Basisschool Openbare Daltonschool Overschie in Rotterdam

Het team van Openbare Daltonschool Overschie in Rotterdam

Current section: team
2e Hogenbanweg 111
3042 Rotterdam

Zie hier hoe het team van Openbare Daltonschool Overschie is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Daltonschool Overschie. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Daltonschool Overschie bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Daltonschool Overschie bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Daltonschool Overschie zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76.2%)
Man (23.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Daltonschool Overschie. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (27.3%)
25-35 jaar (9.1%)
35-45 jaar (31.8%)
45-55 jaar (13.6%)
55-65 jaar (9.1%)
&ge;65 jaar (9.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Daltonschool Overschie werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (38.1%)
Direct ondersteunend personeel (52.4%)
Indirect ondersteunend personeel (4.8%)
Management (4.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Daltonschool Overschie gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Invallers: Zorgen voor Ononderbroken Leren op Daltonschool Overschie

Bij Openbare Daltonschool Overschie streven we naar een stabiele leeromgeving voor alle leerlingen. Mocht uw kind zijn of haar vaste groepsleerkracht missen vanwege ziekte, dan zetten wij alles op alles om een gekwalificeerde vervanger te regelen. Onze prioriteit is de continuïteit van het onderwijs. Als een directe plaatsing van een invallende leerkracht niet mogelijk is, verdelen we de klas tijdelijk over andere groepen. De leerlingen werken dan zelfstandig aan een speciaal samengesteld lespakket, zodat hun leerproces optimaal blijft. In zeldzame gevallen, wanneer geen enkele oplossing mogelijk is, kunnen leerlingen naar huis worden gestuurd. In dergelijke uitzonderlijke situaties informeren wij u direct. Dit komt echter uiterst zelden voor, dankzij onze proactieve aanpak. Bij langdurige afwezigheid zorgen we voor een vaste, vertrouwde invaller die het onderwijs naadloos voortzet. Ook bij gepland verlof zoeken we eerst intern binnen onze organisatie naar geschikte vervanging. Als dat niet lukt, schakelen we de ondersteuning in van Stichting BOOR om de best mogelijke invulling te garanderen. Uw kind kan rekenen op kwalitatief hoogstaand onderwijs, ook tijdens afwezigheid van de eigen leerkracht.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Hoe we werken op Openbare Daltonschool Overschie

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool Overschie

6

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Taalspecialist
Leesspecialist
Coördinator Thuis in Taal

Toelichting van de school:

Onze rekenspecialist versterkt het rekenonderwijs met een dag per week, gericht op de implementatie van nieuwe lesmethodes en coaching van leerkrachten. Dit zorgt voor een optimale rekenontwikkeling bij alle leerlingen. De leesspecialist implementeert het innovatieve Leeslab-programma in de groepen 4 tot en met 8. Dit programma stimuleert leesvaardigheid en woordenschat. Daarnaast ondersteunt de leesspecialist bij dyslexieaanpak en beheert de schoolbibliotheek, inclusief de samenwerking met de openbare bibliotheek. Voor de jongste kinderen in groep 1 en 2 zetten we 'Thuis in Taal' in, een bewezen effectieve aanpak voor taalontwikkeling. Wekelijkse ouder-kindactiviteiten tijdens de inloop stimuleren taalplezier en communicatie, gecoördineerd door een interne specialist. De taalspecialist leidt de implementatie van nieuwe spelling- en grammaticamethodes en monitort de woordenschatontwikkeling. Deze specialist analyseert ook de wereldoriëntatiemethodes op taaldoelen en adviseert bij eventuele hiaten. Onze Remedial Teacher richt zich specifiek op leesbegeleiding en extra leestijd met het programma BOUW! lezen, wat de leesvaardigheid aanzienlijk verbetert. De Intern Begeleiders spelen een cruciale rol in het waarborgen van hoogwaardig taal- en rekenonderwijs. Zij signaleren onderwijsbehoeften, coördineren zorgtrajecten en dragen bij aan de professionele ontwikkeling van het schoolteam. De school zoekt momenteel een logopedist om het ondersteuningsteam compleet te maken.

