Basisschool OBS de Blijberg in Rotterdam

Het team van OBS de Blijberg in Rotterdam

Current section: team
Gordelweg 216
3039 Rotterdam

Zie hier hoe het team van OBS de Blijberg is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS de Blijberg. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS de Blijberg bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS de Blijberg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS de Blijberg zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.4%)
Man (22.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS de Blijberg. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.7%)
25-35 jaar (9.7%)
35-45 jaar (22.6%)
45-55 jaar (25.8%)
55-65 jaar (29%)
&ge;65 jaar (3.2%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS de Blijberg werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.3%)
Direct ondersteunend personeel (23.3%)
Indirect ondersteunend personeel (3.3%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS de Blijberg gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling van Onderwijspersoneel bij OBS de Blijberg

Bij OBS de Blijberg zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs wanneer onze toegewijde stamgroepleiders onverhoopt afwezig zijn. We begrijpen dat ziekte of verlof van een leerkracht impact heeft op zowel de leerlingen als de ouders. Daarom hebben we een proactief beleid om de opvang van uw kind te waarborgen. Onze prioriteit is het vinden van een gekwalificeerde vervanger uit ons eigen team, met name ons onderwijsondersteunend personeel. Zij staan klaar om de lessen naadloos over te nemen en de vertrouwde leeromgeving te handhaven. In uitzonderlijke gevallen, wanneer er geen directe invalkracht beschikbaar is, communiceren we tijdig met ouders om hen te informeren over mogelijke thuisopvang. Flexibiliteit is essentieel; indien nodig, integreren we leerlingen tijdelijk in andere groepen om een complete dag van leren en ontwikkelen te garanderen. We realiseren ons de extra belasting die tijdelijke onderbrekingen met zich meebrengen voor zowel het team als de schoolorganisatie. We streven ernaar de meest passende oplossing te vinden en waarderen uw begrip voor deze uitdagende situaties.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op OBS de Blijberg: Welke Specialisten Helpen Uw Kind?

0

Taal en Rekenen: Sterke Basis voor Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

OBS de Blijberg legt een stevige basis voor taal- en rekenonderwijs. We zetten proactief in op het voorkomen van leerproblemen, met een gestructureerde aanpak voor zowel rekenen als lezen. Bij signalen van specifieke leeruitdagingen, zoals rekenproblemen of dyslexie, voeren we eerst een grondige analyse uit. Dit stelt ons in staat de unieke onderwijsbehoeften van uw kind in kaart te brengen en het aanbod hierop af te stemmen. Naast reguliere instructie bieden we gerichte RT (Remedial Teaching) en maken we gebruik van de expertise van het PPO. Voor leerlingen met een dyslexieverklaring maken we individuele afspraken over aanpassingen en compenserende middelen, altijd in nauw overleg met ouders en het kind. Houd er rekening mee dat ons specifieke aanbod grenzen kent. Leerlingen met zeer lage cognitieve capaciteiten (IQ < 75) of een individuele leerlijn die niet aansluit bij de ondersteuningsbehoefte, kunnen mogelijk beter geholpen worden op een meer gespecialiseerde plek. Momenteel bieden we geen extra taalprogramma's voor niet-Nederlandstalige leerlingen. Wanneer het welbevinden of gedrag van een leerling de groepsdynamiek verstoort, kijken we samen naar de beste vervolgstap voor optimale ontwikkeling.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Schoolmaatschappelijk Werkster

Toelichting van de school:

