
De resultaten van Kindcentrum Blijvliet in Rotterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum Blijvliet, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Kindcentrum Blijvliet bij jullie?
Ontdek hoe goed Kindcentrum Blijvliet bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basis voor Succes op Kindcentrum Blijvliet
Het fundamentele niveau is cruciaal voor elke basisschoolleerling, en Kindcentrum Blijvliet streeft ernaar dat alle leerlingen dit beheersen voor taal en rekenen aan het einde van groep 8. Dit niveau wordt gemeten via de eindtoets of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau. Kindcentrum Blijvliet zet zich in om deze norm te overtreffen en een solide basis te leggen voor de verdere educatieve reis van onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Prestatie op Kindcentrum Blijvliet
Naast het fundamentele niveau, richt Kindcentrum Blijvliet zich ook op het stimuleren van leerlingen om het streefniveau te behalen, wat een hoger academisch doel vertegenwoordigt. De inspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Op Kindcentrum Blijvliet werken we er hard aan om dit ambitieuze niveau te bereiken, zodat zoveel mogelijk leerlingen hun potentieel volledig benutten en uitblinken in hun academische ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum Blijvliet?
De overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs in Rotterdam is een belangrijke stap. Jaarlijks maken meer dan 6000 leerlingen deze overgang, waarbij een soepele en passende plaatsing essentieel is. Kindcentrum Blijvliet volgt de afspraken van de Rotterdamse overstaproute om ervoor te zorgen dat elke leerling op de juiste school en het juiste niveau start. Sinds schooljaar 2023-2024 is de doorstroomtoets de vervanging van de eindtoets, afgenomen in februari. In maart stellen wij, mede op basis van de toetsresultaten, het definitieve schooladvies vast. Dit advies wordt uitgebreid met u en uw kind besproken. Bij het bepalen van het schooladvies hanteren wij de richtlijnen zoals "De negen uitgangspunten" van BOOR en de "Handreiking schooladvisering" van de rijksoverheid. We kijken hierbij naar zowel kwantitatieve (harde data) als kwalitatieve (zachte data) gegevens van uw kind. Harde data omvatten resultaten uit het leerlingvolgsysteem, zoals de IEP-toetsen, waarbij we de leergroei vanaf groep 4 analyseren. Met name de prestaties op het gebied van begrijpend lezen en rekenen/wiskunde zijn sterke indicatoren voor succes in het voortgezet onderwijs. Ook methodegebonden toetsen worden meegenomen om de zelfstandige beheersing van de leerstof te beoordelen. Zachte data bieden inzicht in de inzet, werkhouding en het doorzettingsvermogen van de leerling. We beoordelen de concentratie, betrokkenheid bij de les, en het vermogen om zichzelf uit te dagen (eigenaarschap). Executieve functies, zoals plannen en reflecteren, worden gevisualiseerd met de metafoor van de boot. Motivatie en sociaal-emotionele ontwikkeling, waaronder veerkracht en contact met klasgenoten, zijn eveneens belangrijke factoren in ons adviesproces.
Grafiek
Grafiek laden...
Stimuleren van Sociale Ontwikkeling op Kindcentrum Blijvliet
Op Kindcentrum Blijvliet creëren we een veilige en sociaal welvarende omgeving voor al onze leerlingen, medewerkers en ouders. Door dagelijkse observatie en actief luisteren naar kinderen en hun ouders, waarborgen we een optimaal gevoel van veiligheid. Met een gestructureerde gesprekkencyclus voor ons personeel en regelmatige klassenbezoeken bevorderen we een gedeelde verantwoordelijkheid voor een positieve en veilige schoolcultuur. We zetten diverse effectieve instrumenten in om dit te realiseren en continu te monitoren.
