Kindcentrum De Heijberg in Rotterdam

Het team van Kindcentrum De Heijberg in Rotterdam

Current section: team
Heijbergstraat 2 - 4
3055 Rotterdam

Zie hier hoe het team van Kindcentrum De Heijberg is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum De Heijberg. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum De Heijberg bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum De Heijberg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum De Heijberg zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 82.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (82.6%)
Man (17.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum De Heijberg. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (24%)
35-45 jaar (28%)
45-55 jaar (32%)
55-65 jaar (16%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum De Heijberg werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (8.3%)
Indirect ondersteunend personeel (8.3%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum De Heijberg gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Personeelsvervanging bij Kindcentrum De Heijberg: Zekerheid voor Uw Kind

Bij Kindcentrum De Heijberg streven we ernaar dat uw kind altijd kan rekenen op deskundige begeleiding. Mochten onze vertrouwde leerkrachten onverhoopt afwezig zijn, dan zorgen wij voor een naadloze voortzetting van de lessen. Onze prioriteit ligt bij interne oplossingen. Vaak kunnen we de lesuren opvangen met onze eigen getalenteerde teamleden. Dit garandeert de continuïteit en de vertrouwde sfeer die u van ons gewend bent. Indien interne vervanging niet toereikend is, verdelen we de leerlingen zorgvuldig over andere klassen. Daarnaast zoeken we actief naar hooggekwalificeerde externe krachten om de educatieve kwaliteit te waarborgen. In zeldzame, uitzonderlijke situaties waarbij alle andere opties ontoereikend zijn, kan het voorkomen dat een groep tijdelijk naar huis moet.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op Kindcentrum de Heijberg leren wij samen voor het leven, wij ontdekken, groeien en beleven. Vanuit een positieve benadering laten we kinderen in zichzelf geloven, zodat ze vertrouwen krijgen in hun eigen kunnen. Van 'ik kan het niet' naar 'wat heb je nodig om het wel te kunnen?'. Dit is het uitgangspunt waarmee elke dag het team de kinderen tegemoet treedt, zodat eigenaarschap wordt gestimuleerd en de kinderen worden geholpen in hun groei en ontwikkeling.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Ondersteunende Specialisten op Kindcentrum De Heijberg

4

Taal- en Rekenspecialisten voor Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Rekenspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Leesspecialist

Toelichting van de school:

Op Kindcentrum De Heijberg zetten onze leesspecialist en rekenspecialist zich in om het onderwijs in taal en rekenen naar een hoger niveau te tillen. Zij bewaken samen met de kwaliteitscoördinator de kwaliteit en zorgen voor continue verbetering van het reken- en leesonderwijs, met aandacht voor individuele leerbehoeften. We werken gestructureerd met cruciale leerdoelen via het programma Focus PO. De blokplannen bieden ons inzicht in de beheersing van leerdoelen, terwijl Bareka ons helpt de voortgang van automatiseren in beeld te brengen. Voor leerlingen die extra oefening nodig hebben met automatiseren, bieden we gerichte ondersteuning met het programma Rekensprint. De beginnende leesontwikkeling monitoren we nauwgezet. Vanaf midden groep 2 kunnen leerlingen het remediërende programma BOUW volgen om hun leesvaardigheid te stimuleren. Voor taalondersteuning, specifiek spelling, gebruiken we vanaf groep 4 het programma DEXLEX. Bij vastgestelde dyslexie documenteren we de compenserende maatregelen, zoals vergroting, leeslinialen of voorleesondersteuning, op de dyslexiekaart van de leerling.

7

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Groepsdynamiek

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Orthopedagoog
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Begeleiders groepsgeluk
Specialist sociaal-emotioneel leren (SEL)
Kindercoach

Toelichting van de school:

Bij Kindcentrum De Heijberg is het welbevinden van elk kind essentieel voor optimaal leren. Daarom hanteren we kindcentrumbreed de methode Move a-head 1+1=3. Indien een groep extra begeleiding nodig heeft, kan GroepsGeluk worden ingezet. Deze systemische werkmethode maakt groepsdynamiek zichtbaar door middel van poppetjes en symbolen, wat helpt om onderliggende processen en relaties te begrijpen en de balans te herstellen. Daarnaast pakken we specifiek 'meidenvenijn' aan, waarvoor we een gespecialiseerde leerkracht hebben. Mocht een groep extra ondersteuning behoeven, dan coördineren onze SEL-specialist en de intern begeleiders dit nauwlettend.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimale Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Ergotherapeut
Vakleerkrachten gym

