
Het team van Openbare Jenaplanschool Fridtjof Nansen in Rotterdam
Current section: teamZie hier hoe het team van Openbare Jenaplanschool Fridtjof Nansen is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Jenaplanschool Fridtjof Nansen. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Openbare Jenaplanschool Fridtjof Nansen bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Jenaplanschool Fridtjof Nansen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Openbare Jenaplanschool Fridtjof Nansen zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Jenaplanschool Fridtjof Nansen. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Openbare Jenaplanschool Fridtjof Nansen werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Jenaplanschool Fridtjof Nansen gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibele Personeelsvervanging op Jenaplanschool Fridtjof Nansen
Bij Openbare Jenaplanschool Fridtjof Nansen zetten we ons in voor een consistente educatieve ervaring voor al onze leerlingen. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onvoorziene afwezigheid van personeel. Daarom streven we ernaar om vervanging zoveel mogelijk intern op te vangen met ons eigen toegewijde team. In situaties waar interne vervanging niet mogelijk is, worden klassen tijdelijk verdeeld over andere groepen. Dit beleid minimaliseert verstoringen en zorgt ervoor dat uw kind optimaal begeleid blijft. In uitzonderlijke gevallen, indien de verdeling van leerlingen tot een te grote belasting zou leiden, kunnen we overwegen om leerlingen tijdelijk naar huis te sturen. Tijdens deze periode krijgen zij toegang tot schoolgerelateerde digitale leermiddelen, zodat zij zelfstandig aan hun schoolwerk kunnen werken en leeraspecten behouden blijven.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning op Jenaplanschool Fridtjof Nansen Rotterdam
Taal en Rekenen: Fundament voor Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Bij Jenaplanschool Fridtjof Nansen vormt Wereldoriëntatie de kern van ons onderwijs. Vanuit dit centrale thema verweven we essentiële vaardigheden zoals taal en rekenen, zodat deze boeiend, prikkelend en relevant zijn voor de belevingswereld van elk kind. Tijdens onze blokuren maken we gebruik van het Fridtjof Instructie Model (FRIM) voor gerichte instructie. Kinderen verwerken de leerstof op diverse manieren, aangepast aan hun individuele leerstijl. De basisondersteuning, met gedifferentieerde instructie en verwerking in basis, verdiept en intensief arrangement, wordt door onze stamgroepleiders verzorgd. Onze stamgroepleiders signaleren, analyseren en begeleiden specifieke onderwijsbehoeften, zoals op het gebied van lezen of rekenen. Bij complexere vraagstukken werken we samen met specialisten van S(B)O of PPO Rotterdam om passende onderwijsarrangementen te ontwikkelen. Voor kinderen met een significante achterstand in spraak, taal, rekenen of met werkhoudingsvragen, stellen stamgroepleiders handelingsplannen op met kleine, concrete doelen. Wanneer basisondersteuning onvoldoende is, wordt het ondersteuningsteam ingeschakeld, bestaande uit directie, intern begeleider, SMW en PPO, om verdere stappen te bepalen. Indien nodig stellen we een ontwikkelingsperspectief (OPP) op, gericht op een passend lesstofaanbod met als doel het 1F niveau aan het einde van groep 8. Voor vermoedelijke dyslexie bieden we extra taalondersteuning en vragen we externe begeleiding aan bij PPO of een gespecialiseerde zorgaanbieder. Kinderen met een licht of medium TOS-arrangement kunnen wij begeleiden, en bij vermoedelijke dyscalculie passen we de leerlijn in de groep aan.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedragsbegeleiding
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze intern begeleider ondersteunt stamgroepleiders bij vragen over de sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij we altijd zoeken naar de onderliggende betekenis van gedrag. Door observaties van zowel de stamgroepleider als de intern begeleider stellen we onderwijsbehoeften vast en bepalen we de benodigde aanpak. Daarnaast beschikt onze school over een gedragsspecialist, een collega met expertise die één dag per week schoolbreed inzetbaar is voor complexe gedragsvraagstukken. Zij kijkt mee, adviseert en voert gesprekken met kinderen om hen te helpen hun eigen antwoorden te vinden. Bij aanhoudende hulpvragen, nadat zorgniveau 1 en 2 zijn doorlopen, schakelen we externe partijen zoals School Maatschappelijk Werk (SMW) en PPO Rotterdam in. Zij voeren eigen observaties uit en kijken welke expertise zij kunnen inzetten voor een passend onderwijsaanbod, waarmee we opschalen naar zorgniveau 3. De schoolmaatschappelijk werkster, Tessa van Rietschoten, is anderhalve dag per week beschikbaar voor kinderen en ouders met vragen op sociaal-emotioneel gebied, financiële zorgen of wijkgerelateerde problematiek. Zij werkt nauw samen met ouders en deelt informatie met school indien dit in het belang van het kind is. Passend Primair Onderwijs Rotterdam (PPO Rotterdam) is ons samenwerkingsverband, dat zorgt voor een passend onderwijsplek voor elk kind in de regio. Voor vragen over passend onderwijs kunt u terecht bij de school of het Ouder- en Jeugdsteunpunt van PPO Rotterdam. Onze schoolcontactpersonen vanuit PPO zijn Gerrie Haije en Femke Boer, en Leontien Burggraaf is onze ouderfunctionaris. Meer informatie over passend onderwijs vindt u op de website van de Rijksoverheid.
