Daltonschool Willibrordus in Ruurlo

Het team van Daltonschool Willibrordus in Ruurlo

Current section: team
Nieuwe Weg 11
7261 Ruurlo

Zie hier hoe het team van Daltonschool Willibrordus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Daltonschool Willibrordus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Daltonschool Willibrordus bij jullie?

Ontdek hoe goed Daltonschool Willibrordus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Daltonschool Willibrordus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.8%)
Man (22.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Daltonschool Willibrordus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (55.6%)
35-45 jaar (22.2%)
45-55 jaar (22.2%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Daltonschool Willibrordus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (88.9%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Daltonschool Willibrordus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Vervanging van Leerkrachten bij Daltonschool Willibrordus

Bij Daltonschool Willibrordus zorgen we voor continuïteit in het onderwijs. Leerkrachten die gebruikmaken van CAO-erkende verlofregelingen worden vakkundig vervangen door onze eigen vervangingspool. Deze pool bestaat uit ervaren professionals die klaarstaan om uw kind de aandacht te geven die het verdient. We maken ook deel uit van de IJsselpool, een samenwerkingsverband van scholenbesturen in de regio. Dit garandeert een brede beschikbaarheid van gekwalificeerde vervangers. Bovendien werken we binnen onze stichting met schoolclusters, waar vaste invallers zorgen voor een stabiele aanwezigheid op de scholen. Mochten er onverhoopt toch uitdagingen zijn met het vinden van een vervanger, dan hanteren wij een robuust noodplan. Dit plan zorgt ervoor dat het onderwijs voor uw kind altijd zo optimaal mogelijk doorgang vindt, zelfs in uitzonderlijke situaties.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Daltonschool Willibrordus: Ons Specialisten Team

5

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Daltoncoördinatoren
Talentspecialist
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Op Daltonschool Willibrordus zetten wij ons in voor optimale taal- en rekenvaardigheid bij al onze leerlingen. Met een team van toegewijde specialisten, waaronder een kwaliteitscoördinator (voorheen intern begeleider), een hoogbegaafdheidsspecialist, twee taalspecialisten, een specialist voor leesontwikkeling en onze Daltoncoördinatoren en talentspecialist, bieden we gerichte ondersteuning. Deze experts versterken ons team door mee te denken over onderwijsbeleid en specifieke leerlingvragen. Ze delen hun kennis tijdens studiedagen en Groeikrachtsessies, en bieden waar nodig praktische ondersteuning in de klassen. Gedragsspecialisten zijn op stichtingsniveau beschikbaar om ons team te adviseren. De focus op taal en rekenen is cruciaal voor de academische en maatschappelijke ontwikkeling van uw kind. Goede taalvaardigheid is essentieel voor het begrijpen van lesstof, het volgen van instructies en effectieve communicatie. Rekenkundige vaardigheden zijn onmisbaar voor dagelijkse situaties en toekomstig succes. Onze ondersteuning omvat individuele begeleiding, aangepaste lesmethoden en extra oefenmateriaal. We werken nauw samen met ouders om thuis de voortgang te stimuleren. Denk hierbij aan extra uitleg bij woordenschat, hulp bij samenvatten, gerichte spelling- en grammaticatraining, en oefenen met diverse rekenmethodieken. Door deze gerichte aanpak zorgen we ervoor dat elke leerling de best mogelijke basis krijgt voor een succesvolle schoolloopbaan en een volwaardige deelname aan de maatschappij. Wij geloven in de kracht van samenwerking en expertise om leerlingen te laten groeien.

