
Het team van OBS Crooswijk in Rotterdam
Current section: teamZie hier hoe het team van OBS Crooswijk is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS Crooswijk. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past OBS Crooswijk bij jullie?
Ontdek hoe goed OBS Crooswijk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij OBS Crooswijk zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 81.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS Crooswijk. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij OBS Crooswijk werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS Crooswijk gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Effectieve Invallerregeling op OBS Crooswijk: Zekerheid voor uw Kind
Bij onverwacht ziekteverzuim of andere afwezigheid van een leerkracht op OBS Crooswijk, staat een zorgvuldige vervangingsprocedure centraal. De directie beoordeelt direct de mogelijkheden voor een passende invulling van de lesuren, conform een vastgesteld schoolbeleid. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van onderwijscontinuïteit. Mocht directe vervanging onverhoopt niet mogelijk zijn, hanteren we een eerlijke roulatieprocedure waarbij leerlingen schoolwerk mee naar huis krijgen. Deze aanpak minimaliseert verstoring en zorgt voor een stabiele leeromgeving, in tegenstelling tot het verspreiden van groepen wat kan leiden tot onrust bij zowel leerlingen als teamleden. Voor gepland extra verlof, zoals bij speciale gelegenheden zoals bruiloften of religieuze feestdagen, regelt OBS Crooswijk proactief de benodigde vervanging. Zo garanderen we dat het onderwijs voor alle leerlingen ononderbroken doorgaat en de kwaliteit gewaarborgd blijft.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Specialistische Ondersteuning voor Leerlingen op OBS Crooswijk
Taal, Rekenen en Dyslexie Ondersteuning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op OBS Crooswijk bieden we gespecialiseerde hulp voor taal en rekenen. Onze toegewijde rekenspecialisten, juf Bharti en juf Özlem, staan klaar om leerlingen te ondersteunen. De rol van onze intern begeleider, juf Meta Eefting, is cruciaal; zij is tevens onze dyslexiespecialist. Samen zorgen zij voor een solide didactische basis. We bieden zorg op school tot ondersteuningsniveau 4 voor leerlingen met leerachterstanden tot maximaal twee jaar. Dit kan betekenen dat we een eigen leerlijn ontwikkelen voor specifieke vakgebieden, mits het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind gewaarborgd blijven gedurende de gehele basisschoolperiode. Specifiek voor dyslexie hanteren we een strikt protocol, dat opvraagbaar is bij de intern begeleiders. Voor leerlingen in groep 3 en 4 met leesproblemen zetten we het interventieprogramma BOUW! in. Vanaf groep 4 bieden we ondersteuning met voorleessoftware indien nodig. Voor vergoede dyslexieonderzoeken dienen we aanvragen in bij het samenwerkingsverband PPO Rotterdam. Bij vermoedens van ernstige reken-wiskundeproblemen of dyscalculie (ERWD) volgen we een speciaal protocol, eveneens opvraagbaar bij de intern begeleiders. Diverse rekenonderzoeken helpen ons om de problematiek vast te stellen en de juiste begeleidingstrajecten op school te initiëren. Indien nodig, verwijzen we door voor nader dyscalculieonderzoek. Ook de spraak- en taalontwikkeling monitoren we nauwgezet. Bij onvoldoende vooruitgang kan logopedie worden gestart en een onderzoek bij AURIS worden aangevraagd. Voor vermoedens van een taalontwikkelingsstoornis (TOS) kunnen onderwijsarrangementen worden aangevraagd. Als de cognitieve ontwikkeling van uw kind ondanks interventies stagneert, kan de intern begeleider advies inwinnen en een arrangement aanvragen bij PPO Rotterdam, waarvoor een ontwikkelingsperspectief (OPP) vereist is. Wij bieden deze zorg op school tot en met ondersteuningsniveau 4.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
OBS Crooswijk zet sterk in op een positief en veilig schoolklimaat door middel van de SWPBS-aanpak (School Wide Positive Behavior Support). Juf Bharti is onze gecertificeerde PBS- en Kwink-coach. Onze kernwaarden – veiligheid, verantwoordelijkheid en verbondenheid – vormen de basis van ons handelen. We hebben schoolbrede gedragsverwachtingen en regels vastgesteld die we actief aanleren en bekrachtigen. Goed gedrag wordt beloond, ongewenst gedrag wordt op een gestructureerde manier besproken, met duidelijke consequenties. Wij geloven dat goed gedrag aangeleerd kan worden. Daarom bieden we uitdagend onderwijs dat aansluit bij de behoeften van elk kind. We werken met de principes van