Openbare Basisschool Het Landje in Rotterdam

Het team van Openbare Basisschool Het Landje in Rotterdam

Current section: team
Schiedamsesingel 180 / Schiedamse Vest 200
3012 Rotterdam

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Het Landje is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Het Landje. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Het Landje bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Het Landje bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool Het Landje zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83%)
Man (17%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.9%)
Man (16.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool Het Landje. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.3%)
25-35 jaar (35.8%)
35-45 jaar (22.6%)
45-55 jaar (15.1%)
55-65 jaar (13.2%)
&ge;65 jaar (1.9%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (28.4%)
35-45 jaar (26.2%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (15.9%)
&ge;65 jaar (1.7%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool Het Landje werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (69.8%)
Direct ondersteunend personeel (20.8%)
Indirect ondersteunend personeel (5.7%)
Management (3.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Het Landje gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging op Basisschool Het Landje

Op Basisschool Het Landje zorgen we voor een naadloze continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Vakantieverlof van ons onderwijsteam vindt plaats tijdens de officiële schoolvakanties. Wanneer een leerkracht recht heeft op studieverlof, bijvoorbeeld voor het behalen van een masterdiploma, of op ander bijzonder verlof, wordt de klas verzekerd van deskundige begeleiding door een vaste vervangende leerkracht. Bij onverwachte ziekte of dringende calamiteiten zetten we primair in op vervanging door eigen, bekwame collega's. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan wordt de lesgroep tijdelijk opgevangen door een onderwijsassistent of verdeeld over andere klassen, met behoud van kwalitatief onderwijs. In de zeldzame situatie dat er geen adequate vervanging kan worden geregeld, blijven de leerlingen thuis. In deze gevallen garanderen wij altijd opvang voor kinderen die thuis niet verzorgd kunnen worden, zodat geen enkele ouder onverwacht met de opvangproblematiek wordt geconfronteerd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Overige groepen:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Het Landje

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Focus op Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool Het Landje bieden wij gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van taal, lezen en rekenen. Onze toegewijde leerkrachten en intern begeleiders beschikken over de nodige expertise om leerlingen optimaal te begeleiden. Voor het schooljaar 2025/2026 versterken we ons rekenonderwijs door een nauwe samenwerking met Amanda Wansing-Deelen, een erkend onderwijsadviseur en rekenspecialist van het CED. Samen streven we naar een nog hoger niveau van rekenvaardigheid voor al onze leerlingen.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Schoolmaatschappelijk Werker
Pedagogisch Specialist

Toelichting van de school:

Het Landje hecht veel waarde aan een positief sociaal-emotioneel klimaat. Met een gedragsspecialist en twee specialisten voor meer- en hoogbegaafdheid bieden we gerichte ondersteuning. Deze specialisten, met hun masteropleidingen en specifieke scholing, leiden de Vossenklas (plusklas) en werken nauw samen met intern begeleiders en taal- en rekenspecialisten. Onze gedragsspecialist is tevens de drijvende kracht achter onze gedragsprotocollen en de leerlijn sociaal-emotioneel leren. Zij zorgt ervoor dat ons pedagogisch klimaat continu wordt versterkt. Anne-Marie Stevens, onze pedagogisch specialist, ondersteunt ons schoolbreed in het bevorderen van een veilige en stimulerende leeromgeving. Op maandag en dinsdag is onze schoolmaatschappelijk werker, Asabea Acquaah Arhin, aanwezig. Zij is bereikbaar via e-mail op Asabea.AcquaahArhin@wmoradar.nl of telefonisch op 010-4149294. Asabea is tevens het aanspreekpunt voor het Jeugdfonds Sport & Cultuur. Meer informatie vindt u op www.jfsc.nl/rotterdam.

5

Gedrag, Werkhouding en Studieaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Specialist

Toelichting van de school:

Om ervoor te zorgen dat elke leerling optimaal kan leren, creëren wij de juiste voorwaarden. Onze gedragsspecialist, de pedagogisch specialist en de intern begeleiders werken nauw samen met de leerkrachten. Zij bieden ondersteuning bij het bevorderen van een positief pedagogisch klimaat en een effectieve werkhouding, essentieel voor academisch succes.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Gezonde Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Fysiotherapeut
Logopedist
Vakleerkrachten Gymnastiek

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal. Onze vakleerkrachten gymnastiek en intern begeleiders monitoren deze ontwikkeling nauwlettend. Voor gespecialiseerde ondersteuning ontvangen wij wekelijks een fysiotherapeut van Fysiotherapierotterdamcentrum.nl en een logopedist van Dekletsmajoor.nl op school. Zij dragen bij aan de brede ontwikkeling van onze leerlingen.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Geschoolde EHBO'ers en BHV'ers

