Prins Willem Alexanderschool in 's-Gravenzande

Het team van Prins Willem Alexanderschool in 's-Gravenzande

Current section: team
Wagenmakerstraat 51
2694 's-Gravenzande

Zie hier hoe het team van Prins Willem Alexanderschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Prins Willem Alexanderschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Prins Willem Alexanderschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Prins Willem Alexanderschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Prins Willem Alexanderschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 73.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (73.1%)
Man (26.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Prins Willem Alexanderschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.8%)
25-35 jaar (23.1%)
35-45 jaar (30.8%)
45-55 jaar (19.2%)
55-65 jaar (23.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Prins Willem Alexanderschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85.2%)
Direct ondersteunend personeel (3.7%)
Indirect ondersteunend personeel (7.4%)
Management (3.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Prins Willem Alexanderschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Verzekerde Lescontinuïteit: Ons Beleid voor Leerkrachtvervanging

Bij de Prins Willem Alexanderschool streven we ernaar dat elke leerling elke schooldag les krijgt. We hebben een zorgvuldig uitgedacht systeem om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. Ons doel is altijd om onderbrekingen tot een absoluut minimum te beperken. Ons vervangingsplan omvat meerdere stappen om een optimale lesdekking te garanderen. Eerst wordt de duo-leerkracht ingeschakeld. Indien nodig, wordt een gediplomeerde invaller van onze specifieke invallijst of via PCPOW benaderd. We zetten ook flexibele parttimers van onze school in. Daarnaast maken we gebruik van ondersteunende leerkrachten die binnen de school beschikbaar zijn om in te springen. Als laatste redmiddel, en enkel wanneer andere opties niet volstaan, kunnen leerlingen tijdelijk verdeeld worden over andere klassen. Dit alles om ervoor te zorgen dat uw kind ononderbroken toegang heeft tot kwalitatief hoogstaand onderwijs. In uitzonderlijke gevallen, waarbij geen enkele vervangingsoptie mogelijk is, informeren we ouders direct. Dit scenario komt echter zelden tot nooit voor, dankzij ons proactieve en efficiënte vervangingsbeleid. Wij zetten ons volledig in voor een stabiele en leerzame omgeving voor alle leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Samenstelling groepen 1-2 en daarna

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op de Prins Willem Alexanderschool: Specialisten voor Elk Kind

5

Taal en Rekenen: Extra Begeleiding voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist voor rekenontwikkeling
Remedial teacher voor gerichte bijles
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor uitdaging
Taalspecialist voor taalvaardigheid
Kwaliteitscoördinator voor onderwijszorg

Toelichting van de school:

Op de Prins Willem Alexanderschool werken we met toegewijde Kwaliteitscoördinatoren in plaats van intern begeleiders. Deze KC'ers spelen een cruciale rol in het stroomlijnen van de leerlingenzorg en het bewaken van de onderwijskwaliteit. Ze geven leiding aan hun onderwijsteam en dragen actief bij aan de beleidsontwikkeling van onze school, met oog voor elke leerling.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsondersteuning
Remedial teacher voor sociaal-emotionele hulp
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor welbevinden
Kindercoach voor persoonlijke begeleiding
Kwaliteitscoördinator voor zorgcoördinatie

Toelichting van de school:

Ons 'Respectprotocol' vormt de basis voor een positief en veilig schoolklimaat, waarin pesten geen plaats heeft. Dit protocol wordt consequent door al ons personeel gehanteerd. Een speciale werkgroep 'Gedrag en Burgerschap', bestaande uit teamleden en een gedragsspecialist, bevordert de sociaal-emotionele ontwikkeling en veiligheid. Zij monitoren en stimuleren dit actief, inclusief ons burgerschapsonderwijs conform het ontwikkelde plan.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Remedial teacher voor leerstrategieën
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor executieve functies
Kwaliteitscoördinator voor zorgcoördinatie

Toelichting van de school:

Onze drie kwaliteitscoördinatoren zijn de spil in het coördineren van extra ondersteuning voor leerlingen. Zij zorgen ervoor dat de zorgplannen effectief worden uitgevoerd. De leerkrachten, ondersteund door de remedial teacher en kindercoach, implementeren deze plannen zorgvuldig om de ontwikkeling van elke leerling te optimaliseren.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde gymleerkracht voor sport en spel

