Basisschool OBS Crooswijk in Rotterdam

Het team van OBS Crooswijk in Rotterdam

Current section: team
Goudseweg 15
3031 Rotterdam

Zie hier hoe het team van OBS Crooswijk is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS Crooswijk. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS Crooswijk bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS Crooswijk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS Crooswijk zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.8%)
Man (18.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS Crooswijk. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (4.3%)
35-45 jaar (34.8%)
45-55 jaar (30.4%)
55-65 jaar (30.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS Crooswijk werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (59.1%)
Direct ondersteunend personeel (27.3%)
Indirect ondersteunend personeel (4.5%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS Crooswijk gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Effectieve Invallerregeling op OBS Crooswijk: Zekerheid voor uw Kind

Bij onverwacht ziekteverzuim of andere afwezigheid van een leerkracht op OBS Crooswijk, staat een zorgvuldige vervangingsprocedure centraal. De directie beoordeelt direct de mogelijkheden voor een passende invulling van de lesuren, conform een vastgesteld schoolbeleid. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van onderwijscontinuïteit. Mocht directe vervanging onverhoopt niet mogelijk zijn, hanteren we een eerlijke roulatieprocedure waarbij leerlingen schoolwerk mee naar huis krijgen. Deze aanpak minimaliseert verstoring en zorgt voor een stabiele leeromgeving, in tegenstelling tot het verspreiden van groepen wat kan leiden tot onrust bij zowel leerlingen als teamleden. Voor gepland extra verlof, zoals bij speciale gelegenheden zoals bruiloften of religieuze feestdagen, regelt OBS Crooswijk proactief de benodigde vervanging. Zo garanderen we dat het onderwijs voor alle leerlingen ononderbroken doorgaat en de kwaliteit gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning voor Leerlingen op OBS Crooswijk

3

Taal, Rekenen en Dyslexie Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist

Toelichting van de school:

Op OBS Crooswijk bieden we gespecialiseerde hulp voor taal en rekenen. Onze toegewijde rekenspecialisten, juf Bharti en juf Özlem, staan klaar om leerlingen te ondersteunen. De rol van onze intern begeleider, juf Meta Eefting, is cruciaal; zij is tevens onze dyslexiespecialist. Samen zorgen zij voor een solide didactische basis. We bieden zorg op school tot ondersteuningsniveau 4 voor leerlingen met leerachterstanden tot maximaal twee jaar. Dit kan betekenen dat we een eigen leerlijn ontwikkelen voor specifieke vakgebieden, mits het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind gewaarborgd blijven gedurende de gehele basisschoolperiode. Specifiek voor dyslexie hanteren we een strikt protocol, dat opvraagbaar is bij de intern begeleiders. Voor leerlingen in groep 3 en 4 met leesproblemen zetten we het interventieprogramma BOUW! in. Vanaf groep 4 bieden we ondersteuning met voorleessoftware indien nodig. Voor vergoede dyslexieonderzoeken dienen we aanvragen in bij het samenwerkingsverband PPO Rotterdam. Bij vermoedens van ernstige reken-wiskundeproblemen of dyscalculie (ERWD) volgen we een speciaal protocol, eveneens opvraagbaar bij de intern begeleiders. Diverse rekenonderzoeken helpen ons om de problematiek vast te stellen en de juiste begeleidingstrajecten op school te initiëren. Indien nodig, verwijzen we door voor nader dyscalculieonderzoek. Ook de spraak- en taalontwikkeling monitoren we nauwgezet. Bij onvoldoende vooruitgang kan logopedie worden gestart en een onderzoek bij AURIS worden aangevraagd. Voor vermoedens van een taalontwikkelingsstoornis (TOS) kunnen onderwijsarrangementen worden aangevraagd. Als de cognitieve ontwikkeling van uw kind ondanks interventies stagneert, kan de intern begeleider advies inwinnen en een arrangement aanvragen bij PPO Rotterdam, waarvoor een ontwikkelingsperspectief (OPP) vereist is. Wij bieden deze zorg op school tot en met ondersteuningsniveau 4.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
PBS/Kwink Coördinator
SMW (Sociaal Medisch Werk)

Toelichting van de school:

