OBS De Globe in Rotterdam

Het team van OBS De Globe in Rotterdam

Current section: team
Zwartewaalstraat 38 B
3081 Rotterdam

Zie hier hoe het team van OBS De Globe is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS De Globe. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS De Globe bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS De Globe bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS De Globe zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87%)
Man (13%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS De Globe. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10.2%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (24.5%)
45-55 jaar (10.2%)
55-65 jaar (20.4%)
&ge;65 jaar (6.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS De Globe werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (43.5%)
Direct ondersteunend personeel (41.3%)
Indirect ondersteunend personeel (8.7%)
Management (6.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS De Globe gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Onderwijsondersteuning bij Afwezigheid van Leerkrachten op OBS De Globe

Bij OBS De Globe garanderen we een continue leerervaring voor uw kind, zelfs bij onvoorziene afwezigheid van leerkrachten. Onze prioriteit is het waarborgen van kwalitatief hoogstaand onderwijs. Daarom zorgen we voor adequate vervanging. We zetten intern middelen in om de continuïteit te waarborgen. Bij calamiteiten kunnen leerlingen tijdelijk worden verdeeld over andere groepen. Ouders worden altijd proactief geïnformeerd over eventuele wijzigingen. In zeer uitzonderlijke situaties, na directe communicatie met ouders, kan een groep naar huis worden gestuurd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Een openbare school, wat houdt dat in? Het betekent dat op onze school ieder kind en iedere leerkracht welkom is, ongeacht zijn of haar sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond. Ook uw kind is van harte welkom! Bij ons op school leren kinderen van jongs af aan respect te hebben voor elkaars mening of overtuiging. We besteden actief aandacht aan de overeenkomsten en verschillen tussen kinderen, zonder voorkeur voor één bepaalde opvatting. Onze school heeft aandacht voor én biedt ruimte aan ieder kind én iedere leerkracht.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten op OBS De Globe

3

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes op De Globe

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Groei
Gespecialiseerde Rekencoach
Taalspecialist voor Vloeiende Communicatie

Toelichting van de school:

Onze toegewijde intern begeleider, samen met een gespecialiseerde rekencoach en taalspecialist, bieden gerichte hulp. Daarnaast hebben een orthopedagoog en logopedist een praktijkruimte binnen onze school. Ouders kunnen laagdrempelig contact opnemen, afhankelijk van de beschikbare plaatsen en eventuele wachtlijsten.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Welzijn

Toelichting van de school:

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staan onze gedragsspecialist en intern begeleider klaar. Zij creëren een ondersteunende omgeving. De school biedt ook een praktijkruimte voor een orthopedagoog. Ouders kunnen hier laagdrempelig gebruik van maken, mits de wachtlijsten dit toelaten.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Optimale Studie-aanpak
Intern Begeleider voor Studievaardigheden

Toelichting van de school:

OBS De Globe beschikt over ervaren interne begeleiders en een gedragsspecialist. Zij bieden expertise op het gebied van gedrag, werkhouding en effectieve taakaanpakken. Deze specialisten werken nauw samen om uw kind te helpen bij het ontwikkelen van optimale studievaardigheden en een positieve leerhouding.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Bewegen en Groeien

Beschikbare specialisten:

Kinder Oefentherapeut voor Bewegingsontwikkeling

Toelichting van de school:

Onze kinder oefentherapeut biedt gespecialiseerde ondersteuning voor de motorische en lichamelijke ontwikkeling van uw kind. Zij is werkzaam in een praktijkruimte op school. Ouders kunnen laagdrempelig gebruikmaken van deze expertise, afhankelijk van de wachtlijsten. We werken nauw samen met I-motoriek voor een brede aanpak.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op OBS De Globe staat het welzijn van elk kind centraal. Hoewel er geen specifieke medische specialisten direct op school werkzaam zijn voor deze gebieden, werken we nauw samen met externe partners indien nodig.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling bij OBS De Globe

