Risala in Rotterdam

Het team van Risala in Rotterdam

Current section: team
Hollandsestraat 74
3074 Rotterdam

Zie hier hoe het team van Risala is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Risala. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Risala bij jullie?

Ontdek hoe goed Risala bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Risala zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92.9%)
Man (7.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Risala. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.4%)
25-35 jaar (34.1%)
35-45 jaar (27.3%)
45-55 jaar (15.9%)
55-65 jaar (6.8%)
&ge;65 jaar (4.5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (27.4%)
45-55 jaar (19.8%)
55-65 jaar (16.2%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Risala werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (58.1%)
Direct ondersteunend personeel (39.5%)
Indirect ondersteunend personeel (2.3%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Risala gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Engelse taal
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool Risala: Een Duidelijk Plan

Op Basisschool Risala zorgen we voor een vlekkeloze voortgang van het onderwijs, ook bij afwezigheid van leerkrachten. Bij ziekteverlof van een leerkracht, zetten we direct de stappen voor een adequate vervanging. Onze eerste stap is het contacteren van een gespecialiseerd detacheringsbureau om te zoeken naar beschikbare invalkrachten. Dit zorgt ervoor dat de continuïteit van de lessen gewaarborgd blijft met gekwalificeerd personeel. We streven ernaar om zo snel mogelijk een passende oplossing te vinden. Indien een externe invaller niet beschikbaar is, schakelen we intern over. Een getraind onderwijsondersteunend personeelslid (OOP'er) kan dan tijdelijk de groep overnemen, uiteraard onder deskundige begeleiding van een bevoegde leerkracht of de bouwcoördinator. Dit garandeert een stabiele leeromgeving voor uw kind. Als zowel externe als interne ondersteuning ontoereikend is, wordt de groep tijdelijk verdeeld over de resterende klassen binnen dezelfde bouw. Elke groep beschikt over een duidelijke verdeellijst in de groepsmap om deze taak soepel te laten verlopen. We minimaliseren hiermee de impact op de dagelijkse lesactiviteiten. In uitzonderlijke situaties, waarbij meerdere leerkrachten tegelijkertijd afwezig zijn en vervanging onmogelijk wordt, kan het voorkomen dat een groep naar huis moet. Als laatste redmiddel, en enkel bij overmacht, zullen we de groepen 1 en 2 deeltijds naar huis sturen, omdat zij flexibeler ingezet kunnen worden. De leerkracht van de betreffende groep zal dan fungeren als invalkracht in een hogere groep, wat de continuïteit verder helpt waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Brede ontwikkeling

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijs Specialisten: Extra Ondersteuning op Basisschool Risala

7

Taal en Rekenen: Versterk de Basis op Basisschool Risala

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Taalspecialist
Logopedist
Kindercoach

Toelichting van de school:

Op Basisschool Risala zetten wij ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Ons toegewijde team telt zeven specialisten die klaarstaan om uw kind te ondersteunen. Voor rekenvaardigheid hebben we meester Sandjai, juf Betul en juf Yasemin. Juf Thamimoent, juf Selma en juf Christel zijn onze experts op het gebied van taal. Daarnaast biedt juf Ouafa als remedial teacher gerichte hulp bij leeruitdagingen, zodat elke leerling zijn potentieel kan bereiken.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving bij Risala

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Basisschool Risala hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Ons team van vijf gespecialiseerde professionals, waaronder een orthopedagoog en ervaren intern begeleiders, zorgt voor een veilige en stimulerende leeromgeving. Onze gecertificeerde PBS coaches focussen op het bevorderen van positief gedrag. Zij creëren een sfeer waarin kinderen zich gewaardeerd voelen en vol zelfvertrouwen leren.

7

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Deskundige Begeleiding op Risala

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional
Kindercoach

Toelichting van de school:

Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, biedt Basisschool Risala een team van zeven deskundigen. Juf Bouchra combineert haar expertise als gedragsspecialist en orthopedagoog. Meester Jawad is eveneens een gedragsspecialist die zich inzet voor onze leerlingen. Juf Rabia biedt als gespecialiseerde kindercoach een luisterend oor en praktische handvatten. Juf Thamimoent is onze specialist voor meer- en hoogbegaafde kinderen, waardoor wij ook deze talenten optimaal kunnen begeleiden.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren bij Risala

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Psychomotorische Kindercoach

Toelichting van de school:

Basisschool Risala stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van uw kind. Juf Rabia, onze psychomotorische kindercoach, begeleidt kinderen op een speelse en actieve manier. Zij helpt leerlingen om hun lichaam beter te leren kennen en hun motorische vaardigheden te ontwikkelen. Dit draagt bij aan een bredere, gezonde ontwikkeling.