OBS Crooswijk zet sterk in op een positief en veilig schoolklimaat door middel van de SWPBS-aanpak (School Wide Positive Behavior Support). Juf Bharti is onze gecertificeerde PBS- en Kwink-coach. Onze kernwaarden – veiligheid, verantwoordelijkheid en verbondenheid – vormen de basis van ons handelen. We hebben schoolbrede gedragsverwachtingen en regels vastgesteld die we actief aanleren en bekrachtigen. Goed gedrag wordt beloond, ongewenst gedrag wordt op een gestructureerde manier besproken, met duidelijke consequenties. Wij geloven dat goed gedrag aangeleerd kan worden. Daarom bieden we uitdagend onderwijs dat aansluit bij de behoeften van elk kind. We werken met de principes van SWPBS, ondersteund door vijf pijlers die uitgebreid beschreven zijn in ons sociaal veiligheidsplan. Concreet vertaalt zich dit in het visualiseren van gedragsregels, het geven van specifieke lessen hierover, het bevorderen van een positieve schoolcultuur en het aanscherpen van toezicht, met name op het schoolplein. Een interne PBS-werkgroep coördineert deze inspanningen in samenwerking met de directie. We verzamelen data via de SEF-lijsten (Sociaal-Emotioneel Functioneren) en tevredenheidspeilingen om ons beleid continu te verbeteren. Lessen zoals de 'Week van de Lentekriebels' en KWINK-lessen ondersteunen de sociaal-emotionele ontwikkeling. Leerlingen vanaf groep 6 kunnen deelnemen aan de leerlingenraad om actief bij te dragen aan een betere schoolomgeving. De PBS-coördinator en intern begeleiders monitoren samen met het team het schoolklimaat. Bij pestgedrag of andere gedragsproblemen hanteren we het sociaal veiligheidsplan, met gesprekken met kinderen en ouders. Waar nodig werken we samen met sociaal maatschappelijk werk, PPO Rotterdam of het wijkteam. Kinderen kunnen voor vertrouwelijke zaken terecht bij onze vertrouwenspersoon. Voor leerlingen met complexere gedragsproblematiek bieden we extra ondersteuning binnen een handelingsplan of OPP. Ons doel is dat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen binnen de eigen jaargroep, met gewaarborgd welbevinden voor zowel de leerling als de medeleerlingen. Wij bieden deze zorg op school tot en met ondersteuningsniveau 4.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

OBS Crooswijk biedt gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben bij gedrag, werkhouding of taakaanpak. Dit geldt voor kinderen die bijvoorbeeld moeite hebben met concentreren, impulsief reageren of sociaal-emotionele uitdagingen ervaren. Ons doel is om deze leerlingen te helpen rust te vinden, instructies beter te volgen en succesvol deel te nemen aan de groep. We bieden een gestructureerde omgeving met duidelijke regels en extra begeleiding bij het omgaan met emoties en gedrag, zodat zij zich weer kunnen concentreren en meedoen. We werken met leerlingen die, met deze extra steun, in staat zijn om afspraken te begrijpen, zich aan instructies te houden en aangesproken te worden op hun gedrag. Het is essentieel dat zij leren omgaan met hun emoties op een veilige manier, zonder anderen te schaden of materialen te beschadigen. Onze aanpak zorgt ervoor dat leerlingen na een eventuele uitbarsting weer kunnen aansluiten bij de les en de groep. We streven ernaar dat elk kind, met de juiste ondersteuning, zich positief kan ontwikkelen en succeservaringen opdoet in het leerproces en de sociale omgang.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

OBS Crooswijk besteedt aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. We stimuleren beweging en een gezonde levensstijl binnen ons schoolprogramma. Hoewel we geen specifieke motorische specialisten op school hebben, integreren we bewegingsactiviteiten in het dagelijkse onderwijs en tijdens de gymlessen. Dit draagt bij aan de algehele ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen. Bij specifieke behoeften op dit gebied werken we samen met externe partners en verwijzen we waar nodig door naar gespecialiseerde hulpverlening.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medisch handelen en persoonlijke verzorging op OBS Crooswijk hanteren we duidelijke protocollen. De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. Hoewel onze leerkrachten en ondersteunend personeel getraind zijn om basale zorg en ondersteuning te bieden, zijn wij geen medische instelling. Bij specifieke medische behoeften of vragen rondom persoonlijke verzorging werken we nauw samen met ouders en, indien nodig, met medische professionals. We zorgen voor een veilige omgeving waarin leerlingen zich prettig voelen en waar adequate ondersteuning geboden kan worden binnen de mogelijkheden van de school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
BSO

Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind op OBS Crooswijk

Ons Toewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Zorgplicht: Een Passende Plek voor Uw Kind Op OBS Crooswijk hanteren we een strikte zorgplicht. Dit betekent dat we vanaf de aanmelding van uw kind zorgen voor een passende onderwijsplek. Onze zorgplicht garandeert echter geen directe plaatsing. Als we vaststellen dat onze faciliteiten niet voldoen aan de specifieke ondersteuningsbehoeften van uw kind, zoeken we actief naar een andere school die dit wel kan. Transparante Afwijzingsprocedure en Overleg Indien uw kind wordt afgewezen bij onze school als eerste keuze, ontvangt u een schriftelijke toelichting met de redenen. Mocht u het niet eens zijn met deze beslissing, dan faciliteren we een open overleg. In dit gesprek kunnen we alternatieve scholen voorstellen die beter aansluiten bij het leerprofiel en de onderwijsbehoeften van uw kind. Samenwerkingsverband PPO Rotterdam: Toelating tot Speciaal Onderwijs Voor aanmeldingen bij speciaal basis- of speciaal onderwijs is een toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Rotterdam (PPO Rotterdam) vereist. Zonder deze verklaring kunnen scholen voor speciaal onderwijs uw kind niet inschrijven. Basisscholen en zorginstellingen kunnen kinderen aanmelden via de toelatingscommissie van PPO Rotterdam. U kunt als ouder geen directe aanvraag indienen, maar voor al uw vragen kunt u terecht bij PPO Rotterdam. Contactgegevens PPO Rotterdam: Postbus 22171, 3003 DD Rotterdam. U kunt hen bereiken op 010 - 303 14 00 of via e-mail op info@pporotterdam. Meer informatie vindt u op www.pporotterdam.nl. Het hoofdkantoor is gevestigd aan de Schiekade 34 1, 3032 AJ Rotterdam. PPO Rotterdam streeft ernaar om met een breed scala aan onderwijsvoorzieningen passend onderwijs te realiseren voor elk kind in Rotterdam. Uitzonderingen op de Zorgplicht: De zorgplicht en trajectplicht gelden niet in specifieke situaties. Dit betreft situaties waarin de school of klas vol is (maximaal 25 leerlingen per groep). Ook als ouders de grondslag van de school niet onderschrijven, geldt de zorgplicht niet. Dit geldt onafhankelijk van de religieuze of levensbeschouwelijke identiteit van de school. Verder zijn aanmeldingen voor cluster 1 (visuele beperkingen) en cluster 2 (gehoor- en communicatieve beperkingen) uitgezonderd, aangezien deze instellingen eigen toelatingsprocedures hanteren en geen deel uitmaken van de samenwerkingsverbanden. Toekomstplannen: Uitbreiding van Ondersteuning op OBS Crooswijk OBS Crooswijk investeert in de toekomst door het aanbod voor leerlingen met leeruitdagingen te verbeteren. We focussen op zowel het lesmateriaal als de didactische aanpak van onze leerkrachten om beter aan te sluiten bij individuele leerbehoeften. Daarnaast willen we de begeleiding voor kinderen met spraak- en taalontwikkelingsachterstanden versterken. Een belangrijke ambitie is het optimaliseren van de doorgaande leerlijn voor jonge kinderen, van peuter tot groep 3, met een nauwere samenwerking met peuterspeelzalen op onderwijskundig gebied.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Focus op Groei en Welzijn

Wat zijn de ambitieuze doelen van ons schoolplan tot 2025?

Het schoolplan van OBS Crooswijk stelt duidelijke doelen voor de komende jaren, met een sterke focus op zowel academische prestaties als sociaal-emotioneel welzijn. Op het gebied van taal en rekenen streven we ernaar om in 2025 de gemiddelde opbrengsten van de voorgaande drie leerjaren te verbeteren. We richten ons op 100% beheersing van 1F en 60% van 2F voor taalverzorging en lezen. Voor rekenen hanteren we de norm van 100% 1F en 60% 1S. Sociale veiligheid is een topprioriteit. We willen dat alle leerlingen zich veilig voelen op het schoolplein en rondom de school, met als doel een waarderingscijfer van minimaal een 8,5. Voor de schooljaren 2025-2026 werken we aan duurzame verbeteringen. Dit omvat het stellen van hoge verwachtingen, het bevorderen van digitale geletterdheid, het realiseren van burgerschapsonderwijs en het versterken van de samenhang binnen ons taalonderwijs. Door continue samenwerking binnen het team blijven we onze professionele cultuur ontwikkelen.

Hoe waarborgt OBS Crooswijk de gestelde onderwijsdoelen?

