
Schoolweging
De schoolweging van Prins Willem Alexanderschool ’s-Gravenzande is 26,78 , met een spreiding van 5,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,75% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, overtreft de school de inspectienorm van 85% aanzienlijk. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, vooral in essentiële vaardigheden zoals begrijpend lezen en basisrekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
60,61% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaalwaarde van 51,8%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs voor meer getalenteerde leerlingen, mede dankzij differentiatie in de instructie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 40% havo/vwo-advies (16,36% havo, 9,09% havo/vwo, 14,55% vwo) tegenover 36,3% bij vergelijkbare scholen. Praktijkgerichte adviezen (vmbo-b en vmbo-b/k) blijven met 10,9% iets boven het landelijk gemiddelde, wat aansluit bij de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prins Willem Alexanderschool ’s-Gravenzande | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.67 | 175.23 | 175.3 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Meting van tussentijdse resultaten We werken planmatig aan de resultaten van het onderwijs. Aan de hand van de (methode onafhankelijke) resultaten maakt de school twee keer per jaar een diepteanalyse (n.a.v. de Cito Leerling in Beeld-afname en Mijn Kleuter Groep - observatie) en bepaalt vervolgens welke onderdelen verbetering behoeven. In de diepteanalyse zijn de resultaten van de afgelopen drie jaar geplaatst. Dit zijn zowel tussentijdse als ook eindresultaten. Er wordt vervolgens gewerkt volgens het Handelings- Gericht Werken-principe van de PDCA-cirkel (Plan - Do - Check - Act). Om de resultaten te verhogen zijn er de volgende interventies afgesproken: Betrokkenheid en (aanleren van) eigenaarschap bij alle leerlingen. Kindgesprekken vormen hierin een belangrijke bouwsteen. Goede analyse, acties noteren, acties uitvoeren en bewaken en evalueren. Sterke leerlingen meer uitdagen en loslaten. Zicht op wat er bereikt moet worden (doelen) + keuzes maken/differentiëren. Hieraan voldoende tijd besteden / tijd voor vrijmaken: goede voorbereiding lessen. Doorgaande lijn in afspraken en hieraan houden + didactisch handelen (EDI instructie en kijkwijzer). Afspraken uitwerken in kwaliteitskaarten. Hoge verwachtingen van elkaar, ouders en de leerlingen. Leertijd: tijd goed benutten, vanuit een vast lesrooster. Ouderbetrokkenheid (verder) verhogen Rapporten De leerlingen krijgen twee maal per jaar (in februari en in juni of juli) een nieuwe versie van een (digitaal) rapport, via MijnRapportfolio. Meer informatie hierover vindt u hier: https://mijnrapportfolio.nl/ Naar aanleiding hiervan worden er '10-minutengesprekken' gepland, zodat u met de leerkracht(en) hierover in gesprek kunt gaan. Vanaf groep 6 zijn de leerlingen hierbij ook aanwezig.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,33% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), wat de zorgvuldige advisering benadrukt. 30% presteert boven advies, mede dankzij de beschreven 'warme overdracht' naar het VO en monitoring van doorstroomresultaten.
Sociale ontwikkeling
Het vertrekpunt voor al ons onderwijs is het pedagogisch klimaat in school: plezier in leren vormt de basis. Vanuit een veilige, respectvolle, oplossingsgerichte en positieve omgeving komen kinderen het beste tot hun recht. We zetten preventief in op het vergroten van de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat. Vanuit onze visie zijn plezier, veiligheid en respect belangrijke kernwaarden: Plezier: een fundament voor leren Bij ons op school geloven we dat leren begint met plezier. Met het enthousiaste team van de Prins Willem-Alexanderschool bieden we een passend leeraanbod, dat waar nodig kan variëren in tempo en niveau en waarin ontdekkend en uitdagend leren een plaats hebben. Het betrekken van leerlingen hierbij zorgt dat zij gemotiveerd en geïnspireerd raken. Samen plezier hebben is essentieel. Plezier betekent dat je betrokken bent, je talenten kunt ontwikkelen, succeservaringen opdoet en dat je gezien en gewaardeerd wordt. Veiligheid: een warme school Op de Prins Willem-Alexanderschool heerst een warme sfeer waarin iedereen zichzelf kan zijn. We streven ernaar dat elk kind en elk teamlid met plezier naar school komt. Samen met ouders, opvang en betrokkenen bouwen we aan een veilig klimaat gebaseerd op rust en vertrouwen. Schoolbrede afspraken en het leerkrachthandelen zorgen voor een omgeving waarin iedereen zich prettig, gewaardeerd en veilig voelt. Respect: een gedeelde identiteit Onze school heeft een christelijke identiteit en respecteert andere geloven en diversiteit. Wij werken vanuit christelijke normen en waarden. Respect, inleving en empathie vormen de basis van ons gedrag. Verschillen in meningen erkennen we, ze vormen een kans om met en van elkaar te leren. We moedigen nieuwsgierigheid aan en stimuleren open gesprekken die begrip en respect voor elkaar bevorderen. Ook leren wij leerlingen deel te nemen aan de maatschappij en werken wij aan burgerschapsvorming, zodat leerlingen een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. We besteden aandacht aan het ontwikkelen van de sociale vaardigheden in onze lessen met behulp van Kwink. Dit is een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Praktisch, leuk en altijd actueel. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Samen met deskundigen onderzoeken we op welke wijze we het proces van groepsvorming nog beter kunnen beïnvloeden om zo gericht te werken aan sociale veiligheid. We doen dit volgens de aanpak van ‘superhelden' (Orka-training), zie https://www.orkatraining.nl LEES MINDER
Plezier
Veiligheid
Respect
Wat is de werkwijze van de Prins Willem Alexanderschool voor sociale ontwikkeling?
De Prins Willem Alexanderschool neemt twee keer per schooljaar 'Leerling in Beeld' af om het sociaal-emotioneel functioneren in kaart te brengen. Na de afname worden de resultaten op individueel, groeps- en schoolniveau geanalyseerd en de aanpak bepaald. Dit kan per klas of voor de hele school zijn. De aanpak kan bestaan uit lessen sociale vaardigheden van Kwink of kindercoaching.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Prins Willem Alexanderschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Prins Willem Alexanderschool gebruikt 'Leerling In Beeld (CITO)' en 'Mijn Kleuter Groep' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.