
Schoolweging
De schoolweging van Overschie is 27,01 , met een spreiding van 7,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
88,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke ondergrens van 85%. De score valt echter 5,8 procentpunt lager uit dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen, wat mogelijk samenhangt met de grote spreiding in leerlingenkenmerken.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 38,7%. Dit duidt op effectieve differentiatie in een complexe leerlingenpopulatie. De score ligt zelfs 9,2 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert opvallend vaak hogere onderwijsvormen: 23,7% vwo (vs. 18,6% landelijk) en 11,8% havo/vwo. Tegelijkertijd is praktijkonderwijs met 5,3% relatief hoog (landelijk 1,0%). Deze tweesporige verdeling sluit aan bij de brede populatie: enerzijds kansrijke leerlingen, anderzijds leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Overschie | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.76 | 175.23 | 165.92 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Ontwikkeling van leerlingen Met behulp van het CITO Leerling Volg Systeem (LOVS), houden we de ontwikkeling van onze leerlingen op cognitief gebied nauwlettend in de gaten. Daarnaast volgen wij onze leerlingen in hun sociale- en emotionele ontwikkeling. Dit doen wij met behulp van KANVAS, het LOVS dat bij de kanjertraining hoort. In een schooljaar vinden meerdere groeps- en leerling- besprekingen plaats, waarin iedere leerling besproken wordt op basis van ontwikkelingen op met name reken- en taalgebied en op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Groepsbesprekingen De groepsbesprekingen vinden 3 keer per jaar plaats tussen leerkracht en intern begeleider. Tijdens de groepsbesprekingen wordt gekeken naar de resultaten van de CITO, methode gebonden toetsen en de dagelijkse bevindingen in de klas. Leerlingen die extra zorg nodig hebben worden vermeld, maar worden pas verder besproken in de leerlingbespreking. Leerlingbesprekingen De leerlingbesprekingen worden meerdere malen per jaar gehouden. Deze besprekingen vinden plaats tussen intern begeleider en leerkracht. De leerlingbespreking loopt volgens een vaste procedure. In de groepsbespreking worden de zorgleerlingen vermeld en tijdens de leerlingbespreking wordt er uitvoerig op de individuele zorgleerlingen ingegaan. Een leerling kan worden besproken in de leerlingbespreking als: · Een leerling herhaald onvoldoende profiteert van het groepsplan. · De onderwijsbehoeften van de leerling onduidelijk blijven. · Er vermoedens zijn van een ernstige problematiek of stoornis. Naar aanleiding van het gesprek, wordt een individueel handelingsplan opgesteld. De uitvoering van het handelingsplan, kan op verschillende niveaus plaatsvinden: · In eerste instantie in de groep door de leerkracht zelf. (RT in de groep) · Door een medewerker van een externe organisatie (therapeut, logopedist, orthopedagoog, ambulant begeleider, PPO Rotterdam). De ouders worden hiervan op de hoogte gesteld en verder geïnformeerd in een gesprek. Voor het volledige zorgplan kunt u voor de laatste versie terecht op onze website. Ontwikkeling van leerlingen, o.a. sociaal emotioneel, leerlingvolgsysteem Naast de methodetoetsen en CITO-toetsen (nu Leerling In Beeld -LiB- geheten) voor de cognitieve vakken, volgen we de leerlingen ook in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarvoor maken we gebruik van het volg- en advies systeem van Kanjer: KanVAS. Zo kunnen we volgen of een kind op dit gebied zich goed ontwikkelt of dat er hulp nodig is. De sociaal- emotionele ontwikkeling van onze leerlingen bespreken wij ook regelmatig in de groepsbesprekingen met de Intern begeleider. In de kleutergroepen worden de leerlingen met behulp van Kijk!-registratie geobserveerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend weinig leerlingen presteren onder advies: 10,3% tegen 11,8% landelijk. Ruim 20,7% stroomt door op een hoger niveau dan geadviseerd, mogelijk door de daltonaanpak die zelfsturing stimuleert. Dit bevestigt de kwaliteit van de advisering.
Sociale ontwikkeling
Op Openbare Daltonschool Overschie krijgen de leerlingen regulier onderwijs. De school bepaalt wat er geleerd moet worden en in welk tijdsbestek dat dient te gebeuren. Wij hebben hetzelfde doel als iedere andere school:zorgen dat uw kind goed voorbereid wordt op de toekomst!Dit betekent dat elke leerling een optimale voorbereiding op het vervolgonderwijs en de verdere toekomst krijgt. Daltononderwijs is investeren in kinderen. Wat heeft de individuele leerling nodig om te leren lezen, schrijven, rekenen, een werkstuk te maken, of sociaal vaardiger te worden? Dit is het uitgangspunt van dalton. De leerkrachten onderzoeken voortdurend wat leerlingen nodig hebben om verder te komen in hun ontwikkeling. Er worden mogelijkheden gecreëerd, waarbinnen de leerlingen zich kunnen ontplooien. Die specifieke mogelijkheden worden onze leerlingen aangeboden in de vorm van uitdaging en onderwijs op maat. De leerkracht gaat hierbij uit, van het eigen vermogen van de leerling. Ieder kind leert en ontwikkelt zich per slot van rekening op een eigen manier. Leerlingen die meer aan kunnen dan de basisstof, worden geprikkeld door aanvullende, uitdagende opdrachten. Bijvoorbeeld in de vorm van een werkstuk, of verrijkende leerstof. Leerlingen die de basisstof nog niet beheersen, krijgen binnen de klas meer instructie en begeleiding. Eventueel passen we de leerstof aan, door de hoeveelheid werk aan te passen, of krijgt de betreffende leerling een eigen leerlijn met daarbij behorende leerstof. LEES MINDER
zelfstandigheid
samenwerken
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Openbare Daltonschool Overschie voor sociale ontwikkeling?
Het daltononderwijs van Openbare Daltonschool Overschie kenmerkt zich door zelfstandig werken, samenwerken en coöperatief leren. De lokalen zijn ingericht om dit te bevorderen. Er wordt in elke groep gewerkt met een taakbord, dag/weekplan, taakbladen en handelingswijzers. De vijf daltonprincipes staan centraal: verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, samenwerking, effectiviteit en reflectie.
Welke registratievormen gebruikt Openbare Daltonschool Overschie om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Daltonschool Overschie gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Daltonschool Overschie?
Openbare Daltonschool Overschie gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten.