Kindcentrum De Heijberg

De resultaten van Kindcentrum De Heijberg in Rotterdam

Current section: resultaten
Heijbergstraat 2 -4
3055 PP Rotterdam

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum De Heijberg, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Kindcentrum De Heijberg

Schoolweging
25.26
Spreiding
6.23

De schoolweging van De Heijberg is 25,26 , met een spreiding van 6,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Kindcentrum De Heijberg bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum De Heijberg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

Met 96,2% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden effectief beheersen, zelfs in een dalende leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 56,2%. Dit laat zien dat de school ondanks een relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 25,26) hogere leerdoelen kan realiseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum De Heijberg?

De adviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 30,5% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 16,95% havo/vwo-combinatie. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen (5,08% vmbo-k vs. 9,17% regionaal gemiddelde), wat past bij het academische profiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe HeijbergGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op Kindcentrum De Heijberg streven we ernaar dat ieder kind zin in leren heeft en houdt. Hiervoor is het creëren van een veilige (leer)omgeving belangrijk, waarin elk kind kan zijn wie hij/zij is. We gaan daarom uit van de onderwijsbehoeften van het kind. De ontwikkeling van de kinderen wordt nauwkeurig gevolgd. De resultaten hiervan worden geanalyseerd en vervolgens wordt het onderwijsaanbod aangepast. We streven ernaar dat elke leerling maximaal profiteert van het onderwijsaanbod en talenten optimaal worden ontwikkeld. De groepsleerkracht is hierbij verantwoordelijk voor een planmatig aanbod voor de leerlingen en de groep. Tussenresultaten Op Kindcentrum De Heijberg krijgen alle leerlingen twee maal per jaar een rapport. Op dit rapport worden vanaf groep 3 observaties van de leerkrachten en resultaten weergegeven op het sociaal-emotionele vlak en daarnaast zowel methodegebonden toetsen als de CITO-toetsen die tweejaarlijks worden afgenomen. De methodegebonden toetsen zijn deels formatief, ze dienen om vast te stellen welke leerdoelen een leerling al beheerst. Op basis hiervan wordt de ondersteuning en instructie aangepast. De kleuters in groep 1 en 2 krijgen per half jaar een rapport op basis van de observaties van de leerkracht in het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM). De leerlingen in de hogere groepen van de midden- en bovenbouw hebben in de eerste maanden van het jaar bovendien een ambitiegesprek met hun leerkracht(en) en ouder(s)/verzorger(s). Tijdens dit gesprek worden doelen gesteld wat de leerling wil behalen. Op basis van de leeftijd van het kind en het leerjaar wordt het aantal doelen bepaald. Hiermee krijgen de kinderen een persoonlijke verantwoordelijkheid en leren zij eigenaarschap te nemen. Ondersteuning Op basis van observaties in de klas en analyses van (tussentijdse) toetsen wordt de ondersteuning van onze leerlingen ingericht en aangepast. Over het algemeen worden spelling, taal en rekenen klassikaal gegeven op vijf verschillende niveaus, waarvan drie in de groep. Het laagste en hoogste niveau wordt buiten de groep vormgegeven door gespecialiseerde ondersteuners en begeleiders. Indien een kind extra ondersteuning nodig heeft, zal de leerkracht in eerste instantie vanuit eigen deskundigheid het onderwijsaanbod aanpassen. Dit kan betekenen dat de leerstof anders wordt aangeboden of dat wordt gewerkt aan een betere afstemming (regels, afspraken, interactie leerling-leerkracht/leerling-groep, etc.). Het effect hiervan wordt minstens drie keer per jaar besproken met de intern begeleiders door middel van groepsbesprekingen en leerlingbesprekingen. De vorderingen en het hieruit volgende aanbod worden dan besproken op kind- en groepsniveau. Wanneer de basisaanpassingen niet toereikend zijn, wordt er met de intern begeleider besproken wat er nodig is om beter tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften. In eerste instantie wordt er gekeken naar de mogelijkheden binnen het team (co-teaching, inzet specialisten), vervolgens kan buiten het team naar mogelijkheden worden gekeken. Ook voor leerlingen die meer uitdaging kunnen gebruiken op het cognitieve vlak wordt extra ondersteuning gegeven. Op Kindcentrum De Heijberg bieden wij een programma aan met onderwijs op maat voor meerbegaafde leerlingen. Wij doen dit door extra werk aan te bieden in en buiten de groep. Deze opdrachten zijn net even anders dan het reguliere werk om de ontwikkeling van executieve functies verder te stimuleren. Interne Begeleiding Op Kindcentrum De Heijberg zijn er normaliter twee kwaliteitscoördinatoren / intern begeleiders (IB'ers), een voor de peuters, groep 1 t/m 4 en een voor groep 5 t/m 8. De intern begeleiders zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en hebben coördinerende, coachende en begeleidende taken. Zij ondersteunen leerkrachten en ouders met hulpvragen over kinderen. Er zijn regelmatig gesprekken met de groepsleerkrachten waarbij zowel de groep als geheel en individuele kinderen worden besproken. Daarnaast voert de intern begeleider regelmatig klassenbezoeken uit om de leerkracht te coachen in het didactisch en pedagogisch handelen. Elk kind heeft een dossier waarin individuele handelingsplannen, groepsoverzichten, groepsplannen, rapportkaarten, verslagen van leerlingbesprekingen en verslagen van gesprekken met ouders bewaard worden.

