Willibrord
Nieuwstraat 15
3011 GM Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
33.16
Spreiding
6.64

De schoolweging van Willibrord Rotterdam is 33,16 , met een spreiding van 6,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Ook dit overtreft het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,9%), wat duidt op een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 38,7%. Dit is significant hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (50,2%). De school laat hiermee zien dat ze de complexe populatie effectief bedient.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Willibrord geeft vaker hoge adviezen: 17,31% havo/vwo en 7,69% vwo (vs. 10,93% en 18,61% regio). Tegelijkertijd is het praktijkonderwijsadvies met 1,92% vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde (1,01%). De nadruk op doorstroom naar theoretische leerwegen is duidelijk, mede door intensieve monitoring en pré-adviesgesprekken.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWillibrord RotterdamGemeente AmsterdamNederland
LIB174.76175.23178.63

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerlingen worden gevolgd middels dagelijkse observaties, volgsysteem Focus PO (groep 1-2), methodetoetsen (groep 3-8) en LIB-toetsen (groep 3-8). De methodetoetsen hebben als doel om te toetsen hoe de aangeboden kennis en vaardigheden in het afgelopen blok beklijven. Dit gaat doorgaans over een periode van vier tot zes weken. De LIB-toetsen zijn toetsen die de kennis en vaardigheden van een periode van een half jaar toetsen. Door de gekoppelde landelijke normeringen, krijgt de school inzicht op het niveau en de voortgang/resultaten van individuele leerlingen. Op basis van deze gegevens wordt (in overleg met de leerling) bepaald waar de komende periode de focus op komt te liggen, passend bij de ontwikkeling. Ook zeggen de gegevens iets op klassen-, groeps- en schoolniveau. De resultaten bepalen mede waar de aandacht van de leerkracht komt te liggen op klassenniveau, en wat de invloed is op keuzes voor het jaarplan en het meerjarenplan op schoolniveau. Deze bevindingen worden jaarlijks opgenomen in de opbrengstanalyse en tussentijds gemonitord.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5,77% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk). 44,23% presteert boven advies, wat het succes van de doorstroombegeleiding onderstreept. Deze scores sluiten aan bij de beschreven 'doorgaande ontwikkelingslijn' in het schoolprofiel.

Sociale ontwikkeling

Op een veilige school voelen leerlingen en leerkrachten zich thuis. Zij komen graag naar school en voelen zich serieus genomen door eenieder die bij de school betrokken is. Leerlingen, ouders, leerkrachten en andere medewerkers van de school gaan respectvol met elkaar om. De Vreedzame School is een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap voor het basisonderwijs. Op de inmiddels ruim 1000 ‘vreedzame’ scholen in Nederland is de school een leefgemeenschap, waar kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waar kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Deze sociale en emotionele vaardigheden hebben leerlingen nodig om samen de school tot een plezierige plek te maken. De school is medeverantwoordelijk voor gelukkige, positieve en veerkrachtige kinderen en leerkrachten. Door de inzet van de Vreedzame School werken we ook aan een goed klassenklimaat, waarin iedereen weet hoe hij zich moet gedragen, wat de regels en afspraken zijn en waarin aandacht en respect is voor elkaar. Het gedragsprotocol en schoolveiligheidsplan, dat ter inzage in de directiekamer ligt, levert hier een belangrijke bijdrage aan. We hanteren de volgende schoolregels: Wij zijn vriendelijk voor elkaar Wij zorgen ervoor dat iedereen kan leren Wij zorgen ervoor dat iedereen zich veilig voelt Wij zorgen goed voor ons gebouw en onze spullen Wij krijgen de kans om onze talenten te ontdekken Samenwerking met FlowinGrow In samenwerking met de kinderpraktijk Flow In Grow zijn we ruim 3 jaar geleden het traject Jij en Stress…een Hersenles gestart. Kinderen krijgen op steeds jongere leeftijd te maken met stress en spanning, zowel op school als in de thuissituatie. Het doel van de hersenles is om de leerkrachten en de leerlingen kennis te laten maken met de taal rondom het uilen-, dolfijnen-, en krokodillenbrein. Met name van groot belang dat we allen inzien dat in tijden van stress het uilenbrein niet actief is en er ook niet gepraat kan worden met het kind. Zaak is dus om het kind eerst af te laten koelen, de krokodil te benoemen en vervolgens het gesprek aan te gaan. De fase ‘afkoelen’ wordt positief versterkt door op de juiste manier en gericht adem te halen. Flow in Grow verzorgt de ademtraining en voorziet tevens de ouders van informatie. Alle ib-ers zijn in het bezit van een sensor (betreffende ademtraining) en het boek is in iedere groep aanwezig. LEES MINDER

Groei

Geluk

Talent

Wat is de werkwijze van de Willibrord voor sociale ontwikkeling?

De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen wordt gevolgd met vragenlijsten in LIB. Dit geeft inzicht in de veiligheid en het welbevinden van leerlingen. De leerkrachten analyseren de uitkomsten met de intern begeleider en kijken wat er nodig is op individueel- en groepsniveau. Er wordt een groepsanalyse ingevuld voor een compleet overzicht.

Welke registratievormen gebruikt de Willibrord om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Willibrord gebruikt Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Willibrord?

De Willibrord gebruikt de Vreedzame School en Leer- en veerkracht als methoden voor sociaal-emotioneel leren.