Onze Visie op Passend Onderwijs en Leerlingontwikkeling

OBS De Globe, een vooraanstaande openbare basisschool in Rotterdam, zet zich in om van elk kind een volwassen wereldburger te maken die bijdraagt aan een rechtvaardige samenleving. Wij bieden onze leerlingen de essentiële vaardigheden voor een succesvolle overgang naar het voortgezet onderwijs en een betekenisvol leven. Ons uitgangspunt is dat kinderen intrinsiek gemotiveerd zijn om te leren. Onderwijs zien wij als de sleutel tot economische groei, welzijn en gezondheid. Daarom streven we naar de optimale beheersing van basisvaardigheden zoals rekenen, lezen en schrijven. Daarnaast stimuleren we inzicht in het leerproces, probleemoplossend vermogen, samenwerking en bewustzijn van de eigen waarde en de omgeving. Bij OBS De Globe heten we alle kinderen en ouders van harte welkom. Ouders worden gezien als gelijkwaardige partners in de educatieve ontwikkeling van hun kind. Wij geloven dat elk kind recht heeft op kwalitatief goed onderwijs, inclusief degenen die extra ondersteuning nodig hebben. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen een plek te bieden op een reguliere basisschool in de buurt, wat hun kansen op participatie in de maatschappij en succes op het vervolgonderwijs vergroot. Sinds 1 augustus 2014 hebben alle schoolbesturen een zorgplicht. Dit betekent dat OBS De Globe voor elk kind een passende onderwijsplek garandeert, zelfs als er extra ondersteuning vereist is. Indien onze school niet de meest geschikte plek kan bieden, helpen wij u actief bij het vinden van een alternatieve passende onderwijsplek. Samenwerking binnen Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO) Om deze ondersteuning te waarborgen, werken de basisscholen in Rotterdam nauw samen binnen het samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO). Dit verband coördineert het onderwijs en de extra ondersteuning voor alle leerlingen in Rotterdam, waarbij ouders nauw betrokken worden. Aanmelding en Zorgplicht: Uw Informatieplicht Ouders dienen hun kind uiterlijk 10 weken vóór de vierde verjaardag aan te melden bij hun school van eerste voorkeur, maar niet eerder dan wanneer het kind 3 jaar oud is. Bij de aanmelding is het cruciaal dat ouders eventuele extra ondersteuningsbehoeften van hun kind melden bij de directie. Dit wordt de informatieplicht genoemd. Indien uw kind bij meerdere scholen is aangemeld, verzoeken wij u aan te geven wat uw school van eerste voorkeur is, aangezien de aanmelding pas in behandeling kan worden genomen indien wij de eerste keuze zijn. Zodra uw kind schriftelijk bij ons is aangemeld, treedt onze zorgplicht in werking. Dit houdt in dat wij verantwoordelijk zijn voor het vinden van een passende onderwijsplek voor elk aangemeld kind. Meestal zal dit onze eigen school zijn. Mocht dit niet het geval zijn, dan ondersteunen wij u bij het vinden van een geschikte plek elders. Na de aanmelding beoordeelt de school of zij kan voorzien in de onderwijsbehoeften van uw kind. Binnen zes weken, met een mogelijke verlenging van vier weken, nemen wij een beslissing. Wanneer wij concluderen dat wij geen passend onderwijs kunnen bieden, gaan we samen met u en een vertegenwoordiger van het samenwerkingsverband op zoek naar een andere passende school. Een verhelderend filmpje over dit proces is beschikbaar via: https://www.pporotterdam.nl/voor-ouders/werkwijze/zorgplicht/ Ontwikkelingsperspectief (OPP) voor Gerichte Ondersteuning Wanneer er extra ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband wordt aangevraagd, of als uw kind een individueel leerpad volgt (bijvoorbeeld voor rekenen in groep 6 met materiaal uit groep 5), stellen wij een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit plan wordt opgesteld binnen zes weken na inschrijving of definitieve plaatsing, of vanaf het moment dat de extra ondersteuning start. Het OPP bevat gezamenlijk vastgestelde doelen en wordt minimaal jaarlijks geëvalueerd en bijgesteld tijdens een overleg. Hierin worden belemmerende en bevorderende factoren benoemd, evenals het verwachte uitstroomniveau naar het vervolgonderwijs. Het doel is om de mogelijkheden van uw kind optimaal te ontwikkelen. Ouders worden actief betrokken bij dit proces en moeten instemmen met het plan en het uitvoeringsplan ondertekenen. Bij aanpassingen wordt het OPP opnieuw voorgelegd ter ondertekening. Toekomstvisie op Extra Ondersteuning OBS De Globe streeft ernaar om in 2027 onderwijs aan te bieden dat aansluit bij profielen 4 tot en met 7 van het landelijke doelgroepenmodel, om zo een nog breder scala aan leerlingen optimaal te kunnen bedienen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg en Educatieve Ambitie bij OBS De Globe

Welke Concrete Doelen Bevordert Ons Schoolplan voor OBS De Globe en SBO Sonnevanck?

