Alle basisscholen in Rutten
Rutten, een kern gelegen in de Noordoostpolder, biedt een overzichtelijke en gemeenschapsgerichte omgeving voor gezinnen met jonge kinderen. In tegenstelling tot de stedelijke dynamiek van grotere steden, kenmerkt Rutten zich door een meer intieme onderwijssetting. De plaats telt één basisschool waar momenteel 108 leerlingen dagelijks hun onderwijs ontvangen. Deze singulariteit in aanbod zorgt voor een sterke verbinding tussen de school, de leerlingen en de lokale gemeenschap, waarbij de lijnen kort zijn en een persoonlijke benadering van het onderwijs aan elk kind mogelijk wordt gemaakt.
1
Aantal basisscholen
108
Leerlingen
97.02%
Fundamenteel niveau
48.81%
Streefniveau
29.26
Schoolweging
Onderwijsconcepten in Rutten
Voor ouders in Rutten die een specifieke pedagogische visie voor hun kind voor ogen hebben, biedt de lokale basisschool onderwijs dat geworteld is in het concept van Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). Dit betekent dat er in Rutten een bewuste keuze is gemaakt voor een duidelijke en coherente onderwijskundige richting die de hele schoolgemeenschap omvat. Ontwikkelingsgericht Onderwijs legt een sterke focus op het stimuleren van de brede, integrale ontwikkeling van kinderen, waarbij thematisch werken, onderzoekend leren en betekenisvol spel centrale pijlers vormen. Deze aanpak sluit nauw aan bij de natuurlijke nieuwsgierigheid en de individuele ontwikkelingsfasen van het kind, met het uiteindelijke doel hen te vormen tot actieve, zelfstandige en betrokken leerders die met vertrouwen de wereld tegemoet treden. Deze eenduidige conceptkeuze zorgt voor helderheid en een consistente pedagogische aanpak.
Denominaties in Rutten
Geen denomaties beschikbaar
Scholen per onderwijsconcept in Rutten
Alle Ontwikkelingsgericht Onderwijs basisscholen in Rutten
Wat kunnen we zeggen over de gem. schoolweging van basisscholen in Rutten
De basisschool in Rutten heeft een schoolweging van 29.26. Dit cijfer positioneert zich net iets onder het landelijke gemiddelde van ongeveer 29.75, wat een indicatie kan geven van de sociaal-economische context van de leerlingenpopulatie. Een lagere schoolweging suggereert doorgaans dat de school te maken heeft met een leerlingenpopulatie die, gemiddeld genomen, minder complexe achtergrondkenmerken vertoont. Dit kan bijdragen aan een stabiele en evenwichtige leeromgeving, waarin de school haar middelen en aandacht effectief kan richten op de brede ontwikkeling en het welzijn van alle leerlingen, en biedt de school in Rutten een solide fundament voor het verzorgen van kwalitatief hoogstaand onderwijs.
Wat kunnen we zeggen over de resultaten van de basisscholen in Rutten
Op het gebied van onderwijsresultaten laat de basisschool in Rutten een sterk en positief beeld zien, met name op het fundamentele niveau. Gemiddeld behalen de leerlingen hier een score van 97.02% voor het fundamentele niveau, wat significant hoger is dan het landelijke gemiddelde van circa 95.6%. Dit hoge percentage toont overtuigend aan dat een zeer groot deel van de leerlingen de essentiële basisvaardigheden in taal, lezen en rekenen uitstekend beheerst. Voor het meer uitdagende streefniveau noteert de school een gemiddelde score van 48.81%. Hoewel dit cijfer zich onder het landelijke gemiddelde van ongeveer 58.0% bevindt, onderstreept de krachtige prestatie op het fundamentele niveau de solide educatieve basis die de school legt voor de verdere schoolloopbaan van haar leerlingen.
Conclusie over basisscholen in Rutten
Samenvattend biedt het basisonderwijslandschap in Rutten een unieke, gefocuste en hechte setting voor jonge leerlingen. Met één toegewijde Rooms-Katholieke basisschool die het principe van Ontwikkelingsgericht Onderwijs omarmt, presenteert het dorp een duidelijke en consistente onderwijsvisie. De schoolweging, die licht onder het landelijk gemiddelde ligt, in combinatie met de uitstekende resultaten op het fundamentele niveau, schetst een beeld van een stabiele en effectieve leeromgeving. Deze factoren creëren gezamenlijk een stimulerende en ondersteunende setting waar de 108 leerlingen van Rutten zich optimaal kunnen ontwikkelen, stevig geworteld in de lokale gemeenschap en geleid door een specifieke pedagogische en levensbeschouwelijke identiteit.