Basisschool OBS De Akkers in Rotterdam

Het team van OBS De Akkers in Rotterdam

Current section: team
Jagerslaan 15
3075 Rotterdam

Zie hier hoe het team van OBS De Akkers is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS De Akkers. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS De Akkers bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS De Akkers bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS De Akkers zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 93.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (93.8%)
Man (6.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS De Akkers. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.8%)
25-35 jaar (5.9%)
35-45 jaar (17.6%)
45-55 jaar (17.6%)
55-65 jaar (41.2%)
&ge;65 jaar (5.9%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS De Akkers werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (43.8%)
Direct ondersteunend personeel (37.5%)
Indirect ondersteunend personeel (12.5%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS De Akkers gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Engelse taal
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Onderwijsassistentie: Ons Beleid voor Personeelsvervanging

Bij OBS De Akkers zorgen we voor een continue leeromgeving, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Ongeplande of geplande afwezigheid van onze gewaardeerde docenten wordt efficiënt opgevangen. We maken gebruik van de expertise van Stichting Boor voor professionele vervanging, aangevuld met een flexibele interne oplossing. Dit garandeert dat de onderwijsactiviteiten altijd doorgaan, met behoud van de hoge kwaliteit die u van ons gewend bent.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij maken deel uit van NPRZ (Nationaal Programma Rotterdam Zuid) hierdoor geven wij 10 uur extra les per week.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Woordenschat/Taal
41.7%
Rekenen
33.3%
Motorische ontwikkeling
25%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
26.2%
Rekenen/wiskunde
24.4%
Lezen
20.3%
Wereldoriëntatie
14%
Bewegingsonderwijs
11.8%
Engelse taal
3.4%

Deskundige specialisten voor extra ondersteuning op OBS De Akkers

5

Taal en rekenen: Fundamenten voor succes op OBS De Akkers

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor brede ondersteuning
Gespecialiseerde rekencoach
Taalexpert voor lees- en schrijfvaardigheid
Logopedist voor communicatieontwikkeling
Fysiotherapeut voor motorische vaardigheden

Toelichting van de school:

Onze toegewijde fysiotherapeut bezoekt de school regelmatig om de motorische ontwikkeling van elk kind te beoordelen. De logopedist is eveneens aanwezig op school om spraak- en mondmotorische vaardigheden te ondersteunen. Deze laagdrempelige toegang tot expertise zorgt ervoor dat uw kind de beste begeleiding krijgt, dicht bij huis.

2

Sociaal-emotionele ontwikkeling: Een veilige basis met onze specialisten

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor sociaal welzijn
Gedragscoach voor positieve interacties

Toelichting van de school:

Onze conciërge fungeert als gedragscoördinator en is een vertrouwd aanspreekpunt voor leerlingen met vragen of zorgen. Zij kan indien nodig de gedragsspecialist inschakelen om verdere ondersteuning te bieden, zodat elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt.

1

Gedrag, werkhouding en taakaanpak: Effectieve begeleiding op maat

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider als expert gedrag en leren

Toelichting van de school:

De intern begeleider is onze deskundige op het gebied van gedrag en studievaardigheden. Zij biedt ondersteuning aan leerkrachten en werkt direct samen met leerlingen om uitdagingen te identificeren en effectieve aanpakken te ontwikkelen.

2

Motorische en lichamelijke ontwikkeling: Stimuleren van groei en beweeglijkheid

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor brede ontwikkeling
Fysiotherapeut voor bewegingsstimulatie

Toelichting van de school:

De fysiotherapeut is één dag per week op school aanwezig om de motorische ontwikkeling van kinderen te evalueren. Deze specialist biedt gerichte interventies om de fysieke vaardigheden en beweeglijkheid van uw kind te optimaliseren.

1

Veiligheid en welzijn: BHV-gecertificeerd team voor medische ondersteuning

Beschikbare specialisten:

BHV-gecertificeerd schoolteam

Toelichting van de school:

Ons voltallige schoolteam beschikt over een BHV-certificaat, wat zorgt voor een veilige omgeving. Regelmatige bijscholing garandeert dat ons personeel optimaal voorbereid is op alle situaties.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal

