Protestants Christelijke Basisschool De Wegwijzer
Grutterijstraat 27
5109 TD 's

Schoolweging

Schoolweging
27.44
Spreiding
6.17

De schoolweging van De Wegwijzer ’s Gravenmoer is 27,44 , met een spreiding van 6,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98.6% score op het fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96.4%). Hieruit blijkt een sterke basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 70.9% een bovengemiddeld score op het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50.1% en het vergelijkingsgemiddelde van 61.1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het uitdagen van leerlingen tot hogere prestaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerroutes: 40% havo, 20% havo/vwo en 30% vwo. Dit is aanzienlijk hoger dan bij vergelijkbare scholen (havo: 16.1%, havo/vwo: 10.9%, vwo: 18.6%). Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijsadvies, terwijl dit landelijk 1.0% voorkomt. De combinatie van hoge adviezen en lage onderadvisering (16.67%) past bij het maatwerkbeleid uit het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wegwijzer ’s GravenmoerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij houden onze tussenresultaten nauwkeurig in de gaten. Dat doen we d.m.v. methode gebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen. Tijdens het traject GOUD-onderwijs, wordt tijdens/aan de hand van lesbezoeken en data-meetings gekeken naar individuele-, groeps- en schoolresultaten en doelen. Wij kijken daarbij met de leerkracht naar de individuele resultaten. Waar valt een kind uit of doet het kind het opvallend goed? Moet dit consequenties hebben voor ons onderwijs aan deze leerling? En zo ja, hoe gaan we dit aanpakken? Deze meetings worden ook op schoolniveau gehouden, daarbij kijken wij naar de groeps- en schoolresultaten. Hoe presteert een groep in zijn geheel? Hoe was dat voorgaande periode, of afgelopen schooljaar? Moet dit resultaat consequenties hebben voor ons onderwijs? En zo ja, hoe gaan we dit aanpakken? Bij deze schoolbrede meetings zijn alle teamleden van groep 1 t/m 8 betrokken. Afgelopen schooljaar heeft het volgen van de resultaten o.a. geleid tot de start met GOUD-onderwijs en de implementatie van een nieuwe rekenmethode.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

83.3% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat boven het landelijk gemiddelde (62.9%) ligt. Opvallend is het ontbreken van leerlingen die boven hun advies presteren (0% vs. 25.3% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de al hoge adviesniveaus. De hogere onderadvisering (16.7% vs. 11.8%) vraagt aandacht, hoewel dit past bij de relatief complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 27.44).

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Leerlingen, ouders en leerkrachten zijn samen verantwoordelijk voor de goede sfeer op school; met elkaar dragen we zorg voor de omgeving en voor elkaar. Er wordt naar gestreefd dat de leerlingen de waarden en normen, die worden aangeleerd op school, vanuit innerlijke betrokkenheid belangrijk gaan vinden en verworven competenties gaan toepassen los van de omgeving of situatie (school, thuis, vriendengroep, etc.) waarin de leerlingen zich bevinden. LEES MINDER

Veilig

Samen

Succesvol

Wat is de werkwijze van Protestants Christelijke Basisschool De Wegwijzer voor sociale ontwikkeling?

Bij Protestants Christelijke Basisschool De Wegwijzer staat een veilige omgeving voor kinderen centraal. Er is voortdurend aandacht voor de persoonlijkheidsontwikkeling. Het project COOLE KIKKER wordt gebruikt om ongewenst gedrag vroegtijdig te signaleren en te voorkomen. Een gedragsprotocol met regels en consequenties is opgesteld en wordt ondertekend door leerlingen, ouders en leerkrachten. Vanaf schooljaar 2023/2024 volgt de school een intensief traject met GOUD-onderwijs in samenwerking met de CED-groep, om alle aspecten van het onderwijs te bekijken en verbeteren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Protestants Christelijke Basisschool De Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Protestants Christelijke Basisschool De Wegwijzer gebruikt Kijk! en IEP Hart en Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Protestants Christelijke Basisschool De Wegwijzer?

Protestants Christelijke Basisschool De Wegwijzer gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.