Toelichting van de school:

De Prins Willem Alexanderschool biedt gespecialiseerde gymlessen door een gediplomeerde vakleerkracht. Kinderen uit groep 3 tot en met 8 krijgen tweemaal per week gym. Ook de jongste leerlingen in de kleuterklassen genieten wekelijks van uitdagende gymlessen, gericht op hun motorische ontwikkeling.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgvuldige Aandacht

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor vragen over medisch handelen of persoonlijke verzorging binnen de schoolomgeving, kunt u terecht bij de groepsleerkracht of de directie. Zij kunnen u informeren over de procedures en beschikbare ondersteuning.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontdek Onze Uitgebreide Leerlingondersteuning

Gedetailleerde Uitleg van de Prins Willem Alexanderschool

Deskundige Begeleiding door Kwaliteitsmedewerkers en Specialisten Onze school telt drie toegewijde kwaliteitscoördinatoren, elk met een focus op een specifieke onderwijssector: de onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Daarnaast beschikt de Prins Willem Alexanderschool over gespecialiseerde leerkrachten voor taal en rekenen. Deze specialisten adviseren zowel het management als het schoolteam en bieden directe ondersteuning aan leerkrachten in de klas. Ze maken deel uit van een dynamische werkgroep die zich continu inzet voor de verbetering van diverse onderwijsonderdelen. Dit teamwerk garandeert een hoge onderwijskwaliteit en een stimulerende leeromgeving voor elke leerling op onze school. Stimuleren van Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen Voor leerlingen die sneller leren dan gemiddeld, is het reguliere lesprogramma soms niet uitdagend genoeg. Dit kan leiden tot desinteresse of verveling. Om deze kinderen, die we vaak aanduiden als meer- of hoogbegaafd, optimaal te ondersteunen, bieden we uitdagende activiteiten aan, zowel binnen als buiten de reguliere lessen. De school beschikt over een breed scala aan effectief inzetbaar lesmateriaal voor alle leeftijven, beginnend bij de groepen 1-2. Onze twee gespecialiseerde hoogbegaafdheidscoaches staan klaar om deze leerlingen extra te begeleiden. Bovendien werken we samen met externe partners zoals De Ontdekwereld, Class for the Gifted en de Eurekaklas, die aanvullende ondersteuning bieden aan hoogbegaafde kinderen. Gestructureerd Dyslexieprotocol voor Optimale Leesontwikkeling Ons dyslexieprotocol, een integraal onderdeel van ons zorgplan, beschrijft nauwgezet hoe we leerlingen met dyslexie of leesproblemen begeleiden. Zoals in heel Nederland, zien we ook op de Prins Willem Alexanderschool leerlingen die extra ondersteuning bij lezen nodig hebben, wat ongeveer 10% van de basisschoolkinderen treft. Het protocol legt de gestructureerde aanpak vast voor het volgen en begeleiden van de leesontwikkeling. Dit document dient als leidraad voor ons zorgteam en alle leerkrachten. Ouders kunnen het protocol raadplegen voor inzage in onze aanpak bij ernstige leesproblemen en dyslexie. Voor verdere vragen kunt u terecht bij de kwaliteitscoördinator. Schoolondersteuningsprofiel: Uw Gids voor Passend Onderwijs Het volledige schoolondersteuningsprofiel is beschikbaar op onze website: www.pwag.pcpow.nl. Dit profiel schetst onze visie en aanpak voor passend onderwijs voor alle leerlingen. Toekomstgericht Aanbod voor Extra Ondersteuning: Samenwerken aan Succes De Prins Willem Alexanderschool streeft ernaar om alle leerlingen, inclusief degenen die extra ondersteuning nodig hebben, optimaal te begeleiden en passend onderwijs te garanderen. Een open communicatie met ouders is hierbij essentieel om eventuele zorgen te bespreken en gezamenlijk tot de beste oplossingen te komen. Afhankelijk van de individuele behoeften van uw kind, passen we de ondersteuning aan, variërend van kleine klasaanpassingen tot meer ingrijpende maatregelen. We werken nauw samen met het Sociaal Kernteam Westland (SKT) voor gezinsondersteuning en het Samenwerkingsverband SPOW voor onderwijszorg. In gezamenlijk overleg met u als ouder, de leerkracht, de kwaliteitscoördinator, het SKT en SPOW, zoeken we altijd naar de meest effectieve hulp voor uw kind(eren).

