OBS De Globe
Zwartewaalstraat 38 B
3081 HZ Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
35.67
Spreiding
6.42

De schoolweging van De Globe Rotterdam is 35,67 , met een spreiding van 6,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,86% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit sterke resultaat overstijgt zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92,67%), wat duidt op effectieve basisondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

40,18% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 32,8% uitkomt. Desondanks ligt dit lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (46,92%). De focus op maatwerk voor een complexe populatie lijkt hierin door te werken.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke basisgerichtheid: 34,29% vmbo-b/k-adviezen (vs. 9,21% regio). Slechts 8,57% vwo-adviezen worden gegeven, aanzienlijk lager dan bij vergelijkbare scholen (18,61%). Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen zoals vmbo-b/k (22,86%), wat past bij de nadruk op doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Globe RotterdamGemeente AmsterdamNederland
LIB172.03174.76175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Globe werken wij met een Grote cyclus dat zijn de niet-methode gebonden toetsen en een kleine cyclus voor de methode gebonden toetsen. De grote Cyclus bestaat uit: Kwalitatieve data, groepsplan OPP , groepsgesprek, leerkracht handelen. De kleine cyclus bestaat uit; Evaluatie en analyse van de les en methodegebonden toetsen, logboek, en leerkracht handelen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 70,59% van de leerlingen op adviesniveau overtreft de school het landelijk gemiddelde (62,93%). Het percentage onderadvisering (8,82%) ligt lager dan de regio (11,81%), mogelijk dankzij zorgvuldige adviesvorming met NIO-toetsen en doorstroomtoetsen zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Voor de sociaal-emotionele vorming van onze leerlingen maken we gebruik van de methode 'PAD’. Werken met deze methode staat twee keer per week expliciet op het rooster, maar eigenlijk gebruiken we de pad methode de hele dag door. PAD is een preventieprogramma dat klassikaal wordt ingezet. Kinderen leren vaardigheden op vier verschillende gebieden: Zelfbeeld: Wie ben ik en hoe waardeer ik mijzelf Zelfcontrole: Hoe ga ik om met heftige emoties? Emoties: Hoe voel ik mij en hoe voelt de ander zich? Probleem oplossen Hoe kunnen we op een constructieve wijze een probleem oplossen? Voor elke groep zijn lessen beschikbaar. Er worden per week twee lessen van 30-45 minuten gegeven. Daarnaast is er dagelijks tijd voor de verwerking van het geleerde. De lessen bestaan uit gevarieerde werkvormen. Buiten de pad- methode gebruikt de school ook in alle groepen het time-out systeem. Groene kaart: De knijpers van de kinderen beginnen elke dag op deze kaart. Hier blijven met je knijper betekent dat dat het kind steeds weer kiest voor het juiste gedrag. Dat is dus al een compliment waard! Time Out 1: Bij 3 waarschuwingen zet je de knijper van het kind op Time Out 1. Soms geef je direct een Time Out; bij flinke overschrijding van de regels. Het kind zit zijn leeftijd in minuten apart, zonder werk. Time Out 2: Bij weer 3 waarschuwingen (bv. Ten aanzien van werkhouding) zet je de knijper van het kind op Time Out 2. Soms eerder (zie boven). Het kind zit zijn leeftijd in minuten apart, zonder werk. Time Out 3: Bij 3 waarschuwingen zet je de knijper van het kind op Time Out 3. Soms eerder (zie boven). Het kind zit zijn leeftijd in minuten apart, zonder werk. Je belt de ouders van het kind en geeft een brief mee. Hier is een standaardbrief voor aanwezig. Verwijdering uit de klas: Bij 3 waarschuwingen zet je de knijper op verwijdering uit de klas. Dit kan bij een flinke overtreding ook direct. Het kind gaat een uur de klas uit met werk. Ouders worden gebeld, het kind krijgt een brief mee naar huis en blijft een half uur na. Hier is een standaardbrief voor aanwezig. Het zonnetje van de dag: Elke dag kun je één of meer kinderen in het zonnetje zetten, wanneer zij iets heel goeds doen of het goed kunnen gebruiken. Zij krijgen deze dag wat extra positieve aandacht, staan “in het zonnetje”. Burgerschapsonderwijs Iedere BOOR-school is een burgerschapsacademie Wij leiden kinderen op tot de burgers van