Basisschool Openbare Basisschool Dakpark in Rotterdam

Het team van Openbare Basisschool Dakpark in Rotterdam

Current section: team
Catharina Beersmansstraat 80
3025 Rotterdam

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Dakpark is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Dakpark. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Dakpark bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Dakpark bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool Dakpark zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 70.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (70.6%)
Man (29.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool Dakpark. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.9%)
25-35 jaar (41.2%)
35-45 jaar (17.6%)
45-55 jaar (11.8%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (5.9%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool Dakpark werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (61.1%)
Direct ondersteunend personeel (27.8%)
Indirect ondersteunend personeel (5.6%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Dakpark gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool Dakpark: Continuïteit van Onderwijs

Op Openbare Basisschool Dakpark garanderen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. We prioriteren interne oplossingen door eerst te kijken naar de inzet van onze flexibele, ambulante onderwijskrachten. Wanneer een interne oplossing niet haalbaar is, wordt het onderwijs voor leerlingen van groep 4 tot en met 8, inclusief de LAN-groepen, georganiseerd volgens een zorgvuldig opgesteld verdeelrooster. Dit zorgt voor een gestructureerde voortzetting van de lessen. In uitzonderlijke gevallen, waarbij het verdelen van leerlingen niet wenselijk wordt geacht, kan besloten worden om leerlingen tijdelijk thuis te laten. Wij begrijpen de impact hiervan op werkende ouders en bieden daarom individuele opvangafspraken aan, zelfs wanneer de reguliere groep vrij is. Voor groep 3 geldt een specifieke regeling: in de eerste helft van het schooljaar worden deze leerlingen verdeeld over de kleutergroepen. De jongste leerlingen, de kleuters, blijven thuis bij ziekte van hun leerkracht indien er geen vervanging geregeld kan worden. Bij langdurige afwezigheid van leerkrachten, door bijvoorbeeld ziekte, zoekt de directie in nauwe samenwerking met het schoolbestuur proactief naar de meest passende en duurzame onderwijsoplossing voor alle leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerkrachten van OBS Dakpark leren de kinderen vaardigheden aan om verantwoordelijkheid te nemen en tot een zelfstandige leerhouding te komen. Daarbij speelt het samen leren en van elkaar leren een belangrijke rol. Omdat taal de sleutel is tot alle vakken, heeft het woordenschatonderwijs speciale aandacht.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Dakpark

3

Taalontwikkeling en Rekenkundige Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Onze toegewijde Intern Begeleider is vier dagen per week beschikbaar om leerlingen optimaal te ondersteunen. Zij faciliteert driejaarlijkse groepsbesprekingen en vierjaarlijkse leerlingbesprekingen met het docententeam. Dit zorgt voor een diepgaand inzicht in de individuele leerbehoeften. In nauwe samenwerking met de leerkrachten ontwikkelen we gerichte interventies, zoals extra differentiatie en verlengde instructie binnen de klas, en op maat gemaakte individuele hulpplannen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze school hecht veel waarde aan het sociaal-emotionele welzijn van elke leerling. We bieden gespecialiseerde ondersteuning door een gedragsspecialist en onze intern begeleider om een positieve en veilige leeromgeving te waarborgen. Deze professionals werken samen om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en emotionele veerkracht.

1

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

De gedragsspecialist werkt nauw samen met de groepsleerkracht om de groepsdynamiek te analyseren en individuele leerlingen te ondersteunen. We focussen op het begrijpen van het gedrag van kinderen en het bieden van de juiste begeleiding. Dit kan variëren van individuele gesprekken en het toekennen van meer verantwoordelijkheid tot het aanpassen van lesmateriaal aan hun specifieke behoeften. Duidelijke afspraken en het inspelen op de onderliggende behoeften van een kind zijn essentieel voor succes.

1

Motorische Vaardigheden en Fysieke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Kinderoefentherapeut

Toelichting van de school:

Sinds het schooljaar 2023-2024 onderhouden we een waardevolle samenwerking met InBalans, experts in kinderfysiotherapie. Leerlingen kunnen via hun leerkracht worden aangemeld. Ouders ontvangen een formulier om zorgen te uiten, waarna een screening volgt om problemen te identificeren en behandelplannen op te stellen. De kosten van de behandeling kunnen vaak gedekt worden door de ziektekostenverzekering. Therapeut Ramoenja Dijkstra is wekelijks op dinsdag op school aanwezig.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze Intern Begeleider coördineert de ondersteuning op het gebied van medische handelingen en persoonlijke verzorging. Zij zorgt ervoor dat leerlingen die extra hulp nodig hebben op deze vlakken, de juiste aandacht en faciliteiten krijgen om optimaal te kunnen functioneren binnen onze schoolomgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
De school beschikt over een prachtige schooltuin