Uitmuntende Leerlingondersteuning op OBS De Akkers

Gedetailleerde Uitleg van Onze Ondersteuningsaanpak

Optimale Ontwikkeling door Gerichte Leerlingondersteuning Op OBS De Akkers geloven we dat elk kind unieke talenten heeft en verdient de best mogelijke kansen om te leren en zich te ontwikkelen. Daarom volgen we de voortgang van al onze leerlingen nauwgezet via regelmatige toetsing en aandachtige observatie. Wanneer uit deze analyses blijkt dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft, zowel voor verdieping als voor extra uitdaging, bieden wij direct passende hulp. Onze aanpak omvat onder andere verlengde instructies, waarbij de leerkracht extra uitleg geeft, en uitdagende taken voor leerlingen die meer stimulans nodig hebben. Dit alles is vastgelegd in ons zorgverbredingsbeleid, gecoördineerd door onze toegewijde intern begeleider. Het proces van toetsen en observeren volgt een vast, cyclisch plan en de analyse van deze gegevens gebeurt volgens het 4D-model: data, duiden, doelen, doen. Continu Verbeteren van Ondersteuning De intern begeleider overlegt periodiek met de directie over de leerlingenzorg om de kwaliteit te waarborgen en te verbeteren. Hierbij worden ook de groepsdynamiek en lesmethoden besproken, zodat we continu zorgen voor een optimale leeromgeving. Ons Schoolondersteuningsprofiel, dat u op onze website kunt vinden, beschrijft gedetailleerd welke specifieke ondersteuning wij als school kunnen bieden. Jaarlijkse Evaluatie en Toekomstgericht Aanbod Elk schooljaar evalueren we ons Schoolondersteuningsprofiel grondig. We toetsen of ons aanbod nog steeds aansluit bij de veranderende behoeften van onze leerlingen. Indien nodig passen we het profiel aan, wat kan leiden tot nieuwe vormen van extra ondersteuning. Zo blijven we ons onderwijs continu verbeteren en garanderen we dat elke leerling op OBS De Akkers de ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft om te excelleren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Zorg op Maat: Ons Kwaliteitsbeleid

Welke kerngebieden focussen we op in ons schoolplan voor optimale leerlingontwikkeling?

Kwaliteitszorg op OBS De Akkers: Wij volgen de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet. Dit doen we door middel van regelmatige toetsingen en gerichte observaties, waarmee we unieke leerbehoeften identificeren. Zowel leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben als leerlingen die baat hebben bij verdieping, krijgen bij ons de aandacht die ze verdienen. Ons zorgverbredingsbeleid is ontworpen om een gestructureerde aanpak te garanderen. Een toegewijde intern begeleider coördineert dit beleid en werkt samen met het team om de leerlingenzorg te optimaliseren. Door middel van een vast cyclisch plan voor toetsing en observatie, en de analyse van leerlinggegevens met de OGW 4-D cyclus, waarborgen we een continue verbetercyclus. De rol van de Intern Begeleider (IB-er) is cruciaal. Onze IB-er, tevens kwaliteitsfunctionaris, is het centrale aanspreekpunt voor het zorgbeleid. In nauwe samenwerking met de directie zorgt de IB-er voor een consistente en effectieve aanpak van leerlingondersteuning. De taken omvatten onder andere het analyseren van toetsresultaten, het coachen van leerkrachten, het uitvoeren van groepsbezoeken en het opstellen van individuele leerplannen. Bij uitdagingen op het gebied van leren, gedrag of sociaal-emotionele ontwikkeling, nodigen we ouders uit voor een open gesprek. We bespreken de situatie en de mogelijke ondersteuningsmaatregelen. Als deze onvoldoende effect hebben, schakelen we de expertise van de IB-er in, waarbij ouders nauw betrokken blijven bij het opstellen van een vervolgplan. Indien nodig, wordt de problematiek voorgelegd aan het Onderwijs Zorg Overleg (OZO), waar professionals van onder andere het CJG en het samenwerkingsverband PPO meedenken. Voor zeer specifieke ondersteuningsvragen kan een leerling worden aangemeld bij het Onderwijs Arrangeerteam (OAT), dat bestaat uit gespecialiseerde onderwijsprofessionals die snel en effectief hulp bieden. Observatie- en Toetsingsplan: In de kleuterklassen gebruiken we de observatiemethode Bosos om de brede ontwikkeling van jonge kinderen te volgen. Voor de groepen 3 tot en met 8 maken we gebruik van methodegebonden toetsen en aanvullende methode-overstijgende toetsen van Leerling In Beeld. Na elke toetsperiode organiseren we groepsbesprekingen met de leerkrachten, gecoördineerd door de IB-er. Twee keer per jaar evalueren we de toetsgegevens schoolbreed en groepsbreed, wat de basis vormt voor onze verbeterplannen. Passend Onderwijs, Zorgplicht en Trajectplicht: Scholen hebben een zorgplicht om elk kind een passende onderwijsplek te bieden binnen het samenwerkingsverband, zoals PPO Rotterdam. Dit betekent dat de school eerst zelf alle mogelijkheden onderzoekt om passende ondersteuning te bieden. Kan de school dit niet realiseren, dan geldt de trajectplicht: de school regelt actief een nieuwe, passende onderwijsplek, waarbij het samenwerkingsverband ondersteunt in de zoektocht.

Hoe implementeert OBS De Akkers de schoolplan doelen en zorgt voor continue verbetering?