0

Sociaal-emotionele Ontwikkeling: Groeien in Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Daltonschool Willibrordus hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Hoewel we geen directe sociaal-emotionele specialisten in vaste dienst hebben, maken we gebruik van de expertise op stichtingsniveau. Bij specifieke hulpvragen kunnen deze specialisten worden ingeschakeld voor advies, observaties en interventies op school. We streven naar een veilige en stimulerende leeromgeving waarin kinderen zich ontwikkelen tot zelfbewuste en veerkrachtige individuen. Dit omvat het leren begrijpen en reguleren van emoties, het aangaan van positieve relaties en het ontwikkelen van een sterk zelfbeeld. De Kanjertraining is een integraal onderdeel van ons dagelijks handelen, wat bijdraagt aan een positieve groepsdynamiek en wederzijds respect. Onze aanpak richt zich op het vergroten van zelfbewustzijn, zelfmanagement, sociale bewustwording en effectieve relatievaardigheden. We leren kinderen om te gaan met hun emoties, doelen te stellen en verantwoordelijkheid te nemen voor hun gedrag. Ook het ontwikkelen van empathie en het oplossen van conflicten staan centraal. We geloven dat een sterke sociaal-emotionele basis essentieel is voor leerplezier en succes. Daarom werken we nauw samen met ouders om de ontwikkeling van deze belangrijke vaardigheden te ondersteunen, zowel op school als thuis. Bij behoefte aan externe ondersteuning, zoals een kinderpsycholoog, schakelen we deze altijd in overleg met de ouders in.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Leren met Plezier

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Daltonschool Willibrordus besteden we veel aandacht aan het bevorderen van een positieve werkhouding en een effectieve taakaanpak bij onze leerlingen. Hoewel we geen gespecialiseerde gedragsexperts in vaste dienst hebben, bieden we ondersteuning via ons stichtingsteam. Bij specifieke uitdagingen op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, kunnen wij deskundigen inschakelen voor advies en begeleiding. Een goede werkhouding en een gestructureerde aanpak zijn de sleutels tot succesvol leren. We stimuleren motivatie, concentratie en zelfstandigheid, zodat leerlingen hun taken met vertrouwen kunnen volbrengen. Dit draagt bij aan een positief zelfbeeld en schoolsucces. Onze aanpak omvat het aanleren van effectieve strategieën voor taakplanning, concentratie en zelfregulatie. We bieden leerlingen handvatten om met uitdagingen om te gaan, plannen te maken en taken efficiënt af te ronden. Dit kan variëren van het aanbieden van extra structuur tot het ontwikkelen van timemanagementvaardigheden. We werken continu aan een omgeving waarin leerlingen zich veilig voelen om te leren en te groeien. We moedigen doorzettingsvermogen aan en bieden ondersteuning op maat. Door open communicatie met ouders en het delen van strategieën, zorgen we voor een consistente aanpak, zowel op school als thuis, om de ontwikkeling van elk kind optimaal te ondersteunen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Leerkracht met ALO-bevoegdheid
Vakleerkracht bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Daltonschool Willibrordus stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Met een gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs en een leerkracht met een ALO-bevoegdheid, bieden we een breed scala aan bewegingsactiviteiten en sportonderwijs. Dit draagt bij aan zowel de fysieke gezondheid als de algehele ontwikkeling. We focussen op zowel de grove motoriek, zoals rennen en springen, als de fijne motoriek, essentieel voor schrijven en knutselen. Een goede motorische ontwikkeling is gekoppeld aan betere concentratie, probleemoplossend vermogen en sociaal-emotionele vaardigheden. We zorgen voor voldoende bewegingsruimte en organiseren diverse sportieve en creatieve activiteiten. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op motorisch gebied, werken we samen met externe professionals zoals kinderfysiotherapeuten en ergotherapeuten. De Sportfederatie Berkelland (SFB) monitort de motoriek van onze leerlingen via testen, waarna we, in overleg met ouders, passende hulp bieden. Onze leerkrachten zijn allen bekwaam in het geven van bewegingsonderwijs, en we integreren beweging ook in andere leeractiviteiten. Door deze brede aanpak helpen we kinderen hun fysieke vaardigheden te verbeteren, zelfvertrouwen op te bouwen en een actieve, gezonde levensstijl te ontwikkelen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Daltonschool Willibrordus biedt ondersteuning bij medisch handelen en persoonlijke verzorging, waarbij de zorgplicht voorop staat. Hoewel we geen gespecialiseerd medisch personeel in vaste dienst hebben, organiseren we de benodigde zorg in nauwe samenwerking met ouders en externe instanties. Dit omvat hulp bij dagelijkse verzorging zoals eten, drinken, toiletbezoek en aan- en uitkleden. Bij specifieke medische behoeften, zoals medicijngebruik of het monitoren van gezondheidsparameters, werken we volgens heldere afspraken en protocollen. We streven ernaar dat leerlingen zelfstandig zijn, maar bieden waar nodig ondersteuning, altijd in overleg met ouders. Dit kan resulteren in een onderwijs-zorgarrangement of andere passende oplossingen. De gemeenten zijn primair verantwoordelijk voor de ondersteuning van leerlingen tot 18 jaar. Wij faciliteren en coördineren de zorg, waarbij communicatie met ouders en eventuele zorgverleners cruciaal is. Dit garandeert een veilige en passende leeromgeving voor elk kind met specifieke zorgbehoeften. Wij hechten aan een open dialoog met ouders over deze zorg. Samen zorgen we ervoor dat de ondersteuning optimaal aansluit bij de individuele behoeften van de leerling, zodat zij zich volledig kunnen richten op hun schoolontwikkeling.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

