OBS Mathenesse in Rotterdam

Het team van OBS Mathenesse in Rotterdam

Current section: team
Brigantijnstraat 46 - 48
3028 Rotterdam

Zie hier hoe het team van OBS Mathenesse is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS Mathenesse. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS Mathenesse bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS Mathenesse bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS Mathenesse zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS Mathenesse. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (15.4%)
25-35 jaar (15.4%)
35-45 jaar (23.1%)
45-55 jaar (7.7%)
55-65 jaar (38.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS Mathenesse werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (50%)
Direct ondersteunend personeel (33.3%)
Indirect ondersteunend personeel (8.3%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS Mathenesse gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging bij OBS Mathenesse

Bij OBS Mathenesse zetten we ons team optimaal in voor flexibele leerkrachtvervanging. Korte afwezigheden worden zoveel mogelijk door interne collega's opgevangen, waardoor de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd blijft. Ziektegevallen worden intern afgehandeld om de vertrouwde lesstructuur te behouden. Het splitsen van klassen voor vervanging is vanwege de huidige groepsgroottes niet altijd een haalbare oplossing. Wanneer een afwezigheid langer aanhoudt, zoekt de directie actief naar geschikte vervangende leerkrachten. Het landelijke lerarentekort vormt hierbij een uitdaging, maar in nauwe samenwerking met ons bestuur spannen we ons tot het uiterste in om snel passende oplossingen te vinden. Wij streven ernaar om de impact van afwezigheid op het leerproces van uw kind te minimaliseren. Ons team en bestuur werken continu aan duurzame oplossingen voor leerkrachtvervanging, zelfs in uitdagende tijden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek ons team van specialisten voor extra begeleiding op OBS Mathenesse

6

Taalontwikkeling en rekenvaardigheid: onze expertise.

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor optimale leerroutes
Rekenspecialist voor rekenplezier
Remedial teacher voor gerichte aanpak
Logopedist voor heldere communicatie
NT2 coördinator voor nieuwkomers
Jonge Kind specialist voor een vliegende start

Toelichting van de school:

Op OBS Mathenesse zetten wij ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze twee gespecialiseerde remedial teachers bieden gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra aandacht nodig hebben, gebaseerd op resultaten van landelijke toetsen zoals Bouw! en Letterster, en Cito-gegevens. Wij stellen individuele leerplannen op, waarin de aanpak voor extra ondersteuning op taal en rekenen gedetailleerd wordt beschreven. Dit stelt ons in staat om vroegtijdig signalen van dyslexie of een taalontwikkelingsstoornis (TOS) te herkennen en aan te pakken. De diagnostiek hiervoor wordt uitgevoerd door externe, deskundige professionals, zodat uw kind de best mogelijke zorg ontvangt.

0

Sociaal-emotionele ontwikkeling: groei met ons mee.

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Naast de basisondersteuning biedt OBS Mathenesse extra begeleiding via ons toegewijde School Zorg Team. Dit team bestaat uit onze maatschappelijk werkers, het Wijkteam, Team Toekomst, de intern begeleider en de directie, die nauw samenwerken voor het welzijn van elk kind. Wij onderhouden een sterke band met Team Toekomst, dat zich specifiek richt op leerlingen in de middenbouw. Zij bieden een uitgebreid tweejarig programma aan, zowel voor de leerlingen als hun ouders. Uw kind wordt hierbij gekoppeld aan onze gespecialiseerde linkmedewerker/brugfunctionaris. Samen met u stellen we een ontwikkelingsplan op maat op, gericht op het versterken van het ondersteunende netwerk rondom uw kind. Dit draagt bij aan positieve leerresultaten en duurzame groei. Ook na afronding van het traject blijven we betrokken; we monitoren de voortgang van uw kind en u als ouders. Bovendien is een wijknetwerker van Team Toekomst aan onze school verbonden. Deze professional ondersteunt ouders met waardevolle educatie op het gebied van taal en opvoeding, om zo de ontwikkeling van uw kind optimaal te faciliteren.

0

Gedrag, werkhouding en taakaanpak: samen sterk.

Beschikbare specialisten:

0

Motorische en lichamelijke ontwikkeling: volop in beweging.

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ontdek de bewegingswereld op OBS Mathenesse met onze gymleerkracht Joel Roeleveld. Dit schooljaar biedt hij extra begeleiding aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van motoriek, met speciale aandacht voor de grove motoriek bij onze jongste leerlingen. In de gymzaal werken we aan essentiële vaardigheden zoals gooien, vangen, de koprol, klimmen en klauteren. Alle kinderen in groep 1 en 2 krijgen gespecialiseerde sensomotorische gymlessen. Deze lessen zijn cruciaal voor het aanleren van belangrijke motorische vaardigheden die bijdragen aan het leerproces. Leerlingen die aanvullende ondersteuning op dit vlak nodig hebben, ontvangen deze van onze gymleerkracht of de eigen leerkracht van groep 1-2.

0

Medische zorg en persoonlijke verzorging: aandacht voor uw kind.

