
De resultaten van Prins Willem Alexanderschool in 's-Gravenzande
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Prins Willem Alexanderschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Prins Willem Alexanderschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Prins Willem Alexanderschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Deze worden gemeten met de doorstroomtoets in groep 8. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor dit basisniveau. Dit betekent dat minimaal 85% van onze leerlingen dit fundamentele niveau zou moeten behalen. Op de Prins Willem Alexanderschool streven we ernaar dit basisniveau voor al onze leerlingen te waarborgen. Een solide basis is cruciaal voor hun verdere schoolloopbaan en ontwikkeling. We monitoren deze resultaten nauwgezet om te zorgen dat iedereen de benodigde vaardigheden meekrijgt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Hogere Prestaties voor Toekomstig Succes
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hun potentieel volledig te benutten. Ons doel is dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen in groep 8 dit ambitieuze streefniveau bereikt. De specifieke doelstellingen voor het streefniveau worden door de Onderwijsinspectie bepaald, rekening houdend met de unieke leerlingpopulatie van onze school. Voor de Prins Willem Alexanderschool is het behalen van het streefniveau een belangrijk kwaliteitskenmerk. Het laat zien hoe goed we onze leerlingen voorbereiden op vervolgonderwijs en de uitdagingen van de toekomst. Wij zijn trots op de inspanningen van onze leerlingen en leerkrachten om deze hoge doelen na te streven.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Prins Willem Alexanderschool?
Het schooladviesproces op de Prins Willem Alexanderschool vangt aan in groep 7, waarbij de focus ligt op de individuele voortgang van elke leerling. Ouders en verzorgers worden gedurende de basisschoolperiode regelmatig geïnformeerd over de ontwikkeling van hun kind, een traditie die ook in groep 7 en 8 wordt voortgezet. Bij het bepalen van het schooladvies kijken we breed naar diverse factoren die de leerprestaties en het welzijn van uw kind beïnvloeden. Dit omvat onder andere de resultaten van leerlingvolgsystemen uit eerdere en de huidige schooljaren, gedragskenmerken en sociaal-emotionele vaardigheden, en de werkhouding en motivatie van de leerling. Ook methodegebonden toetsresultaten, eventuele capaciteiten- of intelligentieonderzoeken en de thuissituatie worden meegenomen in de advisering. Ons doel is een zo compleet mogelijk beeld te krijgen om uw kind optimaal te kunnen begeleiden naar de volgende onderwijs fase. Het traject start met een CITO Leerling in Beeld E7-toets aan het einde van groep 7. Vervolgens komt een adviescommissie, bestaande uit kwaliteitscoördinatoren en leerkrachten van groep 7 en 8, bijeen voor een voorlopig advies. Dit advies wordt met u en uw kind besproken tijdens de laatste ouderavond van groep 7 en wordt schriftelijk meegegeven. In groep 8 volgen de NIO- en CITO Leerling in Beeld B8-toetsen in september/oktober. In november vindt een updategesprek plaats met de groepsleerkrachten van groep 8. Hierin worden de toetsresultaten, werkhouding en de richting van het advies besproken. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, maken een Drempeltoets om hun leerbehoeften nauwkeuriger in kaart te brengen, waarbij eerder contact met ouders heeft plaatsgevonden. In januari wordt het Voorlopig Schooladvies opgesteld door de kwaliteitscoördinator en de leerkrachten van groep 7 en 8. Dit advies wordt wederom met u en uw kind besproken na het schriftelijk meegeven ervan. In februari wordt de Doorstroomtoets afgenomen, met uitslag half maart. Bij een betere score dan het voorlopig advies, wordt het advies verhoogd, tenzij dit niet in het belang van de leerling is. De adviescommissie, bestaande uit kwaliteitsمدewerker, directie en leerkrachten van groep 8, stelt het Definitief Schooladvies vast na overleg. Eind maart is de aanmeldweek voor het voortgezet onderwijs. De uiteindelijke toelating wordt bepaald door de toelatingscommissie van de VO-school, met inbreng van de basisschool. Na de inschrijfperiode vindt een 'warme overdracht' plaats met brugklascoördinatoren en basisschoolleerkrachten, gevolgd door een kennismaking voor de leerlingen op hun nieuwe VO-school.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op de Prins Willem Alexanderschool