Gedrag, Werk- en Taakaanpak: Structuur en Veiligheid
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Jenaplanschool Fridtjof Nansen hanteren we een gedragsprotocol dat stamgroepleiders houvast biedt bij het waarborgen van de veiligheid van alle kinderen. Binnen dit protocol stellen we duidelijke grenzen ten aanzien van gedrag dat de veiligheid in het geding brengt. Voor kinderen die worstelen met hun gedrag, kan een kortdurende time-out in school een oplossing bieden. Hiervoor is een specifieke time-out plek ingericht. Het is belangrijk te weten dat er geen permanent toezicht mogelijk is bij deze time-out faciliteit.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze jongste leerlingen (onderbouw) krijgen wekelijks gymles in onze eigen speelzaal, wat zorgt voor overzicht en gemak. De stamgroepleiders bereiden deze lessen voor, gericht op gestelde motorische doelen, en een jaarlijkse motorische screening vindt plaats. In de midden- en bovenbouw verzorgt een bevoegde vakleerkracht gym tweemaal per week de gymlessen. Deze docent monitort de motorische ontwikkeling van elk kind en deelt deze feedback met de stamgroepleider. Deze terugkoppeling wordt meegenomen in rapporten, oudergesprekken en de overdracht naar volgende leerkrachten. Alle leerlingen worden minimaal tweemaal per jaar gescreend door de vakleerkracht.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Samenwerken aan Welzijn
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
We gaan ervan uit dat alle kinderen bij aanvang van hun schoolcarrière zindelijk zijn. Voor kinderen die nog ondersteuning nodig hebben, is nauwe samenwerking met ouders cruciaal. Ouders dienen binnen twintig minuten op school aanwezig te kunnen zijn voor verschoonmomenten. Tijdens de intakegesprekken bespreken we de zindelijkheid en stellen we, indien nodig, gezamenlijk een plan op. Met betrekking tot medisch handelen zijn onze stamgroepleiders niet specifiek opgeleid. We hanteren een protocol medisch handelen dat duidelijk omschrijft welke medische handelingen de school wel en niet kan uitvoeren, waar medicatie veilig wordt bewaard en wie de verantwoordelijkheid draagt voor de medicatie.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Uitmuntende Leerlingondersteuning op Jenaplanschool Fridtjof Nansen
Gedetailleerde Uitleg van Onze Onderwijsaanpak
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Ambitieus Schoolplan
Wat zijn de kernambities van ons Jenaplan Schoolplan?
Hoe waarborgt onze school de realisatie van de gestelde onderwijsdoelen?
Downloaden
Download Ons Schoolplan HierOntwikkeling en Leren voor Jonge Kinderen op Jenaplanschool Fridtjof Nansen
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt Jenaplanschool Fridtjof Nansen specifieke programma's voor jonge kinderen?
Met welke organisaties werkt Jenaplanschool Fridtjof Nansen samen voor het jonge kind?
Jenaplanschool Fridtjof Nansen werkt nauw samen met Kinderopvang Gro-Up en Peuterspeelzaal Nansenplaats om een doorlopende leerlijn en een naadloze overgang voor jonge kinderen te waarborgen.