Optimale Leerondersteuning voor Elk Kind op Basisschool Dakpark

Hoe Wij Uw Kind Begeleiden

Op Openbare Basisschool Dakpark geloven we dat elk kind recht heeft op kwalitatief goed onderwijs, inclusief kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. We streven ernaar om zoveel mogelijk leerlingen binnen de vertrouwde omgeving van onze school te laten ontwikkelen. Dit bevordert hun kansen op maatschappelijke participatie en succesvol vervolgonderwijs. Sinds 1 augustus 2014 dragen alle schoolbesturen de zorgplicht om voor elk kind een passende plek te realiseren. Als onze school niet langer de ideale omgeving kan bieden, ondersteunen wij u actief bij het vinden van een alternatieve, geschikte onderwijsplek. Samenwerking met Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO) Om deze zorgplicht te vervullen, werken de basisscholen in Rotterdam nauw samen binnen het samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO). Dit samenwerkingsverband zorgt voor een gecoördineerde aanpak van onderwijs en extra ondersteuning, waarbij ouderbetrokkenheid centraal staat. Aanmelden, Informatieplicht en Zorgplicht van de School Ouders worden verzocht hun kind uiterlijk 10 weken voor de vierde verjaardag aan te melden, maar niet eerder dan wanneer het kind 3 jaar oud is. Het is cruciaal dat ouders de school informeren over eventuele extra ondersteuningsbehoeften van hun kind bij aanmelding. Dit noemen we de informatieplicht. Indien uw kind bij meerdere scholen is aangemeld, vragen wij u dit te specificeren en aan te geven wat uw eerste schoolkeuze is. Onze zorgplicht gaat in op het moment dat wij uw kind schriftelijk hebben aangemeld. Dit houdt in dat wij zorgen voor een passende onderwijsplek, indien nodig ook buiten onze school. Na aanmelding onderzoeken wij of wij aan de onderwijsbehoeften van uw kind kunnen voldoen. Wij nemen binnen zes weken een beslissing, met een mogelijke verlenging van vier weken. Als wij geen passende plek kunnen bieden, gaan we samen met u en de schoolcontactpersoon van PPO op zoek naar een geschikte alternatieve school. Meer details over de zorgplicht vindt u via: https://www.pporotterdam.nl/voor-ouders/werkwijze/zorgplicht/ Schoolondersteuningsprofiel en Ontwikkelingsperspectief (OPP) Elke school biedt basisondersteuning, die uniform is voor alle basisscholen in Rotterdam. Scholen kunnen hier aanvullende ondersteuning aan toevoegen, vastgelegd in een schoolondersteuningsprofiel. Wanneer er extra ondersteuning vanuit PPO wordt aangevraagd, of wanneer een kind een eigen leerlijn volgt, stellen wij een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit plan, dat uiterlijk zes weken na inschrijving of plaatsing gereed is, bevat doelen, belemmerende en bevorderende factoren, en het verwachte uitstroomniveau. Het OPP wordt periodiek geëvalueerd en bijgesteld in overleg met u. Het doel is de ontwikkeling van uw kind optimaal te ondersteunen. Zonder uw schriftelijke instemming en ondertekening van het uitvoeringsplan wordt het OPP niet vastgesteld. Bij aanpassingen wordt het OPP opnieuw voorgelegd ter ondertekening. Onze PPO-contactpersonen zijn Lisa Polderman en Léonie Penninkhof. Voor vragen over passend onderwijs kunt u terecht bij de school of bij het Ouder- en Jeugdsteunpunt van PPO Rotterdam: https://pporotterdam.nl/ouder-jeugd-steunpunt. Meer informatie over PPO vindt u op: https://www.pporotterdam.nl/ Toekomstige Initiatieven voor Begrijpend Lezen Wij signaleren dat begrijpend lezen uitdagend kan zijn, met name voor leerlingen met een andere moedertaal of thuistaal. Om het tekstbegrip te vergroten, introduceren wij thematisch onderwijs. Gedurende vier tot zes weken staat een thema centraal, waarbij alle vakken worden geïntegreerd. Begrijpend lezen wordt hierin meegenomen door leesteksten aan te bieden die gerelateerd zijn aan het thema. Dit verhoogt de betrokkenheid en het leerplezier.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van OBS Dakpark

Welke ambitieuze doelen streeft OBS Dakpark na in het schoolplan?