5

Sociaal-Emotionele Ondersteuning en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional
School Maatschappelijk Werker

Toelichting van de school:

Onze Intern Begeleiders werken nauw samen met leerkrachten om sociaal-emotionele ontwikkeling te monitoren en effectieve ondersteuningsplannen op te stellen. Indien nodig faciliteren wij doorverwijzingen naar externe hulpverlening. De schoolmaatschappelijk werker biedt sociale vaardigheidstrainingen, begeleidt leerlingen bij externe trainingen en voert individuele gesprekken om het welzijn van elk kind te bevorderen. Het schoolzorgteam, bestaande uit gespecialiseerde wijkteammedewerkers, de schoolmaatschappelijk werker en de intern begeleider, biedt laagdrempelige ondersteuning. Dit team werkt vanuit de school en is een vast aanspreekpunt voor ouders en schoolpersoneel bij zorgvragen. Onze gedragsspecialist waarborgt de effectieve implementatie van De Kanjertraining en KanVas, biedt preventieve ondersteuning en adviseert leerkrachten bij gedragsmanagement. Deze specialist versterkt het team met inzichten en inspiratie voor een positief pedagogisch klimaat.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Alle leerkrachten integreren De Kanjertraining in de klas, met een sterke focus op de Daltonpijlers om een positieve werkhouding te stimuleren. Dit draagt bij aan een schoolbrede aanpak voor gedragsmanagement. Onze teamleden volgen de 'Gedragsexperience', een intensief trainingsprogramma dat observatie en lesgeven op speciale scholen omvat. Dit programma versterkt de expertise op gebieden als ASS, ADHD, emotieregulatie en hechtingsproblematiek, wat ten goede komt aan alle leerlingen. De school biedt inclusieve groepen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, inclusief kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Deze groepen worden bemand door hooggekwalificeerde leerkrachten en ondersteuners, met nauwe samenwerking en kennisuitwisseling tussen reguliere en inclusieve klassen. We streven naar een veilige en warme schoolomgeving waarin verbinding centraal staat. Gedifferentieerd onderwijs binnen het Daltonconcept minimaliseert gedrags- en werkhoudingsproblemen. Bij aanhoudende uitdagingen bieden de intern begeleider en gedragsspecialisten gerichte ondersteuning.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Kinderfysiotherapeut
Cesartherapeut

Toelichting van de school:

Onze school heeft een kinderfysiotherapeut en Cesartherapeut beschikbaar, die één dag per week individuele begeleiding biedt aan leerlingen met motorische uitdagingen. Zij werkt nauw samen met leerkrachten voor optimale ondersteuning in de klas. Aanmeldingen verlopen via de Intern Begeleider, die ook een signalerende rol speelt bij de motorische ontwikkeling van leerlingen. Dit zorgt voor een proactieve benadering van eventuele problemen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging werken wij samen met ouders en indien nodig externe professionals. De school faciliteert waar mogelijk, maar is geen medische instelling.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Chromebooks voor de leerlingen

