
Schoolweging
De schoolweging van Risala is 35,51 , met een spreiding van 6,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat significant boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. De school borgt hiermee sterke basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een breed spectrum: 18,6% vwo-advies (i.t.t. 16,1% bij vergelijkbare scholen) en 16,1% havo. Opvallend is het hoge percentage leerlingen met een vmbo-(g)t-advies (16,5%), wat aansluit bij de diverse populatie. Praktijkonderwijs (1%) blijft onder het regionale gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Risala | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij gebruiken het leerlingvolgsysteem van CITO. Jaarlijks zijn er twee toets momenten, januari/ februari worden de M(idden)-toetsen afgenomen en in mei/ juni vinden de E(ind)- toetsen. Na de M- en E toetsen van Cito volgen er leerling besprekingen tussen de intern begeleider en de groepsleerkracht. Na de besprekingen passen de leerkrachten de handelingsplannen aan. In de handelingsplannen staat de aanpak beschreven van de leerlingen a.d.h.v de zorgbehoefte. In dit plan wordt er gekeken wat er nodig is om de kinderen vooruit te krijgen. Is er nog behoefte aan verlengde instructie, extra inoefenen onder begeleiding, extra tijd of juist verkorte instructie? De tussenresultaten worden gebruikt als ijkpunten om de handelingsplannen te evalueren en aan te passen. Doublure/ verlengen van het leerjaar In een enkel geval zien wij dat kinderen baat hebben bij een jaar extra onderwijs. Wij spreken dan vaak van een doublure. Dat betekent echter niet dat kinderen het hele jaar over doen. De leerstof wordt dan aangepast op het kind. Als er sprake is van een doublure zal dit vroegtijdig (minimaal 6 weken voor de zomervakantie) met de ouders besproken worden. De school bepaalt uiteindelijk of een leerling doubleert of niet.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,3% presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 27,7% boven advies uitkomt. Dit benadrukt de zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het continuüm van groep 6 t/m 8.
Sociale ontwikkeling
Gelet op het schoolklimaat, vinden we het belangrijk, dat de school een veilige en verzorgde omgeving is voor de leerlingen en de medewerkers. Een omgeving waarin iedereen zich geaccepteerd voelt en waar het plezierig samenwerken is. Missie sociale veiligheid Wij zijn een gemeenschap waar iedereen in een fijne sfeer met respect voor en vertrouwen in elkaar zichzelf kan zijn In het kader van veiligheid bieden wij de kinderen een veilige leefomgeving (sociaal, fysiek, psychisch). Risala beschikt over aandachtsfunctionarissen, aanspreekpunt, preventiemedewerker en een werkgroep veiligheid. De intern begeleiders zijn aandachtsfunctionarissen. Zij borgen de meldcode daar waar het gaat om huiselijk geweld en kindermishandeling en geven de medewerkers hierover advies. Het aanspreekpunt is de vertrouwenspersoon voor de leerlingen betreft het pesten. De preventiemedewerker monitort de sociale en fysieke veiligheid van de medewerkers. De algehele veiligheid wordt met WMK quickscans door ouders, leerlingen en medewerkers in kaart gebracht. LEES MINDER
Zelfstandigheid
Verantwoordelijkheid
Solidariteit
Wat is de werkwijze van Risala voor sociale ontwikkeling?
Risala wil kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap, waarbij ze leren dat ze onderdeel zijn van een groter geheel en daar een bijdrage aan leveren. Belangrijk is dat ze oog hebben voor anderen, zich verantwoordelijk voelen voor het algemeen belang en zorgzaam en betrokken zijn. De school creëert een omgeving met sociale verbondenheid, waar kinderen zich welkom, gerespecteerd en niet gediscrimineerd voelen. Risala zet School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) in om een leeromgeving te creëren en gedragsproblemen te voorkomen. Binnen SWPBS worden waarden vastgesteld, gewenst gedrag geformuleerd en aangeleerd. De school gebruikt data over het gedrag van de leerlingen om besluiten te nemen, resultaten van interventies te evalueren en de voortgang van de implementatie van SWPBS te monitoren. SWPBS richt zich op alle leerlingen met verschillende interventies, zoals intensieve individuele interventies (5%), doelgroep interventies (10%) en effectieve interventies (85%).
Welke registratievorm(en) gebruikt Risala om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Risala gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.