
Schoolweging
De schoolweging van Bernardus-School is 28,70 , met een spreiding van 5,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.9% fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze consistent hoge score benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 81.7% een uitstekend streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47.1%. Deze score overtreft zowel het regionale (57.8%) als landelijke gemiddelde, wat duidt op effectieve differentiatie in de leerlingbegeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op havo (50%) en vwo (16.67%), samen 66.67% theoretische leerwegen. Dit is beduidend hoger dan bij vergelijkbare scholen (havo:16.07%, vwo:18.61%). Praktijkgerichte adviezen blijven met 8.33% vmbo-b wel onder het regionaal gemiddelde (5.64% vmbo-k/-(g)t).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Bernardus-School | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 183.5 | 177.27 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
5.1.1 Hoe houden we zicht op de ononderbroken ontwikkelingslijn van leerlingen? We houden de ontwikkeling van onze leerling in het oog door deze systematisch te volgen en vervolgens door een goede organisatie van de zorg voor de ontwikkeling van de leerling. In deze paragraaf leest u hoe dit op onze school georganiseerd is. 5.1.2 Hoe volgen we de ontwikkeling van de leerlingen? We willen dat leerlingen het beste uit zichzelf halen. Daarom is het van groot belang dat we de ontwikkeling van ons onderwijs, de groepen en vooral de leerlingen goed in beeld hebben. Hiervoor moeten we goed zicht hebben op ons onderwijs. De intern begeleiders en de directie staan daarom dichtbij het primaire proces. Dit is bijvoorbeeld te zien aan de frequentie waarin deze medewerkers in de klassen zijn te vinden. Om de onderwijskwaliteit van onze school goed in beeld te hebben en houden hanteren we de Onderwijsagenda. Dit is een jaarplanning waarin beschreven staat op welke momenten we in ieder geval samen naar ons onderwijs, de voortgang van de groepsplannen, de uitkomsten van de toetsen van ons leerlingvolgsysteem en de voortgang van de individuele leerlingen kijken. We hanteren het leerlingvolgsysteem van Cito en nemen toetsen af voor de vakken rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en taal en rekenen en taal/rekenen voor kleuters. Daarnaast gebruiken we bij de kleuters de observatielijsten van de mappen fonemisch en gecijferd bewustzijn en een digitaal leerlingvolgsysteem. We verwerken de gegevens voor verdere analyse vervolgens in ons administratie- en volgsysteem Parnassys. De informatie die uit de bovengenoemde bronnen komt bespreken we met de leerlingen en hun ouders. Op deze manier betrekken we enerzijds de leerlingen nauwer bij hun eigen proces anderzijds krijgen we bij de oordeelsvorming met betrekking tot de data input vanuit alle betrokken partijen. Dit verhoogt de betrokkenheid. Om de doorgaande lijn voor wat betreft de ontwikkeling van de leerling duidelijk te hebben en houden werken we met een leerlingportfolio. Op basis van de bevindingen die we opdoen maken de leerkrachten voor de basisvakken groepsplannen. In deze plannen wordt beschreven hoe de leerlingen zoveel mogelijk instructie en verwerking op passend niveau krijgen. Als onderdeel van de Onderwijsagenda wordt in de Centrale schoolbespreking, twee keer per jaar met het hele schoolteam, naar de cognitieve opbrengsten gekeken. Deze twee bijeenkomsten zijn de schakel tussen ons systeem van leerlingenzorg en het systeem voor kwaliteitszorg. We bepalen mogelijke verbeterplannen mede op basis van deze bijeenkomst. 5.1.3 Hoe is onze leerlingenzorg ingericht? Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, moeten een passend onderwijsaanbod krijgen. Per 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs ingevoerd. Dat betekent dat het samenwerkingsverband waaronder wij vallen de zorgplicht heeft om elk kind een passende onderwijsplek te bieden. Leerlingenzorg is de hulp die gegeven wordt aan leerlingen die extra zorg nodig hebben. Het kan te maken hebben met leer- of sociale problemen of juist de behoefte aan extra uitdaging. Op onze school is een intern begeleider verantwoordelijk voor de leerlingenzorg. De leerkracht signaleert vroegtijdig welke leerlingen daarvoor ondersteuning nodig hebben en probeert aan te sluiten bij deze zorg. Deze zorg wordt in samenwerking met de intern begeleider in kaart gebracht. De intern begeleider ondersteunt leerkrachten bij het zoeken naar de juiste ondersteuning. Voor een compleet beeld van de inrichting van onze leerlingenzorg verwijzen we u graag naar de volgende link: https://www.bernardusv.nl/ons-onderwijs/leerlingenzorg/ 5.1.4 Leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften Soms vraagt de ontwikkeling van leerlingen om ander aanbod dan het niveau van het aanbod van de leerlingen in de leeftijdsgroep. Onze school zorgt dan voor onderwijsaanbod passend bij de ontwikkeling van deze leerling en beschrijft dit in een specifiek plan voor deze leerling, het zogenaamde ontwikkelingsperspectief. Dit plan wordt met ouders besproken. Ook wordt dit plan regelmatig geëvalueerd om zo ook goede zorg te dragen voor de ononderbroken ontwikkelingslijn voor deze leerlingen. Het kan ook zijn dat een leerling om andere redenen om specifieke ondersteuning voor zijn of haar ontwikkeling vraagt. De KONOT-scholen kunnen voor de ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften een beroep doen op de ondersteuning vanuit Samenwerkingsverband (SWV) 23.02 (www.swv2302.nl, telefoonnummer: 085-0471102). Binnen dit samenwerkingsverband is deze ondersteuning decentraal geregeld in drie deelregio’s. De KONOT-scholen behoren tot deelregio Noordoost Twente. In deze deelregio wordt de extra ondersteuning georganiseerd en gecoördineerd vanuit het Onderwijs Ondersteuningscentrum (OOC) in Oldenzaal: Onderwijs OndersteuningsCentrum Lariksstraat 11,7572 DE Oldenzaalwww.ooc-notwente.nl telefoonnummer: 0541-627010 De scholen binnen SWV 23.02 hebben samen afgesproken welke passende ondersteuning ze minimaal kunnen bieden. Deze ondersteuning is beschreven in het Basisondersteuningsprofiel, te vinden onder de volgende link: Basisondersteuningsplan SWV 23.02. Naast de binnen SWV 23.02 afgesproken basisondersteuning kan onze school extra begeleiding bieden op verschillende gebieden. Onze school heeft deze extra begeleiding beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. Dit ondersteuningsprofiel is te vinden onder de volgende link: https://www.bernardussv.nl/ons-onderwijs/leerlingenzorg/
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het relatief hoge percentage onderadvisering (28.57% vs. 11.81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 28.70). Desondanks presteert 14.29% boven advies, wat aansluit bij de beschreven intensieve monitoring en ontwikkelingsgerichte aanpak.
Sociale ontwikkeling
Basisschool Bernardus wil kinderen een veilige plek bieden om vandaar uit optimaal te kunnen ontwikkelen. Ons schoolgebouw biedt een veilige basis waarbinnen we als school een veilig klimaat kunnen creëren. We willen de leerlingen van onze school duidelijk, positief en met eigen verantwoordelijkheid benaderen en verantwoordelijkheid geven. Een positief pedagogisch klimaat wordt volgens ons niet gecreëerd door regels of systemen. Het zit in de houding en het handelen van de mensen die met de kinderen werken. LEES MINDER
Veiligheid
Succes en plezier
Eigenaarschap
Wat is de werkwijze van de Bernardus-School voor sociale ontwikkeling?
De Bernardus-School werkt sinds 2016 met 'The Leader in Me', een pedagogische aanpak die kinderen in staat stelt de leiding te nemen over hun eigen handelen en leren. Deze aanpak is gebaseerd op de 7 eigenschappen van effectief leiderschap en is gericht op het ontwikkelen van verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, creativiteit en sociale vaardigheden. Daarnaast vullen de leerlingen van groep 5 t/m 8 twee keer per jaar een vragenlijst van Kindbegrip in om de beleving van veiligheid en het welzijn te monitoren.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Bernardus-School om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Bernardus-School gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.