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Visie: Het Schoolplan van de Prins Willem Alexanderschool

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

De Prins Willem Alexanderschool streeft naar een omgeving waar elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Met een team dat zich inzet voor respect, plezier en gezamenlijke groei, bouwen we aan een school die veiligheid, onderwijskwaliteit en eigenaarschap centraal stelt. Dit alles met het oog op een schitterende toekomst voor onze leerlingen. Ons schoolplan, dat elke vier jaar wordt herzien, vormt de basis voor jaarlijkse plannen met concrete verbeterdoelen. Voor het schooljaar 2024-2025 richten we ons op de volgende speerpunten: Professionele Cultuur: Een gezamenlijke visie ontwikkelen op wat een professionele cultuur binnen ons team inhoudt. Rekenen: De kwaliteit van ons rekenonderwijs verbeteren om de leerresultaten te verhogen, ondersteund door een gespecialiseerde werkgroep. Gedrag en Burgerschap: Een veilig leerklimaat waarborgen en voldoen aan alle wettelijke vereisten, met aandacht van een toegewijde werkgroep. Taal, Spelling en Lezen: De kwaliteit van ons taal-, spelling- en leesonderwijs optimaliseren om de leeropbrengsten te maximaliseren, onder begeleiding van een werkgroep. Uitdagend en Ontdekkend Leren: Leerlingen stimuleren om met plezier, motivatie en op hun eigen niveau te leren. We integreren ontdekkend en bewegend leren actief in onze lessen, aangestuurd door een werkgroep. Deze ambitieuze doelen, samen met aanvullende punten, zijn gedetailleerd uitgewerkt in ons jaarplan.

Hoe realiseren we onze schoolambities?

We hebben concrete stappen gezet om onze gezamenlijke ambitie te verwezenlijken, vastgelegd in ons jaarplan dat elk schooljaar wordt bijgesteld. Dit jaarplan biedt een duidelijke koers voor de ontwikkeling van onze school. Het wordt jaarlijks vóór 1 september opgesteld, halverwege februari geëvalueerd en in juli afgerond, waarna het volgende jaarplan wordt vormgegeven, voortbouwend op eerdere successen. In de afgelopen jaren hebben we beleid ontwikkeld, afspraken vastgelegd, systemen geïmplementeerd en een positieve schoolcultuur gecreëerd. We focussen ons op het behouden van wat goed werkt (borging) en het aanpassen of loslaten van elementen die onze school ten goede komen. Ons beleid wordt geborgd via kwaliteitskaarten, waarin per onderdeel onze werkwijze wordt beschreven en periodiek wordt geëvalueerd en bijgestuurd. De Prins Willem Alexanderschool zet vol in op kwaliteit, op alle niveaus. De kwaliteit van ons onderwijs heeft de hoogste prioriteit. Kwaliteitscoördinatoren, de directeur en teamleden voeren regelmatig klassenbezoeken uit om de kwaliteit van de lessen te observeren en de naleving van afspraken te waarborgen. Elke observatie wordt opgevolgd door een persoonlijk gesprek met de leerkracht. Onze school streeft naar excellent onderwijs, waarbij elk kind gezien wordt en extra ondersteuning krijgt waar nodig. We werken systematisch aan het verbeteren van de onderwijsresultaten. Twee keer per jaar analyseren we diepgaand de resultaten (op basis van Cito Leerling in Beeld en Mijn Kleuter Groep-observaties) om verbeterpunten te identificeren. Deze analyses vinden plaats in februari en juni en bevatten resultaten van de afgelopen drie jaar. We hanteren het principe van Handelings-Gericht Werken binnen de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Wat betreft de doorstroomtoets, streven we naar scores die boven het landelijk gemiddelde liggen, gecorrigeerd voor schoolweging. De schoolweging van onze school bedraagt 5,33 (3-jaars gemiddelde), met een schoolspreiding van 5,33 (3-jaars gemiddelde). We monitoren onze resultaten nauwgezet ten opzichte van de vastgestelde referentieniveaus.

