Obs Prins Alexander in Rotterdam - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Prins Alexander is 31,58 , met een spreiding van 6,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, boven de landelijke benchmark (95.2%) en ruimschoots boven de inspectienorm van 85%. De school garandeert hiermee sterke basisvaardigheden voor alle leerlingen.
Fundamenteel niveau
Score: 97.5845%
Streefniveau
55.1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, vrijwel gelijk aan de benchmark (55.4%). Dit overtreft ruim de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 43.5%, wat wijst op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.
Streefniveau
Score: 55.0724%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel heeft een dubbel focus: 25% vmbo-(g)t en 25% vwo (vs. 16.5% en 18.6% regionaal). Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (33.3% vmbo/havo en havo/vwo), wat past bij de Rotterdamse context met diverse leerbehoeften. Praktijkonderwijs advies ontbreekt volledig, tegen 1% regionaal gemiddeld.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyse toont vooruitgang in begrijpend lezen: groep 8 scoort 4.2% hoger dan groep 7. De school overtreft Rotterdamse peers in taalvaardigheid (LIB 174.76 vs. 175.23 Amsterdam), ondanks complexere populatie. Het 'Taalatelier' voor vroegtijdige signalering draagt hieraan bij.
Toets | Prins Alexander | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.76 | 175.23 | 175.16 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op obs Prins Alexander staat het primaire proces centraal. De kwaliteit van het onderwijs staat voorop en is de verbinding tussen alle gekozen activiteiten. We streven naar het beste onderwijs voor al onze leerlingen. We zien talenten en bieden naast het reguliere programma lessen aan die de mogelijkheid bieden tot talentontwikkeling. Kinderen komen op obs Prins Alexander met plezier naar school! In het toezicht van de inspectie spelen de opbrengsten van een school een belangrijke rol, zo ook bij ons op school. Opbrengsten zijn de resultaten van leerlingen en zeggen iets over hun voortgang en ontwikkeling. De resultaten op de eindtoets vormen een belangrijk onderdeel van ons toezicht. Het is één van de indicatoren waarmee wij vaststellen of er risico's zijn in de kwaliteit van de school. Daarnaast beoordelen wij de resultaten van leerlingen gedurende de schoolperiode d.m.v. de LOVS 3.0 toetsen, methode-toetsen en observaties. Onze toetsresultaten worden geëvalueerd en geanalyseerd op leerling-, groeps-, en schoolniveau. Deze worden afgezet tegen schoolstandaarden. Dit doen we door cyclisch te werken. Na iedere periode worden de behaalde resultaten per vak in kaart gebracht en naar aanleiding hiervan wordt duidelijk wat in een periode van meerdere jaren de trend in de behaalde opbrengsten is. Wanneer hieruit naar voren komt dat opbrengsten van bepaalde vakgebieden achterblijven, zullen naar aanleiding hiervan stappen ter verbetering gezet worden. Die kunnen bestaan uit onder andere wijziging van de aanpak, het uitbreiden van de leertijd of het gebruik van een andere lesmethode. Het valt onder het beleid van de school welke leerlingen overgaan van groep. De overgang van een leerling heeft tegenwoordig niet zozeer meer te maken met leeftijd, maar met de ontwikkeling die de leerling heeft doorgemaakt. De school kijkt met name naar de werkhouding, de cognitieve en sociale ontwikkeling van de leerling. Het oordeel is gebaseerd op observaties, gesprekken, toetsen en de betrokkenheid van onze intern begeleider (IB-er). De toetsen vallen onder het beleid van de school. De school is leidend maar altijd in gesprek met ouders. Op obs Prins Alexander werken we handelingsgericht aan onze kwaliteit en opbrengsten. Dit doen we volgens de cyclus handelings- en opbrengstgericht werken. Deze cyclus vindt uitwerking in onze groepsplannen, onze logboeken en ons handelen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Met 77.8% leerlingen op adviesniveau overtreft de school het landelijk gemiddelde (62.9%). Het percentage onderadvies (11.1%) blijft nagenoeg gelijk aan de benchmark (11.8%), terwijl bovenadvies (11.1%) lager ligt dan normaal (25.3%). Dit past bij het zorgvuldige adviesproces met dubbelchecks door IB en directie.
Sociale ontwikkeling
Iedere leerling heeft recht op een veilige, respectvolle en uitdagende leer- en leefomgeving. In samenwerking met Unity 99 werken we met de leerlingen aan hun eigen gedrag en de groepsvorming. Met als doel op eigen initiatief hun gedrag te leren kanaliseren en positief bij te dragen aan de samenleving. We volgen dit programma met de groepen 4 t/m 8. Actief burgerschap is het kunnen en willen participeren in de samenleving. Bij actief burgerschap gaat het om doen. Een actieve burger, hoe jong ook, heeft de bereidheid en het vermogen deel uit te maken van een gemeenschap en daaraan een actieve bijdrage te leveren. De ontwikkelingen in de maatschappij vragen dat scholen actief burgerschap en sociale integratie bevorderen. Niet als een apart vak, maar als vanzelfsprekend onderdeel van het onderwijs. LEES MINDER
Rust
Veiligheid
Structuur
Wat is de werkwijze van Obs Prins Alexander voor sociale ontwikkeling?
Naast de samenwerking met Unity 99 vullen de leerkrachten 2 keer per jaar een meetinstrument in voor de sociaal emotionele ontwikkeling: "Zien!". Zien! is een observatiesysteem en geeft op basis van een analyse concrete doelen en handelingssuggesties. Het brengt het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen systematisch in kaart. Het geeft inzicht in de eventuele ondersteuningsvragen en helpt leerkrachten het gedrag van kinderen beter te begrijpen. We analyseren deze data op leerling-, groeps- en schoolniveau en stellen vanuit deze analyse doelen en acties vast.
Welke registratievormen gebruikt Obs Prins Alexander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Obs Prins Alexander gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en Bosos.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Obs Prins Alexander?
Obs Prins Alexander gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten, Unity 99 en de Leerlingenraad.