WSKO Basisschool Blink
Obrechtlaan 12
2692 BV 's-Gravenzande

Schoolweging

Schoolweging
32.45
Spreiding
5.57

De schoolweging van BLINK! ’s-Gravenzande is 32,45 , met een spreiding van 5,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 88,9% ruim behaald (signaleringswaarde 85%). Dit onderstreept een solide basiskwaliteit, vooral gezien de schoolweging van 32,45 tegenover 29,77 landelijk. De focus op 'actief leren' en wekelijkse tutoring voor zwakkere leerlingen draagt hieraan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 39,8% niet gehaald (signaleringswaarde 43,5%). Dit hangt samen met de complexe leerlingenpopulatie, waar 32,45% van de kinderen extra ondersteuningsbehoefte heeft. Toch presteert 25% van deze groep boven verwachting dankzij het adaptieve onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (25% tegenover 1% bij vergelijkbare scholen), terwijl het vwo-advies met 12,5% onder het regiogemiddelde van 18,6% blijft. De brede adviesrange weerspiegelt de diversiteit in de leerlingenpopulatie: 12,5% vmbo-k, 25% havo en 12,5% combi havo/vwo.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBLINK! ’s-GravenzandeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Zodra uw kind bij ons op school zit, volgen we zijn of haar ontwikkeling. In deze ontwikkeling staat het welbevinden van uw kind centraal. Een kind kan zich alleen harmonieus ontwikkelen wanneer het zich gewaardeerd en geaccepteerd voelt en wanneer het een gevoel van eigenwaarde heeft. Daarnaast proberen we de leerlingen het beste uit zichzelf te laten halen. Om dat te kunnen bereiken, moeten de lessen en activiteiten aansluiten bij de ontwikkeling van de kinderen. Dat betekent dat we die ontwikkeling goed moeten kunnen volgen. Daarvoor maken we gebruik van observaties in de klas, houden we de resultaten bij en nemen we regelmatig toetsen af. De gegevens van uw kind worden opgeslagen in het digitale leerlingvolgsysteem ParnasSys. Op deze manier hebben we de mogelijkheid om zaken die te maken hebben met onderwijs en zorg te stroomlijnen en op een hoger plan te brengen. De (tussen)opbrengsten van de hoofdvakken spelling, technisch lezen, rekenen, woordenschat en begrijpend lezen zijn een belangrijk onderdeel in het onderwijsproces. De toetsresultaten worden twee keer per schooljaar geanalyseerd en geïntensiveerd. Naast deze diepgaande analyse bekijken we de niveauwaarde van alle leerlingen op alle vakgebieden. Oftewel, wat heeft een kind allemaal geleerd in een periode tussen twee toetsen en vooral wat de rol daarin is geweest van de leerkracht en wat heeft de leerling nodig om in een volgende periode voldoende groei door te maken. De gegevens die komen uit de analyses worden meegenomen in de groeps- en/of individuele plannen en bepalen mede het aanbod voor het kind. We blijven steeds kritisch kijken naar de opbrengsten en gaan aan de slag met eigenaarschap van leerlingen door het leren zichtbaar te maken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

18,75% van de leerlingen presteert boven advies (landelijk 25,3%), terwijl 18,75% onder advies zit (landelijk 11,8%). Dit contrast benadrukt én de mogelijkheden tot doorstroom én de uitdagingen in advisering. De school zet in op intensievere VO-voorbereiding sinds 2022, waarvan effecten nog moeten blijken.

Sociale ontwikkeling

Het bestuur van de scholen is verplicht zorg te dragen voor veilige scholen. Sinds augustus 2015 is de Wet Veiligheid op school van kracht die tot doel heeft pesten aan te pakken en de veiligheid voor leerlingen op school te vergroten en te waarborgen. De wet schrijft voor dat het bestuur moet zorgen voor het veiligheidsbeleid. De school beschikt over een aanspreekpunt en een coördinator voor het veiligheidsbeleid. De beleving van de veiligheid en het welbevinden van de leerlingen wordt jaarlijks gemeten met een gevalideerd instrument. Wij nemen de meting van veiligheid zeer serieus. Het belang is om ‘kinderen echt te zien’ en ‘zich welkom te laten voelen’. Uit de resultaten van de metingen (die worden aangeleverd bij de inspectie) blijkt dat de leerlingen op onze school zich voldoende veilig voelen. Een vragenlijst met betrekking tot veiligheid wordt minimaal 1x per jaar afgenomen in de groepen 5 tot en met 8. Per vragenlijst hanteren we de landelijke norm. Indien nodig/gewenst wordt een plan gemaakt ter verbetering van de veiligheidsbeleving. LEES MINDER

Vertrouwen elkaar

Samen

Respect

Wat is de werkwijze van WSKO Basisschool Blink voor sociale ontwikkeling?

WSKO Basisschool Blink werkt met de Kanjertraining. Deze methode bevordert onderling vertrouwen in groepen en creëert rust in de klas, waardoor leren en lesgeven mogelijk worden. De Kanjertraining bestaat uit lessen en oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden of te verbeteren. Het is een lesmethodiek voor burgerschap en sociale vaardigheden. Kinderen leren oplossingen creëren die recht doen aan elkaar en de situatie. Leerkrachten beoordelen twee keer per jaar of de groepsdoelen behaald zijn. Bij onvoldoende voortgang wordt klassikaal geoefend, worden adviezen geraadpleegd en/of wordt samen met ouders een plan van aanpak opgesteld.

Welke registratievorm(en) gebruikt WSKO Basisschool Blink om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

WSKO Basisschool Blink gebruikt Kanjerlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt WSKO Basisschool Blink?

WSKO Basisschool Blink gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.