OBS De Ynset
Binnendyk 24
8461 LD Rottum

Schoolweging

Schoolweging
30.92
Spreiding
6.2

De schoolweging van De Ynset is 30,92 , met een spreiding van 6,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

77,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim onder de landelijke norm van 85%. Desondanks presteert de school 4,5% beter dan vergelijkbare scholen. De lagere score hangt samen met de hogere schoolweging en de spreiding in uitgangsposities.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

33,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat onder de signaleringswaarde van 45,5% ligt. Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 30,92). De score ligt wel 8,6% boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen, wat duidt op een effectieve ondersteuningsstructuur.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op havo (33,3% vs. 16,07% landelijk). Opvallend is de evenredige verdeling over vmbo-b, vmbo-k en vmbo-(g)t (elk 16,67%). Het vwo-advies (16,67%) ligt iets onder het regionale gemiddelde (18,61%), wat past bij de leerlingenpopulatie. Praktijkonderwijs komt niet voor, in contrast met 1,01% bij vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe YnsetGemeente AmsterdamNederland
LIB176177.2175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school werkt planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De vorderingen van de leerlingen worden systematisch gevolgd met behulp van observatiegegevens (dagelijks) en methodegebonden en methodeonafhankelijke (Cito-) toetsen. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en geregistreerd. De toetsgegevens worden gebruikt voor analyse op leerling-, groeps- en schoolniveau. We kunnen op deze wijze nagaan of het onderwijs voldoet aan zijn doelen en het behaalde niveau toetsen aan het landelijk gemiddelde. Na een toets worden op basis van de analyse ambitieuze - maar ook realistische - doelen voor de komende periode vastgesteld. De resultaten worden te allen tijde besproken met de ouders.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

80% van de leerlingen presteert op advies (vs. 62,93% landelijk), met 20% bovenadvies (hoger dan 25,27% landelijk). Geen enkele leerling zit onder advies (0% vs. 11,81% landelijk). Dit onderstreept de nauwkeurige advisering en warme overdracht zoals beschreven in het schoolprofiel.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal klimaat speelt een belangrijke rol binnen in ons onderwijs. Onder sociaal-emotionele ontwikkeling wordt verstaan dat leerlingen leren omgaan met zichzelf, met elkaar en anderen. Aspecten van sociaal-emotionele ontwikkeling: het samenwerken, het samen spelen, het samen kunnen delen, hulpvaardig zijn, respect hebben voor elkaars mening en inbreng, elkaar de ruimte geven om zelf ontdekkend bezig te zijn, het kunnen oplossen van conflictsituaties, het kunnen inleven in gevoelssituaties, anderen accepteren en respecteren in hun anders zijn, een gevoel van saamhorigheid. Om hier veel mee te oefenen gebruiken we de lesmethode Kwink in de hele school. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Samenwerken

Wat is de werkwijze van OBS De Ynset voor sociale ontwikkeling?

OBS De Ynset ziet de verschillen en overeenkomsten tussen leerlingen als waardevol. De school probeert leerlingen respect voor elkaar bij te brengen door te ervaren, samen te leven en te leren dat iedereen anders kan zijn, maar op een respectvolle manier met elkaar om kan gaan. De methode Kwink wordt hierbij ingezet. Daarnaast zijn dagelijkse situaties aanleiding om met leerlingen te praten over hoe je op elkaar reageert, hoe je omgaat met verschillende meningen en hoe je ervoor zorgt dat iedereen zich begrepen en gewaardeerd voelt. De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen wordt gevolgd met de vragenlijsten van ZIEN!. In groep 1 t/m 4 vult de leerkracht deze vragenlijst in, in groep 5 t/m 8 vullen zowel de leerkracht als de leerling een vragenlijst in. De uitkomsten worden gebruikt om te bepalen waaraan de komende periode (extra) aandacht besteed moet worden, zowel op individueel als groepsniveau.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Ynset om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS De Ynset gebruikt Zien als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Ynset?

OBS De Ynset gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.