Bij OBS Crooswijk monitoren we continu de onderwijskwaliteit en leerlingtevredenheid. Jaarlijks meten we de tevredenheid van leerlingen, en tweejaarlijks betrekken we ook ouders en medewerkers in dit proces. De bevindingen worden grondig geanalyseerd en besproken op zowel school- als bestuursniveau. Het bestuur van BOOR volgt de verbeteracties nauwgezet en ondersteunt elke school actief. Dit gebeurt via schoolbezoeken, regelmatige gesprekken met schoolleiders, gezamenlijke scholingsactiviteiten en het uitvoeren van audits. Onze stafmedewerkers zijn betrokken, school- en jaarplannen worden zorgvuldig geëvalueerd, en adviseurs wonen opbrengstgesprekken bij. We volgen de onderwijsresultaten, zetten interventies in bij risicoscholen en stimuleren de dialoog over onderwijskwaliteit en schoolambities. BOOR hanteert een handboek onderwijskwaliteit met acht essentiële instrumenten voor een cyclische en gestructureerde aanpak. Deze omvatten de plancyclus, tevredenheidsmetingen, een datadashbord, diverse onderzoeken en audits, een klachtenprocedure, methoden voor gezamenlijk leren, de gesprekkencyclus en de financiële cyclus. Op OBS Crooswijk stellen we doelen op alle niveaus, geïnspireerd door de centrale ambitie van BOOR voor goed onderwijs. We observeren leerkrachten, organiseren opbrengstvergaderingen en stellen concrete doelen per halfjaar, week en dag. De voortgang van onze leerlingen staat centraal bij de lesvoorbereiding. Teamgesprekken richten zich op vakmanschap en leerlingontwikkeling. De schoolleider stuurt en monitort de doelen en de kwaliteit van ons onderwijs. De Intern Begeleider (IB) ondersteunt leerkrachten bij leerprocessen, volgt de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen en bewaakt de kwaliteit van het schoolteam. Het schoolteam is verantwoordelijk voor de uitvoering van hoogwaardig onderwijs. Het jaarplan wordt gezamenlijk met het team opgesteld en periodiek besproken tijdens teamvergaderingen onder leiding van de schoolleider. Tevredenheidsresultaten delen we met het team en leerlingen uit groep 6, 7 en 8. Verbeteracties worden belegd bij de MR, IB, bouwcoördinatoren en het team. We evalueren verbeteringen aan de hand van nieuwe metingen en bespreken feedback van ouders en leerlingen, bijvoorbeeld via de leerlingenraad. De IB bewaakt dat elke leerling leert op zijn of haar niveau en leidt opbrengstgesprekken. Taal en rekenen zijn cruciale pijlers. We monitoren de voortgang van elk kind en stellen individuele ontwikkelingsplannen (OPP) op voor zowel leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben als voor meerbegaafde leerlingen. Onze jaarlijkse verbeteragenda, vastgelegd in het jaarplan, bevat concrete doelen om ons onderwijs continu te optimaliseren. Leren met en van elkaar wordt actief gestimuleerd. Werkgroepen, gericht op speerpunten zoals rekenen, taal, sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap, werken aan verdere ontwikkeling. We nodigen experts uit en volgen externe cursussen. Op OBS Crooswijk omarmen we fouten als leermomenten binnen een professionele cultuur. We staan altijd open voor gesprekken met ouders, leerlingen en andere betrokkenen. Diverse instrumenten helpen ons om de onderwijsopbrengsten en de leerbehoeften van onze leerlingen te meten, wat de basis vormt voor continue schoolverbetering.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen: Spelend Leren bij OBS Crooswijk

