Openbare basisschool Kerst Zwart in Ruurlo

Het team van Openbare basisschool Kerst Zwart in Ruurlo

Current section: team
Schoolstraat 11
7261 Ruurlo

Zie hier hoe het team van Openbare basisschool Kerst Zwart is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare basisschool Kerst Zwart. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare basisschool Kerst Zwart bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare basisschool Kerst Zwart bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare basisschool Kerst Zwart gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallersregeling op Basisschool Kerst Zwart

Openbare Basisschool Kerst Zwart streeft naar een continue leeromgeving voor al haar leerlingen. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht zetten wij alles op alles om spoedig een gekwalificeerde vervanger te vinden. Dit garandeert dat de lesprogramma's zonder onderbreking worden voortgezet. Onze school begrijpt dat het vinden van geschikte invallers soms een uitdaging kan zijn. Om deze reden hebben wij een proactief noodplan ontwikkeld voor situaties met ernstige personeelstekorten. Dit plan zorgt voor een gestructureerde aanpak, waarbij de continuïteit van het onderwijs altijd voorop staat. Het noodplan omvat een gefaseerde aanpak. De directeur beoordeelt de verwachte duur van de afwezigheid en benadert vervolgens onze beschikbare invallers. Indien een externe invaller niet direct beschikbaar is, zoeken we naar interne oplossingen door de taken te herverdelen. Als laatste redmiddel, en enkel na directe communicatie met de ouders, kan een klas tijdelijk worden opgesplitst en verdeeld over andere klassen. In uitzonderlijke noodgevallen, waarbij alle andere opties zijn uitgeput, kan een groep na overleg met ouders naar huis gestuurd worden. Dit laatste gebeurt alleen in overmacht en met volledige transparantie naar de schoolgemeenschap.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Beweegwijs

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

6

Taal en rekenen

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern begeleider
Rekenspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

De school kan extra ondersteuning bieden op het gebied van leer- en ontwikkelingsondersteuning. Denk hierbij bijvoorbeeld aan leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS), leerlingen met dyslexie of dyscalculie of leerlingen met een lichte cognitieve of ontwikkelingsachterstand. Bovengenoemde specialisten zijn meerdere dagen per week op school aanwezig en kunnen ten alle tijden geraadpleegd worden. Wanneer er gebruik gemaakt moet worden van een expertise die niet binnen het team aanwezig is, dan weet de zorgcoördinator met welke expert er contact gelegd kan worden. In overleg is er op onze school ruimte voor behandelingen van deze specialisten. Behandelingen van kinderen kunnen hierdoor op school, onder schooltijd plaatsvinden. Doordat deze begeleiding op school plaatsvindt, zijn de lijnen tussen leerkracht en de specialisten erg kort en kunnen de adviezen vanuit de behandeling direct worden toegepast in de klas. Wij werken met taal- en rekencoördinatoren om de doorgaande lijn binnen de school te blijven waarborgen.

2

Sociaal-emotioneel

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Pedagogisch educatief professional

Toelichting van de school:

Vanuit de Kanjertraining wordt er structureel in alle groepen aandacht besteed aan het sociaal emotioneel welbevinden van de leerlingen. Onze zorgcoördinator Leonor Posthumus heeft de Master Pedagogiek afgerond en kan ondersteuning bieden bij problemen op sociaal-emotioneel gebied. Onze school kan extra ondersteuning bieden voor kinderen bij sociaal-emotionele problemen die een lichte mate van ondersteuning vereisen. Mocht er meer specifieke hulp nodig zijn dan kan het samenwerkingverband Ijssel Berkel en/of het Voormekaarteam worden geraadpleegd.

3

Gedrag, werkhouding en taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Pedagogisch educatief professional

Toelichting van de school:

Onze school kan extra ondersteuning bieden op het gebied, van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Denk hierbij aan bijvoorbeeld leerlingen met gediagnosticeerde gedragsproblematiek zoals AD(H)D (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) en PDD-NOS (Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified). Onze zorgcoördinator kan op aanvraag van de leerkracht of ouders meekijken in de klas en hierin adviseren. Mocht er meer specifieke hulp nodig zijn dan kan het samenwerkingverband Ijssel Berkel en/of het Voormekeerteam worden geraadpleegd.