Speciaal Onderwijs Aanbod voor Jonge Kinderen op de Prins Willem Alexanderschool

Toelichting van de school

Samenwerking met Kinderopvang Okidoki voor Optimale Ontwikkeling De Prins Willem Alexanderschool onderhoudt een sterke samenwerking met kinderopvangorganisatie Okidoki, die gevestigd is in ons schoolgebouw. Okidoki biedt dagopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar en buitenschoolse opvang voor leerlingen van 4 tot 12 jaar, zowel voor als na schooltijden. Daarnaast faciliteert Okidoki de tussenschoolse opvang. Met eigen ruimtes binnen de school en het gebruik van schoolfaciliteiten buiten schooltijden, zorgen we voor een naadloze overgang en een consistente leeromgeving. Er is frequent overleg tussen het schoolteam en de kinderopvang, en een 'warme' overdracht van informatie garandeert een soepele start voor kinderen die de overstap maken naar de basisschool. Visie op Onderwijs voor Groepen 1-2: Spelend Leren en Ontwikkelen Het onderwijs in groep 1 en 2 van de Prins Willem Alexanderschool wijkt bewust af van de hogere groepen. De leslokalen zijn speciaal ingericht om spelend leren te stimuleren, met een focus op thematisch werken en het gebruik van diverse materialen. De groepen 1/2 zijn heterogeen samengesteld, wat bijdraagt aan een rijke leeromgeving waarin kinderen van elkaar leren. Kinderen ontwikkelen zich optimaal door te spelen in thematisch ingerichte hoeken, zoals de huishoek, bouwhoek, leeshoek en knutselhoek. We richten ons op de methodedoelen van 'Mijn Kleuter Groep', waarbij we kinderen stimuleren tot zelfstandig werken. Door actief deel te nemen aan het spel en gerichte vragen te stellen, verdiepen de leerkrachten het leerproces. We motiveren kinderen met thema's die aansluiten bij hun belevingswereld, wat hun gevoel van competentie versterkt. Taalontwikkeling en Brede Vaardigheden De thema's van 'Kleuter Universiteit' vormen de basis voor veel leeractiviteiten, gericht op de ontwikkeling van rekenvaardigheden, beginnende geletterdheid, schrijfvaardigheden en mondelinge taalvaardigheid. We besteden veel aandacht aan de ontwikkeling van de grove en fijne motoriek, essentieel voor een solide basis in alle leergebieden. Een sterke taalontwikkeling is cruciaal, daarom zetten we ons in om kinderen met een rijke leeromgeving te ondersteunen. De leerkrachten werken met een 'kleine kring'-aanpak: een deel van de groep werkt zelfstandig terwijl een ander deel instructie ontvangt. Dit stelt ons in staat om effectief in te spelen op individuele leerbehoeften. De observaties en doelen uit 'Mijn Kleutergroep' worden gebruikt om de voortgang van elk kind nauwkeurig te volgen en te begeleiden.

Veelgestelde vragen

Biedt de Prins Willem Alexanderschool extra faciliteiten voor jonge kinderen?

Ja, onze school biedt gespecialiseerde programma's en faciliteiten voor de allerkleinsten, inclusief nauwe samenwerking met kinderopvang.

Ja, onze school biedt gespecialiseerde programma's en faciliteiten voor de allerkleinsten, inclusief nauwe samenwerking met kinderopvang.

Kinderopvang 's-Gravenzande
Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie

Met welke partners werkt onze school samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

De Prins Willem Alexanderschool werkt nauw samen met kinderopvangorganisatie Okidoki om een doorlopende ontwikkeling te garanderen.

De Prins Willem Alexanderschool werkt nauw samen met kinderopvangorganisatie Okidoki om een doorlopende ontwikkeling te garanderen.

Team | Prins Willem Alexanderschool in 's-Gravenzande | [2025] Schoolregister