Op OBS de Blijberg staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind centraal. Onze schoolmaatschappelijk werkster en intern begeleider zijn uw aanspreekpunten voor deze belangrijke ontwikkeling. Daarnaast beschikken we over een vertrouwenspersoon, een anti-pestcoördinator en een aandachtsfunctionaris. We werken met een gedragsprotocol en een schoolveiligheidsplan om een veilige omgeving te garanderen. Jaarlijks meten we de sociale veiligheid via de Monitor Sociale Veiligheid voor leerlingen in groep 6, 7 en 8. Onze aanpak is gericht op het bevorderen van een positief schoolklimaat. Hoewel we veel aandacht besteden aan sociaal-emotionele ontwikkeling, zijn er situaties waarin een andere onderwijsplek beter past. Dit geldt wanneer het welbevinden van een leerling ernstig in het gedrang komt, of wanneer het gedrag van een leerling de groepsdynamiek negatief beïnvloedt. In dergelijke gevallen zoeken we samen naar de meest geschikte vervolgstap voor een optimale ontwikkeling van uw kind.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De intern begeleiders van OBS de Blijberg zijn gespecialiseerd in het ondersteunen van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze aanpak is vastgelegd in een gedragsprotocol, dat structuur en duidelijkheid biedt aan leerlingen. Indien nodig schakelen we de expertise van het samenwerkingsverband (PPO) of andere kern-/ketenpartners in om uw kind de best mogelijke ondersteuning te bieden. Dit zorgt ervoor dat we flexibel kunnen inspelen op individuele behoeften. Ons ondersteuningsaanbod kent echter ook grenzen. Leerlingen met zeer ernstige externaliserende gedragsproblematiek of situaties waarin, ondanks externe hulp, het leerrendement en welbevinden van de leerling laag blijven, kunnen mogelijk beter gedijen op een meer gespecialiseerde onderwijsplek. We streven ernaar om voor elk kind de meest passende leeromgeving te vinden voor optimale ontwikkeling.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Gymleerkracht

Toelichting van de school:

Op OBS de Blijberg stimuleren we de motorische en lichamelijke ontwikkeling van uw kind met plezier. Onze gediplomeerde gymleerkracht, Luuk Rentmeester, verzorgt met passie de gymlessen. Voor specifieke ondersteuningsvragen op dit gebied kunnen we de expertise van het samenwerkingsverband (PPO) of kern-/ketenpartners inschakelen. Dit waarborgt een brede en deskundige aanpak. Het is belangrijk te vermelden dat onze school geen passend onderwijs kan bieden aan kinderen die geheel blind of doof zijn, of ernstige fysieke en verstandelijke beperkingen hebben. In deze situaties adviseren we door te verwijzen naar gespecialiseerde instellingen, zodat uw kind de optimale ontwikkelingsmogelijkheden krijgt.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid voorop

Beschikbare specialisten:

6 BHV'ers

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van uw kind staan voorop op OBS de Blijberg. Ons team van 6 BHV'ers (Bedrijfshulpverleners) zorgt ervoor dat we adequaat kunnen handelen in geval van medische situaties of ongevallen. Onze BHV'ers worden jaarlijks bijgeschoold om de meest actuele kennis en vaardigheden te garanderen. Dit stelt ons in staat om professionele zorg te verlenen en een veilige omgeving te handhaven, zodat uw kind zich optimaal kan concentreren op leren en ontwikkelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Gemeenschappelijke ruimte met podium
BSO (wordt verzorgd door Kinderdam)
Peuterspeelgroep (wordt verzorgd door Kinderdam)
De Blijberg heeft een fantastische schooltuin