morgen. Geen betere plek in Nederland om op te groeien tot een wereldburger dan in regio Rotterdam. Openbare scholen zijn kleine samenlevingen op zichzelf; een samensmelting van persoonlijkheden, opvattingen en levensovertuigingen, waar diversiteit - in de breedste zin van het woord - zichtbaar en vanzelfsprekend is. In onze openbare school heeft burgerschaps- vorming?een vaste?basis?in?ons?dagelijkse onderwijs.? We besteden?elk?moment van de dag aandacht aan?onze sociale?omgang;? met?elkaar spelen en werken,?elkaar helpen en respect hebben voor anderen?en onze omgeving.? We leren onze kinderen over?de wereld, onze maatschappij en de natuur en hoe een positieve bijdrage hieraan te leveren. Onze leraren zijn hierin een rolmodel.? In onze school besteden we actief aandacht aan democratische vaardigheden en stimuleren we om mee te doen in de maatschappij. Leerlingen kunnen hiermee oefenen op school Zij mogen invloed uitoefenen op beslissingen in de eigen school en leren initiatief en verantwoordelijkheid te nemen, zoals in onze leerlingenraad. In onze school gebruiken we het middel van de dialoog om leerlingen te stimuleren met elkaar in gesprek te gaan en zich te verdiepen in elkaars achtergronden. In een open en veilig klasklimaat. Zo helpen we verschillen te overbruggen en ontstaat er begrip. Niet naast elkaar, maar met elkaar. Burgerschap komt op?onze school terug in taal- en rekenlessen, ons?Wereldoriëntatie?en lessen in Kunst, Cultuur en sport. Vormingsonderwijs Bij wet is het zo geregeld dat in elke openbare basisschool vormingsonderwijs, lessen over geloof en levensovertuiging, worden gegeven. Op verzoek van ouders kunnen (bij voldoende interesse) groepen leerlingen lessen volgen in één specifieke godsdienst of levensovertuiging door vakleerkrachten van GVO en HVO. Vormingsonderwijs laat zien wat geloof of levensovertuiging voor mensen kan betekenen. Ons bestuur (Stichting BOOR) heeft met GVO/ HVO en VOS/ABB een convenant afgesloten om deze lessen via een Carrousel model aan te bieden met het Onderwijsprogramma Wereldwijzer. Door het samenwerken van de vakleerkrachten kunnen alle leerlingen kennis maken met de 7 grote godsdiensten en levensovertuigingen: Zo verbreden ze samen hun blik op de wereld, leren ze open staan voor andere overtuigingen, met begrip en respect voor elkaar en leren ze hun eigen overtuiging en achtergrond beter kennen. Dit vinden wij beter passend bij de uitgangspunten van Openbaar Onderwijs en de Burgerschapsopdracht van elke school. De ambitie van BOOR is daarom om binnen een aantal jaar alle BOOR scholen hier aan deel te laten nemen. De volgende levensbeschouwingen kunnen worden aangeboden: Humanistisch vormingsonderwijs, Islamitisch vormingsonderwijs, Protestants vormingsonderwijs, Boeddhistisch vormingsonderwijs, Joods vormingsonderwijs, Katholiek vormingsonderwijs en Hindoeïstisch vormingsonderwijs. Op onze school wordt het Vormingsonderwijs op de volgende manier aangeboden: Vormingslessen vanuit een specifieke levensbeschouwing Deze wekelijkse lessen van drie kwartier worden verzorgd door bevoegde vakleerkrachten van diverse levensbeschouwelijke richtingen. Uw kind volgt onder schooltijd, met een groepje leerlingen deze lessen bij de vakleerkracht. Als de ouders van zeven of meer leerlingen interesse hebben kan de school deze lessen aanvragen bij de organisaties die het vormingsonderwijs op de openbare basisscholen verzorgt. LEES MINDER

Respect

Verantwoordelijkheid

Veiligheid

Wat is de werkwijze van OBS De Globe voor sociale ontwikkeling?

OBS De Globe werkt met de Gouden en Zilveren weken. Tijdens de Gouden weken (eerste vier weken van het schooljaar) stelt de groep onder begeleiding van de leerkracht positief geformuleerde klassenregels op. Er zijn energizers, coöperatieve werkvormen en aandacht voor de groepsregels. Tijdens de Zilveren weken (eerste twee weken na de kerstvakantie) wordt de groepsvorming een nieuwe boost gegeven met energizers, coöperatieve werkvormen en door het bespreken en herhalen van de klassenregels.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Globe om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS De Globe gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Zien.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Globe?

OBS De Globe gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD).