Kindcentrum De Buskes
Ben Websterstraat 3 -11
3069 XJ Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
33.38
Spreiding
6.43

De schoolweging van De Buskes is 33,38 , met een spreiding van 6,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,2% behaalde fundamentele niveaus overtreft de school de landelijke norm (85%) én het vergelijkingsgemiddelde (93,9%). Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, vooral voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

40,8% van de leerlingen haalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 38,7%. Dit laat zien dat de school ondanks de complexe populatie uitdagende doelen stelt. Het percentage blijft wel iets achter bij vergelijkbare scholen (50,2%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 34,6% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies of hoger (vs. 35,3% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd vallen de relatief hoge percentages praktijkgericht advies op (23,1% vmbo-b/k tegen 10,6% regio). Dit past bij de hoge schoolweging en gedifferentieerde aanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BuskesGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school verzamelt vanaf binnenkomst systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van haar leerlingen. Dit wordt gedaan in het LVS systeem Esis. Wij werken op systematische wijze met Focus PO, individuele handelingsplannen en OPP’s. Na de volgtoetsen (midden en eind) analyseren we schoolbreed de resultaten en stellen wij ons onderwijsplan bij. Bij stagnatie van de ontwikkeling van een leerling wordt hier volgens de zorgroute op ingespeeld. Wij werken in combinatie Opbrengstgericht en Handelingsgericht waarbij we de opbrengsten monitoren en bijsturen rekening houdende met de onderwijsbehoeften van het kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met slechts 11,9% onderadvisering (landelijk 11,8%) presteert de school conform verwachtingen. Het percentage bovenadvisering (33,3% vs. 25,3% regio) is opvallend hoog en reflecteert mogelijk de preventieve ondersteuning zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wij werken met een schoolbrede aanpak op gedrag Schoolwide Positieve Behaviour Support (SWPBS). Wij willen hiermee bewerkstelligen dat de leerling zich veilig voelt en zich verantwoordelijk en respectvol gedraagt in de maatschappij. Om onze leerlingen beter op de huidige en toekomstige samenleving voor te bereiden gaan wij meer aandacht besteden (naast sociale en cognitieve vaardigheden) aan persoonsvorming. Denk hierbij aan executieve vaardigheden, zelfvertrouwen, keuzes maken, zelfredzaamheid, zelfbeeld etc. We zullen hier eenzelfde aanpak hanteren in de lijn met SWPBS. Waarbij het gaat om een positieve schoolbrede insteek en een gemeenschappelijke taal. Op dit moment zijn wij aan het onderzoeken hoe wij dit het beste op schoolniveau kunnen implementeren. LEES MINDER

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Respect

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Buskes voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Kindcentrum De Buskes zijn door het team bepaald. De school heeft gekozen voor SWPBS (School Wide Positive Behavior Support) omdat dit in samenwerking met het team is opgebouwd. Het is geen kant-en-klare methode, maar een ziens- en handelingswijze die de hele dag door tot uiting komt in het Kindcentrum. Door gedrag te registreren, kan Kindcentrum De Buskes preventief werken, wat een positief effect heeft op het schoolklimaat. De visie op sociale ontwikkeling wordt door het hele Kindcentrum uitgedragen in een gemeenschappelijke taal en met behulp van visualisaties.

Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum De Buskes om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Buskes gebruikt Kijk!, Viseon en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Buskes?

Kindcentrum De Buskes gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) als methode voor sociaal-emotioneel leren.