2

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Veiligheid op Risala

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional
EHBO Trainer

Toelichting van de school:

De veiligheid en gezondheid van onze leerlingen staan voorop bij Basisschool Risala. Juf Mimouna is onze toegewijde EHBO'er, getraind om adequaat te handelen bij noodgevallen. Volgend schooljaar breiden we onze expertise verder uit met de opleiding van acht collega's tot EHBO'ers. Zo garanderen we een veilige omgeving voor iedereen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
23
Totaal specialisten
23
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Gebedsruimte
BSO/ VSO

Ontdek de Extra Ondersteuning op Basisschool Risala

Ons Toegewijde Zorgbeleid voor Elk Kind

Basisschool Risala biedt een breed scala aan preventieve en licht curatieve interventies om leerlingen optimaal te begeleiden. Vroegtijdige signalering van leer-, opgroei- en opvoedproblemen staat centraal. In de onderbouw maken we gebruik van het Parnassys kleutervolgsysteem, met een naadloze doorlopende lijn vanuit de voorschool. De thema's van peuter- en kleutergroepen sluiten perfect op elkaar aan, wat zorgt voor een consistente ontwikkeling. Onze Intern Begeleider (IB) is actief betrokken bij alle zorgoverleggen voor de kleutergroepen. Vanaf groep 1 werken we met effectieve handelingsplannen (HGW-OGW) om elke leerling op maat te ondersteunen. Onze medewerker ouderbetrokkenheid speelt een cruciale rol in het informeren en betrekken van ouders. Wekelijkse themaochtenden, vaak gericht op opvoeding, versterken deze samenwerking. Bij specifieke opvoed- of gezinsuitdagingen schakelen we onze schoolmaatschappelijk werker in voor tijdige en deskundige hulp. Wij creëren een veilig en positief schoolklimaat door de inzet van 'De Vreedzame School' en Positive Behavior Support (PBS). Jaarlijks evalueren we dit met de vragenlijst 'Veiligheid op School' (WMK), ingevuld door ouders, leerkrachten en leerlingen. De resultaten leiden tot concrete verbeterplannen. Onze leerkrachten hanteren gestructureerd klassenmanagement en blijven zich ontwikkelen door collegiale consultaties, wat bijdraagt aan een optimaal pedagogisch klimaat. Risala heeft een helder dyslexieprotocol en werkt aan de ontwikkeling van een dyscalculieprotocol om rekenproblemen vroegtijdig te signaleren. Onze ambitie is om deskundigheid te vergroten in het analyseren van complexe ondersteuningsvragen op rekengebied. We bieden een afgestemd aanbod voor leerlingen met verschillende intelligentieniveaus, door middel van handelingsgericht werken met minimaal drie niveaus en convergente differentiatie. Leerkrachten volgen het GRRIM-model van Pearson en Gallagher (1983). De jaarlijkse LIB-analyse bespreken we uitgebreid om interventies te optimaliseren. Voor leerlingen van groep 3 t/m 8 is er een stimulerende plusklas beschikbaar. Voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften stellen wij een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op, in lijn met wettelijke vereisten. Dit plan wordt opgesteld wanneer duidelijk is dat een leerling extra begeleiding nodig heeft. Vanaf 1 augustus 2025 hebben leerlingen met een OPP wettelijk recht op inspraak bij het opstellen, bijstellen en evalueren van hun plan, op een manier die past bij hun leeftijd en niveau. Om sociaal veilige leeromgevingen te waarborgen en gedragsproblemen te voorkomen, is een kernteam van personeelsleden actief betrokken bij de implementatie van PBS. Ons protocol voor medische handelingen stelt dat er binnen de school geen medicatie wordt toegediend. Risala wil zich verder profileren op het gebied van leerproblemen, met een specifieke focus op rekenen en taal. Om optimaal onderwijs te garanderen, plaatsen we maximaal twee leerlingen met een leerprobleem per groep. Een derde leerling kan alleen geplaatst worden indien de groepsdynamiek, leerkrachtvaardigheden en groepsgrootte dit toelaten. Onze school maakt gebruik van diverse bewezen methodieken en protocollen, waaronder: Protocol dyslexie, Gedragsprotocol, Handelingsgericht werken, Opbrengstgericht werken, CITO/Kleuterplein/SCOLL/IEP, Taalbeleidsplan, Rekenbeleidsplan, WMK, Coöperatieve werkvormen, Collegiale consultaties/Klassenbezoeken, en een Orthotheek en bibliotheek in ontwikkeling. Een logopediste en kindercoach zijn beschikbaar op school. Alle medewerkers van Risala hebben toegang tot alle beleidsplannen en kwaliteitskaarten. Er zijn beperkingen wat betreft extra begeleiding buiten de groep vanwege de beschikbare ruimte. Onze uitdagingen en mogelijkheden liggen op het gebied van uitdagend en verrijkend onderwijs voor plusleerlingen en het uitvoeren van OPP's binnen de groep. Voor complexe gedragsstoornissen (ADHD, PDD-NOS e.d.) en leerlingen in een rolstoel, zijn specifieke voorzieningen momenteel niet aanwezig. Er wordt geen zware medicatie toegediend. Op het gebied van sociaal-emotioneel gedrag zetten we mediatoren in. Voor het schooljaar 2025-2026 breiden we ons aanbod uit. Dit omvat de implementatie van de pedagogische aanpak gedrag (PBS), een nieuwe rekenmethode met hoge verwachtingen en kansrijk onderwijs, en een doorlopende lijn in het kleuteronderwijs met dezelfde insteek. We bereiden een werkgroep voor begrijpend lezen voor en oriënteren ons op nieuwe methodes voor taal en spelling. Verder ontwikkelen we onze kwaliteitskaarten en verkennen we de inzet van een kindercoach en logopediste.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Diepgaande Blik