Ons onderwijs is gebouwd op een sterke pedagogisch-didactische basis, waarbij het team van Openbare Basisschool Dakpark consequent het Expliciete Directe Instructie (EDI) model hanteert. Dit model garandeert dat alle leerlingen, ongeacht hun niveau, de lesstof effectief beheersen. Dagelijkse lesdoelen worden duidelijk gecommuniceerd en zichtbaar gemaakt, wat zorgt voor focus en structuur in elke klas. We stimuleren continue verbetering en professionele groei binnen ons lerarenteam door middel van collegiale consultaties en klassenbezoeken. Daarnaast ondergaat de school een jaarlijkse externe audit om te toetsen of ons onderwijs voldoet aan de hoogste standaarden en wettelijke vereisten. Voor het schooljaar 2025-2026 focussen we op innovatie met de nieuwe taalmethode 'Taaljacht' en het versterken van tekstbegrip. We zetten in op het verbeteren van de didactische vaardigheden van onze leerkrachten, met als doel een minimale 'voldoende' score op kwaliteitskaarten voor 100% van de lesgevende taken. Daarnaast vergroten we de zichtbaarheid van leerlingontwikkeling door de 4D-cyclus consequent toe te passen in alle documentatie en dagelijkse praktijk. Specifieke aandacht gaat uit naar het jonge kind, met als doel een optimale doorstroming naar groep 3. Verder werken we thematisch met IPC-thema's voor alle groepen, van 1 tot en met 8, en versterken we de basisvaardigheden voor betere leerlingresultaten. Teamontwikkeling via expertgroepen richt zich op gedrag, taal, lezen, rekenen, LAN en ICT. Burgerschapsonderwijs wordt geïntegreerd via methodes als Kwink en IPC, waarbij de leerlingenraad actief betrokken wordt bij schoolverbeteringen onder begeleiding.

Hoe realiseert OBS Dakpark haar onderwijsdoelen?

Openbare Basisschool Dakpark functioneert als een Professionele LeerGemeenschap (PLG) en werkt volgens een gestructureerde 4D-cyclus. Het ManagementTeam (MT), bestaande uit intern begeleiders en de directeur, bewaakt de voortgang van de jaarplan-doelen en werkt nauw samen met de experts binnen de diverse ontwikkelteams. Onze leerkrachten zijn actief lid van deze ontwikkelteams, die zich richten op de kernpijlers van ons onderwijs: taal, rekenen, lezen, woordenschat en gedrag. Het specifieke ontwikkelteam 'Het Jonge Kind' bundelt de expertise van leerkrachten uit de onderbouw, groep 3 en pedagogisch medewerkers van KindeRdam. Hier ontwikkelen we een consistente doorgaande lijn van peuters tot kleuters en focussen we gezamenlijk op de taalontwikkeling van alle kinderen. Tijdens onze werk- en kennissessies stellen we gezamenlijk de doelen voor de komende periode vast. Dit cyclische proces zorgt ervoor dat alle strategische speerpunten en doelen systematisch worden aangepakt, wat resulteert in continue groei voor zowel leerlingen als team.

