
Schoolweging
De schoolweging van Dakpark is 35,10 , met een spreiding van 6,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91.8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is echter 0.8% lager dan het vergelijkingsgemiddelde (92.6%). De school benut haar 'taalrijke omgeving' effectief, met wekelijkse woordenschatclinicss voor kwetsbare leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
61.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 32.8%. Hoewel dit 1.3% lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (62.5%), toont het consistente resultaten gezien de complexe populatie. De school zet extra in op rekenvaardigheden met dagelijkse praktijkgerichte oefeningen, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een tweedeling: 43.8% vmbo-t/havo of hoger tegenover 12.5% praktijkonderwijs/vmbo-b. Dit weerspiegelt de diverse populatie. Opvallend is het hoge percentage havoadvies (31.3%), ruim boven het Rotterdams gemiddelde (18.9%). De combinatie van praktijkgericht leren en cognitieve uitdaging lijkt hier vruchten af te werpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Dakpark | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 170.72 | 174.76 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten hebben een belangrijke rol bij ons onderwijs. Op OBS Dakpark worden twee keer per schooljaar leerlingvolgsysteem toetsen van LIB afgenomen. De toetsen worden de Midden- en Eindtoetsen genoemd. Er wordt dan gekeken naar de vaardigheidsgroei van de leerlingen. Deze zijn voor ons van belang als sturingsinstrument richting de eindtoets. De resultaten worden weergegeven in het portfolio en met ouders en leerlingen besproken. De resultaten zijn tevens van belang bij het schrijven van de groepsplannen. Tot voor kort heetten de toetsen de CITO toetsen maar sinds het afgelopen schooljaar worden ze LIB toetsen genoemd, Leerling In Beeld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
68.4% van de leerlingen presteert op adviesniveau, 6% boven het landelijk gemiddelde. Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (10.5%) is lager dan verwacht bij deze schoolweging. Dit duidt op adequate ondersteuning, mogelijk door het geboden 'doorstroomcoachprogramma' voor brugklassers.
Sociale ontwikkeling
Eigenaarschap Op OBS Dakpark vormt eigenaarschap een belangrijk onderdeel van het totale onderwijsaanbod. Wij proberen leerlingen bewust te maken van de invloed die zij zelf kunnen hebben op hun eigen ontwikkeling. Iedere leerkracht reflecteert met het kind op het leren. Zo wordt de betrokkenheid van de leerling om eigenaar te zijn van zijn eigen ontwikkeling vergroot. In het portfolio, waarin wij de vorderingen van de kinderen bijhouden, komen deze aspecten goed naar voren. Samen leren, zelfstandigheid en reflectie op het leren zijn daarbij belangrijke aspecten. Samen Onze maatschappij bestaat bij de gratie van onderlinge samenwerking. Om leerlingen daarop voor te bereiden is het van belang dat zij al vroeg leren samenwerken. Samen werken en samen leren betekent verschillend mogen zijn. Het betekent ook, dat leerlingen leren deze verschillen te (h)erkennen en te benutten. Juist op een school als de onze, met leerlingen uit alle windstreken en van alle rangen en standen, krijgen de leerlingen hier alle gelegenheid toe. Zij leren de eigenheid van anderen te zien, te waarderen en te respecteren. Veilig School hoort voor ieder kind een veilige haven te zijn, een plek waarin je je onbelemmerd door externe factoren kunt ontwikkelen. Door heldere afspraken en duidelijke regels te stellen biedt obs Dakpark een veilig schoolklimaat, waarin de leerling zichzelf durft te zijn. Obs Dakpark zorgt ervoor dat iedereen zich thuis kan voelen op school. LEES MINDER
Samen
Veiligheid
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Dakpark voor sociale ontwikkeling?
Bij de voorschoolse educatie wordt KIJK! gebruikt, een observatie- en registratiesysteem. De methode Uk en Puk wordt gebruikt voor activiteiten op het gebied van taal, spraak, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. In groep 1 en 2 wordt met Kijk! gewerkt. Vanaf groep 1 sluit LOGO 3000 aan op Uk en Puk met doelen, thema's en materialen. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geregistreerd aan de hand van KIJK!. Voor de hogere groepen wordt de sociaal emotionele lijn van LIB ingezet.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Dakpark om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Dakpark gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Sociaal Emotionele Vragenlijst, Zien, Kwink, De sociaal emotionele ontwikkelingslijn van LIB.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Dakpark?
Openbare Basisschool Dakpark gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kwink, Rots en water.