Obs Prins Alexander in Rotterdam

Het team van Obs Prins Alexander in Rotterdam

Current section: team
Curieplaats 20 - 22
3069 Rotterdam

Zie hier hoe het team van Obs Prins Alexander is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Obs Prins Alexander. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Obs Prins Alexander bij jullie?

Ontdek hoe goed Obs Prins Alexander bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Obs Prins Alexander zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.8%)
Man (22.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Obs Prins Alexander. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.8%)
25-35 jaar (29.4%)
35-45 jaar (11.8%)
45-55 jaar (11.8%)
55-65 jaar (35.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Obs Prins Alexander werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.5%)
Direct ondersteunend personeel (17.6%)
Indirect ondersteunend personeel (5.9%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Obs Prins Alexander gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervanging van Leerkrachten: Ons Beleid bij Obs Prins Alexander

Bij Obs Prins Alexander, uw vertrouwde basisschool in Rotterdam, staat de continuïteit van het onderwijs centraal. We zetten ons actief in om ziekmeldingen en andere vormen van afwezigheid van leerkrachten zo efficiënt mogelijk op te vangen. Ons streven is om, waar mogelijk, de vervanging intern te organiseren. Dit zorgt voor een stabiele leeromgeving en minimaliseert de impact op de dagelijkse gang van zaken in de klassen. Door te focussen op interne oplossingen, kunnen we vaak snel schakelen en zorgen voor gekwalificeerde vervangers die bekend zijn met onze school en de leerlingen. Dit beleid draagt bij aan de kwaliteit en voorspelbaarheid van het onderwijs dat wij bieden aan alle leerlingen van Obs Prins Alexander.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Vanuit onze verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de leerlingen bieden wij, waar mogelijk, onderwijs op maat. Hierbij gaan wij uit van verschillen tussen leerlingen (adaptief onderwijs). We werken vanuit het directe instructiemodel. Deze manier van werken is zo georganiseerd dat alle kinderen tegelijkertijd met hetzelfde lesdoel bezig zijn, op hun eigen niveau. Het directe instructiemodel is een lesmodel dat uitgaat van de verschillende leervermogens van kinderen. Kinderen verschillen van elkaar in de manier en snelheid van leren. Sommige kinderen begrijpen de instructie snel en willen vlot aan de slag, andere kinderen hebben meer uitleg nodig. Daar is in het directe instructiemodel rekening mee gehouden. Er zit veel structuur in de lessen, want elke les is opgebouwd uit een aantal fasen: terugblik, doel benoemen, oriëntatie, instructie, begeleid inoefenen, controle, verwerking en afronding. Op obs Prins Alexander volgen we de stappen zoals beschreven in dit instructiemodel en vullen dit aan door constant ons handelen te evalueren. We werken handelingsgericht.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Obs Prins Alexander voor Elke Leerling

3

Expertise Taal en Rekenen: Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Studie Succes
Gespecialiseerde Rekencoach
Remedial Teacher voor Extra Begeleiding

Toelichting van de school:

Onze school, Obs Prins Alexander, biedt gespecialiseerde ondersteuning aan leerlingen met specifieke leerbehoeften. Ons toegewijde team van onderwijsprofessionals staat klaar om te helpen, aangevuld met externe partners indien nodig. We werken nauw samen met ouders en het samenwerkingsverband om de beste oplossingen te vinden. Specifieke aandacht voor dyslexie en dyscalculie is er volop. We hanteren op maat gemaakte protocollen om deze leeruitdagingen effectief aan te pakken. Deze gedetailleerde protocollen zijn opvraagbaar bij onze intern begeleider. Aarzel niet om contact met ons op te nemen voor een persoonlijk gesprek over uw vragen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Remedial Teacher voor Emotionele Groei

Toelichting van de school:

Voor een optimale sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen zetten wij onze expertise in. Dit omvat begeleiding op het gebied van gedrag, sociale interactie en emotionele veerkracht. Onze specialisten werken samen om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren. Meer gedetailleerde informatie over onze aanpak vindt u in de algemene toelichting hierboven. We streven ernaar om elke leerling zich gezien en gehoord te laten voelen.