Toelichting van de school:

Bewegen is een kernonderdeel van ons dagelijks handelen, vooral tijdens de gymlessen verzorgd door onze gespecialiseerde vakleerkrachten. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun motorische ontwikkeling kunnen in aanmerking komen voor Cesartherapie, waarbij ouders nauw betrokken worden. De planning en organisatie verloopt via de Cesartherapeut; de kosten worden vergoed door de zorgverzekering van het kind.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Crea-lokaal
Muzieklokaal
Multifunctionele lokalen
Plusklas lokaal

Passende Ondersteuning voor Elke Leerling bij Kindcentrum De Heijberg

Ons Onderwijsaanbod en Extra Begeleiding

Bij Kindcentrum De Heijberg bieden we een leeromgeving waar elke leerling excelleert. Ons onderwijs is afgestemd op een ambitieuze leerlingenpopulatie, met een basisarrangement dat aansluit bij hun leertraject. We geloven in het stimuleren van zowel groei als uitdaging voor al onze jonge talenten. Onze school beschikt over unieke voorzieningen om leerlingen die behoefte hebben aan extra ondersteuning, optimaal te begeleiden. We zetten diverse strategieën in om ervoor te zorgen dat elk kind zich volledig kan ontwikkelen. Van het verrijken van het leerproces tot individuele aandacht, wij streven naar een gepersonaliseerde aanpak voor iedereen. Leerlingen die extra uitdaging zoeken, worden uitgenodigd voor de Prismagroep. Hier ontvangen zij op het centrale leerplein gespecialiseerde lessen, perfect afgestemd op hun specifieke leerbehoeften en ambities. Dit programma is ontworpen om hun talenten verder te ontplooien en hen voor te bereiden op toekomstige academische successen. Daarnaast worden onze leerlingen ondersteund door twee toegewijde onderwijsassistenten. Zij bieden gerichte hulp en begeleiding, vaak binnen de klasomgeving, om individuele leerdoelen te behalen. Deze directe ondersteuning zorgt ervoor dat geen enkele leerling achterblijft en dat iedereen de kans krijgt om te slagen. Ouders en verzorgers zijn essentieel in ons onderwijsproces. We betrekken hen actief bij de onderwijsontwikkeling van hun kind om een consistente en effectieve aanpak te garanderen. Door nauwe samenwerking te waarborgen, creëren we een krachtige leergemeenschap die het succes van elk kind bevordert. Voor specialistische begeleiding werken we samen met ambulant begeleiders van het samenwerkingsverband PPO Rotterdam en andere externe onderwijsexperts. Zij bieden tijdelijke, intensieve ondersteuningstrajecten aan leerlingen die dit nodig hebben, wat bijdraagt aan een breder scala aan beschikbare expertise. Toekomstvisie: Een Doorlopende Leerlijn van 2 tot 13 Jaar Kindcentrum De Heijberg ontwikkelt zich continu naar een integraal kindcentrum dat een naadloze leerlijn biedt voor kinderen van 2 tot 13 jaar. We erkennen de uniciteit van elk kind en streven ernaar om individuele begeleiding te combineren met een gezamenlijke visie. Ons schoolplan 2023-2027 zal dieper ingaan op deze ambitieuze plannen, met een focus op 'individueel waar nodig, gezamenlijk waar kan'.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolontwikkeling op Kindcentrum De Heijberg

Wat zijn de strategische doelen van ons schoolplan?

