Openbare Basisschool De Driesprong in Ruurlo - Resultaten

Openbare Basisschool De Driesprong
Batsdijk 23
7261 SN Ruurlo

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
28.84
Spreiding
5.03

De schoolweging van De Driesprong Ruurlo is 28,84 , met een spreiding van 5,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 100% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overschrijdt de school ruimschoots de landelijke inspectienorm van 85%. Dit is consistent hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 96,4% en reflecteert een sterke basisdidactiek.

Fundamenteel niveau

Score: 100%

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 66,7%, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit is opvallend voor een school met een daling in leerlingenaantal en benadrukt de onderwijskwaliteit. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 60,5%.

Streefniveau

Score: 66.6666%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een nadruk op gemengde leerwegen: 40% vmbo-(g)t/havo en 30% vmbo-(g)t. Het percentage havo/vwo-advies (10%) ligt iets onder het regionale gemiddelde (10,9%). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl vergelijkbare scholen hier gemiddeld 1,01% scoren. Dit past bij het hoge fundamentele niveauresultaat.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2022-2023

Analyse van doorstroomtoetsen toont consistent voldoende resultaten bij kernvakken. Voor rekenen/wiskunde scoren leerlingen gemiddeld 3% boven het verwachte niveau. De kleinschaligheid van de school lijkt gepersonaliseerde aandacht mogelijk te maken, ondanks beperkte middelen.

ToetsDe Driesprong RuurloGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
513

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

OBS De Driesprong volgt een cyclisch model. Hierin worden twee maal per jaar de resultaten geanalyseerd. Naar aanleiding van deze analyse wordt een verbeterplan opgesteld waarin de interventies worden vastgelegd. Bij de volgende meting wordt er gekeken wat de resultaten van de interventies zijn. Ook dit wordt weer geanalyseerd/geëvalueerd en indien nodig worden er nieuwe interventies vastgelegd. Toetsen: De school gebruikt toetsinstrumenten om zicht te krijgen op de opbrengsten van het onderwijs. Zij gebruikt hiervoor gestandaardiseerde, niet-methode gebonden toetsen en methode gebonden toetsen. De toetsen worden afgenomen volgens de toetskalender die elk schooljaar wordt opgesteld. Hierin staan alle niet-methode gebonden toetsen vermeld. De methode gebonden toetsen worden afgenomen volgens het schema van de methodes. De opbrengsten van de toetsen worden meerdere malen per jaar besproken: Groepsbespreking: Twee keer per jaar worden er groepsbesprekingen tussen leerkracht en zorgcoördinator georganiseerd waarbij de groep wordt besproken. Presenteer je eigen groep: Twee keer per jaar worden de LOVS resultaten besproken. Dit doen we door de leerkrachten hun eigen groep te laten presenteren. Hierin worden mogelijke oorzaken benoemd en interventies besproken en gedeeld. De definitieve interventies worden opgenomen in het verbeterplan en zijn terug te zien in de weekroosters. Individueel niveau: Alle leerlingen worden individueel gevolgd middels het leerlingoverzicht. Leerlingen die specifieke onderwijsbehoeften hebben (eigen leerlijn) worden gevolgd middels een ontwikkelingsplan (OP) of een ontwikkelingsperspectief (OPP).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Opvallend is het hoge percentage leerlingen (30%) dat onder advies presteert, ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,8%. Dit contrasteert met de 20% die boven advies scoort. Mogelijk spelen de relatief brede adviezen (40% vmbo-(g)t/havo) hierbij een rol. De school geeft aan kansrijk te adviseren, maar de doorstroomdata suggereren ruimte voor verfijning.

Sociale ontwikkeling

Gezien worden en prettig voelen Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen met elkaar opgroeien in een veilige en prettige omgeving. Gezien worden en voelen is daarbij enorm belangrijk! Wij kijken naar iedere leerling individueel. Elke leerling is uniek en heeft zijn of haar eigen talent. Een positieve benadering en een goede sfeer, waarbij de leerlingen zich prettig voelen, is voor ons een voorwaarde om tot goed onderwijs te komen. SAMEN! Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen leren samen werken; samen weet je immers meer dan alleen! Samenwerken kan voor verrassende uitkomsten zorgen. Bovendien is het goed kunnen samenwerken van belang in onze maatschappij. Dit geldt ook voor de leerkrachten, zij geven instructie, begeleiden, coachen en motiveren de leerlingen. Daarnaast vinden wij het contact met de ouders/verzorgers enorm belangrijk! LEES MINDER

Samenwerken

Persoonlijke aandacht

Veilig pedagogisch klimaat

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Driesprong voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Driesprong werkt aan sociale ontwikkeling met Taakspel en de sociaal-emotionele methode Kwink.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Driesprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Driesprong gebruikt Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Driesprong?

Openbare Basisschool De Driesprong maakt gebruik van Taakspel, De Gouden Weken en Kwink voor sociaal-emotioneel leren.