Respect voor iedereen
Samenwerken en elkaar helpen
Verdraagzaamheid en acceptatie
Hoe bevordert Kindcentrum Blijvliet de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Het schooljaar starten we met de 'Gouden Weken', gericht op het versterken van de sociale cohesie binnen elke groep. Hierbij ligt de nadruk op het gezamenlijk vaststellen van groepsregels, het stimuleren van saamhorigheid en het bevorderen van groepsvorming. Na de kerstvakantie zetten we de 'Zilveren Weken' in om de positieve resultaten van de Gouden Weken te bestendigen. Het programma PAD (Programma Alternatieve Denkstrategieën) wordt structureel in alle groepen toegepast. We monitoren de sociale veiligheid via tevredenheidspeilingen onder leerlingen en ouders. Op basis van de uitkomsten van deze peilingen worden, indien nodig, specifieke interventies ingezet om de sociale ontwikkeling verder te ondersteunen.
Welke methoden en systemen gebruikt Kindcentrum Blijvliet voor het meten van sociale opbrengsten?
Kindcentrum Blijvliet maakt gebruik van een combinatie van bewezen methoden en systemen om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen: Voor de registratie van sociale ontwikkeling zetten we de volgende instrumenten in: 'Mijn Kleutergroep' en 'Kindbegrip'. Deze tools bieden ons waardevolle inzichten. Daarnaast gebruiken we het IEP-leerlingvolgsysteem, dat een gedetailleerd beeld geeft van de sociale en emotionele vaardigheden en de algemene ontwikkeling van elke leerling. Naast reguliere toetsen passen we ook de module 'Hart en Handen' toe. Via het instrument 'Vensters PO' verzamelen we eveneens belangrijke data. Deze systemen stellen ons in staat om de sociale groei van onze leerlingen gedetailleerd te volgen en waar nodig te ondersteunen.
Welke programma's voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op Kindcentrum Blijvliet?
Kindcentrum Blijvliet zet proactief in op de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen door middel van gespecialiseerde lesprogramma's: We maken structureel gebruik van het 'Programma Alternatieve Denkstrategieën' (PAD), wat leerlingen helpt bij het ontwikkelen van alternatieve reacties en probleemoplossende vaardigheden. Daarnaast bieden we de 'Rots en Water training' aan, verzorgd door SMW, om weerbaarheid en zelfvertrouwen te vergroten. Ook het programma 'Voel je Sterk' draagt bij aan de emotionele intelligentie en het welzijn van onze leerlingen, waardoor ze steviger in hun schoenen staan.
Inspectierapport Kindcentrum Blijvliet: Ontwikkelingen en Beoordelingen
Kindcentrum Blijvliet heeft in april 2025 een grondig kwaliteitsonderzoek ondergaan. De Onderwijsinspectie heeft een algemeen oordeel 'voldoende op alle standaarden' toegekend aan onze basisschool. De beoordelingen per standaard, die de kwaliteitsmaatstaf vormen, zijn als volgt vastgesteld: • Zicht op ontwikkeling en begeleiding (OP2): Voldoende, met een specifieke herstelopdracht om de analyses te verdiepen en het schoolondersteuningsprofiel te concretiseren. • Pedagogisch-didactisch handelen (OP3): Voldoende, wat duidt op een solide aanpak in de klas. • Veiligheid (VS1): Voldoende, de basis voor een prettig leerklimaat. • Resultaten (OR1): Voldoende, wij streven continu naar optimale leerresultaten voor elke leerling. Daarnaast zijn de standaarden die niet direct meewegen in de beslisregel, maar wel essentieel zijn voor onze schoolontwikkeling, als volgt beoordeeld: • Visie, ambities en doelen (SKA1): Voldoende, onze missie is helder en toekomstgericht. • Uitvoering en kwaliteitscultuur (SKA2): Voldoende, we werken continu aan kwaliteitsverbetering. • Evaluatie, verantwoording en dialoog (SKA3): Voldoende, met een herstelopdracht voor een onvolledige passage in de schoolgids, die inmiddels is aangepast. De herstelopdrachten voor OP2 en SKA3 worden in het schooljaar 2025-2026 met prioriteit opgepakt om de kwaliteit van Kindcentrum Blijvliet verder te versterken. We blijven ons inzetten voor een optimale ontwikkeling van al onze leerlingen.