OBS De Globe in Rotterdam

De resultaten van OBS De Globe in Rotterdam

Current section: resultaten
Zwartewaalstraat 38 B
3081 Rotterdam

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS De Globe, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past OBS De Globe bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS De Globe bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau basisonderwijs: Wat leerlingen van OBS De Globe bereiken

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Op OBS De Globe meten we dit in groep acht met de Cito eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van alle leerlingen de basisvaardigheden onder de knie moet hebben. Op OBS De Globe streven we ernaar dit landelijke doel te overtreffen. Onze leerlingen laten zien dat ze de basisvaardigheden goed beheersen, wat essentieel is voor hun verdere schoolloopbaan en toekomst. De resultaten op het fundamentele niveau geven een indicatie van de brede basis die onze school biedt aan alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau op OBS De Globe: Ambitieus leren voor elke leerling

Het streefniveau op OBS De Globe daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische vaardigheden te ontwikkelen. Dit niveau is belangrijker voor leerlingen die zich willen voorbereiden op een uitdagende vervolgopleiding. Voor elke school wordt door de inspectie een specifiek streefniveau vastgesteld, gebaseerd op de populatie van de school. Wij moedigen onze leerlingen aan om hun potentieel volledig te benutten en het streefniveau te behalen. Onze resultaten laten zien dat een aanzienlijk deel van onze leerlingen deze hogere doelen bereikt, wat getuigt van de effectiviteit van ons onderwijsprogramma en de inzet van onze docenten. Het behalen van het streefniveau is een belangrijke indicator voor de kwaliteit van ons onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS De Globe?

Bij OBS De Globe, gelegen in het hart van Rotterdam, maken we de overstap naar het voortgezet onderwijs een zorgeloze ervaring voor iedere leerling. Onze school volgt de strenge richtlijnen van de Overstaproute Rotterdam. Dit waarborgt een soepele en passende plaatsing in het voortgezet onderwijs, waarbij we streven naar het juiste niveau en de ideale schoolkeuze. Wij geloven in een breed advies dat rekening houdt met alle facetten van de ontwikkeling van uw kind. In groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig advies, gebaseerd op schoolprestaties, leerkrachtobservaties en erkende onderzoeken zoals de NIO en de CITO doorstroomtoets. In groep 8 wordt dit advies verder verfijnd. Door onze nauwe samenwerking met Koers VO, het samenwerkingsverband voor voortgezet onderwijs in de regio, garanderen we een transparante en effectieve procedure. Koers VO begeleidt de overstap van basisschool naar middelbare school, zodat uw kind optimaal voorbereid is op de volgende onderwijs-stap.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling Sociaal Emotionele Vaardigheden op OBS De Globe

Op OBS De Globe zetten we ons volop in voor de optimale sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling. Onze aanpak is gericht op het versterken van zelfbewustzijn, zelfbeheersing, emotieregulatie en probleemoplossend vermogen. Dit doen we met de bewezen effectieve methode 'PAD' (Programma Alternatieve Denkstrategieën), die tweemaal wekelijks een vast onderdeel vormt van ons rooster. PAD is een preventief klassikaal programma dat kinderen helpt essentiële vaardigheden te ontwikkelen op vier kerngebieden: zelfbeeld ('Wie ben ik en wat waardeer ik?'), zelfcontrole ('Hoe ga ik om met sterke emoties?'), emoties ('Hoe voel ik mij en hoe voelt een ander?') en probleemoplossing ('Hoe lossen we conflicten constructief op?'). Elke week bieden we twee interactieve lessen van 30 tot 45 minuten aan, met dagelijks ruimte voor verwerking en toepassing in de praktijk. Naast de PAD-methode hanteren we in alle groepen een gestructureerd 'Time-Out' systeem om positief gedrag te stimuleren en ongewenst gedrag te begeleiden. 'Groene Kaart' betekent dat een leerling consequent goed gedrag vertoont, wat we zeker waarderen. Bij herhaaldelijk wangedrag (drie waarschuwingen) volgt een 'Time-Out' van een bepaalde duur, zonder lesmateriaal, als moment voor reflectie. Bij ernstige overtredingen of aanhoudend gedrag volgen verdere stappen, zoals een langere time-out, gesprek met ouders en eventuele verwijdering uit de klas met specifieke opdrachten. Het 'Zonnetje van de Dag'-initiatief beloont leerlingen die uitzonderlijk goed gedrag vertonen of dit extra kunnen gebruiken, door hen positieve aandacht te geven. Dit draagt bij aan een veilige en stimulerende leeromgeving waar iedereen zich gewaardeerd voelt. Burgerschapsonderwijs is een kernonderdeel van ons onderwijs op OBS De Globe, als onderdeel van Stichting BOOR. Wij zien elke leerling als een toekomstige burger die we opleiden tot wereldburger, met speciale aandacht voor de diverse en multiculturele omgeving van Rotterdam. In onze openbare school is diversiteit een vanzelfsprekendheid, waar we actief werken aan respect, begrip en participatie. We integreren burgerschap in alle vakgebieden, van taal en rekenen tot wereldoriëntatie en creatieve vakken. Leerlingen leren democratische vaardigheden, nemen deel aan schoolbeslissingen via onze leerlingenraad en ontwikkelen initiatief en verantwoordelijkheid. Door middel van dialoog in een veilige omgeving bevorderen we wederzijds begrip en overbruggen we verschillen, zodat leerlingen leren 'met elkaar' in plaats van 'naast elkaar' te leven. Vormingsonderwijs is wettelijk verankerd in het openbaar onderwijs. Via een convenant met GVO/HVO en VOS/ABB bieden we via het Onderwijsprogramma Wereldwijzer lessen aan over diverse levensbeschouwingen. Dit gebeurt door gespecialiseerde vakdocenten. Leerlingen maken zo kennis met de zeven grote wereldreligies en levensovertuigingen, wat bijdraagt aan hun wereldbeeld en respect voor andersdenkenden. Dit sluit naadloos aan bij de kernwaarden van openbaar onderwijs: diversiteit, openheid en respect. Ouders kunnen, bij voldoende interesse, specifieke lessen aanvragen voor hun kind.

