
De resultaten van Risala in Rotterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Risala, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Risala bij jullie?
Ontdek hoe goed Risala bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op Basisschool Risala
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van het basisonderwijs zou moeten beheersen. Dit wordt beoordeeld in groep acht middels de doorstroomtoets, die een indicatie geeft van de basisvaardigheden. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, waaronder Basisschool Risala. Het waarborgt een minimale standaard voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Uitstekende Resultaten op Basisschool Risala
Het streefniveau markeert een ambitieuzer prestatieniveau dan het fundamentele niveau. Basisschool Risala streeft ernaar dat een zo groot mogelijk aantal leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor iedere school, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individuele signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Dit maatwerkpercentage dient als benchmark voor de prestaties van de school met betrekking tot deze ambitieuze leerdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Risala?
Basisschool Risala in Rotterdam biedt helderheid over het schooladviesproces voor leerlingen in groep 7 en 8. Eind groep 7 ontvangen leerlingen een preadvies, essentieel voor de oriëntatie op het voortgezet onderwijs. Dit adviesgesprek, met zowel leerlingen als ouders, vormt de eerste stap. In januari van groep 8 stelt de school een voorlopig schooladvies op na een adviesgesprek met de ouders. De regio Koers VO hanteert een optimistische en realistische benadering, waarbij het advies de potentie van de leerling weerspiegelt en uitdaging biedt in het voortgezet onderwijs. Het adviesproces bij Risala is een continu, gezamenlijk traject. Vanaf groep 6 werkt een team aan het definitieve schooladvies, met actieve betrokkenheid van ouders en leerlingen. Afstemming met middelbare scholen in de regio vindt plaats om passende adviezen te garanderen. De school baseert het schooladvies op de ontwikkeling van vaardigheidsscores uit LVS-toetsen van groep 6, 7 en 8, met nadruk op rekenen, begrijpend lezen en woordenschat. Meerjarige observaties van sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding vormen een aanvulling. De doorstroomtoets in februari van groep 8 levert een onafhankelijk oordeel. Een hogere score dan het voorlopige advies leidt tot heroverweging van het definitieve schooladvies. School Risala informeert ouders proactief via gesprekken, de schoolgids en het online platform Scholen op de Kaart. Meer informatie over de aanmeldprocedure en de regionale afspraken vindt u op de website van Koers VO onder De OverstapRoute.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool Risala Rotterdam
Basisschool Risala in Rotterdam streeft naar een veilige en inspirerende leeromgeving voor alle leerlingen en medewerkers. Wij geloven in een schoolklimaat waar iedereen zich gerespecteerd en gewaardeerd voelt, wat essentieel is voor plezierig samenwerken en optimale ontwikkeling. Onze missie is het creëren van een gemeenschap waarin wederzijds respect en vertrouwen centraal staan. Leerlingen kunnen hier zichzelf zijn en zich ontwikkelen tot zelfverzekerde individuen. Risala biedt een veilige leefomgeving op sociaal, fysiek en psychisch vlak. We beschikken over gespecialiseerde aandachtsfunctionarissen, een aanspreekpunt, een preventiemedewerker en een toegewijde werkgroep veiligheid. De intern begeleiders en bouwcoördinatoren fungeren als aandachtsfunctionarissen en waarborgen de meldcode bij huiselijk geweld en kindermishandeling, met advies voor het team. Ons aanspreekpunt is de vertrouwenspersoon voor leerlingen, specifiek gericht op het aanpakken van pestgedrag. De preventiemedewerker monitort de sociale en fysieke veiligheid van onze medewerkers. Middels WMK quickscans brengen we de algehele veiligheid in kaart, met input van ouders, leerlingen en personeel.
Zelfstandigheid bevorderen
Verantwoordelijkheidsgevoel aanleren
Solidariteit stimuleren
Hoe bevordert Basisschool Risala de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Wij zien het als onze taak om kinderen op te voeden tot actieve en verantwoordelijke leden van de maatschappij. Leerlingen leren dat ze deel uitmaken van de schoolgemeenschap en hoe ze hier positief aan kunnen bijdragen. Ze ontwikkelen oog en oor voor anderen, voelen zich verantwoordelijk voor het gemeenschappelijk belang en tonen zorgzaamheid en betrokkenheid. Een omgeving met sterke sociale verbondenheid, waarin leerlingen zich welkom, gerespecteerd en niet gediscrimineerd voelen, minimaliseert problemen. Positieve verwachtingen en het gevoel 'ertoe te doen' zijn cruciaal voor een gezonde ontwikkeling. De sleutel tot een positief schoolklimaat ligt in het samen creëren van een cultuur waarin leerlingen zich verantwoordelijk voelen, erbij horen en nodig zijn. De school en klas worden gezien als een leefgemeenschap en oefenplaats voor sociale competentie en actief burgerschap. De inzet van PBS (Positive Behavior Support) en hoge verwachtingen versterken het zelfbeeld van de leerlingen. Binnen PBS monitoren we de sociale ontwikkeling van leerlingen. School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) creëert een omgeving die leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. We stellen waarden vast, formuleren gewenst gedrag en leren dit aan de leerlingen aan. Met SWISS Suite verzamelen en analyseren we gedragsdata om beslissingen te onderbouwen, interventies te evalueren en de implementatie van SWPBS te monitoren. SWPBS richt zich op alle leerlingen met interventies op verschillende niveaus: intensieve individuele ondersteuning (circa 5%), doelgroepinterventies voor risicoleerlingen (circa 10%), en effectieve basisinterventies voor de meerderheid (circa 85%). De datamanager is essentieel voor de continuïteit en effectiviteit van schoolbrede interventies, door te zorgen voor tijdige en relevante data.
Welke registratiemethoden gebruikt Risala voor het in kaart brengen van sociale resultaten?
Basisschool Risala gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om de sociale ontwikkeling en resultaten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen.
- Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool Risala?
Op Basisschool Risala zetten we diverse bewezen methodieken in om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te stimuleren:
- Kanjer trainingen
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
- Vreedzame school
Onderwijsinspectie Rapport: Inzicht in de Kwaliteit van Basisschool Risala
Basisschool Risala, gelegen aan de Hollandsestraat 74 in Rotterdam, is een levendige basisschool waar dagelijks 574 leerlingen met plezier leren en groeien. Als onderdeel van het Nederlandse basisonderwijs hecht de school veel waarde aan een veilige en stimulerende leeromgeving. Dit inspectierapport biedt u een gedetailleerd overzicht van de prestaties en de onderwijskwaliteit zoals beoordeeld door de onderwijsinspectie. Ontdek hoe Risala zich inzet voor excellent onderwijs en de ontwikkeling van elk kind.