Toelichting van de school

Bij OBS Crooswijk staat 'spelend leren' centraal voor onze jongste leerlingen in de kleuterklassen. Onze ervaren leerkrachten van groep 1 en 2 begeleiden en stimuleren de natuurlijke nieuwsgierigheid van uw kind. Door spelenderwijs te werken, ontwikkelen kinderen belangrijke vaardigheden op het gebied van taal, rekenen en schrijven. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, fijne motoriek en het bevorderen van zelfstandigheid. Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) met Kinderdam We bieden in samenwerking met de peuterschool van Kinderdam Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit garandeert een naadloze aansluiting tussen het programma van de voorschool en onze kleutergroepen. Onze kleuterklassen (groep 1/2) hanteren de methodiek 'spelend leren' met gebruik van KIJK en onderdelen van Kleuterplein. Dit zorgt voor een gerichte aanpak en een optimale ontwikkeling. De voorschool maakt ook gebruik van Kleuterplein en KIJK, wat resulteert in een solide basis en een ononderbroken leerlijn voor uw kind. Gemeentelijk Kwaliteitskader voor Kleuteronderwijs De gemeente Rotterdam en de schoolbesturen werken gezamenlijk aan een nieuw kwaliteitskader voor kleuteronderwijs. Alle scholen van BOOR zetten zich de komende vier jaar in voor een nog sterkere basis. Dit schooljaar focussen we op de doorgaande leerlijn. Ons doel is om de overgang van peuters naar de basisschool te optimaliseren door methodieken beter op elkaar af te stemmen. Van Peuterspeelzaal naar Groep 1: Een Vloeiende Overgang Bij de overstap van de peuterspeelzaal naar onze basisschool zorgen wij voor een soepele transitie. Naast een mondelinge overdracht ontvangen we het Rotterdams Overdrachtsdocument en, met uw toestemming, observatiegegevens uit het KIJK-systeem. Dit geeft ons een gedetailleerd beeld van uw kind, waardoor de wenningsperiode in groep 1 aanzienlijk wordt vergemakkelijkt. Peuters die bijna vier jaar zijn, mogen al regelmatig deelnemen aan activiteiten in groep 1 om alvast te wennen aan de klas. Indien er ontwikkelingsachterstanden of andere zorgen zijn, bespreken we dit in overleg met u als ouder. Dit stelt ons in staat om tijdig extra ondersteuning aan te vragen en te organiseren. Voorbereiding op Groep 3: Een Sterke Start Het lesaanbod in de peuterspeelzaal en de kleuterklassen is zorgvuldig op elkaar afgestemd. Met thematische weken van zes weken, bieden we een uitdagende en leerrijke omgeving waarin kinderen spelenderwijs worden voorbereid op een succesvolle start in groep 3. We werken planmatig aan doelen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. Flexibele Groepssamenstelling: Leren van en met Elkaar Wij werken in groep 1 en 2 met heterogene groepen, waarin kinderen van verschillende leeftijden samen leren. Dit bevordert dat kinderen van elkaar leren en samenwerken. Hierdoor hebben de leerkrachten meer tijd en ruimte om individuele aandacht te geven en in te spelen op de specifieke leerbehoeften van elk kind. Jaarlijkse Groepsvorming: Zorgvuldige Planning Elk schooljaar stellen we nieuwe kleutergroepen samen, rekening houdend met de instroom van nieuwe leerlingen en de doorstroom naar groep 2 en 3. Ook de onderwijsbehoeften van de kinderen spelen een rol bij de beslissing om te kiezen voor gecombineerde groepen 1/2 of aparte groepen 1 en 2. U wordt hierover geïnformeerd bij de bekendmaking van de groepsindeling, enkele weken voor de zomervakantie. Ontwikkelingsvolging met KIJK: Inzicht en Afstemming We volgen de ontwikkeling van uw kind nauwgezet via de observatie- en registratiemethode KIJK, vier keer gedurende de kleuterperiode. Deze observaties worden besproken tijdens oudergesprekken in januari en juni. Sinds 1 augustus 2022 vinden toetsen plaats vanaf groep 3. Naast KIJK observeren we dagelijks en noteren we belangrijke bevindingen in ons leerlingadministratiesysteem. Dit stelt ons in staat om het onderwijsaanbod continu af te stemmen op de individuele voortgang van uw kind. Overgang naar Groep 3: Weloverwogen Beslissingen Kinderen die vóór 1 januari in groep 1 starten, stromen in principe door naar groep 2 en vervolgens naar groep 3. We beoordelen echter per kind of de overgang naar groep 3 passend is, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel vlak. Soms is het wenselijk om de kleuterperiode te verlengen. Uw input als ouder is hierbij cruciaal. Samen streven we naar een weloverwogen beslissing. Bij onenigheid geldt het advies van de school, vastgelegd in het protocol overgang en doublure.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS Crooswijk extra ondersteuning voor jonge kinderen?

OBS Crooswijk biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is ontworpen om uw kind een voorsprong te geven in de ontwikkeling.

OBS Crooswijk biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is ontworpen om uw kind een voorsprong te geven in de ontwikkeling.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) / Peuteropvang

Met welke partners werkt OBS Crooswijk samen voor het jonge kind programma?

OBS Crooswijk werkt nauw samen met de peuterschool van Kinderdam om een consistente en effectieve leerervaring te garanderen voor alle jonge kinderen.
Team | OBS Crooswijk in Rotterdam | [2025] Schoolregister