
Schoolweging
De schoolweging van Schengehof is 29,96 , met een spreiding van 4,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,99% behaalde resultaten voor het fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,71%). Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 33,33% havo/vwo en 16,67% vwo-advies (totaal 50% hoog advies), tegenover 29,54% bij vergelijkbare scholen. Tegelijkertijd valt een klein aandeel praktijkonderwijs op (2,5% van de adviezen vs. 1,01% regio), passend bij de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Schengehof | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen worden er regelmatig toetsen afgenomen. Naast de toetsen behorend bij de methodes gebruiken we de zogenaamde 'methode onafhankelijke toetsen'. De scholen van Stichting Albero, waartoe Schengehof behoort gebruiken de 'methode onafhankelijke toetsen' van IEP. We gebruiken de resultaten van de IEP-LVS op twee verschillende manieren: - om de ontwikkeling van kinderen in beeld te hebben (is er vaardigheidsgroei?) - om de kwaliteit van het onderwijsproces te monitoren (afwijkingen per vakgebied of per groep) Parallel aan de toetsmomenten loopt het opstellen van de onderwijsplannen. Een onderwijsplan beschrijft per vakgebied (rekenen, lezen, taal en spelling) welke doelen we in een half jaar nastreven. We houden hierbij rekening met de specifieke onderwijsbehoefte en welke accenten we de komende periode moeten leggen. Deze cyclus evalueren we 2x per jaar. In dit proces hebben de Intern Begeleider (IB'er) en directeur een ondersteunende, coachende rol.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend hoog percentage leerlingen presteert boven advies: 23,08% (vs. 25,27% landelijk). Slechts 7,69% zit onder advies (significant lager dan 11,81% gemiddeld). Dit bevestigt de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
De basis voor alle ontwikkelingen op school is (sociale) veiligheid. Alleen wanneer kinderen gevrijwaard blijven van een onveilige situatie kunnen zij zich positief ontwikkelen Op Schengehof zijn we zorgzaam voor elkaar, we steunen en helpen elkaar. Kinderen en collega’s gaan met plezier naar school en opvang. We zijn zuinig op elkaar en gaan zorgvuldig om met alle spullen. Verschillen zijn juist mooi en we gaan respectvol met elkaar om volgens afspraken, mede door de kinderen zelf gemaakt. We waarborgen sfeer en veiligheid en maken daarbij gebruik van de methode ‘KiVa’.Een hoog welbevinden betekent je lichamelijk en geestelijk goed voelen. We ondersteunen de leerlingen bij het maken van gezonde en veilige keuzes. We dragen er zorg voor dat alle kinderen kunnen deelnemen aan spel-, ontspannings- en sportactiviteiten. LEES MINDER
Samen
Welbevinden
Ontwikkeling
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Schengehof voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Openbare Basisschool Schengehof maakt gebruik van de KiVa regels en werkt aan een positief klassenklimaat en groepsvorming. De klas- en teambouwers methode wordt ingezet zodat de leerlingen elkaar beter leren kennen en samen één groep vormen. Het KiVa team coördineert de taken zoals het fungeren als aanspreekpunt voor ouders, leerlingen en collega's, het plannen van de KiVa-monitor, en het bespreken van KiVa tijdens teamvergaderingen. Naast KiVa wordt ook gewerkt met het Rots & Water programma.
Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool Schengehof om de sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Schengehof gebruikt Kijk!, KIVA-monitoring en IEP om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Schengehof?
Openbare Basisschool Schengehof gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: KiVa en Rots & Water.