Zitten de oud-leerlingen van Kindcentrum De Heijberg in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8,77% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 21,05% boven advies scoort. Deze cijfers benadrukken de adequate advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het zorgplan met persoonlijke ontwikkelingslijnen.

Sociale ontwikkeling

Op Kindcentrum De Heijberg willen wij leren voor het leven en staat zin in leren centraal. Kinderen leren op De Heijberg echter meer dan alleen lezen, schrijven en rekenen. In de basisschoolleeftijd maken kinderen grote ontwikkelingen door en verwerven zij fundamentele life skills. Met deze life skills helpen de kinderen zichzelf, hun vriendschappen en hun leven nu en later vorm te geven. Gelukkig hoeven kinderen dit niet direct te kunnen en mogen zij deze sociaal-emotionele vaardigheden op school leren en oefenen. Hieronder vallen ook vaardigheden op het gebied van burgerschap, mediawijsheid en sociale integratie. Life skills sociaal-emotioneel leren Op Kindcentrum De Heijberg worden de kinderen systematisch geholpen met het ontwikkelen van de life skills. Dit draagt bij aan een veilige leer- en leefomgeving en omvat de volgende competenties: Zelfkennis en zelfinzicht (o.a. inschatten eigen gevoelens, jezelf leren kennen, zelfvertrouwen). Inzicht in anderen (o.a. empathie, verschillen herkennen en waarderen, sociale signalen). Keuzes kunnen maken. Zelfmanagement (o.a. impulscontrole bij stress, omgaan met heftige emoties, doelgericht gedrag). Relaties kunnen aangaan en onderhouden (o.a. samenwerken, sociale druk weerstaan, conflicten oplossen). LEES MINDER

Zelfkennis en inzicht

Inzicht in anderen

Keuzes maken

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Heijberg voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De Heijberg gebruikt Positive Behavior Support (PBS), een schoolbrede aanpak voor een gezonde, positieve sociale omgeving. De school benadrukt positief gedrag en maakt gebruik van de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren, gericht op preventie en verantwoordelijkheid. Daarnaast wordt Roots of Empathy ingezet, waarbij een baby en ouder de klas bezoeken om empathie te vergroten en negatief gedrag te verminderen. Schoolbrede afspraken hangen zichtbaar in alle lokalen en worden regelmatig met de leerlingen besproken.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Heijberg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Heijberg gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM), IEP en Vensters PO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Heijberg?

Kindcentrum De Heijberg gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), KWINK, Meidenvenijn en Groepsgeluk voor sociaal-emotioneel leren.