Openbare Basisschool 't Montferland
Plantsoensingel Noord 5 A
7041 DH 's-Heerenberg

Schoolweging

Schoolweging
31.11
Spreiding
5.9

De schoolweging van ’t Montferland is 31,11 , met een spreiding van 5,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,23% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit op taal en rekenen. Ook scoort de school hiermee iets beter dan vergelijkbare scholen (95,23%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49,06% van de leerlingen haalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43,5%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (55,36%), laat het zien dat de school ondanks een complexe populatie hogere doelen stelt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies vertoont een focus op midden- en bovenbouw: 32,43% vmbo-(g)t en 24,32% havo, met een opvallend laag percentage vwo-advies (5,41% vs. 18,61% landelijk). Dit past bij de schoolweging en sluit aan op de theoretische leerwegen. Het praktijkonderwijs blijft beperkt (0% op school vs. 1,01% regio).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t MontferlandGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toetsing van ons onderwijs Op onze school maken wij onderscheid tussen methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen. Methodegebonden toetsen zijn onderdeel van een methode en toetsen het effect van ons onderwijs direct nadat we een hoofdstuk of leerstofblok hebben behandeld. Groepsleerkrachten kunnen hiermee hun onderwijs direct afstemmen indien nodig. Niet-methodegebonden toetsen zijn landelijke toetsen die kunnen aangeven hoe onze leerlingen op een bepaald vakgebied presteren vergeleken met een landelijk gemiddelde. Zij toetsen het lange termijn effect. Deze toetsen worden digitaal verwerkt in een Leerlingvolgsysteem (LVS). Wij maken hiervoor gebruik van de DIA-toetsen. De opbrengsten van deze toetsen noemen wij tussenopbrengsten. Na het afnemen van de LVS-toetsen (januari en juni) wordt er samen met het team bekeken wat de tussenopbrengsten zijn geweest van ons onderwijs. Deze resultaten worden met het team geanalyseerd op schoolniveau en daar waar nodig kunnen er schoolbreed aanpassingen worden ingevoerd. Het LVS wordt dus ook gebruik als middel om de kwaliteit van ons onderwijs te bewaken. Na de schoolanalyse volgt per groep een groepsanalyse door de groepsleerkracht. Deze analyse wordt besproken met de intern begeleider in de groepsbespreking. Hieruit kunnen aanpassingen op groepsniveau voortkomen. Na de groepsanalyse kunnen er leerlingen bij de intern begeleider worden gemeld voor een leerlingbespreking. Meestal volgt hierna een plan van aanpak, vaak vastgelegd in een HGW kaart, dat samen met ouders wordt besproken en na verloop van tijd wordt geëvalueerd. De intern begeleider zorgt voor het coördineren van het LVS en de leerlingenzorg. Zij ondersteunt hierbij de groepsleerkrachten en is indien gewenst aanwezig bij besprekingen met ouders en externe instanties.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

67,44% van de leerlingen presteert op advies, boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Slechts 13,95% zit onder advies (iets hoger dan 11,81% landelijk). De school hanteert een cyclisch adviesproces met herbeoordeling, wat mogelijk deze precisie verklaart.

Sociale ontwikkeling

OBS 't Montferland streeft naar een schoolklimaat waarin een leerling zich veilig en gewaardeerd voelt en tegelijkertijd voldoende bagage meekrijgt om na onze school verder te kunnen met de mogelijkheden die zij/hij heeft. We vinden het van groot belang dat er in de school een sfeer van rust en veiligheid heerst. Dit houdt in dat gedurende de gehele dag bewust wordt omgegaan met gedrag. Wij werken met de methode Kwink. Kwink is een methode voor de groepen 1 t/m 8 voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Inclusief burgerschap en mediawijsheid. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Het is praktisch, leuk en altijd actueel. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Sluit goed aan bij de principes van PBS (Positive Behaviour Support). Daarnaast maken we bewust tijd vrij voor deelname aan evenementen en culturele activiteiten waardoor het gevoel van saamhorigheid van de leerlingen bevorderd wordt. Ieder schooljaar starten we met 'de Gouden Weken' waarbij de sociale vaardigheden en het creëren van een veilige en plezierige groepssfeer centraal staan. Tijdens deze weken worden er, samen met de kinderen, klassenregels opgesteld, schoolregels besproken en is er veel aandacht voor de sociale cohesie. De klassenregels hebben vooral te maken met respect, normen en waarden. De regels zijn leefregels om samen goed met elkaar om te gaan. LEES MINDER

respect

veiligheid

vertrouwen

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool 't Montferland voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool 't Montferland meet jaarlijks de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen met het programma Kindbegrip. Leerkrachten vullen vragenlijsten in en leerlingen uit hogere groepen doen dit ook. De resultaten worden besproken met de leerlingen en ouders. Daarnaast wordt de Monitor Sociale Veiligheid gebruikt en tweejaarlijks een leerling- en oudertevredenheidspeiling afgenomen. De uitkomsten worden op schoolniveau besproken en teruggekoppeld naar de MR.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool 't Montferland om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool 't Montferland gebruikt Kindbegrip en de Monitor Sociale Veiligheid om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool 't Montferland?

Openbare Basisschool 't Montferland gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.