Bij Kindcentrum De Heijberg, onderdeel van Stichting Opwijs, staat onderwijskwaliteit centraal. Maandelijkse overleggen tussen de schoolleiding en het directieteam waarborgen een proactieve aanpak van beleidsvorming en kwaliteitsverbetering. Wij hanteren een systematische benadering voor kwaliteitsverbetering, gestuurd door de PDCA-cyclus en versterkt door de leerKRACHT methodiek. Kwaliteitskaarten documenteren onze afspraken en procedures. Onderwijskaarten beschrijven de didactische aanpak voor kernvakken, terwijl plankaarten de voortgang van verbeterinitiatieven monitoren. Ons schoolplan, dat loopt van 2023 tot 2027, focust op drie kernpijlers: 'Toekomstbestendig Leren', 'Focus op de Basis', en 'Samen Groot Worden'. Dit plan is opgedeeld in vierjarige jaarplannen, waarin specifieke doelstellingen voor elk schooljaar worden uiteengezet. Voor het schooljaar 2025-2026 ligt de nadruk op 'Focus op de Basis', met de implementatie van BLINK voor taal en lezen en 'Move Ahead'. Daarnaast richten we ons op 'Samen Groot Worden', de verdere ontwikkeling van onze organisatie, en de profilering van Kindcentrum De Heijberg. De onderwijskaart voor burgerschapsonderwijs beschrijft de klassikale invulling. Via het 'Focus PO' programma evalueren we tweemaal jaarlijks de voortgang van leerlingen op het gebied van democratie, gezondheid, informatievaardigheid en diversiteit. Ons streven is dat alle leerlingen aan het einde van groep 8 de burgerschapsdoelen beheersen.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelstellingen?

Kindcentrum De Heijberg hanteert zowel een korte als een lange kwaliteitscyclus om de onderwijskwaliteit continu te waarborgen en te optimaliseren. De korte cyclus richt zich op dagelijkse en wekelijkse analyses van leerresultaten en observaties, terwijl de lange cyclus een meer structurele, opbrengstgerichte aanpak omvat. Dit omvat handelingsgericht werken en tweemaaljaarlijkse analyses op school-, groeps- en individueel niveau, gebaseerd op IEP-toetsen. Tijdens de school- en leerjaarbesprekingen formuleren we nieuwe interventies voor kernvakken. Vervolgens werken we cyclisch, met ondersteuning van leerKRACHT, aan de implementatie en evaluatie van deze interventies. Het schooljaarplan wordt halfjaarlijks geëvalueerd. Hierbij beoordelen we de voortgang richting de gestelde doelen en identificeren we succesfactoren en eventuele belemmeringen. Deze evaluatiepunten nemen we mee in de formulering van onze doelstellingen voor het komende schooljaar, wat zorgt voor een continue verbetercyclus.

Ontwikkeling voor Peuters: Peuteropvang bij Kindcentrum De Heijberg

Toelichting van de school

Peuteropvang De Heijberg biedt een stimulerende en veilige omgeving voor peuters van 2 tot 4 jaar. In onze kleinschalige, professionele peuteropvang ontdekken kinderen spelenderwijs de wereld. Door interactie met leeftijdsgenootjes ontwikkelen zij sociale vaardigheden, leren ze delen en ontdekken ze nieuwe activiteiten zoals zingen, dansen en knutselen. Dit draagt bij aan een soepele overgang naar de basisschool. Ons programma is speciaal ontworpen voor de ontwikkelingsfase van peuters. De speelse, op de leeftijd gerichte activiteiten in kleine groepen zorgen ervoor dat elk kind persoonlijke aandacht krijgt. Wij creëren een huiselijke sfeer waarin kinderen zich veilig voelen om zich optimaal te ontwikkelen op emotioneel, sociaal, verstandelijk en motorisch vlak. Bij ons geldt: kinderen mogen veel en moeten niets! De Heijberg focust op spelenderwijs leren, waarbij de activiteiten aansluiten bij de leefwereld en interesses van elk kind. Hierdoor ontwikkelen ze essentiële vaardigheden op het gebied van taal, sociaal spel, werkhouding en ontdekking. Ons kleinschalige karakter garandeert een verantwoorde groei en ontwikkeling. Kom gerust langs tussen 09:00 en 10:00 uur om de sfeer te proeven en maak kennis met ons team. Meer details vindt u op www.deheijberg.nl/peuteropvang.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Kindcentrum De Heijberg voor jonge kinderen?

Kindcentrum De Heijberg biedt een rijk programma voor jonge kinderen, inclusief peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).

Kindcentrum De Heijberg biedt een rijk programma voor jonge kinderen, inclusief peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).

Peuteropvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Kindcentrum Diensten

Met welke organisaties werkt Kindcentrum De Heijberg samen voor het jonge kind programma?

Voor ons aanbod voor jonge kinderen werkt Kindcentrum De Heijberg niet samen met externe partijen.
Team | Kindcentrum De Heijberg in Rotterdam | [2025] Schoolregister