Ons schoolplan richt zich op een versterkte samenwerking met SBO Sonnevanck, een cruciale stap voorwaarts voor beide instellingen. Ondanks onze unieke onderwijsaanpakken, groeit de synergie tussen De Globe en Sonnevanck op diverse vlakken. Veel toegewijde collega's zijn verbonden aan beide scholen en stimuleren actief de kruisbestuiving van kennis en ervaringen. De recente start van een kleuterklas bij SBO Sonnevanck in schooljaar '19/'20 profiteert direct van de decennialange expertise in kleuteronderwijs die bij OBS De Globe aanwezig is. De aansturing van deze kleutergroepen wordt volledig geïntegreerd met die van De Globe, wat een win-winsituatie creëert voor zowel kinderen als leerkrachten. Deze samenwerking biedt ook aanzienlijke voordelen voor Pabo-studenten en zij-instromers. Zij doen waardevolle praktijkervaring op met twee verschillende onderwijsvormen, wat hen voorbereidt op de toekomst van het onderwijs. Beide scholen beschikken over diepgaande didactische kennis en expertise op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling. Het delen van deze kennis stelt ons in staat om zowel individueel als collectief te excelleren. Coördinatoren werken nauw samen aan de optimalisatie van onderwijs in rekenen, taal en sociaal-emotionele vaardigheden. Hoewel de uitvoering van het onderwijs verschillen kent door de specifieke behoeften van SBO-leerlingen, is de gezamenlijke ambitie om de komende vier jaar toe te groeien naar één inclusieve organisatie duidelijk. Deze samenwerking is een strategisch speerpunt dat maximale voordelen oplevert voor de ontwikkeling van al onze leerlingen. Taalontwikkeling is een topprioriteit, aangezien veel leerlingen bij SBO Sonnevanck en OBS De Globe starten met een taalachterstand. Taalvaardigheid is essentieel voor begrip en participatie in de maatschappij. Om deze reden zetten we bij de kleuters een onderwijsassistent in die zich specifiek richt op taalstimulatie. Bij SBO Sonnevanck ontvangen vrijwel alle leerlingen logopedische ondersteuning. Zowel op Sonnevanck als op De Globe ligt de focus op intensief woordenschatonderwijs. We maken gebruik van de gestructureerde aanpak 'Logo 3000' in de onderbouw en 'Met woorden in de weer' in de hogere groepen. Daarnaast bieden onze twee taalklassen extra ondersteuning aan leerlingen die baat hebben bij kleinere groepen en gerichte taaloefeningen.

Hoe Monitort en Realiseert OBS De Globe Educatieve Succesdoelen?

We volgen de leerontwikkeling van elke leerling nauwgezet door middel van de resultaten van diverse toetsen. Deze data analyseren we zorgvuldig om vast te stellen welke leerdoelen behaald zijn en waar extra aandacht nodig is. Vervolgens stellen we per kind individuele leerdoelen op en implementeren deze in het kindplan. Dit proces volgt de 4D-cyclus: data verzamelen, duiden, doelen stellen en doen. We waarborgen dat geen enkele stap in deze cyclus wordt overgeslagen. Onze ambitie is dat onze leerkrachten proactief signaleren wanneer een kind dreigt achterop te raken. Indien een kind na de aanpassingen in het kindplan de gestelde doelen niet bereikt, activeren we een meerstappenplan. In samenspraak met passend primair onderwijs (ppo) evalueren we of de leerkracht zijn aanpak kan bijstellen of dat de onderwijsbehoefte van het kind een andere benadering vereist. Als de leerling desondanks blijft stagneren, onderzoeken we of een meer passende onderwijsomgeving nodig is en adviseren we een verwijzing naar een school die beter aansluit bij de specifieke onderwijsbehoeften van het kind.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen op OBS De Globe Rotterdam