Wat zijn de Kerndoelen van het Schoolplan van Risala?

Basisschool Risala hanteert een gestructureerd leerstofjaarklassensysteem met parallelklassen. De klassenindeling is zorgvuldig afgestemd op de individuele onderwijsbehoeften van elke leerling, wat resulteert in een weloverwogen plaatsing. Het onderwijs wordt primair klassikaal aangeboden, met uitzondering van vakken als expressie, ICT en techniek, die plaatsvinden in speciaal uitgeruste vaklokalen. Ons schooladministratie- en volgsysteem, ParnasSys, speelt een cruciale rol bij het registreren van ongevallen, incidenten en officiële klachten. Deze meldingen worden direct doorgegeven aan de bouwcoördinator. De interne begeleiders fungeren als aandachtsfunctionarissen en analyseren jaarlijks de door leerkrachten aangeleverde gegevens. Op basis van deze analyses stellen zij, in nauwe samenwerking met het managementteam, concrete verbeterpunten vast. Om de ouderbetrokkenheid te vergroten, organiseren we jaarlijkse klankbordgroepen waar tevredenheid en eventuele klachten worden verzameld en intern worden opgepakt. Voor de periode 2025-2026 richten wij ons op de volgende strategische doelen: - Pedagogische aanpak gedrag (PBS) inclusief incidentenregistratie in SWISS. - Implementatie van een nieuwe rekenmethode met focus op hoge verwachtingen en kansrijk onderwijs. - Versterking van de doorgaande lijn in het kleuteronderwijs, van peuters tot kleuters, met aandacht voor hoge verwachtingen en differentiatie. - Onderzoek naar en implementatie van nieuwe methoden voor begrijpend lezen en zaakvakken via Taal op Zuid, met vorming van Professionele Leergroepen (PLG). - Oriëntatie op nieuwe methoden voor taal/spelling en zaakvakken. - Verdere ontwikkeling van de kwaliteitskaarten. - Gefaseerde realisatie van het Integraal Kindcentrum (IKC). - Bevordering van een professionele cultuur binnen het team. - Versterking van onze Islamitische identiteit, die ons onderwijs bezielt en centraal staat in de ontwikkeling van leerlingen op het gebied van geloof, leren en onze kernwaarden zoals eigenaarschap en verantwoordelijkheid. Burgerschap is hierbij een belangrijk onderdeel. - Verbetering van digitale geletterdheid door integratie van ICT in de dagelijkse onderwijspraktijk. Burgerschapsonderwijs is essentieel. Wij leiden kinderen op tot evenwichtige, fatsoenlijke, democratische en participerende wereldburgers. Ze leren omgaan met verschillen, respect tonen voor andersdenkenden en actief deel te nemen aan de samenleving. Sociale vaardigheden, basiswaarden, beleefdheid en omgangsregels worden actief onderwezen. Onze vijf kernwaarden – Liefde voor Allah, Eerlijk, Samen, Groei en Bloei – zijn vertaald naar begrijpelijke gedragsverwachtingen voor leerlingen, personeel en ouders en gekoppeld aan de basiswaarden van de democratische rechtsstaat. Dit leidt tot zes concrete doelen: het opvoeden tot respectvolle, democratisch ingestelde, participerende, cultureel diverse en kennisrijke individuen, met actieve ouderbetrokkenheid. Volgend jaar leiden we een burgerschapscoördinator op. Sinds dit schooljaar is er een leerlingenraad actief die meedenkt over onderwijsverbeteringen.

