
Schoolweging
De schoolweging van De Wezeboom is 29,46 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,7% behaalde het overgrote deel van de leerlingen het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, zelfs bij dalende leerlingaantallen. De score ligt iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
66,7% van de leerlingen haalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 47,1%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe populatie hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 57,8%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op theoretische routes: 71,4% vmbo-(g)t en 14,3% vwo. Toch valt op dat 14,3% vmbo-k-advies ontvangt, iets boven het regionaal gemiddelde (9,17%). Praktijkonderwijs komt niet voor, in tegenstelling tot 1,01% bij vergelijkbare scholen. Deze verdeling past bij de relatief hoge streefniveauscore.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Wezeboom | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden geanalyseerd in het SchoolJaarVerslag. De analyse wordt gemaakt op individueel - groeps- en schoolniveau. Hierna wordt een evt. verbetertraject beschreven. Dit traject wordt gedeeld met het bestuur, het team en de MR oudergeleding.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
18,2% van de leerlingen presteert boven advies – iets onder het landelijk gemiddelde (25,3%). Het percentage onderadvisering (18,2%) ligt echter significant hoger dan de 11,8% landelijk. Dit kan samenhangen met de complexiteit van de leerlingenpopulatie. Positief is dat 63,6% op advies functioneert, in lijn met de landelijke trend.
Sociale ontwikkeling
Onze visie sluit aan bij de motto van Stichting Wolderwijs, namelijk; WOLDERWIJS ONTWIKKELT… Wij staan voor: Professionele leerkrachten die leerlingen coachen en begeleiden in het zelfstandig, zelfredzaam en zelfverantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces, zodat zij zich optimaal kunnen ontplooien. Via stimulerende interactie leren wij de leerlingen om hun eigen gedrag te sturen en het beste uit zichzelf te halen. Je mag zijn wie je bent! De voorwaarden die wij hiervoor scheppen zijn: - Leerkrachten die in ontwikkeling blijven - Uitdagen en inspirerende leeromgeving - Een veilige (leer)omgeving - Respectvol gedrag op school. Hieronder verstaan wij: o Zelfrespect hebben o In dialoog gaan met elkaar o Waardering hebben voor elkaar (empowerment) o Aandacht hebben voor elkaar o Nieuwsgierig zijn naar elkaar toe o In kunnen leven in anderen LEES MINDER
Veiligheid
Zelfvertrouwen
Samenwerking
Wat is de werkwijze van OBS de Wezeboom voor sociale ontwikkeling?
De sfeer waarin een kind opgroeit, is van groot belang. OBS de Wezeboom hecht aan een vriendelijk en warm klimaat met orde en regelmaat. In zo’n klimaat zal het kind zich veilig voelen en zich kunnen ontwikkelen. De leerkrachten scholen zich regelmatig bij en de school heeft een schoolbibliotheek. OBS de Wezeboom bevordert een goed pedagogisch klimaat door: een positieve houding van de leerkracht, het stimuleren van zelfstandigheid, afwisseling in activiteiten, ondersteuning bij praktische zaken, en het voorkomen van pestgedrag.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS de Wezeboom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS de Wezeboom gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS de Wezeboom?
OBS de Wezeboom gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.