BSO Avonturijn

Ontdek Onze Ondersteuning: Van Talentontwikkeling tot Individuele Behoeften

Een Diepere Kijk op de Ondersteuningsmogelijkheden bij Daltonschool Willibrordus

Bij Daltonschool Willibrordus geloven we in het optimaal benutten van het potentieel van elke leerling. Wij bieden niet alleen een solide basisondersteuning, maar ook specifieke programma's voor kinderen met bijzondere cognitieve talenten. Onze toegewijde leerkracht en de speciaal ingerichte Plusklas zorgen ervoor dat leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong extra uitdagingen krijgen en hun talenten verder kunnen ontplooien. Dit stimuleert niet alleen hun academische groei, maar ook hun zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel, kernwaarden van onze Daltonpedagogie. Hoewel onze primaire focus ligt op het versterken van talent en het bieden van uitdaging, staat Daltonschool Willibrordus altijd open voor een verkennend gesprek. Mocht uw kind specifieke ondersteuningsbehoeften hebben, dan onderzoeken we graag samen met u of onze school de meest geschikte omgeving kan bieden om aan deze behoeften tegemoet te komen. Uw kind centraal stellen is daarbij ons uitgangspunt.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Daltonschool Willibrordus: Ons Schoolplan en Kwaliteitszorg

Wat zijn de focusgebieden in ons vierjarige schoolplan?

Daltonschool Willibrordus hanteert een strategisch vierjarenplan, afgestemd op de overkoepelde ontwikkelthema's van SKBG. Jaarlijks vertalen we dit naar een concreet schoolplan, verrijkt met specifieke verbeterpunten voor het lopende academische jaar. Dit plan ondergaat een jaarlijkse evaluatie om de voortgang te waarborgen. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons primair op het verankeren van afspraken en documentatie. Daarnaast implementeren we de nieuwe taal- en leesmethode Blink en zorgen we voor een succesvolle uitrol in de groepen 7 en 8. Ook de methode Staal Spelling voor de groepen 3 tot en met 8 wordt geborgd. Burgerschap en digitale geletterdheid bouwen we voort op de successen van vorig jaar. Een belangrijke taak is het herzien van onze kleuter visie. We blijven investeren in Groeikracht, wat essentieel is voor onze professionele cultuur en gezamenlijke leerprocessen gericht op onderwijsverbetering en maximale impact op leerlingontwikkeling. Het schooljaar 2025-2026 markeert ook belangrijke externe accreditaties. In februari 2026 vindt de Daltonvisitatie plaats, cruciaal voor de verlenging van onze Daltonlicentie. In maart 2026 voeren we een interne audit uit als onderdeel van de driejaarlijkse SKBG-cyclus, die geldt voor alle aangesloten scholen.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen en waarborgen we kwaliteit?

Ons Jaarplan bevat gemiddeld zeven studiedagen per schooljaar, waarop we de activiteiten voor de vastgestelde verbeterpunten uitvoeren. Per thema definiëren we duidelijke doelen en succesindicatoren voor het schooljaar. Tijdens deze studiemomenten evalueren we gezamenlijk de voortgang en stellen we nieuwe doelstellingen vast. We maken ook gebruik van bord-werksessies voor doelstellingen en iteratieve verbeteringen binnen cycli, ook wel sprints genoemd. We gebruiken MijnSchoolplan van ParnasSys om onze doelen gedetailleerd te beschrijven en de voortgang te monitoren. De Medezeggenschapsraad (MR) wordt gedurende het jaar geïnformeerd over het jaarplan en de doelstellingen, en we evalueren deze gezamenlijk. Verantwoording afleggen aan het SKBG-bestuur en de onderwijsinspectie is een integraal onderdeel van onze kwaliteitsborging.

