
Schoolweging
De schoolweging van De Akkers Rotterdam is 36,10 , met een spreiding van 6,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
87,8% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit toont aan dat de basisvaardigheden goed gewaarborgd zijn, ondanks de hogere schoolweging. De score ligt wel lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92,7%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 30,6% van de leerlingen behaald, iets onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 32,8%. Dit reflecteert de uitdagingen die samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: bij vergelijkbare scholen ligt dit percentage op 46,9%, wat de relatief lagere score benadrukt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een focus op praktische leerwegen: 15% praktijkonderwijs (vs. 1,01% regio) en 40% vmbo-advies (vmbo-b tot -k). Toch is er ook aandacht voor hogere stromen: 20% havo/vwo-advies (havo tot vwo), wat aansluit bij de spreiding in de leerlingenpopulatie. Opvallend is het relatief hoge percentage gecombineerde adviezen (35%), wat past bij de bredere onderwijsaanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Akkers Rotterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 166.06 | 174.76 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door de toetsen uit te voeren volgens de Citohandleiding is het mogelijk de leerling resultaten te vergelijken (benchmarken) en kan onze onderwijskwaliteit worden verbeterd. Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het Cito-leerling in Beeld. De resultaten worden ingevoerd in het dashboard van Leerling in Beeld en gekoppeld aan ParnasSys. De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde agenda en de Cito-voorschriften (aangevuld met schoolvoorschriften)
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15,8% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit hangt samen met de complexe leerlingenpopulatie. Toch blijft 68,4% op adviesniveau, wat wijst op realistische advisering. De school zet in op intensieve monitoring, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Door een positieve benadering van de leerlingen, de ouders en elkaar streven we 1.Veiligheid en een gevoel van sociale competentie na.
Veiligheid
Gevoel van sociale competentie
Positieve benadering
Wat is de werkwijze van OBS De Akkers voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van OBS De Akkers zijn teambreed bepaald. Er is gekozen voor een methode die wijkbreed ingezet wordt. De gekozen visie wordt uitgedragen door duidelijke afspraken en onderlinge communicatie.
Welke registratievormen gebruikt OBS De Akkers om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Akkers gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Akkers?
OBS De Akkers gebruikt Positive Behavior Support en Rots & Water (incidenteel) als methoden voor sociaal-emotioneel leren.