Toelichting van de school:

De veiligheid en gezondheid van onze leerlingen heeft de hoogste prioriteit. Een deel van ons schoolteam beschikt over een BHV-certificaat en een EHBO-diploma, waarbij een deel van het team begin van het schooljaar een specifieke EHBO-training voor kinderen volgt. Daarnaast is onze school verbonden aan een schoolverpleegkundige van het CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin), Lisa de Wit, die beschikbaar is voor medische ondersteuning en advies.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
20
Totaal specialisten
20
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Beeldende vorming lokaal
Aula met professionele toneelopstelling
Documentatiecentrum
RT ruimte
Groen kleuterplein

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling op Het Landje

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Op Openbare Basisschool Het Landje geloven we dat elk kind recht heeft op uitstekend onderwijs, inclusief kinderen die extra ondersteuning behoeven. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen te laten participeren in het reguliere onderwijs in hun eigen buurt. Dit vergroot hun kansen op een succesvolle maatschappelijke integratie en een goede start in het vervolgonderwijs. Sinds 1 augustus 2014 dragen alle schoolbesturen de zorgplicht voor het bieden van een passende onderwijsplek. Indien uw kind extra ondersteuning nodig heeft, verzekert Het Landje een geschikte plek. Lukt dit onverhoopt niet op onze school, dan helpen wij u actief bij het vinden van een alternatieve passende onderwijsplek. Samenwerkingsverband PPO Rotterdam: Samen Sterk voor Onderwijs Alle basisscholen in Rotterdam werken nauw samen binnen het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Rotterdam (PPO Rotterdam). Binnen dit verband leggen we gezamenlijk afspraken vast over de invulling van basis- en extra ondersteuning, en hoe dit in de stad georganiseerd is. Ons gezamenlijke doel is een passend onderwijsaanbod voor elk kind in de regio. Voor ouders met vragen over passend onderwijs staat de school altijd klaar. Mocht uw vraag niet direct beantwoord kunnen worden, dan kunt u terecht bij het Ouder- en Jeugdsteunpunt van PPO Rotterdam via pporotterdam.nl/ouder-jeugd-steunpunt. Meer algemene informatie over passend onderwijs vindt u op de website van de Rijksoverheid: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/documenten/brochures/2022/09/08/uitleg-passend-onderwijs-voor-leerlingen-en-ouders. Onze schoolcontactpersonen vanuit PPO Rotterdam zijn: Annelies Breevaart (groep 1-3), E-mail: a.breevaart@pporotterdam.nl; Marieke Oosterman (groep 4-6), E-mail: m.oosterman@pporotterdam.nl; en Lizzy van den Berg (groep 7-8), E-mail: l.vandenberg@pporotterdam.nl. Ouder- en Jeugdsteunpunt: Uw Partner in Onderwijs op Maat Soms heeft uw kind net dat beetje extra nodig om succesvol te zijn. Het is essentieel om open te communiceren over de ondersteuning op school, zowel met uw kind als met de school zelf. Wanneer u behoefte heeft aan een onafhankelijk gesprekspartner, biedt het Ouder- en Jeugdsteunpunt uitkomst. Zij bieden een luisterend oor en denken graag met u mee. Op de website www.pporotterdam.nl/ouder-jeugd-steunpunt vindt u bovendien waardevolle tips en informatie. Voor direct contact kunt u bellen naar 010-3031400, mailen naar info@pporotterdam.nl of gebruik maken van het contactformulier via https://tinyurl.com/contactformulierOJS. Aanmelding, Informatieplicht en Zorgplicht: Een Duidelijk Proces Ouders wordt verzocht hun kind tijdig aan te melden bij de school van hun eerste voorkeur, uiterlijk tien weken voordat het kind vier jaar wordt. Op Het Landje hanteren we een zorgvuldige lotingsprocedure; meer details hierover vindt u op www.landje.nl. Bij aanmelding is het de verantwoordelijkheid van ouders om eventuele extra ondersteuningsbehoeften van hun kind te melden. Dit is de informatieplicht. Indien u uw kind bij meerdere scholen heeft aangemeld, is het cruciaal om aan te geven welke school uw eerste voorkeur geniet, aangezien alleen de school van eerste voorkeur de volledige zorgplicht draagt. Na succesvolle loting en schriftelijke aanmelding op Het Landje, nemen wij de zorgplicht op ons. Dit betekent dat we voor elk toegelaten kind een passende onderwijsplek garanderen. Meestal zal dit binnen onze eigen school zijn; indien dit niet het geval is, assisteren wij u bij het vinden van een passende plek elders. De school evalueert binnen zes weken na aanmelding of zij kan