Kindcentrum Blijvliet
Hillevliet 96
3074 KD Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
38.3
Spreiding
5.8

De schoolweging van Blijvliet is 38,30 , met een spreiding van 5,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

84.3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, net onder de landelijke norm van 85%. De school zet in op gerichte rekeninterventies, zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel. Het verschil met vergelijkbare scholen (91.8%) vraagt om analyse van de recente methodiekwijzigingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

33.3% van de leerlingen haalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 30.3%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 38.3) hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 42%, wat de potentie voor verdere groei benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op praktijkgericht onderwijs: 32.3% VMBO-(g)t tegen 16.5% landelijk. Opvallend is het beperkte aandeel VWO-adviezen (9.7% vs. 18.6% regio). Wel scoort de school uitstekend in de doorstroom naar bovenadvies (22.2%), wat aansluit bij het geïntensiveerde mentorprogramma voor kansrijke leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBlijvlietGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op Blijvliet gaan we voor de hoogst mogelijke kwaliteit. We organiseren het onderwijs zo dat we zicht hebben op de verschillen tussen leerlingen en daarop kunnen sturen. Ieder kind wordt zo veel als mogelijk op het eigen niveau uitgedaagd en gestimuleerd om een stap verder te komen in de ontwikkeling. Onze school werkt continu aan de verbetering van het onderwijs. We onderzoeken ons onderwijs en nieuwe inzichten worden vertaald naar nieuwe praktijk en/of verbeterplannen. Na analyse van het aanbod, het doorvoeren van wijzigingen, volgt wederom analyse en evaluatie. Zo is ons onderwijs continu onderhevig aan systemische en cyclische zorg voor kwaliteit. Hierbij maken we gebruik van opbrengstgericht werken en het bijbehorende model 4D van data, duiden, doelen en doen. Wij zetten hierbij nadrukkelijk in op de beïnvloedbare onderwijsfactoren: didactisch- en pedagogisch handelen, leertijd, leerstofaanbod, klassenmanagement en schoolklimaat.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomde onder advies door (0% vs. 11.8% landelijk). De 77.8% die op advies presteert, weerspiegelt zorgvuldige advisering. De 22.2% bovenadvies onderstreept het effect van de 'Doorstroomateliers' waar leerlingen hun potentie kunnen bijstellen.

Sociale ontwikkeling

Wij bieden kinderen, ouders en personeel op obs Blijvliet een veilige en sociaal sterke omgeving. Het dagelijks observeren van kinderen en het luisteren naar hen en hun ouders maakt onderdeel uit van onze veiligheidsbeleving. De gesprekkencyclus voor personeel en het doen van klassenbezoeken zorgen voor een gevoel van samen verantwoordelijk zijn voor de positieve veiligheidsbeleving van iedereen. We zetten verschillende instrumenten in om dit te bewerkstelligen en te monitoren. LEES MINDER

respect

samen

verdraagzaamheid

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Blijvliet voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Blijvliet start het schooljaar met 'De Gouden weken', gericht op sociale cohesie, groepsregels, saamhorigheid en groepsvorming. Na de kerstvakantie volgen de 'zilveren weken' ter consolidatie. Het programma PAD wordt structureel ingezet in alle groepen. Leerling- en oudertevredenheidspeilingen meten de sociale veiligheid. Op basis van deze peilingen worden interventies ingezet. Kindcentrum Blijvliet gebruikt het instrument van Vensters PO. Het IEP-leerlingvolgsysteem, inclusief de module Hart en Handen, geeft inzicht in de sociale en emotionele vaardigheden van de leerling. Het schoolplan beschrijft deze instrumenten uitgebreid.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Blijvliet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Blijvliet gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Mijn Kleutergroep en Kindbegrip.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Blijvliet?

Kindcentrum Blijvliet gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD), Rots en water training door SMW, en Voel je Sterk.