4

Motorische en lichamelijke ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Ergotherapeut
Vakleerkrachten BeweegWijs
DCD-specialist

Toelichting van de school:

Onze school kan extra ondersteuning bieden voor kinderen bij problemen in de motorische en lichamelijke ontwikkeling die een lichte mate van ondersteuning vereisen. Denk hierbij aan kinderen met DCD of een lichte lichamelijke beperking. In overleg is er op onze school ruimte voor zowel een fysiotherapeut als een ergotherpeut. Behandelingen van kinderen kunnen hierdoor op school, onder schooltijd plaatsvinden. Doordat deze begeleiding op school plaatsvindt, zijn de lijnen tussen leerkracht en de specialisten erg kort en kunnen de adviezen vanuit de behandeling direct worden toegepast in de klas Onze vakleerkrachten van BeweegWijs zijn gespecialiseerd in de motorische ontwikkeling van zowel het jonge als het oudere kind. Waar nodig kunnen zij geraadpleegd worden voor advies en ondersteuning bieden bij motorische problemen.

1

Medisch handelen en persoonlijke verzorging

Beschikbare specialisten:

Bedrijfhulpverleners

Toelichting van de school:

Bij ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging zal in overleg met ouders en school bekeken worden of de school aan de hulpvraag kan voldoen. Op onze school zijn meerdere bedrijfshulpverleners aanwezig. Bij de ingang van de school hangt een AED-apparaat.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Kleuterbibliotheek
Voor-en naschoolse opvang

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Uw Kind op Basisschool Kerst Zwart

Gedetailleerde Visie op Leerlingondersteuning

Openbare Basisschool Kerst Zwart heet elk kind welkom en voldoet aan het basis ondersteuningsprofiel. Wij bieden een breed scala aan mogelijkheden om diverse leerlingen op te vangen. Bij de toelating beoordelen we zorgvuldig of onze expertise optimaal aansluit bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Onze doelstelling is om een positieve bijdrage te leveren aan de algehele ontwikkeling van elk kind. Hierbij houden we rekening met de specifieke deskundigheid binnen ons team, de beschikbare faciliteiten en de werkdruk. Na een gezamenlijke beslissing tot toelating, stellen we in overleg met u een plan van aanpak op. Regelmatige evaluatiemomenten en een jaarlijkse voortgangsbeoordeling waarborgen een continue afstemming op de individuele leerbehoeften. Voorkomen van leerproblemen staat centraal in onze aanpak. Door middel van observatielijsten en leerlingvragenlijsten aan het begin van elk schooljaar signaleren we onderwijsbehoeften vroegtijdig. Ouders worden hierbij actief betrokken als ervaringsdeskundigen en waardevolle partners. Afgelopen schooljaar hebben we succesvol een pilotproject met het Regionaal Instituut voor Dyslexie (RID) afgerond. Dit project richtte zich op het vroegtijdig signaleren en begeleiden van leerlingen met leesrisico's. De resultaten worden dit schooljaar geïmplementeerd in de onderbouwgroepen. Daarnaast evalueren we jaarlijks de kennis en vaardigheden van ons team om optimale begeleiding te garanderen. Indien nodig plannen we bijscholing om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van leerlingondersteuning. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, hebben we een speciaal programma ontwikkeld. Zij werken tweewekelijks in een onderzoeksgroep aan uitdagende projecten, variërend van programmeren tot het presenteren van hun werk. Deelname wordt bepaald in overleg met de leerkracht, ouders en zorgcoördinatoren. Daarnaast kunnen leerlingen schaaklessen volgen tijdens schooltijd. Hiervoor wordt wel verwacht dat zij bereid zijn om eventuele gemiste lesstof zelfstandig in te halen. Indien het bestaande aanbod niet volstaat, kunnen we in samenwerking met het samenwerkingsverband IJssel/Berkel speciale arrangementen aanvragen. Denk hierbij aan ondersteuning en uitdaging buiten de schoolmuren, zoals bij de Davincischool in Neede of het Vooruitwerklab in Zutphen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan voor 2025/2026?

Ons schoolplan 2025/2026 focust op cruciale ontwikkelpunten voor de groei van uw kind. We zetten in op het versterken van burgerschapsvaardigheden door deze te integreren in alle vakgebieden. Daarnaast willen we de rekenvaardigheden in de bovenbouw naar een hoger niveau tillen en een heldere visie ontwikkelen op digitale geletterdheid. Deze speerpunten garanderen een complete ontwikkeling, waarbij we kinderen voorbereiden op een actieve en verantwoorde deelname aan de maatschappij.

