Openbare Basisschool Het Landje in Rotterdam - Resultaten

Openbare Basisschool Het Landje
Schiedamsesingel 180 / Schiedamse Vest 200
3012 BA Rotterdam

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
26
Spreiding
6.68

De schoolweging van Het Landje is 26,00 , met een spreiding van 6,68 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.89% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% (+12%). Deze score ligt ook hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96.71%), wat duidt op een stevige basiskwaliteit.

Fundamenteel niveau

Score: 97.8902%

Streefniveau

Het Landje overtreft de inspectienormen voor het streefniveau: 68.92% van de leerlingen behaalt dit gevorderde niveau (vs. 63.35% bij vergelijkbare scholen). Dit reflecteert de effectiviteit van hun taal- en rekenbeleid, zoals omschreven in het schoolondersteuningsplan.

Streefniveau

Score: 68.917%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 24.69% vwo, 19.75% havo/vwo en 16.05% havo. Het aandeel praktijkonderwijs (2.47% vmbo-b) blijft beperkt, wat consistent is met de relatief lage schoolweging. Ter vergelijking: regionaal ligt het gemiddelde vwo-advies op 18.61%.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyse toont een groei van 6.2% in rekenvaardigheden tussen jaarlaag groep 7 en 8. Voor taal zien we een stijging van 4.8%, mede dankzij de inzet van gespecialiseerde taaltrainers. De school scoort consequent 3-5% hoger dan vergelijkbare scholen in Zuid-Holland.

ToetsHet LandjeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school? Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook methode onafhankelijke toetsen (IEP toetsen) die de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. De IEP is gebaseerd op een leergerichte aanpak in plaats van een prestatiegerichte aanpak. Het is een digitaal volgsysteem waarin we leerlingen volgen op taal en rekenen via de referentieniveaus (bovenbouw) en leerlijnen (onderbouw), maar waarin we ook meetinstrumenten aanbieden voor hart én handen. Denk aan de leeraanpak, de mate van nieuwsgierigheid of het vermogen om samen te werken. In de kleutergroepen maken we gebruik van BOSOS, een ontwikkelings-volgmodel. Aan de hand van de leerlijnen kan de leerkracht vaststellen welke kleuters extra ondersteuning nodig hebben. Voor de overgang naar groep 3 bekijken we de ontwikkeling van het kind zo breed mogelijk. De mening van ouders is bij het vaststellen van de beslissing, al dan niet door naar drie, belangrijk, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de school. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? De tussentijdse resultaten zijn uitgangspunt voor het evalueren van en opnieuw vaststellen van de verschillende arrangementen waarin ons onderwijs aangeboden wordt (basis-, intensief en verrijkend). Bij voldoende opbrengst wordt het plan voortgezet (we gaan uit van wat werkt), bij onvoldoende opbrengst wordt bekeken welke aanpassingen in het aanbod noodzakelijk en mogelijk zijn. De onderwijsbehoeften van de leerlingen zijn het uitgangspunt. Het team bespreekt de resultaten op schoolniveau, groepsniveau en leerlingniveau.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Slechts 10.98% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk), terwijl 24.39% boven het advies uitstroomt. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering, mede dankzij het gebruik van het IEP-leerlingvolgsysteem en de Rotterdamse overstaproute.

Sociale ontwikkeling

In onze visie stimuleert kunstzinnige en culturele ontwikkeling een betere emotionele weerbaarheid, meer mogelijkheden jezelf te uiten, betrokkenheid en betere leerprestaties. Wij willen dat onze leerlingen: zich ook op sociaal emotioneel gebied maximaal ontwikkelen. een groeiend vertrouwen in eigen kunnen hebben. beter in staat zijn om met dromen, wensen en gevoelens om te gaan, deze kunnen uiten en overbrengen. inzicht in en waardering voor de wereld om zich heen ontwikkelen. LEES MINDER

verantwoordelijk, kritisch

creatief, eigenzinnig

zelfstandig maar ook samen

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Het Landje voor sociale ontwikkeling?

Filosoferen met kinderen is een van de pijlers van de kunstzinnige visie van Openbare Basisschool Het Landje, waarbij kinderen creatief leren denken en respect hebben voor de mening van anderen. In alle groepen wordt gewerkt met 'Goed van Start', waarbij kinderen meedenken over regels en afspraken. De school gebruikt de methode Kwink voor het aanleren van sociale vaardigheden en -competenties, en zet het sociaal emotionele meetinstrument uit het IEP leerlingvolgsysteem (Hoofd en Handen) in om de kinderen goed te volgen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Er wordt actief aandacht besteed aan burgerschap, vastgelegd in een beleidsplan.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Het Landje om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Het Landje gebruikt het IEP-leerlingvolgsysteem om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Het Landje?

Openbare Basisschool Het Landje gebruikt Taakspel, Filosofie (eigen leerlijn), Kwink en Goed van Start voor sociaal-emotioneel leren.