OBS Mathenesse in Rotterdam

De resultaten van OBS Mathenesse in Rotterdam

Current section: resultaten
Brigantijnstraat 46 - 48
3028 Rotterdam

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS Mathenesse, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past OBS Mathenesse bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS Mathenesse bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing Fundamenteel Niveau Taalkennis en Rekenen

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets of eindtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van alle leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage, 85%, fungeert als landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en geldt voor alle Nederlandse basisscholen. OBS Mathenesse streeft ernaar om dit cruciale niveau voor al haar leerlingen te waarborgen.

Grafiek

Grafiek laden...

Prestaties Streefniveau Taal en Rekenen op OBS Mathenesse

Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamenteel niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie van elke school, een apart streefpercentage vast. Dit percentage fungeert als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van de betreffende basisschool. Leerlingen van OBS Mathenesse worden gestimuleerd om ook dit hogere niveau na te streven voor hun verdere academische ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS Mathenesse?

Bij OBS Mathenesse geloven we in een brede ontwikkeling van elk kind. We leggen een sterke basis in het basisonderwijs, waarbij we het volledige potentieel van uw kind erkennen. Bij de overgang naar het voortgezet onderwijs kijken we naar het complete plaatje: van werkhouding tot schoolprestaties. Ons adviesproces is transparant en gedetailleerd, zoals beschreven in onze kwaliteitskaart advisering. Ons tijdspad voor advisering ziet er als volgt uit: In groep 6 ontvangen leerlingen een prognose voor het voortgezet onderwijs bij het eerste (M6) en tweede rapport (E6). In groep 7 wordt een prognose gegeven bij het eerste rapport (M7) en ontvangen leerlingen een voorlopig advies bij het tweede rapport (E7). Dit definitieve advies wordt vastgesteld na een gezamenlijk overleg tussen de intern begeleider, leerkrachten en directie (adviescommissie). In groep 8 ontvangen de leerlingen hun definitieve schooladvies voor het voortgezet onderwijs bij het eerste rapport (M8). Ook dit advies komt tot stand na zorgvuldig overleg binnen de adviescommissie. Ouders worden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek met de leerkracht en het kind om de prognoses en adviezen te bespreken. Tijdens deze gesprekken wordt de volledige procedure van groep 6 tot de overstap naar het voortgezet onderwijs toegelicht. Jaarlijks organiseren we in november een informatieavond voor groep 7 en 8 over het voortgezet onderwijs, de overstaproutes en het ZIB-traject.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op OBS Mathenesse: Een Positieve Start

De Gouden Weken vormen een cruciale start van het schooljaar bij OBS Mathenesse. Deze periode is speciaal ingericht om een positieve groepsvorming te bevorderen. Leerlingen leren hierin effectief samenwerken en bouwen een sterke band op met klasgenoten en de groepsleerkracht. Onze focus ligt op de volgende kernaspecten van sociale ontwikkeling: * **Zelfvertrouwen:** We versterken het zelfvertrouwen van elke leerling, wat essentieel is voor succesvol leren en persoonlijke groei. * **Emotionele Vaardigheden:** Leerlingen leren hun emoties te herkennen, te benoemen en er op een gezonde manier mee om te gaan. * **Sociale Relaties:** We stimuleren de ontwikkeling van gezonde relaties met klasgenoten, leerkrachten en de bredere schoolomgeving. * **Veiligheid en Welkom:** OBS Mathenesse is een plek waar iedereen zich veilig, gerespecteerd en welkom voelt. * **Gelijkwaardigheid:** We besteden aandacht aan diversiteit, erkennen verschillen en overeenkomsten tussen mensen en leren leerlingen hier respectvol mee om te gaan. In groep 8 zien we een indrukwekkende groei in zelfstandigheid, verantwoordelijkheidsgevoel en emotionele veerkracht bij onze leerlingen.

Gelijkwaardigheid en Respect

Veiligheid en Welbevinden

Persoonlijke Groei en Omgevingsbewustzijn

Hoe bevordert OBS Mathenesse de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Tijdens de Gouden Weken, aan het begin van elk schooljaar, stellen we samen met de leerlingen groepsafspraken op, naast de algemene schoolregels. Dit geeft elke leerling een stem en eigenaarschap in de klasdynamiek. Rond de herfst- en meivakantie vullen leerkrachten de sociale vragenlijsten 'Kleuter in Beeld' en 'Leerling in Beeld' in. Deze inzichten, die de ervaringen en meningen van leerlingen weerspiegelen, worden gebruikt om het onderwijs en de aanpak te verfijnen. De resultaten worden gedeeld tijdens de rapportgesprekken met ouders. Leerlingtevredenheid en sociale monitoring worden geanalyseerd en gedeeld met de onderwijsinspectie. Indien nodig passen we ons beleid of onze aanpak aan. De Gouden Weken starten we ook met kennismakingsgesprekken met ouders, wat cruciaal is voor het welzijn van leerlingen. Door deze aanpak na elke vakantie te herhalen, borgen we een positieve groepsdynamiek. Leerkrachten kiezen het aanbod dat past bij de groep. Bij zorgen biedt de intern begeleider ondersteuning. Van alle betrokkenen – ouders, leerkrachten, directie en vrijwilligers – verwachten we voorbeelddragend gedrag conform de zichtbare schoolregels (pictogrammen). We hanteren een actief anti-pestprotocol om een veilige omgeving te garanderen. Dit protocol is inzichtelijk bij de balie of opvraagbaar via Lisette.vandenberg@obsmathenesse.nl.

Welke instrumenten gebruikt OBS Mathenesse voor het meten van sociale vooruitgang?

OBS Mathenesse gebruikt de volgende registratievormen om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen:

  • Sociaal Emotionele Vragenlijst
  • Kleuter in Beeld
  • Leerling in Beeld

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op OBS Mathenesse?

Voor sociaal-emotioneel leren zet OBS Mathenesse specifiek de volgende methode(s) in:

  • Team UP voor schakelklassen en als pilot school

Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Groene Beoordeling OBS Mathenesse

De Onderwijsinspectie heeft in december 2019 een grondig bezoek gebracht aan OBS Mathenesse. Dit bezoek resulteerde in een positieve beoordeling van de onderwijskwaliteit. Wij zijn trots op het behaalde 'voldoende' oordeel, wat ons categoriseert als een 'groene school'. Dit betekent dat onze leerlingen rekenen op kwalitatief hoogwaardig en stabiel onderwijs, verzorgd door een toegewijd team. Ontdek de sterke punten van ons basisonderwijs en hoe wij streven naar optimale ontwikkeling voor elk kind.

Resultaten | OBS Mathenesse in Rotterdam | [2025] Schoolregister