voorzien in de onderwijsbehoeften van uw kind, met een mogelijke verlenging van vier weken na schriftelijke kennisgeving. Als wij concluderen dat wij geen passend onderwijs kunnen bieden, gaan we in overleg met u, de schoolcontactpersoon of de ouderfunctionaris van het samenwerkingsverband op zoek naar een geschikte school in de regio. Een verhelderend filmpje over dit proces is beschikbaar op www.pporotterdam.nl/voor-ouders/werkwijze/zorgplicht/. Extra Ondersteuning op Het Landje: Maatwerk voor Elke Leerling De onderwijsbehoeften van onze leerlingen variëren sterk. Door inzet van onderwijskwaliteitskaarten kunnen we veelal voorzien in de behoeften binnen de eigen groep en aan de instructietafel van de eigen leerkracht. Voor specifieke onderwijsbehoeften die buiten de reguliere groepsstructuur vallen, biedt Het Landje aanvullende mogelijkheden. Vrijgeroosterde leerkrachten en onderwijsassistenten werken individueel of in kleine groepen aan de ontwikkeling van reken- en taalvaardigheden. Ook leerlingen met een individueel leerplan (ontwikkelingsperspectief) kunnen rekenen op ondersteuning buiten de groep. Bij afwezigheid van leerkrachten worden ervaren ambulante leerkrachten ingezet om de groepsdynamiek te waarborgen. De Vossengroep is speciaal ontworpen voor leerlingen die extra cognitieve uitdaging zoeken en specifieke onderwijsbehoeften hebben. De Bevergroep richt zich op kinderen die praktisch ingesteld zijn, graag ontwerpen en bouwen – onze creatieve doeners en bouwers. Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP): Uw Kind Centraal Indien uw kind gedurende de schoolloopbaan extra ondersteuning nodig heeft, zoals beschreven in deze schoolgids, is de school wettelijk verplicht een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op te stellen. Het OPP wordt opgesteld binnen zes weken na inschrijving of definitieve plaatsing, of vanaf het moment dat de extra ondersteuning start. We stellen gezamenlijk doelen vast en evalueren deze minimaal één keer per jaar in een overeenstemmingsgericht overleg, waarbij het plan indien nodig wordt bijgesteld. Het OPP bevat een analyse van belemmerende en bevorderende factoren, het verwachte uitstroomniveau naar het vervolgonderwijs, en een handelingsdeel met concrete acties om de gestelde doelen te bereiken. Ouders worden actief betrokken bij dit proces en er dient overeenstemming te zijn over het plan. Het OPP wordt pas definitief na ouderlijke instemming en ondertekening van het uitvoeringsplan. Eventuele bijstellingen worden eveneens met u afgestemd en ondertekend. Met ingang van 1 augustus 2025 hebben leerlingen met een OPP het wettelijke recht om gehoord te worden bij het opstellen, bijstellen en evalueren van hun plan. Dit betekent dat scholen verplicht zijn om op een leeftijd- en ontwikkelingsadequate wijze actief de dialoog aan te gaan met de leerling. Het doel is om de algehele ontwikkeling te bespreken en gezamenlijk te komen tot de benodigde ondersteuning en eventuele aanpassingen. Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG): Deskundige Hulp bij Opvoeding en Ontwikkeling Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) is uw centrale aanspreekpunt voor alle vragen rondom gezondheid, opvoeding en ontwikkeling van kinderen en jongeren. Jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en andere deskundigen bieden advies en ondersteuning op maat. U kunt rechtstreeks contact opnemen met de jeugdverpleegkundige die aan Het Landje is verbonden: Lisa de Wit. Bereikbaar via 088 - 20 10 000 / 06-34221627 of per e-mail: l.de.wit@cjgrijnmond.nl. Meer informatie over het CJG vindt u op centrumvoorjeugdengezin.nl. Toekomstig Aanbod: Versterking van Taal en Rekenen We anticiperen op de groeiende diversiteit door ons te richten op de ontwikkeling van kennis rondom meertaligheid, specifiek voor kinderen van kennismigranten. Onze taal- en rekenspecialisten zetten zich in voor het versterken van basisvaardigheden en ontwikkelen een aanvullend aanbod voor extra ondersteuning op diverse niveaus, zowel binnen als buiten de klas. Daarnaast stellen we ons pedagogisch beleidsplan vast en volgen onze leerkrachten de online training 'Gedragsbeïnvloeding in het Basisonderwijs' onder leiding van Pedagogisch specialist Anne-Marie Stevens om de kwaliteit van onze begeleiding verder te optimaliseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ons Schoolplan: Kwaliteitsborging en Pedagogische Visie

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2024-2028?