Ontdek de Ondersteuning voor Uw Kind op Daltonschool Overschie

Passend Onderwijs en Zorg op Maat

Openbare Daltonschool Overschie biedt een stimulerende leeromgeving voor alle basisschoolleerlingen, van groep 1 tot en met 8. Wij geloven dat elk kind recht heeft op kwalitatief goed onderwijs, ook wanneer er extra ondersteuning nodig is. Daarom zetten wij ons in voor passend onderwijs, zodat zoveel mogelijk kinderen kunnen deelnemen aan de samenleving en kansen krijgen op succesvol vervolgonderwijs. Voor leerlingen in groep 3 tot en met 8 met een toelaatbaarheidsverklaring voor het SBO (Speciaal Basisonderwijs), bieden wij gespecialiseerde zorg met maximaal 16 leerlingen per klas. In de reguliere groepen hanteren we een maximum van 30 leerlingen, mits we de benodigde individuele ondersteuning kunnen garanderen. Onze school is onderdeel van het samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO), wat ons in staat stelt om samen met andere scholen in Rotterdam de beste onderwijsoplossingen te bieden. Sinds 1 augustus 2014 hebben alle schoolbesturen een zorgplicht. Dit betekent dat wij voor elk kind dat zich aanmeldt een passende onderwijsplek moeten bieden. Als dit binnen onze school niet (meer) mogelijk is, helpen wij u actief bij het vinden van een alternatieve, geschikte plek. Ouders en verzorgers spelen hierbij een cruciale rol. Uw informatieplicht is essentieel: meld eventuele extra ondersteuningsbehoeften van uw kind tijdig bij de directie. Dit helpt ons om de juiste begeleiding te organiseren. De aanmelding bij onze school is mogelijk vanaf drie jaar, met een uiterste aanmelddatum van tien weken voor de vierde verjaardag van uw kind. Indien u uw kind bij meerdere scholen heeft aangemeld, vragen wij u om uw eerste voorkeur aan te geven. Zodra uw kind schriftelijk is aangemeld, treedt onze zorgplicht in werking. Wij onderzoeken vervolgens of wij kunnen voorzien in de specifieke onderwijsbehoeften van uw kind. Binnen zes weken, met een mogelijke verlenging van vier weken, nemen wij een besluit over de plaatsing. Indien wij concluderen dat wij uw kind geen passend onderwijs kunnen bieden, gaan we in overleg met u en de schoolcontactpersoon van PPO op zoek naar een passende school in de omgeving. Op onze website vindt u een informatiefilmpje dat dit proces verduidelijkt. Elk kind dat bij ons wordt ingeschreven, krijgt een passende onderwijsplek. Alle basisscholen in Rotterdam bieden dezelfde basisondersteuning, aangevuld met specifieke extra ondersteuning die wij vastleggen in ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben of een eigen leerlijn volgen, stellen we een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit plan, dat binnen zes weken na inschrijving of plaatsing wordt opgesteld, bevat duidelijke doelen en wordt minimaal eens per jaar geëvalueerd en zo nodig bijgesteld. Het OPP omvat belemmerende en bevorderende factoren en het verwachte uitstroomniveau naar het vervolgonderwijs, met als doel de ontwikkeling van uw kind optimaal te stimuleren. Ouders worden hierbij nauw betrokken en de school streeft naar overeenstemming over het plan en het uitvoeringsgedeelte. Kinderen met een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) op onze school hebben een OPP dat minstens tweemaal per jaar wordt geëvalueerd door de leerkracht en Intern Begeleider, en vervolgens met u wordt besproken. Onze schoolcontactpersonen vanuit PPO zijn Celine de Rijke en Emiel van der Wouden. Tevens is er een ouderfunctionaris beschikbaar via PPO Rotterdam voor ondersteuning. Bij vragen over passend onderwijs kunt u altijd terecht bij de school. Indien uw vraag niet volledig beantwoord kan worden, biedt het Ouder- en Jeugdsteunpunt van PPO Rotterdam uitkomst. Meer informatie over het samenwerkingsverband vindt u via een link op onze website. In de toekomst willen we onze expertise op het gebied van SBO-daltononderwijs verder uitbreiden. We overwegen om onze veilige leeromgeving ook beschikbaar te stellen voor leerlingen die een advies tot terugplaatsing uit het speciaal onderwijs hebben gekregen, of kinderen die thuis komen te zitten door passendheidsproblemen in het onderwijs. Hierbij blijft de groepsbalans altijd ons uitgangspunt. Daarnaast bieden we onderwijs op maat voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Vanaf schooljaar 2025-2026 organiseren we wekelijks een plus-aanbod met groepsoverstijgende projecten, gericht op de ontwikkeling en sociale interactie van leerlingen die extra uitdaging nodig hebben. Op deze wijze versterken we onze positie als inclusieve school en komen we tegemoet aan de onderwijsbehoeften van alle kinderen, inclusief de cognitief meer uitgedaagden. Daltononderwijs Overschie: Samen werken aan de toekomst van uw kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan: De Toekomst van Daltononderwijs

Welke ambitieuze doelen streeft Openbare Daltonschool Overschie na in het schoolplan?

Ons schoolplan is gericht op continue verbetering van het rekenonderwijs, met als doelstelling de landelijke gemiddelden te evenaren of te overtreffen. We zetten ons in voor een significante vooruitgang in technisch en begrijpend lezen, waarbij we streven naar resultaten die boven het landelijk gemiddelde uitstijgen. Verder versterken we de kernwaarden van het daltononderwijs door deze te verankeren in alle aspecten van ons onderwijs en de daltonpijlers opnieuw te definiëren. We onderzoeken actief de mogelijkheden voor integratie tussen regulier en speciaal basisonderwijs om zo een inclusieve leeromgeving te creëren. Burgerschap wordt vormgegeven via een doorlopende leerlijn die alle leerjaren omvat, zodat elke leerling zich ontwikkelt tot een verantwoordelijke burger. Ook de professionele ontwikkeling van ons team staat centraal, met focus op eigenaarschap, zelfsturing en autonomie om zo een dynamische en effectieve onderwijsomgeving te waarborgen. We hechten grote waarde aan het welzijn van onze leerlingen, ouders en personeel, en streven naar een bovengemiddelde tevredenheid over de sociale veiligheid binnen onze school. Tot slot blijven we innoveren op het gebied van digitalisering om het onderwijs continu te moderniseren en te verrijken.