Onze schoolplan doelen worden jaarlijks vastgesteld en gedetailleerd in ons jaarplan. We hanteren een cyclische werkwijze, waarbij de voortgang van onze doelen regelmatig wordt besproken tijdens teamvergaderingen. Specifieke werkgroepen zetten acties uit om onze doelstellingen te realiseren, zodat we continu kunnen evalueren wat goed gaat en waar bijsturing nodig is. Dit schooljaar focussen we op drie belangrijke pijlers: de succesvolle implementatie van de nieuwe taalmethode 'Nieuw Nederlands Junior', de verdieping en borging van het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI), en de verdere integratie van de sociaal-emotionele methode 'Kwink'. Bij 'Nieuw Nederlands Junior' ligt de nadruk op een samenhangende aanpak, waarbij taal praktisch wordt toegepast in diverse contexten. We zorgen voor een gestructureerde implementatie door middel van groepsbezoeken en regelmatige besprekingen. Met EDI bieden we gestructureerde en effectieve instructie, waarbij we direct feedback geven en differentiatie toepassen. De focus ligt op het borgen en verdiepen van deze methode door middel van groepsbezoeken en het delen van best practices. De methode 'Kwink' bevordert sociaal-emotionele ontwikkeling, burgerschap en mediawijsheid. Dagelijks werken we aan een positieve en respectvolle sfeer, waarin kinderen leren samenwerken, problemen oplossen en zelfvertrouwen ontwikkelen. De rol van de Kwink-coördinator en -coach wordt verder uitgebouwd om deze integratie te versterken.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Rotterdam

Toelichting van de school

Bij OBS De Akkers in Rotterdam staat 'spelend beredeneerd leren' centraal voor onze jongste leerlingen in de kleuterklassen. Onze toegewijde kleuterleerkrachten begeleiden en stimuleren het natuurlijke spel van uw kind. Door middel van spel bevorderen we de taalontwikkeling, bereiden we voor op rekenen en schrijven, en werken we aan de sociaal-emotionele groei, motoriek en zelfstandigheid van uw kind. Dit alles binnen een veilige en stimulerende omgeving die de basis legt voor toekomstig succes. Samenwerking met de Rotterdamse Peuterschool, locatie De Akkers, biedt Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit garandeert een naadloze aansluiting tussen het programma van de voorschool en onze kleutergroepen. We maken gebruik van de methodes Schatkist en Logo 3000, wat zorgt voor een consistente en ononderbroken leerlijn van peuteropvang naar groep 1. De overgang van onze peuterspeelzaal naar de basisschool is soepel dankzij een gedegen mondelinge overdracht en het Rotterdams Overdrachtsdocument. Dit document, samen met gegevens uit ons observatiesysteem, geeft ons een compleet beeld van uw kind, waardoor de start in groep 1 vergemakkelijkt wordt. Kinderen die bijna vier zijn, mogen regelmatig deelnemen aan activiteiten in groep 1 om alvast te wennen aan de kleuterklas. Bij ontwikkelingsachterstanden of zorgen vragen we uw toestemming om uw kind te bespreken in ons zorgoverleg. Dit stelt ons in staat om tijdig extra ondersteuning aan te vragen en te organiseren, zoals beschreven onder passend onderwijs. Onze thematische aanpak, met negen thema's die elk een periode van veertig weken centraal staan, bereidt kinderen spelenderwijs voor op een succesvolle start in groep 3. We werken planmatig aan vastgestelde doelen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. In onze instroomgroep starten nieuw aangemelde kleuters. Wanneer uw kind er klaar voor is, stroomt het door naar een gemengde groep 1/2. Kinderen leren optimaal van en met elkaar. Deze groepsdynamiek biedt onze leerkrachten de ruimte om individuele aandacht te geven aan kleine groepjes, afgestemd op hun specifieke leerbehoeften. De ontwikkeling van uw kind volgen we nauwgezet met de BOSOS-methode, meerdere keren per jaar. Deze observaties, aangevuld met dagelijkse notaties in ons administratiesysteem, bespreken we met u tijdens oudergesprekken. Hierdoor kunnen we ons aanbod continu afstemmen op de voortgang van uw kind. Kinderen die vóór 1 januari in groep 1 starten, stromen door naar groep 2 en vervolgens naar groep 3. De overgang naar groep 3 wordt bepaald door zowel cognitieve als sociaal-emotionele factoren. In uitzonderlijke gevallen kan het beter zijn de kleuterperiode met een jaar te verlengen, altijd in samenspraak met u als ouder. Bij onenigheid is het schooladvies leidend, conform ons protocol overgang en doublure.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS De Akkers extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Absoluut, OBS De Akkers biedt specifieke programma's en ondersteuning voor de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een geïntegreerde peuteropvang.

Absoluut, OBS De Akkers biedt specifieke programma's en ondersteuning voor de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een geïntegreerde peuteropvang.

Vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt OBS De Akkers samen voor het programma voor jonge kinderen?

OBS De Akkers werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangpartners zoals De Maan, Kiddooz en Kinderdam om een doorlopende en kwalitatief hoogstaande leerervaring te garanderen voor jonge kinderen in Rotterdam.

OBS De Akkers werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangpartners zoals De Maan, Kiddooz en Kinderdam om een doorlopende en kwalitatief hoogstaande leerervaring te garanderen voor jonge kinderen in Rotterdam.

Team | OBS De Akkers in Rotterdam | [2025] Schoolregister