De Leeuwerik
Sportweg 52 A
8313 AR Rutten

Schoolweging

Schoolweging
29.26
Spreiding
5.55

De schoolweging van De Leeuwerik Rutten is 29,26 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 95,9%. Dit onderstreept een sterke basiskwaliteit in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 48,8% behaald, net boven de signaleringswaarde van 47,1% maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 57,8%. Dit reflecteert een focus op maatwerk, waarbij de school voldoet aan eigen ambities maar ruimte heeft voor verbetering ten opzichte van peers.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op vmbo: 57,9% vmbo-k/-gt (vs. 35,4% regio). Hogere adviezen (havo/vwo/vwo: 26,3%) blijven achter bij vergelijkbare scholen (45,6%). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies, terwijl dit regionaal 1% voorkomt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Leeuwerik RuttenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Iedere dag zien we jouw kind zich ontwikkelen en nieuwe dingen leren. Wij houden goed in de gaten hoe het met je kind gaat, wat al goed gaat en waar we je kind mee kunnen ondersteunen om zich goed te ontwikkelen. Hiervoor observeren we veel. Tijdens het werken en spelen binnen en buiten en ook tijdens de instructies die we geven. Zo kunnen we constant kijken hoe het gaat met je kind. Kan hij dit al zelfstandig doen of is het beter om nog even een paar opdrachten samen met de juf of meester te doen? Zo ‘toetsen’ we eigenlijk gedurende de hele dag wat de volgende stap gaat worden in het leren van je kind. Als je op een ochtend door de school loopt zie je dit ook: kinderen die met een wisbordje op tafel allemaal laten zien of ze dingen al begrijpen. De leerkracht stelt een vraag, kinderen geven antwoord op het wisbordje en houden het omhoog. Een snelle check voor de leerkracht en alle kinderen actief betrokken! Daarnaast laten we de kinderen vanaf groep 3 ieder halfjaar een onafhankelijke toets maken vanuit ons leerlingvolgsysteem IEP. Zo kunnen wij zien hoe jouw kind zich ontwikkeld heeft de afgelopen periode en of het onderwijsaanbod dat wij bieden passend is en genoeg uitdaging biedt aan je kind. De kinderen in groep 1 en 2 volgen we alleen aan de hand van observaties. We kijken in die toetsen niet alleen naar taal, lezen en rekenen, maar willen ook weten hoe het met je kind gaat met de sociaal emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen. Want ook die vaardigheden heb je later nodig in onze wereld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

100% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Geen enkele leerling zit onder of boven advies, wat duidt op accurate plaatsing en effectieve begeleiding.

Sociale ontwikkeling

In samenwerking met kinderen en ouders zorgen wij voor een veilige en prettige sfeer op school waarin ieder zich thuis voelt en goed tot ontwikkeling kan komen. De leerkracht moedigt aan, stimuleert en corrigeert en is zelf een voorbeeld. Om dit te realiseren houden we ons aan de volgende uitgangspunten: We hebben zorg en respect voor elkaar. We houden ons aan de regels en afspraken. We zorgen goed voor onze omgeving en materialen. We leren samenwerken en samen spelen. Doe wat je van de ander ook verwacht. LEES MINDER

verbinden

vertrouwen

verwonderen

Wat is de werkwijze van De Leeuwerik voor sociale ontwikkeling?

De Leeuwerik werkt aan sociale ontwikkeling door middel van de Kanjertraining. De materialen die worden gebruikt zijn zichtbaar in de klas.

Welke registratievormen gebruikt De Leeuwerik om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Leeuwerik brengt sociale opbrengsten in kaart met behulp van Kanvas.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Leeuwerik?

De Leeuwerik maakt gebruik van Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.