Hoe realiseert Openbare Daltonschool Overschie haar onderwijsdoelen?

De gedetailleerde aanpak en strategieën voor het behalen van onze ambitieuze onderwijsdoelen zijn volledig uiteengezet in ons uitgebreide schoolplan. Dit document biedt inzicht in de concrete stappen en methodieken die we hanteren.

Ontdek Ons Aanbod voor Jonge Kinderen in Rotterdam-Overschie

Toelichting van de school

Openbare Daltonschool Overschie biedt een rijk programma voor de jongste leerlingen met extra aandacht voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). We werken nauw samen met Peuterspeelzaal Dalton Overschie van Hefgroep-Kinderdam om een naadloze overgang te garanderen. In onze kleutergroepen staat 'beredeneerd spelend leren' centraal. Onze toegewijde kleuterleerkrachten stimuleren en begeleiden het spel, waardoor elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. We focussen op taalontwikkeling, voorbereidend rekenen en schrijven, maar ook op sociaal-emotionele groei, motoriek en zelfstandigheid. De samenwerking met peuterspeelzaal ‘Het Dierenbos’ zorgt voor een op elkaar afgestemd VVE-programma. De methodes ‘Kleuterplein’ in groep 1/2 en Uk & Puk op de voorschool bieden een solide basis en een doorlopende leerlijn. Dit schooljaar optimaliseren we het 'spelend beredeneerd leren' met gerichte aandacht voor spel en schoolse activiteiten, ook in groep 3. De overgang van peuterspeelzaal naar groep 1 wordt soepel begeleid met een gedetailleerde overdracht, inclusief het Rotterdams Overdrachtsdocument. Peuters die bijna vier zijn, mogen al wennen in groep 1. Bij ontwikkelingsachterstanden of zorgen vragen we ouderlijke toestemming voor bespreking in het zorgoverleg, om tijdig extra ondersteuning te regelen. Nieuwe kleuters kunnen vier dagdelen komen wennen, ruim voor hun vierde verjaardag. U ontvangt een welkomstkaart met de planning. De thematische aanpak in de kleutergroepen, met zes thema's per jaar, bereidt kinderen spelenderwijs voor op groep 3. We werken planmatig aan taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze groepen 1 en 2 zijn combinatiegroepen, waarin kinderen van verschillende leeftijden samen leren en elkaar stimuleren. Dit geeft leerkrachten meer ruimte voor individuele begeleiding. De groepsindeling wordt jaarlijks bepaald op basis van instroom, doorstroom en onderwijsbehoeften, en wordt enkele weken voor de zomervakantie gecommuniceerd. Bij grote groei kan een extra instroomgroep worden gestart. De ontwikkeling van elk kind wordt nauwgezet gevolgd met de observatiemethode ‘KIJK!’ en dagelijkse observaties. Deze gegevens worden besproken in voortgangsgesprekken. Vanaf groep 3 worden toetsen afgenomen. De school volgt de richtlijnen van de inspectie en de PO-raad voor de doorstroom naar groep 3, waarbij de ontwikkeling van het kind centraal staat. Beslissingen over doubleren worden in overleg met ouders genomen, met het protocol overgang en doublure als leidraad.

Veelgestelde vragen

Biedt Openbare Daltonschool Overschie extra programma's voor jonge kinderen?

Ja, onze school biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang, om een optimale start te garanderen.

Ja, onze school biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang, om een optimale start te garanderen.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt onze school samen voor het jonge kind programma?

Onze school werkt samen met erkende partners zoals BSO Kleinrijkje om een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod voor jonge kinderen te realiseren.

Onze school werkt samen met erkende partners zoals BSO Kleinrijkje om een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod voor jonge kinderen te realiseren.

Team | Openbare Daltonschool Overschie in Rotterdam | [2025] Schoolregister