2

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Studiegedrag
Intern Begeleider voor Schoolse Aanpak

Toelichting van de school:

Wij richten ons op het bevorderen van een positieve werk- en leerhouding bij alle leerlingen. Onze gedragsspecialisten en intern begeleiders bieden gerichte ondersteuning om leerlingen te helpen zich optimaal te concentreren en hun taken succesvol af te ronden. Onze methoden zijn erop gericht om leerlingen zelfstandigheid en zelfregulatie bij te brengen, wat essentieel is voor academisch succes. Meer details over onze strategieën zijn beschikbaar via onze intern begeleider.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Bewegingsstimulering
Schoolfysiotherapeut voor Lichamelijke Gezondheid

Toelichting van de school:

Obs Prins Alexander besteedt aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van uw kind. Indien nodig en op aanvraag, is een fysiotherapeut beschikbaar om leerlingen te ondersteunen bij fysieke uitdagingen. Onze school stimuleert een gezonde levensstijl en moedigt deelname aan bewegingsactiviteiten aan. Dit draagt bij aan het algehele welzijn en de leerprestaties van de leerlingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging zijn er geen vaste professionals op onze school aanwezig. Wel werken alle basisscholen in Rotterdam, inclusief Obs Prins Alexander, volgens strikte protocollen voor medicijngebruik en medisch handelen. Deze protocollen waarborgen de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen. Bij specifieke medische behoeften adviseren we u om contact op te nemen met de huisarts of specialist.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Grote hal met podium

Extra Ondersteuning en Passend Onderwijs voor Elk Kind op Obs Prins Alexander

Ons Schoolbeleid voor Individuele Leerlingbegeleiding

Sinds 1 augustus 2014 garandeert de Wet Passend Onderwijs dat elke leerling met extra ondersteuningsbehoeften een passende onderwijsplek krijgt. Obs Prins Alexander in Rotterdam werkt nauw samen met het regionale samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs (PPO Rotterdam, www.pporotterdam.nl) om dit te realiseren. Passend onderwijs betekent dat we verder kijken dan de basisondersteuning en samen met ouders een individueel ontwikkelingsperspectief (OPP) opstellen, waarbij de school de eindverantwoordelijkheid draagt voor de juiste zorg. Veiligheid en welzijn vormen de basis voor optimale ontwikkeling. Op Obs Prins Alexander creëren we een veilige en stimulerende omgeving waar elk kind zich gewaardeerd voelt en onderdeel is van de groep. Leerkrachten signaleren de onderwijsbehoeften van elk kind, bevorderen een gevoel van competentie en bouwen aan zelfvertrouwen. We streven naar een proactieve samenwerking met alle betrokken partners, zoals schoolmaatschappelijk werk, PPO en het Centrum voor Jeugd en Gezin, om de ontwikkeling van uw kind optimaal te ondersteunen. Uw inbreng als ouder, samen met de expertise van onze leerkrachten, is hierbij cruciaal voor het realiseren van het best passende onderwijs. Indien een leerling meer ondersteuning nodig heeft dan de standaard basisondersteuning, schakelen we PPO Rotterdam in. In gezamenlijk overleg met u en de schoolcontactpersoon bepalen we de benodigde zorg. Dit kan resulteren in een arrangement op de basisschool of een plaatsing op een locatie die beter aansluit bij de specifieke onderwijsbehoeften van uw kind. Ons gedetailleerde zorgplan, dat jaarlijks wordt geëvalueerd en bijgesteld, beschrijft onze zorgstructuur en is opvraagbaar bij de intern begeleider. Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP): Uw Rol en Rechten Bij behoefte aan extra ondersteuning stelt Obs Prins Alexander een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op, conform wettelijke verplichtingen. Dit plan wordt binnen zes weken na inschrijving of start van de extra ondersteuning opgesteld en bevat concrete doelen. Minimaal één keer per jaar evalueren we gezamenlijk het OPP en het bijbehorende uitvoeringsplan, waarbij uw instemming en handtekening essentieel zijn. Het OPP omvat belemmerende en bevorderende factoren, het verwachte uitstroomniveau en een actieplan voor het behalen van de doelen. Per 1 augustus 2025 krijgen leerlingen met een OPP het wettelijk recht om gehoord te worden bij het opstellen, bijstellen en evalueren van hun plan. Wij zullen actief het gesprek aangaan met uw kind, op een wijze die past bij leeftijd en capaciteiten, om samen de optimale ontwikkeling en benodigde ondersteuning te bepalen. Toekomstgericht Onderwijs en Zorg Obs Prins Alexander werkt continu samen met PPO Rotterdam en ons wijknetwerk om de kwaliteit van onze zorg te waarborgen en te innoveren. We blijven ons inzetten voor het vinden van de best passende onderwijslocatie binnen de wijk voor elk kind, met als doel een onderwijsplek dichtbij huis te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan op OBS Prins Alexander