Succesvolle Start op Daltonschool Willibrordus: Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Een Zorgeloze Overgang naar de Basisschool Bij Daltonschool Willibrordus in Ruurlo begrijpen we dat de stap naar de basisschool een belangrijke mijlpaal is voor zowel kinderen als ouders. Daarom zetten we vol in op een warme, veilige en uitnodigende start. Ons doel is dat elk kind zich direct welkom voelt en de ruimte krijgt om in zijn of haar eigen tempo te wennen aan de nieuwe omgeving en klasgenoten. Optimale Wenperiode voor Nieuwe Leerlingen Voordat uw kind vier jaar wordt, bieden we de mogelijkheid voor kennismakingsmomenten op school. Tijdens deze sessies maken kinderen kennis met de leerkrachten, medeleerlingen en de dagelijkse schoolactiviteiten. We creëren een ontspannen sfeer om kinderen te helpen zich op hun gemak te voelen. U ontvangt uiterlijk zes weken vóór de vierde verjaardag van uw kind bericht van de leerkracht om de wenafspraken te plannen. Starten na de Zomervakantie Kinderen die in de eerste vier weken na de zomervakantie jarig zijn, kunnen direct aan het begin van het schooljaar van start gaan. De leerkrachten nodigen deze kinderen en hun ouders uit in de laatste vakantieweek voor een kennismaking. Ook krijgen zij een uitnodiging voor het 'doorschuifmoment', zodat ze alvast kunnen wennen in de groep waar ze na de zomer zullen starten. Begeleiding bij Zindelijkheid Hoewel we verwachten dat kinderen bij aanvang van de school zoveel mogelijk zindelijk zijn, erkennen we dat dit proces individueel kan verlopen. In nauw overleg met u als ouder, bieden we passende ondersteuning. Onze kleuterklassen zijn uitgerust met faciliteiten om kinderen die nog extra begeleiding nodig hebben, hierbij te helpen. Omgaan met Afscheid en Emoties Het afscheid nemen aan het begin van de schooldag kan soms spannend zijn voor jonge kinderen. Wij begeleiden deze momenten met veel aandacht en begrip, waarbij we ruimte bieden voor alle emoties en nauw samenwerken met u als ouder. Een rustige start wordt gefaseerd opgebouwd om het afscheid steeds gemakkelijker te maken. Spelenderwijs Leren en Ontwikkelen Onze kleuterklassen zijn ingericht om kinderen op een speelse manier kennis te laten maken met de wereld. Met een gestructureerde omgeving, een breed scala aan leermaterialen en uitdagende activiteiten, stimuleren we de natuurlijke ontwikkeling van elk kind. We volgen de voortgang nauwgezet en bespreken deze regelmatig met u. Vroegtijdige Ondersteuning en Signalering Door gerichte observaties, het gebruik van ons geavanceerde kindvolgsysteem, de leerlijnen van ParnasSys en het invullen van het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH), kunnen we vroegtijdig eventuele ondersteuningsbehoeften signaleren. Indien nodig, betrekken we gespecialiseerde expertise en bepalen we samen met u de meest effectieve ondersteuningsstrategie.

Veelgestelde vragen

Biedt Daltonschool Willibrordus specifieke programma's voor jonge kinderen?

Daltonschool Willibrordus richt zich op een optimale start voor jonge kinderen door middel van een gestructureerd en ondersteunend programma, met speciale aandacht voor wennen en spelenderwijs leren.

Met welke kinderopvangorganisatie werkt Daltonschool Willibrordus samen voor het jonge kind?

Daltonschool Willibrordus werkt nauw samen met Avonturijn Kinderopvang om een naadloze overgang en doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen.

Daltonschool Willibrordus werkt nauw samen met Avonturijn Kinderopvang om een naadloze overgang en doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen.

Team | Daltonschool Willibrordus in Ruurlo | [2025] Schoolregister