SWPBS, ondersteund door vijf pijlers die uitgebreid beschreven zijn in ons sociaal veiligheidsplan. Concreet vertaalt zich dit in het visualiseren van gedragsregels, het geven van specifieke lessen hierover, het bevorderen van een positieve schoolcultuur en het aanscherpen van toezicht, met name op het schoolplein. Een interne PBS-werkgroep coördineert deze inspanningen in samenwerking met de directie. We verzamelen data via de SEF-lijsten (Sociaal-Emotioneel Functioneren) en tevredenheidspeilingen om ons beleid continu te verbeteren. Lessen zoals de 'Week van de Lentekriebels' en KWINK-lessen ondersteunen de sociaal-emotionele ontwikkeling. Leerlingen vanaf groep 6 kunnen deelnemen aan de leerlingenraad om actief bij te dragen aan een betere schoolomgeving. De PBS-coördinator en intern begeleiders monitoren samen met het team het schoolklimaat. Bij pestgedrag of andere gedragsproblemen hanteren we het sociaal veiligheidsplan, met gesprekken met kinderen en ouders. Waar nodig werken we samen met sociaal maatschappelijk werk, PPO Rotterdam of het wijkteam. Kinderen kunnen voor vertrouwelijke zaken terecht bij onze vertrouwenspersoon. Voor leerlingen met complexere gedragsproblematiek bieden we extra ondersteuning binnen een handelingsplan of OPP. Ons doel is dat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen binnen de eigen jaargroep, met gewaarborgd welbevinden voor zowel de leerling als de medeleerlingen. Wij bieden deze zorg op school tot en met ondersteuningsniveau 4.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
OBS Crooswijk biedt gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben bij gedrag, werkhouding of taakaanpak. Dit geldt voor kinderen die bijvoorbeeld moeite hebben met concentreren, impulsief reageren of sociaal-emotionele uitdagingen ervaren. Ons doel is om deze leerlingen te helpen rust te vinden, instructies beter te volgen en succesvol deel te nemen aan de groep. We bieden een gestructureerde omgeving met duidelijke regels en extra begeleiding bij het omgaan met emoties en gedrag, zodat zij zich weer kunnen concentreren en meedoen. We werken met leerlingen die, met deze extra steun, in staat zijn om afspraken te begrijpen, zich aan instructies te houden en aangesproken te worden op hun gedrag. Het is essentieel dat zij leren omgaan met hun emoties op een veilige manier, zonder anderen te schaden of materialen te beschadigen. Onze aanpak zorgt ervoor dat leerlingen na een eventuele uitbarsting weer kunnen aansluiten bij de les en de groep. We streven ernaar dat elk kind, met de juiste ondersteuning, zich positief kan ontwikkelen en succeservaringen opdoet in het leerproces en de sociale omgang.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
OBS Crooswijk besteedt aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. We stimuleren beweging en een gezonde levensstijl binnen ons schoolprogramma. Hoewel we geen specifieke motorische specialisten op school hebben, integreren we bewegingsactiviteiten in het dagelijkse onderwijs en tijdens de gymlessen. Dit draagt bij aan de algehele ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen. Bij specifieke behoeften op dit gebied werken we samen met externe partners en verwijzen we waar nodig door naar gespecialiseerde hulpverlening.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor medisch handelen en persoonlijke verzorging op OBS Crooswijk hanteren we duidelijke protocollen. De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. Hoewel onze leerkrachten en ondersteunend personeel getraind zijn om basale zorg en ondersteuning te bieden, zijn wij geen medische instelling. Bij specifieke medische behoeften of vragen rondom persoonlijke verzorging werken we nauw samen met ouders en, indien nodig, met medische professionals. We zorgen voor een veilige omgeving waarin leerlingen zich prettig voelen en waar adequate ondersteuning geboden kan worden binnen de mogelijkheden van de school.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind op OBS Crooswijk
Ons Toewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Focus op Groei en Welzijn
Wat zijn de ambitieuze doelen van ons schoolplan tot 2025?
Hoe waarborgt OBS Crooswijk de gestelde onderwijsdoelen?
Downloaden
Download ons Uitgebreide Schoolplan HierOntdek Ons Programma voor Jonge Kinderen: Spelend Leren bij OBS Crooswijk
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt OBS Crooswijk extra ondersteuning voor jonge kinderen?
OBS Crooswijk biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is ontworpen om uw kind een voorsprong te geven in de ontwikkeling.