OBS Crooswijk
Goudseweg 15
3031 XH Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
36.69
Spreiding
6.18

De schoolweging van Crooswijk is 36,69 , met een spreiding van 6,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

89,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat boven de landelijke norm van 85% ligt. De school voldoet hiermee structureel aan de basiskwalificatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 42,4% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsprogramma ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespalt: 20,6% vmbo-(g)t en 17,7% havo/vwo-advies, tegenover slechts 2,9% praktijkonderwijs. Opvallend is het relatief hoge percentage onderadvisering (20,5%), mogelijk door zorgvuldige afweging van doorstroomkansen. Het vwo-advies (8,8%) blijft achter bij regionale vergelijkers (18,6%), wat samenhangt met de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsCrooswijkGemeente AmsterdamNederland
LIB169174.76175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onze school gebruikt de tussenresultaten van de landelijke toetsen (CITO) als één van de meetinstrumenten binnen de jaarlijkse cyclus van handelings- en opbrengstgericht werken. Op basis van behaalde resultaten stellen we doelen voor de groep en individuele leerlingen. Vervolgens werken we hier aan door een onderwijsaanbod waarbij we differentiëren in instructie, leerstof en leertijd voor groepen kinderen. Tussentijds evalueren we en stellen we onze plannen bij. Daarvoor gebruiken we resultaten uit de lessen en methodetoetsen. Twee keer per jaar hanteren we de opbrengsten van de landelijke toetsen om vast te stellen of de doelen gehaald zijn. Wanneer dit niet zo is, wat de oorzaak hiervan is. Vervolgens begint de cyclus weer opnieuw. Bovenstaande noemen we het werken in de grote onderwijscyclus. De kleine onderwijscyclus gaat over het dagelijks handelen van de leerkracht, het gericht evalueren en doorplannen van lessen en effectief gedifferentieerd werken in de klas. Middels diverse werkvormen worden de bijbehorende leerkrachtvaardigheden getraind, kennis vergroot en hierdoor het onderwijs verbeterd. Per vakgebied zijn onderwijsplannen opgesteld, zodat wij op een passende en eenduidige manier het onderwijs op onze school vormgeven en uitvoeren. De beide cycli vormen samen de grote onderwijscyclus

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 20,5% leerlingen onder advies (tegen 11,8% landelijk) toont de school een voorzichtige advisering, mogelijk gerelateerd aan de leerlingenpopulatie. De 69,2% die op advies presteert, benadrukt wel de nauwkeurigheid van de plaatsing. De lage score boven advies (10,3%) suggereert ruimte voor ambitieuzere trajecten.

Sociale ontwikkeling

Op onze school is de cognitieve ontwikkeling belangrijk. Tegelijkertijd besteden wij ook veel aandacht en tijd aan de sociaal-emotionele, expressieve en sportieve ontwikkeling van de leerlingen. We volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling op gestructureerde wijze via ons leerlingvolgssysteem. Waar we opvallende zaken of zorgen tegenkomen, vangen we deze in een groepsplan of individueel plan. Ook hier hanteren we dezelfde cyclische benaderingswijze als bij de cognitieve vakken. Burgerschapsonderwijs Bij burgerschap leren de kinderen actief mee te doen aan de samenleving en een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving. Dit gaat natuurlijk niet vanzelf. Op school wordt hiermee geoefend. Burgerschap is geen vak, maar een taak van de school. Scholen zijn wettelijk verplicht om deze taak uit te voeren, de inspectie ziet hierop toe. Bij burgerschap gaat het dus vooral om de houding en de vaardigheden van de leerlingen. De school is hier een geschikte oefenplaats voor! Drie punten zijn de kern van burgerschap: Democratie; door democratie kunnen verschillende opvattingen op vredige manier tot oplossingen komen. Participatie; door een bijdrage te leveren aan de eigen leefomgeving en de verantwoordelijkheid ervoor te nemen. Identiteit; door te handelen vanuit je waarden en normen. Op OBSCrooswijk wordt met de kinderen regelmatig gesproken over de waarden van waaruit de school werkt: Veiligheid, verantwoordelijkheid, verbondenheid. Allereerst is het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen in de groep en op school en dat zij zich zelf durven te zijn. Vandaaruit wordt regelmatig met de kinderen gesproken over de waarden veiligheid, verantwoordelijkheid en verbondenheid. Dit wordt toegepast bij veel voorkomende situaties op school. Hoe help je een klasgenoot, hoe zorg je voor een ander, hoe zorg je voor jezelf, hoe los je een probleem op, hoe ga je om met ruzie, hoe los je dit op een goede manier op, hoe houd je de school netjes en op orde enz. Daarnaast wordt verweven in diverse vakken aandacht besteed aan burgerschap. Dit komt aan de orde in de lessen geschiedenis, aardrijkskunde, sociale vorming, expressie e.d. Door de lessen heen worden kinderen uitgedaagd om na te denken over hun toekomstige rol als burger in de Nederlandse samenleving. In alle groepen zitten kinderen van diverse nationaliteiten en met een diverse religieuze en culture achtergrond. Juist deze diversiteit is een goede basis om te werken aan de sociale vorming en het respecteren van elkaar. In schooljaar 2023-2024 hebben we een succesvolle cultuurweek georganiseerd, met daarin de grote religies als thema. Dit schooljaar gaan we ons oriënteren op een nieuwe WO methode, waarin de godsdienstige stromingen, burgerschap en aardrijkskunde in en met elkaar verweven zijn. De cultuur week zal dit schooljaar staan in het teken van het werelddeel Azië. Daarbij gaat het er om dat de kinderen het belang leren van democratie, participatie en identiteit in de Nederlandse samenleving. Dit wordt bewerkstelligd door het samen leren, samen spelen en samenwerken in de klas en in de school. LEES MINDER

veiligheid

verantwoordelijkheid

verbondenheid

Wat is de werkwijze van OBS Crooswijk voor sociale ontwikkeling?

OBS Crooswijk werkt vanuit de principes van PBS (Positive Behaviour Support) en met de methode Kwink in alle groepen. PBS is een schoolbrede aanpak gericht op een veilig en positief schoolklimaat, waarbij 'goed gedrag kun je leren' centraal staat. De school stelt de waarden verbondenheid, verantwoordelijkheid en veiligheid centraal en heeft gedragsverwachtingen geformuleerd voor diverse plekken in de school. De gedragsverwachtingen worden geoefend en er wordt gewerkt met de lessen uit de methode Kwink.

Welke registratievormen gebruikt OBS Crooswijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Crooswijk gebruikt Kijk!, observatie instrument Kwink en Leerling in beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Crooswijk?

OBS Crooswijk gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Kwink voor sociaal-emotioneel leren.