OBS Mathenesse
Brigantijnstraat 46 - 48
3028 HH Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
36.04
Spreiding
6.34

De schoolweging van Mathenesse is 36,04 , met een spreiding van 6,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit stabiele resultaat – slechts 0,8% onder het vergelijkingsgemiddelde – toont dat basisvaardigheden structureel worden geborgd, zelfs bij dalende leerlingaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

42,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 32,8%. Dit duidt op effectieve differentiatie, ondanks de complexe populatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 46,9%, wat het relatief sterke resultaatzicht benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 43,8% vmbo-(g)t en 18,8% havo advies, tegenover respectievelijk 16,5% en 16,1% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, terwijl dit regionaal 1,0% bedraagt. De combinatie vmbo-(g)t/havo (6,3%) blijft juist achter bij het regionale gemiddelde (10,3%), wat mogelijk wijst op bewuste keuzes in advisering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMathenesseGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op school meten wij het effect van ons onderwijs op verschillende manieren: - methodegebonden toetsen - cito-toetsen - dagelijkse observaties door de leerkracht - individuele toetsen Naast de halfjaarlijkse Cito-toetsen, toetsen wij leerlingen ook bij afronding van een blok. Zo meten wij continue of leerlingen de gestelde doelen behalen. De resultaten worden halfjaarlijks met u gedeeld via Cito Leerling in beeld en het rapport. Naar aanleiding van de halfjaarlijkse toetsen schrijven de leerkrachten een groepsplan. Hierin wordt beschreven wat de onderwijsbehoeften van de leerlingen en groep zijn met daarbij een passende aanpak om te zorgen dat gestelde doelen worden behaald. Het groepsplan wordt halfjaarlijks ge evalueerd en aangepast a.d.v. de nieuwe Cito-toets gegevens. Dit gebeurt in overleg met de intern begeleider. Halfjaarlijks is er een team brede opbrengstenvergadering na de Cito-toetsen. Hierin worden de behaalde resultaten op schoolniveau besproken en indien nodig aanpassingen gerealiseerd of een werkende aanpak gecontinueerd binnen de school. Binnen de kwaliteitscyclus vinden er daarna besprekingen plaats tussen de intern begeleider en groepsleerkracht om te voorzien in eventuele zorgbehoeften van een groep of leerling. Niet alleen toetsen zijn een moment van signalering. De dagelijkse observaties van een leerkracht in de klas zijn een derde gegeven. De leerkracht stemt continue zijn handelen af op observaties. Zodoende hebben wij constant en dagelijks zicht op de ontwikkeling van leerlingen. Wij werken zoveel mogelijk preventief door de onderwijsbehoeften en opbrengsten in beeld te hebben en planmatig te werken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

27,8% presteert boven advies – 2,5% hoger dan vergelijkbare scholen. Desondanks scoort de school 16,7% onderadviezen (landelijk: 11,8%), mogelijk gerelateerd aan de hoge schoolweging. De 'op advies'-score van 55,6% benadrukt de nauwgezette aansluiting tussen basisonderwijs en VO, zoals beschreven in het zorgplan.

Sociale ontwikkeling

Gouden weken! Zoals eerder beschreven is dit de start van het schooljaar. Binnen deze Gouden Weken is er aandacht voor een positieve groepsvorming. In deze periode leren leerlingen met elkaar samenwerken en leren zij elkaar en de groepsleerkracht goed kennen. Wij besteden extra aandacht bij de sociale opbrengsten aan: - het zelfvertrouwen van onze leerlingen. Dit is ondersteunend bij het leren. - het verwoorden en omgaan met emoties. - jezelf en je relatie met je omgeving. - veiligheid. Iedereen voelt zich welkom en prettig op school. - gelijkwaardig. We besteden aandacht aan verschillen en overeenkomsten tussen mensen en hoe je daarmee om kan gaan. Leerlingen zijn in groep 8 gegroeid in hun zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en emotioneel weerbaar. LEES MINDER

Gelijkwaardig

Veilig

Jezelf en de omgeving

Wat is de werkwijze van OBS Mathenesse voor sociale ontwikkeling?

Elke groep maakt tijdens de Gouden Weken, bij de start van het schooljaar, groepsafspraken naast de algemene schoolregels, waardoor leerlingen een stem hebben in de afspraken. Leerkrachten vullen rond de herfst- en meivakantie 'Zien!' in. Er zijn kennismakingsgesprekken met ouders tijdens de Gouden Weken, en de rol van ouders wordt als belangrijk gezien bij het welbevinden van leerlingen. Leerkrachten maken keuzes in het aanbod van 'Kinderen en hun... sociale talenten', afgestemd op hun groep, en bij zorgen is er ondersteuning van de intern begeleider. Ook zijn er schoolregels zichtbaar in de school door middel van pictogrammen. OBS Mathenesse werkt preventief om pesten te voorkomen en beschikt over een anti-pestprotocol.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Mathenesse om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Mathenesse gebruikt de registratievormen 'Zien' en 'Kleuter in beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Mathenesse?

OBS Mathenesse gebruikt de methode 'Leefstijl' voor sociaal-emotioneel leren.