Respect voor iedereen

Actieve verantwoordelijkheid nemen

Creëren van een veilige leeromgeving

Hoe bevordert OBS De Globe de sociale cohesie en groepsvorming gedurende het schooljaar?

OBS De Globe hanteert een gestructureerde aanpak voor groepsvorming met 'Gouden Weken' aan het begin van het schooljaar en 'Zilveren Weken' na de kerstvakantie. In de eerste week stellen leerlingen, onder begeleiding van de leerkracht, positieve klassenregels op die zichtbaar worden gemaakt. Gedurende de Gouden Weken (de eerste vier schoolweken) ligt de focus op het integreren van energizers, het dagelijks bespreken van de groepsregels en het introduceren van coöperatieve werkvormen. In de Zilveren Weken (de eerste twee weken na de kerstvakantie) krijgt groepsvorming een nieuwe impuls met energizers, coöperatieve werkvormen en een herhaling van de klassenregels om de positieve sfeer te continueren.

Welke methoden gebruikt OBS De Globe voor het monitoren van sociale en emotionele leeropbrengsten?

OBS De Globe maakt gebruik van de volgende methoden om de sociale en emotionele leeropbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen:

  • Kijk! observatiesysteem
  • Zien! voortgangsregistratie

Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op OBS De Globe?

Op OBS De Globe passen we de methode 'Programma Alternatieve Denkstrategieën' (PAD) toe voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen.

Onderwijsinspectie Uitslag OBS De Globe: Een Beoordeling van Kwaliteit

Op maandag 15 april 2024 ontving OBS De Globe, met onze locatie aan de Den Hertigstraat, twee inspecteurs van het onderwijs. Dit bezoek was cruciaal voor de beoordeling van de kwaliteit van ons onderwijs, waarbij de inspectie oordeelt in categorieën als 'zeer zwak', 'zwak' en 'voldoende'. Met trots kunnen we mededelen dat OBS De Globe het hoogst haalbare oordeel heeft ontvangen: VOLDOENDE. Daarnaast hebben onze inspecteurs specifieke onderdelen van de school geëvalueerd en beoordeeld met het predicaat 'goed'. Dit uitmuntende resultaat behalen we op maar liefst drie belangrijke gebieden. Deze focusgebieden omvatten OP2 (Zicht op ontwikkeling), OP3 (Pedagogisch-didactisch handelen) en SKA2 (Uitvoering en kwaliteitscultuur). De onderdelen OP2 en OP3 belichten de dagelijkse lespraktijk en de effectiviteit van onze leerkrachten in de klassen. SKA2 richt zich op hoe we als school onze ambities waarmaken en de kwaliteitscultuur vormgeven. We zijn enorm trots op ons toegewijde team van leerkrachten en de inzet van alle kinderen, die samen deze prachtige prestatie mogelijk hebben gemaakt! Meer gedetailleerde informatie over onze school vindt u in de schoolgids, beschikbaar voor download op www.obsdeglobe.nl.

Resultaten | OBS De Globe in Rotterdam | [2025] Schoolregister