Hoe integreren we burgerschap in ons lesaanbod?

Burgerschap is essentieel voor maatschappelijke betrokkenheid. Op basisschool Kerst Zwart verweven we dit actief door het curriculum heen, zodat het een integraal onderdeel wordt van de leerervaring. We hebben ons aanbod kritisch geëvalueerd en doelen gedefinieerd die aansluiten bij diverse vakgebieden. Ons doel is om kinderen de basisprincipes van een democratische rechtsstaat bij te brengen en hen te leren maatschappelijk verantwoord te handelen. Meer details over onze aanpak en specifieke thema's vindt u in ons schoolplan en het protocol 'Burgerschap op de Kerst Zwartschool'.

Hoe verbeteren we de rekenvaardigheden in de bovenbouw?

Hoewel de landelijke resultaten discussie oproepen, presteert onze school gemiddeld. 100% van onze leerlingen behaalt het fundamentele niveau (1F). We hebben ons rekenonderwijs geanalyseerd om verbeterpunten te identificeren. Komend schooljaar richten we ons specifiek op het verhogen van de rekenvaardigheden in de bovenbouw. Ons streven is dat meer leerlingen het streefniveau (1S) behalen. Deze focus op rekenvaardigheden is vastgelegd in borgdocumenten en zal een terugkerend agendapunt zijn tijdens teamvergaderingen.

Hoe bevorderen we digitale geletterdheid op school?

In onze digitale wereld is digitale geletterdheid onmisbaar, zowel voor kansen als voor het omgaan met risico's zoals cyberpesten. Daarom ontwikkelen we een heldere visie op digitale geletterdheid, in samenwerking met ons team, ouders en leerlingen. Deze visie vormt de basis voor ons beleid en zorgt ervoor dat digitale vaardigheden een natuurlijk onderdeel worden van ons onderwijsaanbod, van groep 1 tot en met groep 8. Ons streven is om kinderen veilig en effectief gebruik te laten maken van digitale middelen.

Wat houdt ons kwaliteitsbeleid in?

Kwaliteit omvat voor ons zowel cognitieve prestaties als het sociaal-emotionele welzijn. We waarborgen fysieke en psychische veiligheid, en streven naar tevredenheid bij leerlingen, ouders en ons team. Onze kwaliteitszorg omvat de evaluatie van leerprocessen, het afnemen van tevredenheidsenquêtes, klassenbezoeken en functioneringsgesprekken. Schoolverbeterplannen en -verslagen zijn hierbij leidend. We volgen de richtlijnen van onderwijsmethodes en de onderwijsinspectie, en sturen continu bij om optimale leerresultaten en een veilige leeromgeving te garanderen.

Hoe professionaliseren we onze leerkrachten?

Jaarlijks stellen we scholingstrajecten vast in ons schoolplan, afgestemd op de professionele groei van ons team. We moedigen teamleden aan om eigen regie te nemen in hun ontwikkeling, zodat deze optimaal bijdraagt aan de vooruitgang van onze school. Door continue professionele ontwikkeling zorgen we ervoor dat onze leerkrachten beschikken over de meest actuele kennis en vaardigheden.

Hoe volgen en evalueren we onze schoolambities?

Onze jaarlijkse schoolambities worden vastgelegd in een projectplan en periodiek geëvalueerd. De resultaten delen we met de Medezeggenschapsraad. Daarnaast hanteren we borgdocumenten voor diverse vakgebieden, die jaarlijks worden geëvalueerd en bijgesteld. Bovenschools houden we toezicht op resultaten via zelfevaluaties en schoolgesprekken met het bestuur. Voor het schooljaar 2024-2025 hebben we het lees- en rekenonderwijs versterkt, met positieve resultaten in leerkrachtvaardigheden en leerlingresultaten. De gemaakte afspraken voor rekenen zijn geborgd en worden structureel besproken.

Hoe verankeren we burgerschap in alle groepen?

We hebben afgelopen schooljaar alle afspraken en het aanbod voor burgerschap vastgelegd in het document 'Burgerschap op de Kerst Zwartschool'. Komend schooljaar zetten we burgerschap structureel in, volgens de beschreven leerlijnen, in alle groepen. In de bovenbouw evalueren we de behaalde resultaten middels een vragenlijst. Dit zorgt voor een consistente en effectieve benadering van burgerschapsvorming.

