
Schoolweging
De schoolweging van Mariaschool Schietbaanlaan is 36,13 , met een spreiding van 6,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, iets onder het regionale gemiddelde van 93,0%. Dit blijft ruim boven de landelijke norm van 85%, wat duidt op een goede basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
31,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim onder het vergelijkingsmateriaal (47,6%) ligt. De school overschrijdt wel haar eigen signaleringswaarde van 34,3% niet, wat aangeeft dat de leerlingpopulatie mogelijk extra ondersteuning nodig heeft voor hogere doelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een polarisatie: 7,14% praktijkonderwijs (vs. 1,01% regio) tegenover 2,38% vwo-advies (vs. 18,61% regio). De meeste adviezen clusteren rond vmbo-(g)t (19,05%) en havo (14,29%), wat past bij de schoolweging. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (30,95%), mogelijk gerelateerd aan de grote spreiding in leerlingniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Mariaschool Schietbaanlaan | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om voldoende tot goede resultaten te realiseren werkt de school met het PDCA model. Plan: we starten aan het begin van ieder nieuw schooljaar met het bepalen van de te behalen streefdoelen op de tussenresultaten met behulp van de eindresultaten van het oude schooljaar. Dit doen we in de koersgesprekken die de leerkracht met de intern begeleider en de directie heeft. Do: we stemmen het onderwijs af op de onderwijsbehoefte van de kinderen en streven ernaar om de gestelde doelen te behalen m.b.v. onze lesmethodes en de methodetoetsen. Check: na de Cito midden toetsen analyseren de leerkrachten de toetsen en zien zij of de gestelde streefdoelen behaald zijn. Aan de hand van de analyses worden er analysegesprekken met iedere leerkracht gevoerd en wordt het onderwijsproces inclusief successen en knelpunten besproken. Daarnaast bespreken en evalueren we teambreed de behaalde opbrengsten. Act: we stellen nieuwe streefdoelen voor de eindresultaten op en stemmen ons onderwijs weer af op de onderwijsbehoefte van de leerlingen. De te nemen acties om koers te houden worden beschreven in het analyseoverzicht van de midden toetsen. Check: na de Cito eind toetsen analyseren en evalueren wij de opbrengsten en heeft de leerkracht met de intern begeleider en de directie nog een analysegesprek, waarbij het onderwijsproces en de resultaten besproken worden. Plan: we start het nieuwe schooljaar weer met koersen op nieuwe tussenresultaten aan de hand van de eindresultaten van het oude schooljaar.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
19,51% van de leerlingen presteert onder advies, bijna dubbel zo hoog als landelijk (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Tegelijk scoort 19,51% boven advies, wat wijst op mogelijk onderschatting van potentieel. Het hoge percentage doublerende leerlingen (25% in 2022-2023) speelt mogelijk een rol.
Sociale ontwikkeling
Leren - Leven - Beleven is het motto van de school wat ook zichtbaar is in het de bal van het logo van de school. Vanuit de visie op Leren - Leven - Beleven handelt de school ook als het gaat om sociale veiligheid. Omdat kinderen alleen tot leren komen in een veilige omgeving heeft de school 5 Gouden Regels opgesteld. 1. Respect is fijn voor groot en klein. 2. Nederlands is onze taal, die spreken wij allemaal. 3. Op de gang is het stil, omdat iedereen werken wil. 4. Voor onze spullen zullen we goed zorgen, dan zijn ze weer te gebruiken voor morgen. 5. Op tijd komen moet, want samen starten is goed. Deze regels zijn duidelijk zichtbaar in de schoolgebouwen en worden levend gehouden door het team, kinderen en ouders. Veiligheid en een goed leefklimaat kan alleen tot stand komen als er een goede relatie is tussen leerkracht - kind - ouder. Deze driehoek van samenwerken is alleen mogelijk wanneer alle partijen in staat zijn om af te stemmen, te luisteren, respect te tonen, elkaar te zien en te vertrouwen. Vijf bouwstenen van regie-versterkend-handelen helpen de leden van het schoolteam om te komen tot zinvolle relaties met kinderen. De bouwstenen richten zich op het versterken van 1. Basisveiligheid. 2. Afstemmen. 3. Zelfvertrouwen. 4. Onafhankelijkheid. 5. Creativiteit. LEES MINDER
Leren - Leven - Beleven
Zonder oordeel
Open eerlijk en nieuwsgierig
Wat is de werkwijze van Mariaschool Schietbaanlaan voor sociale ontwikkeling?
Mariaschool Schietbaanlaan gebruikt het volgsysteem SCOL en de methode Kwink. Alle kinderen van de midden- en bovenbouw krijgen lessen Rots & Water. De school heeft het vignet gezonde school op de onderdelen: Sociaal Emotioneel, Gezonde Voeding en Sport en Beweging.
Welke registratievorm(en) gebruikt Mariaschool Schietbaanlaan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Mariaschool Schietbaanlaan gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Mariaschool Schietbaanlaan?
Mariaschool Schietbaanlaan gebruikt Kwink en Rots & Water als methoden voor sociaal-emotioneel leren.