Wat zijn de doelstellingen van ons schoolplan?

OBS Prins Alexander, onderdeel van BOOR, hanteert strikte kwaliteitsprocessen om uitmuntend onderwijs te garanderen. Jaarlijks meten we de tevredenheid van leerlingen, en om de twee jaar die van leerlingen, ouders en medewerkers. Deze inzichten worden grondig geanalyseerd op school- en bestuursniveau. BOOR zet zich in voor hoogwaardig onderwijs en monitort actief de verbeteracties binnen alle aangesloten scholen. Ons schoolplan, dat een periode van vier jaar beslaat, schetst de visie en ontwikkelingsrichting van OBS Prins Alexander. Het document, gezamenlijk opgesteld door het schoolteam, beschrijft onze identiteit en onderwijsaanpak. Jaarlijks evalueren we onze voortgang met een jaarevaluatie, waarin we de resultaten analyseren en nieuwe, SMART geformuleerde doelen stellen die aansluiten bij onze schoolambities. Voor gedetailleerde informatie kunt u het schoolplan opvragen bij de directie. Onze schoolambities richten zich op het continu verbeteren van de resultaten voor taal en rekenen. Tegelijkertijd streven we naar een hoge waardering van leerlingen voor de geboden veiligheid, stabiliteit en burgerschap. We willen kwalitatief top onderwijs bieden aan al onze leerlingen. Dit betekent het creëren van kansen, het benutten van talenten en het stimuleren van zowel sociale, cognitieve als creatieve ontwikkeling, nu en in de toekomst. Speerpunten voor dit schooljaar omvatten: Taalonderwijs: De implementatie van de nieuwe methode Blink voor technisch en begrijpend lezen, geïntegreerd met Blink Wereld voor wereldoriëntatie, bevordert betekenisvol taalonderwijs door thematisch te werken. Digitale geletterdheid: Een werkgroep ontwikkelt een plan van aanpak om digitale geletterdheid te integreren in het curriculum, met als doel dit in het schooljaar 2025-2026 te realiseren. Het Jonge Kind: De implementatie en borging van Kleuteruniversiteit stimuleert spelend leren. Elke acht weken worden activiteiten uit dit programma verwerkt in de planning. Burgerschapsonderwijs: Leerlingen volgen vormingsonderwijs in vier van de zes grote wereldgodsdiensten en levensbeschouwingen. Via een carrouselmodel doen zij kennis op en ontwikkelen zij een open houding. Een centrale muurkrant en individuele klassenmuurkranten maken ons burgerschapsonderwijs zichtbaar. Aanbod rekenen: Leerkrachten gebruiken materiaal van 'Met sprongen vooruit' en het Bareka rekenmuurtje/Rekensprint voor remediërende activiteiten. Sociaal-emotioneel: De nieuwe methode Hiro wordt geïmplementeerd voor een doorlopende, preventieve aanpak van gedrag en groepsvorming.

Hoe realiseert de school haar onderwijsdoelen?