Ontdek de Extra Ondersteuning op OBS de Blijberg

Gedetailleerde Uitleg van Onze Educatieve Aanpak

Passend Onderwijs: Uw Kind Centraal Sinds 1 augustus 2014 is elke school wettelijk verplicht om zorg te dragen voor passend onderwijs. Op OBS de Blijberg streven we ernaar om voor elk kind een ideale leeromgeving te creëren, zelfs als er extra ondersteuning nodig is. Mocht de benodigde zorg onze mogelijkheden overstijgen, dan zetten we ons actief in om samen met u een passende onderwijsplek elders te vinden. Rotterdamse Samenwerking voor Passend Onderwijs Als onderdeel van het Samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO) werken alle basisscholen in de stad samen. Dit netwerk stelt ons in staat om het onderwijs en de eventuele extra ondersteuning voor uw kind optimaal te organiseren. Uw betrokkenheid als ouder of verzorger is hierbij essentieel. Aanmelden, Informeren en Zorgplicht: Een Duidelijk Proces Ouders worden aangemoedigd om hun kind tijdig aan te melden, bij voorkeur uiterlijk 10 weken voordat het kind vier jaar wordt. Aanmelden kan al vanaf 3-jarige leeftijd. Bij de aanmelding is het belangrijk om eventuele behoefte aan extra ondersteuning te vermelden (informatieplicht). De school onderzoekt vervolgens of zij kan voldoen aan de specifieke onderwijsbehoeften. Binnen zes weken, met een mogelijke verlenging van vier weken, nemen we een besluit. Indien wij geen passende onderwijsplek kunnen garanderen, gaan we samen met u en ondersteunende professionals op zoek naar een geschikte school in de omgeving. Schoolondersteuningsprofiel: Maatwerk voor Elk Kind Bij inschrijving garandeert OBS de Blijberg een passende onderwijsplek voor elk kind. Naast de basisondersteuning bieden scholen ook aanvullende zorg, vastgelegd in een schoolondersteuningsprofiel. Dit profiel beschrijft de specifieke extra ondersteuningsmogelijkheden die wij bieden. Burgerschapsonderwijs: Vormen van Wereldburgers Elke school van BOOR, waaronder OBS de Blijberg, functioneert als een burgerschapsacademie. Wij leiden kinderen op tot actieve en verantwoordelijke burgers van de toekomst, met Rotterdam als inspirerende omgeving. Burgerschap is verweven in ons dagelijks onderwijs, waarbij we constant aandacht besteden aan sociale interactie. We leren kinderen over de wereld, onze samenleving en de natuur, en hoe zij hieraan een positieve bijdrage kunnen leveren. Onze stamgroepleiders fungeren hierbij als inspirerende voorbeelden. Vormingsonderwijs: Wereldwijzer en Respectvol Leren Volgens de wet biedt elke openbare basisschool vormingsonderwijs, inclusief lessen over geloof en levensovertuigingen. Via een convenant met GVO/HVO en VOS/ABB biedt ons bestuur (Stichting BOOR) deze lessen aan via een carrouselmodel met het programma Wereldwijzer. Gespecialiseerde vakleerkrachten introduceren de zeven grootste wereldreligies en levensovertuigingen. Dit verbreedt de blik van de leerlingen, bevordert openheid naar andere overtuigingen en cultiveert respect, terwijl ze tegelijkertijd hun eigen identiteit beter leren kennen. Schooltuin: Leren van en met de Natuur In samenwerking met Natuurstad beheert OBS de Blijberg een eigen schooltuin. Dit biedt een unieke kans om natuurdoelen te integreren met de nieuwste inzichten. Een doorlopend programma is ontwikkeld voor de optimale ontwikkeling van het kind als zelfstandige burger, in relatie tot zijn natuurlijke omgeving. Leerlingen verdiepen zich gedurende acht jaar in de complexiteit van ons ecosysteem, leren dat zij deel uitmaken van de natuur en ontwikkelen bewustzijn over hun ecologische rol. De 160 activiteiten, elk ongeveer een uur, zijn cyclisch opgebouwd, sluiten aan bij het Jenaplanonderwijs en bereiken de kerndoelen van het basisonderwijs. De focus ligt op praktische, zelfontdekkende en uitdagende leerervaringen. Continu Verbeteren van Ondersteuning We evalueren voortdurend ons onderwijs om te voldoen aan de diverse ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen. Ambitieus Onderwijs voor de Toekomst Binnen onze sector hebben we gezamenlijke ambities geformuleerd voor onderwijsresultaten op de kernthema's: taal, rekenen, de jonge kind, burgerschap, digitale geletterdheid en inclusie. Deze ambities worden in de schoolplanperiode 2024-2028 gerealiseerd op elke BOOR-school. Jaarlijks vertalen we deze naar concrete doelen op schoolniveau. Daarnaast heeft OBS de Blijberg specifieke eigen ambities: een rol als Boss-school (opleidingsschool), het bevorderen van een professionele cultuur en het versterken van het Jenaplanonderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Toekomstig Onderwijs

Welke Onderwijsdoelen Stellen Wij voor OBS de Blijberg?

Binnen ons onderwijsnetwerk delen we ambitieuze doelstellingen voor leerresultaten en focussen we op vijf kerngebieden: taalontwikkeling, rekenvaardigheid, een sterke start voor jonge kinderen, burgerschapsonderwijs en digitale geletterdheid. Gedurende de schoolplanperiode 2024-2028 werken we aan deze gezamenlijke ambities op elke BOOR (s)bao school. Jaarlijks vertalen we deze overkoepelende doelen naar concrete, haalbare doelstellingen op schoolniveau voor OBS de Blijberg. Daarnaast hebben we specifieke, schooleigen ambities geformuleerd die ons uniek maken. Voor OBS de Blijberg zijn dit de focuspunten: de ontwikkeling van onze school als erkende Boss-school (opleidingsschool), het bevorderen van een ondersteunende professionele cultuur en het versterken van ons Jenaplanonderwijs.

