
De resultaten van Kindcentrum De Heijberg in Rotterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum De Heijberg, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Kindcentrum De Heijberg bij jullie?
Ontdek hoe goed Kindcentrum De Heijberg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen
Ontdek hoe uw kind presteert op het fundamentele niveau, de basis voor succes in taal en rekenen aan het einde van de basisschool. Dit niveau, gemeten via de eindtoets in groep acht, geeft aan welke essentiële vaardigheden leerlingen beheersen. De landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau is vastgesteld op 85%, een norm die alle basisscholen nastreven. Kindcentrum De Heijberg scoort met 96.25% uitstekend op dit cruciale basisniveau, wat aanzienlijk boven de landelijke norm van 85% ligt. Vergeleken met soortgelijke scholen presteert De Heijberg met 97.34% eveneens sterk.
Grafiek
Grafiek laden...
Behalen van het Streefniveau op De Heijberg
Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer doel voor taal en rekenen, waarbij we streven naar optimale ontwikkeling voor al onze leerlingen. Elke school heeft een eigen, door de inspectie bepaalde, signaleringswaarde voor het streefniveau, afgestemd op de specifieke leerlingpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen dit hogere niveau naar verwachting zullen bereiken. Op Kindcentrum De Heijberg behaalt 60.49% van de leerlingen het streefniveau, wat ons in staat stelt gericht te werken aan verdere verbetering. De schoolprestatie ligt hiermee iets onder de vergelijking van 66.85% voor vergelijkbare scholen, met een signaleringswaarde van 56.2%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum De Heijberg?
Bij Kindcentrum De Heijberg geloven we in gepersonaliseerd onderwijs. Na acht jaar op onze school te hebben doorgebracht, kennen we elke leerling door en door. Dit stelt ons in staat om een weloverwogen en passend schooladvies te geven, gebaseerd op uitgebreide gegevens die we jaarlijks met ouders bespreken. Ons adviesteam, bestaande uit ervaren leerkrachten van groep 6 tot en met 8, intern begeleiders en de directie, analyseert zowel de academische vorderingen als de sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling. We streven ernaar om een kansrijke toekomst voor al onze leerlingen te realiseren door middel van deskundig en zorgvuldig advies.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling Basisschool Rotterdam: Kindcentrum De Heijberg
Op Kindcentrum De Heijberg in Rotterdam stimuleren we de sociale vaardigheden die essentieel zijn voor succesvolle interacties en een positieve bijdrage aan de maatschappij. Onze kernmissie, 'Samen leren voor het leven: ontdek, beleef en groei', benadrukt ons streven naar het bevorderen van nieuwsgierigheid, praktische ervaringen en persoonlijke groei, nauw verbonden met onze gemeenschap. Wij creëren een veilige en ondersteunende leeromgeving waarin de sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind centraal staat, mede dankzij de inzet van programma's zoals Move a-head. Door duidelijke structuur, consistente routines en schoolbrede afspraken bevorderen we een positieve benadering die leerlingen aanmoedigt hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen, waarbij fouten maken wordt gezien als een waardevol onderdeel van het leerproces. Wij focussen op de ontwikkeling van diverse kwaliteiten die bijdragen aan een sterke sociale basis: - Sociale vaardigheden: Effectieve communicatie, conflictbeheersing, samenwerken en empathie staan centraal. - Emotionele vaardigheden: Kinderen leren hun emoties te herkennen, begrijpen en er op een gezonde manier mee om te gaan. - Zelfvertrouwen: Een positief zelfbeeld en geloof in eigen kunnen versterken sociale interacties. - Verantwoordelijkheid: Leerlingen ontwikkelen verantwoordelijkheidsgevoel voor hun daden en de impact daarvan. - Inclusie: Het omarmen van diversiteit en respectvol omgaan met verschillen is cruciaal in onze multiculturele samenleving. Door middel van coöperatieve leervormen, rollenspellen, gerichte gesprekken, projectonderwijs en burgerschapsonderwijs versterken we de sociaal-emotionele groei en bereiden we onze leerlingen optimaal voor op een succesvolle toekomst.
Ontwikkeling van zelfkennis en zelfinzicht
Verbeteren van inzicht in medeleerlingen
Ondersteuning bij het maken van bewuste keuzes
Hoe bevordert Kindcentrum De Heijberg de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Kindcentrum De Heijberg focust op een groene, sportieve en samenwerkingsgerichte omgeving waar kinderen spelenderwijs leren en groeien. Duurzaamheid, samenwerking en verbinding zijn de kern van onze aanpak, zichtbaar voor iedereen. Onze vier pedagogische en didactische focuspunten sluiten aan bij de kernwaarden van stichting Opwijs: Samen, Eigen-wijs en Betekenisvol. Dit vormt de basis voor al onze activiteiten. We implementeren 'Move a-head 1+1=3' in het schooljaar 2025-2026, een methode die een gedeelde taal creëert voor gedragsaanpak en leren. Daarnaast versterken we de sociale opbrengsten met 'Roots of Empathy'. Dit wetenschappelijk onderbouwde programma, al sinds 2018 op De Heijberg, vergroot empathie en vermindert negatief gedrag door leerlingen te leren zich in te leven in een baby. Een getrainde instructeur begeleidt de kinderen bij het observeren en benoemen van de emoties van de baby, wat leidt tot een veiligere en zorgzamere groepsdynamiek en een betere herkenning van eigen en andermans gevoelens.
Welke registratiemethoden gebruikt De Heijberg voor sociale opbrengsten?
Voor het monitoren van sociale opbrengsten maakt Kindcentrum De Heijberg gebruik van de volgende registratievormen:
- Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) voor gedrag
- Individueel Educatief Plan (IEP)
- Vensters PO voor kwaliteitsindicatoren
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op De Heijberg?
Kindcentrum De Heijberg hanteert diverse bewezen methoden voor sociaal-emotioneel leren om leerlingen te ondersteunen:
- Move a-head: Bevordert samenwerking en sociale vaardigheden.
- Meidenvenijn: Richt zich op het voorkomen en aanpakken van pestgedrag en uitsluiting.
- Groepsgeluk: Versterkt positieve groepsdynamiek en sociaal welzijn.
Inspectierapport Kindcentrum De Heijberg: Onze Kwaliteit Onder de Loep
Ons Kindcentrum De Heijberg in Rotterdam, met 286 leerlingen in het basisonderwijs, streeft naar uitmuntend onderwijs. De onderwijsinspectie beoordeelt scholen om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Dit rapport geeft inzicht in hoe Kindcentrum De Heijberg presteert op belangrijke onderwijskundige aspecten. Wij nodigen u uit om de details van ons inspectierapport te bekijken en zo een compleet beeld te krijgen van onze educatieve aanpak en resultaten.