Op OBS Prins Alexander stemmen we ons onderwijs af op de individuele voortgang en ontwikkeling van elke leerling, met als resultaat passende prestaties. Wij hanteren hoge verwachtingen voor alle leerlingen. Ons onderwijsaanbod is erop gericht leerlingen een solide basis mee te geven voor hun vervolgonderwijs en toekomstige volwassen leven. Ze leren zelfstandig, onafhankelijk en volwaardig te functioneren. Daarom focussen we op uitmuntend onderwijs in de kernvakken lezen, taal en rekenen, aangevuld met de ontwikkeling van sociale vaardigheden en creativiteit. We stellen doelen op alle niveaus binnen de organisatie – van bestuur tot individuele leerling. Deze processen sturen we op resultaat, waarbij we een cyclisch model volgen met als overkoepelend doel het beste onderwijs voor onze leerlingen. Dit doen we volgens het 4D-principe: Data verzamelen, Data Duiding, Doelen stellen en Doen.

Downloaden

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Rotterdam

Toelichting van de school

Obs Prins Alexander biedt een stimulerend en doordacht spel- en activiteitenprogramma voor onze jongste leerlingen in de kleuterklassen. Onze toegewijde kleuterleerkrachten begeleiden en stimuleren spelenderwijs de ontwikkeling van elk kind. Wij richten ons op een brede ontwikkeling: van taalvaardigheid en rekenkundige voorbereiding tot schrijfvaardigheid. Ook de sociaal-emotionele groei, motorische vaardigheden en zelfstandigheid staan centraal in onze aanpak. Elk kind wordt uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen, elke dag opnieuw. **Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) met Gro-up:** In samenwerking met peuterspeelzaal De Dagvlinders van Gro-up, bieden wij Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit garandeert een naadloze aansluiting tussen het programma van de voorschool en onze kleuterklassen. Met lesmateriaal van de Kleuteruniversiteit in groep 1/2 en het Puk&Ko programma op de voorschool, creëren we een solide basis en een ononderbroken leerlijn. Dit initiatief, gesteund door de gemeente Rotterdam en schoolbesturen, versterkt de kwaliteit van ons kleuteronderwijs. **Naadloze Overgang van Peuterspeelzaal naar Groep 1:** De overgang van peuterspeelzaal De Dagvlinders naar onze school wordt zorgvuldig begeleid. Met een mondelinge overdracht, het Rotterdams Overdrachtsdocument en observatiegegevens (met ouderlijke toestemming), krijgen wij een compleet beeld van uw kind. Regelmatige deelname aan groep 1-activiteiten voor bijna vierjarigen helpt kinderen wennen aan de kleuterklas. Dit zorgt voor een soepele start en een prettige kennismaking met de schoolomgeving. **Ondersteuning bij Ontwikkelingsuitdagingen:** Indien een peuter extra ondersteuning nodig heeft, werken we nauw samen met ouders. Na toestemming bespreken we de situatie in ons zorgoverleg om tijdig de juiste hulp te organiseren. Een warme overdracht, waarbij pedagogisch medewerker, leerkracht en IB'er samenwerken, is cruciaal voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. **Voorbereiding op Groep 3:** Onze thematische aanpak, met zes thema's per jaar die elk zes weken centraal staan, bereidt kinderen spelenderwijs voor op groep 3. In een uitdagende en leerrijke omgeving ontwikkelen ze vaardigheden op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. **Groepssamenstelling voor Maximale Ontwikkeling:** Wij werken met heterogene groepen in groep 1 en 2, waar kinderen van verschillende leeftijden samen leren en elkaar versterken. Deze samenwerkingsgerichte omgeving geeft onze kleuterleerkrachten de ruimte om individuele aandacht te geven aan kleine groepjes, afgestemd op hun unieke leerbehoeften en tempo.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op Obs Prins Alexander?

Obs Prins Alexander biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een gestructureerde peuteropvang.

Obs Prins Alexander biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een gestructureerde peuteropvang.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt Obs Prins Alexander samen voor het programma voor jonge kinderen?

Obs Prins Alexander werkt nauw samen met Gro-up, specifiek peuteropvang De Dagvlinders, om een doorlopende leerlijn te garanderen.

Obs Prins Alexander werkt nauw samen met Gro-up, specifiek peuteropvang De Dagvlinders, om een doorlopende leerlijn te garanderen.