
Schoolweging
De schoolweging van Bosbeekschool is 25,63 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,18% behaalde het overgrote merendeel van de leerlingen het fundamenteel niveau. Dit is significant hoger dan het landelijk gemiddelde (96,61%) en benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij dalende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
71,19% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 53,8%. Dit duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, vooral gezien de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke focus op hogere onderwijsvormen: 30,43% vwo-advies (vs. 18,61% landelijk) en 17,39% havo. Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t (30,43%), wat samen met het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen wijst op een theoretische schoolcultuur. De adviezen liggen structureel boven vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Bosbeekschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.62 | 177.28 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Bosbeekschool volgen we de kinderen vanaf groep 1 t/m groep 8. Dat doen we aan de hand van ons leerlingvolgsysteem. Wij volgen de kinderen op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling en cognitieve ontwikkeling. Bij de groepen 1/2 volgen wij de kinderen a.d.h.v. leeftijd gerelateerde doelen. Wat mag je verwachten van een leerling van 4 jaar en 3 maanden, 4 jaar en 6 maanden (etc)? Dat gebeurt aan de hand van diverse observaties. De bevindingen worden vastgelegd in ons digitaal systeem 'Bosos'. Twee keer per jaar nemen we de landelijk genormeerde toetsen af bij de groepen 3 t/m 8 op de diverse vakgebieden. Daarnaast volgen we de kinderen aan de hand van de methode gebonden toetsen en het dagelijkse werk. Jaarlijks stellen we schooldoelen en schoolnormen. Twee keer per jaar kijken we met elkaar naar de resultaten (trendvergaderingen) en voeren we passende interventies uit. Op sociaal-emotioneel gebied volgen we de kinderen aan de hand van observatielijsten en de leerling vragenlijsten. In groep 8 geven we eerst een voorlopig advies, maken de kinderen de LIB B8 toets en later de Doorstroomtoets en geven we vervolgens als school een definitief schooladvies. Ouders hebben toegang tot het ouderportaal. Zij kunnen dagelijks de resultaten van hun kind(eren) volgen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 17,95% onderadvisering (iets boven landelijk gemiddelde) en 64,1% op advies, toont de school een realistisch adviesbeleid. De combinatie van NIO-testen en doorlopende monitoring blijkt effectief: slechts 5 van de 39 leerlingen uit 2022-2023 stroomden lager in dan geadviseerd.
Sociale ontwikkeling
Wij stellen de kinderen in de gelegenheid zich binnen hun eigen capaciteit zo volledig mogelijk te ontwikkelen. Wij doen, binnen de mogelijkheden van de school, onze uiterste best om leerlingen de ondersteuning te bieden die ze nodig hebben. Dat doen we samen met de ouders. Wij zijn een Vreedzame school. Deze sociaal-emotionele methode is in preventieve zin een mooie en passende methode. De Vreedzame School is zichtbaar in de school, maar met name in ons handelen. Jaarlijks nemen wij de WMK vragenlijst sociale veiligheid af bij leerlingen van groep 5 t/m 8, bij medewerkers en sinds het schooljaar 2024-2025 ook af bij onze ouders. Dat geeft ons een mooi totaalbeeld. Ook ons veiligheidsplan en het Burgerschapsplan ondersteunen ons proces voor het behoud van een prettig en positief schoolklimaat. LEES MINDER
samen verantwoordelijk
zorg voor elkaar
eigenaarschap bij de kinderen
Wat is de werkwijze van de Bosbeekschool voor sociale ontwikkeling?
De Bosbeekschool werkt met De Vreedzame School. Samen zijn we verantwoordelijk voor een positief pedagogisch klimaat, voor kinderen, ouders en teamleden. Gouden Regels, leerling-mediatoren, de Leerlingenraad, groepsafspraken en kringgesprekken ondersteunen dit. In groep 1/2 volgen leerkrachten de kinderen met leeftijd gerelateerde doelen vanuit Bosos. We gebruiken observaties, sociogrammen, toetsinstrumenten en tevredenheidspeilingen. Ouders worden geïnformeerd via de Nieuwsbrief.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Bosbeekschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Bosbeekschool gebruikt de volgende registratievormen: LIB sociaal emotionele ontwikkeling, Bosos (groepen 1/2) en WMK monitor sociale veiligheid.