Welke methodieken gebruikt Risala voor het bereiken van schoolontwikkelingsdoelen?

Basisschool Risala maakt effectief gebruik van het programma "Werken met Kwaliteitskaarten" (WMK) en "Mijn Schoolplan" voor het opstellen en beheren van onze schoolplannen en ontwikkelingsdoelen. Deze programma's zijn naadloos geïntegreerd met WMK en ParnasSys, waardoor relevante data automatisch wordt uitgewisseld. ParnasSys levert de kwantitatieve data, terwijl WMK zorgt voor de input van Quickscans en vragenlijsten, die cruciaal zijn voor continue monitoring. De Quickscans 2025-2026 richten zich op essentiële onderwijsgebieden zoals didactisch handelen, differentiatie, zelfstandig werken, eigenaarschap, instructievaardigheden, professionele cultuur, beroepshouding, gebruik van leertijd, pedagogisch handelen, klassenmanagement en de vormgeving van onze identiteit. Wanneer op specifieke onderdelen onvoldoende wordt gescoord, worden aanvullende vragenlijsten afgenomen bij leerkrachten en leerlingen. De analyse van deze resultaten stelt ons in staat om de oorzaken te achterhalen en gerichte interventies te plannen, die vervolgens worden opgenomen in de jaarplanning van "Mijn Schoolplan". Daarnaast benutten we "Mijn Schoolteam" voor het registreren van klassenbezoeken en ontwikkelgesprekken. De uitkomsten van deze gesprekken, samengevat in een "teamfoto", worden geanalyseerd in relatie tot de harde cijfers uit ParnasSys en de resultaten van de Quickscans. Deze geïntegreerde aanpak, gebaseerd op de PDCA-cyclus, zorgt ervoor dat alle data wordt gekoppeld voor analyses en voor de planning en borging van effectieve interventies.

Ontdek ons VVE Programma voor Peuters in Rotterdam

Toelichting van de school

Ontdek het stimulerende VVE-programma van De Rotterdamse Peuterschool, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van uw kind. Wij behandelen thema's die aansluiten bij de belevingswereld van peuters, met een focus op spraak-, taal-, sociaal-emotionele en motorische vaardigheden. Onze peuterschool werkt nauw samen met de basisschool, zodat uw kind op een speelse manier vertrouwd raakt met de schoolomgeving. Deze samenwerking zorgt ervoor dat de basisschool optimaal voorbereid is op de individuele behoeften van uw peuter. Let op: Een inschrijving bij de peuterschool garandeert geen automatische plaatsing in groep 1 van de basisschool. Tijdig inschrijven voor de basisschool is essentieel. Voor kinderen jonger dan twee jaar bieden wij De Rotterdamse Ukkiegroep. Hier kunnen baby's en peuters samen met u en andere kinderen spelen. U kunt ook terecht bij onze begeleider voor opvoedkundige vragen. Meer informatie vindt u op www.derotterdamsepeuterschool.nl.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool Risala voor peuters?

Basisschool Risala biedt een gespecialiseerd VVE-programma aan voor peuters. Dit programma stimuleert de brede ontwikkeling van jonge kinderen door middel van thematisch onderwijs.

Basisschool Risala biedt een gespecialiseerd VVE-programma aan voor peuters. Dit programma stimuleert de brede ontwikkeling van jonge kinderen door middel van thematisch onderwijs.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) voor peuters

Met welke organisaties werkt Basisschool Risala samen voor peuterprogramma's?

Basisschool Risala werkt samen met diverse partners om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken. Deze samenwerkingen omvatten onder andere Groot-Rotterdam en De Maan.

Basisschool Risala werkt samen met diverse partners om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken. Deze samenwerkingen omvatten onder andere Groot-Rotterdam en De Maan.

Samenwerking met Groot-Rotterdam
Partnerschap met Groot-Rotterdam
Samenwerking met De Maan
Team | Risala in Rotterdam | [2025] Schoolregister