Op de Prins Willem Alexanderschool vormen een positief pedagogisch klimaat en plezier in leren de kern van ons onderwijs. Wij creëren een veilige, respectvolle en oplossingsgerichte omgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Preventieve aandacht voor sociale veiligheid en een warm schoolklimaat staan centraal. Plezier is de motor voor leren. Ons enthousiaste team biedt uitdagend en ontdekkend leren, aangepast aan tempo en niveau. Door leerlingen actief te betrekken, stimuleren we hun motivatie en zelfvertrouwen. Plezier betekent gezien en gewaardeerd worden, talenten ontwikkelen en succeservaringen opdoen. Een veilige school is een warme school waar iedereen zichzelf kan zijn. Wij streven naar een omgeving waar zowel leerlingen als teamleden met plezier naar school gaan. In samenwerking met ouders en externe partners bouwen we aan een klimaat van rust en vertrouwen. Schoolbrede afspraken en professioneel leerkrachthandelen zorgen ervoor dat iedereen zich prettig en gewaardeerd voelt. Respect vormt onze gedeelde identiteit. Vanuit een christelijke achtergrond respecteren wij alle geloven en diversiteit. Inleving en empathie zijn de basis van ons gedrag. We zien verschillen als kansen om van elkaar te leren en stimuleren open gesprekken. Burgerschapsvorming en mediawijsheid bereiden leerlingen voor op een positieve deelname aan de maatschappij. Wij zetten de methode Kwink in voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid. Kwink is een wetenschappelijk onderbouwde, praktische en leuke methode die gericht is op preventie, zoals het voorkomen van pesten. Samen met experts werken we aan groepsvorming met de 'superhelden'-aanpak (Orka-training), gericht op het versterken van sociale veiligheid.
Plezier in leren en ontwikkelen
Veiligheid en geborgenheid voor iedereen
Respect voor elkaar en diversiteit
Hoe bevordert de Prins Willem Alexanderschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Twee keer per schooljaar meten we het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen met 'Leerling in Beeld' van Cito. De resultaten worden geanalyseerd op individueel, groeps- en schoolniveau. Vervolgens bepalen we de aanpak, die kan bestaan uit specifieke lessen uit de Kwink-methode of kindercoaching, afgestemd op de behoeften van de klas of de school als geheel.
Welke instrumenten gebruikt onze school om sociale opbrengsten te registreren?
Onze school hanteert de volgende registratievormen om sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen:
- Leerling In Beeld (CITO)
- Mijn Kleuter Groep
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden op onze school toegepast?
Wij maken gebruik van de volgende methodes voor sociaal-emotioneel leren:
- Kwink, voor effectief sociaal en emotioneel leren
- Orka training, voor versterking van sociale vaardigheden
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteitsinzichten Prins Willem Alexanderschool
De Prins Willem Alexanderschool heeft in 2013 een bezoek ontvangen van de onderwijsinspectie. De school opereert binnen het basisarrangement, wat aangeeft dat er geen significante risico's zijn met betrekking tot de onderwijskwaliteit. Dit betekent dat de school voldoet aan de gestelde normen en een veilige en stimulerende leeromgeving biedt aan alle leerlingen. Ouders kunnen erop vertrouwen dat de school zich inzet voor hoogwaardig basisonderwijs. Het basisarrangement onderstreept de stabiele prestaties en de continue aandacht voor de ontwikkeling van elke leerling. De school volgt de richtlijnen van de inspectie nauwgezet op.