
Schoolweging
De schoolweging van Kerst Zwart is 30,33 , met een spreiding van 5,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,95% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt dat basisvaardigheden structureel goed worden aangeleerd, ook bij dalende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 58,92% het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit toont aan dat meer dan de helft van de leerlingen excel leert presteren, ondanks de complexe populatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,30%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 30,3% havo en 9,09% vwo-advies (vs. 16,07% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het hoge percentage vmbo-basis (15,15%), wat aansluit bij de schoolweging. De school slaagt erin om leerlingen tegen hun achtergrond te laten excelleren, met 9,09% dubbeladviezen havo/vwo.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Kerst Zwart | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.03 | 174.7 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toetsen: De school gebruikt toetsinstrumenten om zicht te krijgen op de opbrengsten van het onderwijs. Zij gebruikt hiervoor gestandaardiseerde niet-methode gebonden toetsen en methode gebonden toetsen. De toetsen worden afgenomen volgens de toetskalender die elk schooljaar wordt opgesteld. Deze toetskalender is op te vragen bij de zorgcoördinator. De methode gebonden toetsen worden afgenomen volgens het schema van de methodes. De opbrengsten van de toetsen worden meerdere malen per jaar besproken tijdens een: Groepsbespreking: Minimaal eenmaal per jaar worden er groepsbesprekingen tussen de leerkracht en de zorgcoördinator georganiseerd, waarbij de groepsresultaten van het leerling-ontwikkel en volgsysteem LIB (leerling in beeld) toetsen, methode afhankelijke toetsen en het groepsplan worden geëvalueerd en bijgesteld. Bouwoverleg: Tweemaal per jaar worden de LIB-resultaten besproken. Dit doen we door de leerkrachten hun eigen groep te laten presenteren. Doelen worden geëvalueerd en wanneer nodig wordt het onderwijsaanbod bijgesteld. Deze bevindingen zijn ook terug te vinden in de groepsplannen. Vanuit de opbrengsten worden doelstellingen opgesteld, om het onderwijs zo opbrengstgericht mogelijk in te richten. Deze doelstellingen worden geformuleerd op: Schoolniveau: Vanuit de trendanalyses formuleert de school schooldoelstellingen. Hierbij wordt een percentage leerlingen aangegeven, waarvan de school wil dat zij op een bepaald niveau scoren. Dit gebeurt per afgenomen Cito LIB-toets. Groepsniveau: De leerkracht signaleert en analyseert, samen met de zorgcoördinator, de resultaten van de Cito LIB-toetsen. Dit leidt tot planmatig handelen: het groepsplan. Daarin geeft de leerkracht aan hoe de analyses vertaald worden naar de praktijk. Individueel niveau: Voor leerlingen die dagelijks extra zorg nodig hebben, hetzij op cognitief gebied, hetzij op sociaal-emotioneel gebied wordt er een ondersteuningsplan opgesteld. Hierin worden specifieke doelen voor de leerling beschreven. Denk hierbij aan onderwijsbehoeften, positieve kindkenmerken, aanpassingen in de lesstof en doelstellingen Cito LIB-toetsen. Dit plan wordt vier keer per jaar geëvalueerd en zo nodig bijgesteld. Wanneer leerlingen een eigen leerlijn gaan volgen, wordt er samen met ouders een ontwikkelingsperspectief opgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 44,44% van de leerlingen boven advies presteert (vs. 25,27% landelijk), terwijl slechts 11,11% onder advies scoort. Dit reflecteert een zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het beleid rondom 'opbrengstgericht werken'.
Sociale ontwikkeling
Een voorwaarde om tot leren te komen, is het sociaal welbevinden van het kind. We proberen kinderen hierin te begeleiden door middel van de Kanjertraining. Het hoofddoel van de methode is volgens de Kanjertraining: “Een kind leert positief over zichzelf en de ander denken. Als gevolg hiervan ervaart het kind minder sociale stress. Ook op langere termijn is dit effect merkbaar. Het is inmiddels gebleken dat kinderen na het volgen van de Kanjertraining zich beter kunnen concentreren op school en betere leerresultaten behalen”. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Samenwerken
Wat is de werkwijze van Openbare basisschool Kerst Zwart voor sociale ontwikkeling?
Openbare basisschool Kerst Zwart werkt met de Kanjertraining vanaf groep 1. De regels en afspraken worden ieder leerjaar herhaald. Kanjertraining bevordert onderling vertrouwen, rust in de klas, sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. De sociale ontwikkeling van de leerlingen wordt gevolgd met KanVAS, een leerlingvolgsysteem. Er worden sociogrammen afgenomen en leerlingvragenlijsten ingevuld. Opvallendheden worden besproken met de kinderen individueel en/of met de hele groep. Bij ernstige gedragsproblemen kan een leerling tijdelijk geschorst of definitief verwijderd worden volgens de wettelijke procedure.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool Kerst Zwart om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare basisschool Kerst Zwart gebruikt Kanvas, het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.