Toelichting van de school

Ontdek het boeiende spel- en activiteitenprogramma voor onze jongste leerlingen op OBS De Globe. Onze toegewijde kleuterleerkrachten begeleiden en stimuleren uw kind dagelijks, zodat het zijn of haar volledige potentieel kan benutten. Wij richten ons op een speelse ontwikkeling van taalvaardigheid, rekenkundige en schrijfvaardigheden, evenals sociaal-emotionele groei, motoriek en zelfstandigheid. Dit alles in een uitdagende en ondersteunende omgeving. Samen met peuterspeelzaal De Rotterdamse Peuterschool bieden wij Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit garandeert een naadloze aansluiting tussen de voorschoolse opvang en onze kleutergroepen. We gebruiken bewezen methodieken zoals Logo3000 voor woordenschat, Getallen en Ruimte en Met Sprongen Vooruit voor rekenonderwijs, en Fonemisch Bewustzijn voor beginnende geletterdheid. De gemeente Rotterdam en de schoolbesturen werken samen aan een vernieuwd kwaliteitskader voor kleuteronderwijs. Alle BOOR-scholen verbreden hun basis voor kleuteronderwijs de komende vier jaar. Dit zorgt voor een consistente en hoogwaardige leerervaring, van de voorschool tot en met groep 2, met een ononderbroken leerlijn. De overgang van peuterspeelzaal naar groep 1 verloopt soepel dankzij een nauwe samenwerking en gedetailleerde overdracht. We ontvangen informatie via het Rotterdams Overdrachtsdocument en het observatiesysteem, met uw toestemming. Dit stelt ons in staat om uw kind direct goed te begeleiden. Kleuters die bijna vier zijn, mogen alvast wennen in groep 1 met vier ochtenddeelnames. Bij ontwikkelingsachterstanden of zorgen, bespreken we dit in overleg met u als ouder. Met uw toestemming kunnen we extra ondersteuning aanvragen en organiseren via het zorgteam, conform ons beleid voor passend onderwijs. Ter voorbereiding op groep 3, stemmen we het aanbod van de peuterspeelzaal en kleutergroepen op elkaar af. Met vijf thema's per jaar creëren we een stimulerende leeromgeving. Kinderen ontwikkelen spelenderwijs taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele vaardigheden, wat hen een uitstekende start in groep 3 garandeert. Onze groepen 1 en 2 zijn heterogeen samengesteld, wat betekent dat kinderen van verschillende leeftijden samen leren. Dit bevordert samenwerking en wederzijds leren. Onze leerkrachten kunnen hierdoor gerichter aandacht besteden aan individuele behoeften in kleine groepen. De ontwikkeling van elk kind wordt nauwlettend gevolgd met de observatiemethode 'Mijn Kleutergroep'. Deze observaties, aangevuld met dagelijkse notities in ons administratiesysteem, vormen de basis voor voortgangsgesprekken. Sinds 1 augustus 2022 worden er geen toetsen meer afgenomen bij kleuters; dit start vanaf groep 3. Deze continue monitoring stelt ons in staat om ons onderwijsaanbod optimaal af te stemmen op de individuele voortgang van uw kind. De doorstroom naar groep 3 wordt zorgvuldig bepaald, gebaseerd op zowel cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling. In uitzonderlijke gevallen kan verlenging van de kleuterperiode wenselijk zijn. Dit besluit nemen we in samenspraak met u als ouder, conform ons protocol overgang en doublure.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS De Globe Rotterdam extra educatieve programma's voor jonge kinderen?

OBS De Globe Rotterdam biedt gespecialiseerde programma's voor de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om een sterke educatieve basis te leggen en de overgang naar het basisonderwijs soepel te laten verlopen.

OBS De Globe Rotterdam biedt gespecialiseerde programma's voor de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om een sterke educatieve basis te leggen en de overgang naar het basisonderwijs soepel te laten verlopen.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt OBS De Globe Rotterdam samen voor het jonge kind programma?

OBS De Globe Rotterdam onderhoudt nauwe samenwerkingsverbanden met De Rotterdamse Peuterschool, met vestigingen aan de Zwartewaalstraat en de Den Hertigstraat. Deze samenwerking streeft naar een geïntegreerde leerlijn en een optimale voorbereiding op het basisonderwijs voor alle jonge kinderen.

OBS De Globe Rotterdam onderhoudt nauwe samenwerkingsverbanden met De Rotterdamse Peuterschool, met vestigingen aan de Zwartewaalstraat en de Den Hertigstraat. Deze samenwerking streeft naar een geïntegreerde leerlijn en een optimale voorbereiding op het basisonderwijs voor alle jonge kinderen.

Team | OBS De Globe in Rotterdam | [2025] Schoolregister