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op OBS Mathenesse

Hoe OBS Mathenesse Individuele Behoeften Ondersteunt

OBS Mathenesse biedt gerichte ondersteuning aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Wij helpen kinderen die extra aandacht nodig hebben om hun volledige potentieel te bereiken, in een veilige en inclusieve omgeving. Wij bieden ondersteuning aan leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS), lichte gedragsproblemen, concentratieproblemen en dyslexie. Ook leerlingen die meer- of hoogbegaafd zijn, of kenmerken vertonen van ADHD, autisme of hechtingsproblematieken, vinden bij ons de juiste begeleiding. Onze expertise richt zich op enkelvoudige problematieken, waardoor we een gespecialiseerde aanpak kunnen garanderen. De veiligheid en het welzijn van zowel leerlingen als leerkrachten staan hierbij altijd voorop. Wij creëren een omgeving waarin iedereen zich gerespecteerd en gesteund voelt. Daarnaast heeft OBS Mathenesse een speciale LAN-klas voor nieuwkomers. Kinderen die recent in Nederland zijn en de Nederlandse taal nog aan het leren zijn, krijgen hier intensieve taalbegeleiding. Na een periode van 1 tot 2 jaar stromen deze leerlingen succesvol door naar het reguliere basisonderwijs, volledig voorbereid. OBS Mathenesse blijft zich ontwikkelen. We werken continu aan het uitbreiden van ons aanbod voor extra ondersteuning, om aan de veranderende behoeften van onze leerlingen te voldoen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van OBS Mathenesse

Welke Ambities Bevat Ons Schoolplan voor de Toekomst?

OBS Mathenesse streeft ernaar de ambities van BOOR te realiseren op het gebied van taal, rekenen en burgerschap gedurende de komende schoolplanperiode. Ons onderwijs is ingericht om deze doelstellingen te bereiken, met een sterke focus op het verbeteren van de basisvaardigheden. Om deze doelen te behalen, zetten we vol in op taal en rekenen met een gedetailleerd plan van aanpak. De urentabel is aangepast en Remedial Teaching wordt volledig ingezet om de leerresultaten te maximaliseren. Ons team wordt continu geschoold in OGW 4-D, wat leidt tot een cyclischer onderwijsmodel dat beter aansluit bij de individuele leerbehoeften. De ontwikkeling van het Jonge Kind vormt de basis voor het aanpakken van leerachterstanden. Een gespecialiseerde Jonge Kind-specialist werkt samen met het management om onze speerpunten vorm te geven en een doorlopende leerlijn van VVE naar onze school te waarborgen. Ons burgerschapsonderwijs wordt versterkt door een geïntegreerde aanpak binnen verschillende vakken, afgestemd op onze visie als familieschool. De actieve leerlingenraad moedigt leerlingen aan om deel te nemen en hun stem te laten horen. Daarnaast breiden we de werking van onze familieschool verder uit en bieden we nieuwkomersonderwijs in een schakelklas. Een consequente pedagogische aanpak zal de veiligheid en sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen optimaliseren.

Hoe Monitort en Evalueert OBS Mathenesse de School Doelen?

De voortgang van onze jaarlijkse doelen wordt halfjaarlijks geëvalueerd met het gehele team. Via onze gestructureerde werkwijze met Stichting Leerkracht bespreken en evalueren we wekelijks kleinere, afgeleide doelen uit het jaarplan. Deze continue monitoring zorgt ervoor dat onze gestelde doelen leidend blijven bij de inrichting van ons effectieve onderwijs.

Optimale Start voor Uw Kind: Vroeg- en Voorschoolse Educatie bij OBS Mathenesse

Toelichting van de school

Bij OBS Mathenesse geloven we sterk in de kracht van vroeg- en voorschoolse educatie (VVE). Door een nauwe samenwerking met kinderopvangpartners zorgen we voor een naadloze overgang en een vroege gewenning aan de schoolse omgeving. Dit stimuleert de woordenschatontwikkeling en sociale vaardigheden van jonge kinderen. Onze 'Ukkie Groep' biedt een unieke gelegenheid voor ouders en hun jongste kinderen om samen spelenderwijs te ontdekken en te leren. Dit draagt bij aan een veilige en vertrouwde start op onze school. We onderhouden een sterke band met peuterspeelzaal De Finnies, met wie we een doorlopende leerlijn hebben gecreëerd. Regelmatig overleg en bezoekjes van de Finnies-kinderen aan onze groep 1 zorgen ervoor dat de stap naar basisonderwijs zo soepel mogelijk verloopt. Zodra uw kind start in groep 1, focussen we op een brede ontwikkeling: taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele groei. We bieden gedifferentieerde instructie, afgestemd op het individuele niveau van elk kind. Thematisch onderwijs vormt de kern, met rijke en betekenisvolle speel- en leeromgevingen, zowel binnen als buiten. Onze gespecialiseerde Jonge Kind Specialist coördineert deze stimulerende leeromgevingen.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft OBS Mathenesse voor jonge kinderen?

OBS Mathenesse biedt specifieke programma's voor de allerkleinsten, gericht op hun ontwikkelingsbehoeften.

OBS Mathenesse biedt specifieke programma's voor de allerkleinsten, gericht op hun ontwikkelingsbehoeften.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partnerschappen werkt OBS Mathenesse samen voor het jonge kind?

Wij werken samen met gerenommeerde organisaties zoals Peuter&Co en Kinderdam om een optimale voor- en vroegschoolse educatie te garanderen.

Wij werken samen met gerenommeerde organisaties zoals Peuter&Co en Kinderdam om een optimale voor- en vroegschoolse educatie te garanderen.

Team | OBS Mathenesse in Rotterdam | [2025] Schoolregister