Ons schoolplan 2024-2028 focust op het versterken van essentiële basisvaardigheden bij alle leerlingen. We richten ons specifiek op rekenen, taal en een solide basis voor burgerschap. Veiligheid en een positief pedagogisch klimaat zijn ononderbroken prioriteiten. Deze aspecten integreren we in ons dagelijks onderwijs. De ontwikkeling van burgerschapscompetenties stimuleren we actief via ons rijke kunstzinnig aanbod. Methodes zoals Blink voor wereldoriëntatie en Kwink voor sociaal-emotionele ontwikkeling ondersteunen dit proces. Ons burgerschapsbeleidsplan licht onze aanpak hierin gedetailleerd toe. Voor elk vakgebied hanteren we kwaliteitskaarten met daarin onze onderwijswerkwijze en differentiatie. Groepsplannen personaliseren dit aanbod, waarbij leerkrachten specifieke aanpassingen voor groepen en individuele leerlingen vastleggen. Twee keer per jaar evalueren we gezamenlijk de leerresultaten en passen we onze plannen waar nodig aan. Onze didactische aanpak, vastgelegd in beleids- en kwaliteitskaarten, is leidend voor ons team. Nieuwe collega's en stagiaires ontvangen deze documentatie ter introductie. We passen het Expliciet Directe Instructie (EDI) model toe, met nadruk op heldere instructie, actieve betrokkenheid, begripcontrole en samenwerking. Continue professionele ontwikkeling is cruciaal. Dit schooljaar ligt de focus op effectieve rekenlessen, het versterken van de doorlopende leerlijn rekenen met EDI, een gezamenlijke preventieve aanpak voor het pedagogisch klimaat, de leerlijn Digitale Geletterdheid, het optimaliseren van de Zicht op Ontwikkeling cyclus, en het bieden van een beredeneerd aanbod en woordenschatontwikkeling voor jonge kinderen.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

Binnen ons schoolplan 2024-2028 stellen onze vakexpertgroepen, in nauwe samenwerking met het managementteam, jaarlijks concrete doelen vast voor alle onderwijsgebieden. Dit omvat kunstzinnige vorming, taal, rekenen, gedrag, jonge kind en ICT. Daarnaast formuleren diverse werkgroepen ambities met betrekking tot ouderbetrokkenheid, schoolveiligheid en sportieve activiteiten. Twee keer per jaar voeren we een grondige analyse uit van de behaalde resultaten op schoolbreed niveau. Hierbij evalueren we onze doelen en sturen we bij waar nodig. Het jaarverslag biedt een gedetailleerd overzicht van de gerealiseerde doelstellingen en onze voortgang.

Downloaden

Starten op Basisschool Het Landje: Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Openbare Basisschool Het Landje verwelkomt jaarlijks vele nieuwe leerlingen, afkomstig uit zestien diverse peuterspeelzalen verspreid over Rotterdam. We onderhouden een nauwe samenwerking met peuterspeelzaal Toermalijn en Aquamarijn, onderdeel van Gro-up, gevestigd aan de Eendrachtstraat. Een soepele overgang van peuterspeelzaal naar basisschool is essentieel. Met uw toestemming ontvangen wij het Rotterdams Overdrachtsdocument en observatiegegevens. Gecombineerd met de informatie die u verstrekt tijdens de aanmelding, stellen wij een compleet beeld samen van de onderwijsbehoeften van uw kind. Dit zorgt voor een zachte landing in groep 1. Onze toegewijde intern begeleider onderhoudt nauwe banden met de peuterspeelzalen. Dit garandeert een warme en persoonlijke overdracht van alle kinderen die de stap maken naar Basisschool Het Landje, zodat zij zich direct thuis voelen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt Basisschool Het Landje voor jonge kinderen?

Basisschool Het Landje heeft geen apart, aanvullend programma specifiek voor jonge kinderen. De focus ligt op een naadloze integratie in het reguliere basisonderwijs.

Met welke organisaties werkt Basisschool Het Landje samen voor het jonge kind programma?

Op dit moment werkt Basisschool Het Landje niet samen met externe partijen voor specifieke programma's gericht op jonge kinderen.
Team | Openbare Basisschool Het Landje in Rotterdam | [2025] Schoolregister