Hoe Realiseren Wij Onze Onderwijsdoelen?

Ons schoolplan fungeert als een essentieel instrument voor gerichte sturing en planmatige verbetering van zowel de onderwijskwaliteit als de leerresultaten van onze leerlingen. Het document bundelt onze visie, de specifieke onderwijsaanpak en de ambitieuze doelen van de school. Het schoolplan beschrijft de strategische keuzes die we maken voor de komende periode. Deze keuzes zijn gedetailleerd uitgewerkt in vier handige activiteitenmatrices, waarbij elke matrix een specifiek schooljaar bestrijkt om onze voortgang te waarborgen.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen op OBS de Blijberg

Toelichting van de school

OBS de Blijberg biedt speciaal aandacht aan de ontwikkeling van jonge kinderen. Wij begrijpen hoe jonge kinderen leren en stimuleren hun groei binnen ons Jenaplanonderwijs. In de kleuterklassen staat 'spelend beredeneerd leren' centraal, waarbij onze stamgroepleiders spel begeleiden en uitdagen tot verdere ontwikkeling. Leerdoelen worden geïntegreerd in betekenisvolle activiteiten en thematische projecten. Dit bevordert spelenderwijs taalvaardigheid, rekenkundig inzicht, schrijfvaardigheid, sociaal-emotionele groei, motoriek en zelfstandigheid. Gemeente Rotterdam en schoolbesturen werken samen aan een kwaliteitskader voor kleuteronderwijs. Alle BOOR-scholen versterken de basis voor kleuters. Kinderen komen vanuit diverse peuterspeelzalen naar onze school. Een belangrijke samenwerkingspartner hierin is peuterspeelzaal Kinderdam. Soepele Overstap van Peuterspeelzaal naar Basisschool Bij een overstap van peuterspeelzaal Kinderdam, of een andere peutervoorziening, zorgen wij voor een naadloze aansluiting. Met uw toestemming ontvangen wij het Rotterdams Overdrachtsdocument en gegevens uit het observatiesysteem. In combinatie met de informatie uit uw intakegesprek, krijgen wij een compleet beeld van de onderwijsbehoeften van uw kind. Dit vergemakkelijkt de overgang naar groep 1 aanzienlijk. Thematisch Leren in de Kleuterklassen Onze kleuterklassen werken met thema's die elk ongeveer zes weken centraal staan. Kinderen worden spelenderwijs uitgedaagd in een rijke leeromgeving, wat hen voorbereidt op een succesvolle start in groep 3. We richten ons thematisch en planmatig op taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. Basisactiviteiten zoals gesprek, spel, werk en vieringen zijn integraal onderdeel van ons Jenaplanconcept. Via vieringen leren kinderen al op jonge leeftijd presentatievaardigheden. Voordelen van Stamgroepen In groep 1 en 2 hanteren we stamgroepen, waarbij kinderen van verschillende leeftijden samen leren. Dit bevordert wederzijds leren en samenwerking. Door deze structuur hebben stamgroepleiders meer tijd en ruimte om kleinere groepjes op individueel niveau en naar eigen leerbehoeften te begeleiden.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS de Blijberg extra ondersteuning voor jonge kinderen?

OBS de Blijberg biedt diverse aanvullende programma's voor de optimale ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en opvangmogelijkheden.

OBS de Blijberg biedt diverse aanvullende programma's voor de optimale ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en opvangmogelijkheden.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang
Buitenschoolse en Tussenschoolse Opvang via Kinderdam

Met welke organisaties werkt OBS de Blijberg samen voor het jonge kind?

Voor het aanbod gericht op jonge kinderen werkt OBS de Blijberg samen met peuterspeelzaal Kinderdam en biedt het programma Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) aan.
Team | OBS de Blijberg in Rotterdam | [2025] Schoolregister