Optimale Start voor Jonge Kinderen op Basisschool Kerst Zwart

Toelichting van de school

Basisschool Kerst Zwart biedt een gestroomlijnd programma voor jonge kinderen, gericht op een vliegende start. Wij geloven in een sterke samenwerking met lokale kinderopvangpartners om de overgang naar de basisschool soepel te laten verlopen. Onze school werkt nauw samen met peuteropvang Harlekijn en kinderopvang Humankind, die beide in ons schoolgebouw gevestigd zijn. Tevens onderhouden we een waardevolle band met kinderdagverblijf Avonturijn, dat zich net buiten ons terrein bevindt. Ons programma voor vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) is specifiek ontworpen voor peuters en kleuters die extra ondersteuning nodig hebben. Kinderen met een risico op ontwikkelingsachterstanden ontvangen via onze speciale programma's gerichte aandacht voor zowel taalontwikkeling als sociaal-emotionele groei. De voorschoolse educatie vindt plaats bij onze partners Humankind en Avonturijn, terwijl de vroegschoolse educatie geïntegreerd is in groep 1 en 2 van onze basisschool. Ouderbetrokkenheid is een kernwaarde binnen ons VVE-programma. Wij organiseren elke drie maanden voortgangsgesprekken met de ouders van kinderen met een VVE-indicatie, waarbij onze zorgcoördinator aanwezig is. Dit zorgt voor een gezamenlijke focus op de ontwikkeling van uw kind. Om een naadloze doorlopende leerlijn te garanderen, onderhoudt de leerkracht van groep 1 regelmatig contact met de pedagogisch medewerkers van de kinderopvang. Gezamenlijke activiteiten, zoals beweging, buiten spelen, muziek en thematische projecten, versterken de band tussen de peuters en onze kleuters. Deze samenwerking bevordert een warme en vertrouwde kennismaking met de basisschoolomgeving. Daarnaast organiseren we jaarlijks gezamenlijke activiteiten met peuters van kindcentrum Avonturijn, waaronder kringactiviteiten, buitenspelen en fruitmomenten. Dit verrijkt de ervaringen van de jonge kinderen en bevordert een vroegtijdige sociale integratie. Maandelijkse Peuterochtenden: Een Warm Welkom Om kinderen van 3 tot 4 jaar alvast te laten wennen aan de basisschool, bieden we maandelijkse peuterochtenden aan. Deze vrijblijvende ochtenden bieden u en uw kind de gelegenheid om onze schoolse omgeving te ervaren. Een bezoek aan een kleutergroep kan de overstap naar de basisschool aanzienlijk vergemakkelijken en de drempel verlagen. De peuterochtenden vinden maandelijks plaats; de specifieke data vindt u op onze website. Meld uw kind aan bij de leerkracht van groep 1. De ochtend begint met een vrijblijvende inloop vanaf 09:15 uur, waarna uw kind van 09:30 tot 11:30 uur (zonder ouders) deelneemt aan de activiteiten van de kleutergroep. Dit biedt een waardevolle eerste kennismaking met het schoolleven.

Veelgestelde vragen

Biedt basisschool Kerst Zwart extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Absoluut, Basisschool Kerst Zwart heeft een uitgebreid extra aanbod specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen, inclusief programma's voor vroeg- en voorschoolse educatie.

Absoluut, Basisschool Kerst Zwart heeft een uitgebreid extra aanbod specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen, inclusief programma's voor vroeg- en voorschoolse educatie.

Kinderopvang partnerschappen voor jonge kinderen
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke kinderopvangorganisaties werkt Basisschool Kerst Zwart samen?

Onze school onderhoudt een sterke samenwerking met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een optimale start voor jonge kinderen te garanderen. Deze partnerschappen omvatten Peuteropvang Harlekijn (ook voor VVE) en Kinderopvang Humankind.

Onze school onderhoudt een sterke samenwerking met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een optimale start voor jonge kinderen te garanderen. Deze partnerschappen omvatten Peuteropvang Harlekijn (ook voor VVE) en Kinderopvang Humankind.

Samenwerking met Peuteropvang Harlekijn
Samenwerking met Peuteropvang Harlekijn voor VVE
Samenwerking met Kinderopvang Humankind
Team | Openbare basisschool Kerst Zwart in Ruurlo | [2025] Schoolregister