Ontdek ons Programma voor Jonge Kinderen: Spelend Leren bij OBS Dakpark

Toelichting van de school

Bij Openbare Basisschool Dakpark geloven we sterk in de kracht van spelend leren voor jonge kinderen. We creëren een rijke en uitdagende speelomgeving waar kleuters worden gestimuleerd om actief deel te nemen aan leerzame activiteiten. Onze leerkrachten spelen een cruciale rol door spel te demonstreren, deel te nemen en waar nodig bij te sturen. Daarnaast bieden we gerichte instructie om essentiële vaardigheden op het gebied van taal en rekenen te ontwikkelen. Veel van onze leerlingen starten met een leerachterstand, daarom intensiveren we ons aanbod gericht op fonemisch en gecijferd bewustzijn. Het doel is om alle leerlingen met een solide basis door te laten stromen naar groep 3. We hanteren de principes van beredeneerd spelend en ontdekkend leren, gecombineerd met het didactische EDI-model. Dit model passen we toe in kleine, homogene instructiegroepen, samengesteld op basis van het individuele leerniveau van elk kind. Onze kleuterklassen zijn uitgerust met diverse leerhoeken die spelend leren bevorderen. We gebruiken zoveel mogelijk duurzaam en authentiek materiaal, zoals aardewerk kopjes in de huishoek, om de echte wereld na te bootsen en kinderen te leren zorgvuldig met materialen om te gaan. Elke groep beschikt over basishoeken zoals de huishoek, bouwhoek, zand-/watertafel en atelier. Daarnaast richten we per thema een themahoek en verteltafel in. Leerkrachten zetten spelimpulsen en specifieke speldidactiek in om kleuters te stimuleren tot spelend leren. De doelen vanuit KIJK! staan centraal in deze hoeken. Hier bieden leerkrachten ook korte instructiemomenten aan, waarbij leerlingen gerichte begeleiding krijgen op specifieke leerdoelen. Wij streven naar een taalrijke omgeving, omdat een goede taalbeheersing cruciaal is voor een succesvolle schoolcarrière. In onze kleutergroepen bieden we een rijk en gevarieerd taalaanbod. We gebruiken LOGO3000 als basis voor ons woordenschataanbod, waarbij nieuwe woorden zowel in de kring als spelenderwijs in de hoeken worden geïntroduceerd. De speelomgeving is uitdagend en taalrijk ingericht, met woordenschatkaarten en visuele ondersteuning door het hele lokaal. Een speciale verteltafel, gekoppeld aan voorgelezen prentenboeken, nodigt kinderen uit om verhalen na te spelen en te herbeleven met behulp van bijpassende materialen. Ons programma voor jonge kinderen is zorgvuldig samengesteld. De kleuterleerkracht begeleidt en stimuleert het spel, zodat kinderen dagelijks het beste uit zichzelf halen. We werken spelenderwijs aan taalontwikkeling, voorbereidend rekenen en schrijven, maar ook aan sociaal-emotionele vaardigheden, motoriek en zelfstandigheid. **Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)** In samenwerking met peuterspeelzaal Kinderdam bieden wij Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit garandeert een naadloze aansluiting tussen het programma van de voorschool en onze kleutergroepen. We werken in groep 1/2 met het observatieprogramma Kijk!, dat ook door de voorschool wordt gebruikt, wat zorgt voor een sterke, doorlopende leerlijn. Elke vrijdag organiseren we een spelinloop voor peuters en kleuters, om ook de allerkleinsten te stimuleren met ontwikkelingsmateriaal te werken, samen met oudere kinderen en hun ouders. De gemeente Rotterdam en schoolbesturen hebben een nieuw kwaliteitskader voor kleuteronderwijs ontwikkeld. OBS Dakpark werkt aan de realisatie van dit kader, met als focus dit schooljaar 'Ieder talent telt'. We streven ernaar de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen om te zetten in concrete leerdoelen, waarbij we aansluiten bij de individuele behoeften van elk kind door gerichte observatie. **Duidelijke Routines en Regels** Regels en routines vormen de basis voor een veilig en prettig leerklimaat in onze kleuterklassen. We investeren in het implementeren van duidelijke regels en routines om de verwachtingen voor leerlingen helder te maken. De eerste schoolweken, ook wel de 'Gouden Weken' genoemd, zijn cruciaal voor het aanleren van deze routines en afspraken, die we samen met de kinderen maken. **De Kring: Grote en Kleine Groepen** In de kleuterklassen maken we gebruik van zowel grote als kleine kringen. De grote kring is bedoeld voor gezamenlijke momenten zoals de dagstart, maaltijden en activiteiten van De Vreedzame School. Interactief voorlezen, en activiteiten gericht op fonemisch en gecijferd bewustzijn vinden plaats in de kleine kring, die wordt samengesteld op basis van leerniveaus. Dit stelt ons in staat om onderwijs op maat te bieden. **Gemengde Groepssamenstelling** Onze groepen 1 en 2 bestaan uit kinderen van verschillende leeftijden. Dit bevordert dat kinderen van elkaar leren en samenwerken. Door deze samenstelling hebben onze leerkrachten meer tijd en gelegenheid om individueel te werken met kleine groepjes kinderen, afgestemd op hun specifieke leerniveau en leerbehoeften. Zo krijgt elk kind de begeleiding en uitdaging die bij hem of haar past.

Veelgestelde vragen

Biedt Openbare Basisschool Dakpark extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, OBS Dakpark biedt een breed scala aan extra programma's specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat onze deelname aan het Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma en het 'Thuis in Taal' initiatief, beide ontworpen om de leerervaringen van uw kind te verrijken.

Ja, OBS Dakpark biedt een breed scala aan extra programma's specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat onze deelname aan het Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma en het 'Thuis in Taal' initiatief, beide ontworpen om de leerervaringen van uw kind te verrijken.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Thuis in Taal programma

Met welke partners werkt OBS Dakpark samen voor het programma voor jonge kinderen?

OBS Dakpark werkt nauw samen met Kinderdam, een gerenommeerde peuterspeelzaalorganisatie. Deze samenwerking zorgt voor een soepele overgang en een consistente leerlijn van de voorschoolse periode naar onze kleutergroepen, wat essentieel is voor de optimale ontwikkeling van jonge kinderen.

OBS Dakpark werkt nauw samen met Kinderdam, een gerenommeerde peuterspeelzaalorganisatie. Deze samenwerking zorgt voor een soepele overgang en een consistente leerlijn van de voorschoolse periode naar onze kleutergroepen, wat essentieel is voor de optimale ontwikkeling van jonge kinderen.