Prinses Margrietschool voor Basisonderwijs
Sportlaan 80
3078 WR Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
35.39
Spreiding
6.1

De schoolweging van Basisonderwijs Prinses Margrietschool is 35,39 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,24% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, significant hoger dan zowel de inspectienorm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (92,97%). De school slaagt erin basisvaardigheden structureel te borgen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48,35% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 34,3%. Dit reflecteert de effectiviteit van het adaptieve rekenonderwijs, ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Er is een sterke focus op praktische leerroutes: 34,78% VMBO-B/K-advies (vs. 9,56% landelijk). Opvallend is het hoge percentage VSO-advies (4,35% vs. 0,12% vergelijkbaar). Theoretische adviezen (HAVO/VWO 13,05%) blijven achter bij regionale trends (27,23%), mogelijk gerelateerd aan de hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBasisonderwijs Prinses MargrietschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB172.6174.76175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

20,93% van de leerlingen presteert onder advies, bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit onderstreept uitdagingen in doorstroombegeleiding. Positief is dat 23,26% boven advies presteert, wat aansluit bij het 'groei-mindset'-beleid uit het schoolplan.