank Sassenheim | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.62 | 176.8 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Schooljaar 2023-2024 stapt de school over naar Leerling in Beeld, een leerling volgsysteem voor de kernvakken: taal, rekenen en lezen. Leerling in Beeld (LIB) is ontwikkeld door het CITO. Twee maal per jaar worden de leerlingen, vanaf groep 3 getoetst op deze vaardigheden. In de maanden januari en februari worden de M toetsen afgenomen, in de maand juni de E-toetsen. Resultaten worden intern besproken met intern begeleider en de leerkracht van de groep. Waar nodig worden acties voor verbetering ingezet. Verbeteringen kunnen op schoolniveau en/of klassenniveau plaatsvinden. In gesprekken met ouders en kinderen worden de resultaten van deze toetsen gedeeld, besproken en worden er afspraken gemaakt voor verbetering. Met de afname van deze toetsen waarborgen wij onze onderwiiskwaliteit. De resultaten van de groepen worden besproken met een medewerker van Onderwijs en Kwaliteit van de Sophiascholen. Samen wordt gekeken of de kwaliteit van onderwijs voldoet aan de normeringen die zijn gesteld. Waar nodig worden er verbeteringen toegepast.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Slechts 3.23% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11.81%), terwijl 80.65% op advies functioneert. Deze cijfers onderstrepen de nauwkeurige advisering en ‘warme overdracht’ naar het VO. De school scoort hierbij consistent boven vergelijkbare scholen.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals: samenwerken, conflicten oplossen, zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief, sociaal en veilig klimaat, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Leerlingen komen pas tot leren als zij zich gerespecteerd en gewaardeerd voelen. Deze houding verwachten we van leerlingen, leerkrachten en ouders en zorgt voor een veilig klimaat. Wij bieden een gestructureerde omgeving waarin de leerlingen zich binnen gestelde kaders kunnen bewegen. Regels en afspraken zijn nodig om tot en fijne leer -en werkomgeving te komen. LEES MINDER
Wij vertrouwen elkaar
Wij werken, spelen samen
Wij vieren samen
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool de Springplank voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool de Springplank werkt aan sociale competenties door middel van de Kanjertraining, Taakspel en het monitoren van de sociale veiligheid met Hart & Ziel. De Kanjertraining is een anti-pestprogramma dat kinderen leert verschillende soorten gedrag te herkennen en hoe ze daarop kunnen reageren. Taakspel legt de nadruk op samenwerking om een doel te bereiken. Hart & Ziel meet de sociale ontwikkeling en veiligheidsbeleving. Seksualiteit en seksuele diversiteit komen aan bod via de methode 'Kriebels in je buik'. De school besteedt structureel aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen door actief burgerschap te stimuleren, bijvoorbeeld door verkiezingen voor de leerlingenraad rond Prinsjesdag. De school heeft een rookvrij schoolterrein om een gezonde omgeving te bieden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool de Springplank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool de Springplank gebruikt Kijk! en Hart & Ziel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool de Springplank?
Rooms Katholieke Basisschool de Springplank gebruikt de Kanjertraining en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.