Jan Prins in Rotterdam

Het team van Jan Prins in Rotterdam

Current section: team
Nieuwstraat 15
3011 Rotterdam

Zie hier hoe het team van Jan Prins is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Jan Prins. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Jan Prins bij jullie?

Ontdek hoe goed Jan Prins bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Jan Prins zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.6%)
Man (15.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Jan Prins. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (42.9%)
35-45 jaar (7.1%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (21.4%)
&ge;65 jaar (7.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Jan Prins werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.1%)
Direct ondersteunend personeel (23.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (3.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Jan Prins gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool Jan Prins

Op Basisschool Jan Prins zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onvoorziene afwezigheid van leerkrachten. Bij ziekte of verlof streven we ernaar om altijd een gekwalificeerde vervangende leerkracht in te zetten om de leerervaring van uw kind te waarborgen. Onze vervangingsstrategie omvat het benutten van beschikbare interne leerkrachten die flexibel inzetbaar zijn binnen de school. Daarnaast maken we gebruik van een betrouwbare invalpool van de stichting BOOR, zodat we snel kunnen schakelen en de kwaliteit van het onderwijs hooghouden. Indien er onverhoopt geen invaller beschikbaar is, worden de leerlingen van de betreffende groep(en) zorgvuldig verdeeld over andere klassen. Hierbij hanteren we de regel dat maximaal twee extra groepen aan een leerkracht worden toegewezen om de aandacht per leerling te optimaliseren. In zeer uitzonderlijke situaties, waarbij het welzijn van de leerlingen vooropstaat, kan het voorkomen dat we genoodzaakt zijn om leerlingen naar huis te sturen. Dit gebeurt echter nooit onaangekondigd gedurende de schooldag. Ouders worden hierover altijd minimaal een dag van tevoren geïnformeerd, zodat passende regelingen getroffen kunnen worden. We streven ernaar dit soort situaties te allen tijde te voorkomen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsindeling op de montessorischool:

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijsspecialisten: Extra Ondersteuning op Basisschool Jan Prins

5

Taal- en Rekenkundige Ontwikkeling: Expertise op Jan Prins

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB'er)
Rekenkundig Specialist
Hoogbegaafdheid Specialist
Taalspecialist Nederlands
Logopedist voor Kinderen

Toelichting van de school:

De intern begeleider (IB'er) op basisschool Jan Prins is uw partner in uitstekend onderwijs. De IB'er stelt een gedetailleerde zorgkalender op, inclusief groepsbesprekingen en leerlingobservaties, om de onderwijsbehoeften van elke leerling te monitoren. Samen met de groepsleerkrachten evalueert de IB'er de effectiviteit van onderwijsstrategieën, zoals klassenmanagement en didactisch handelen. Hierbij worden toetsresultaten en observaties zorgvuldig geanalyseerd om aanpassingen te doen waar nodig. Indien een leerling individuele ondersteuning nodig heeft, initieert de IB'er gesprekken met leerkrachten en ouders. Ook schakelt de IB'er externe specialisten in om de best mogelijke zorg te garanderen. Op Jan Prins werken twee toegewijde intern begeleiders. Onze taalspecialist is een ervaren groepsleerkracht met diepgaande kennis van taalonderwijs. Deze expert ondersteunt het schoolbrede taalbeleid en observeert klassen om leerkrachten te voorzien van waardevolle feedback en praktische tips voor taalinstructie. Voor vragen over spraak- en taalontwikkeling bij jonge kinderen, met name in groep 2, werken we nauw samen met een deskundige logopedist. Deze logopedist is gevestigd in ons schoolgebouw en staat klaar om kinderen met specifieke taaluitdagingen te helpen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei en Welzijn op Jan Prins

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB'er)
Hoogbegaafdheid Specialist
Schoolmaatschappelijk Werk
Trainer Sociale Vaardigheden (Rots & Water)

Toelichting van de school:

Op basisschool Jan Prins hechten we veel waarde aan het sociaal-emotionele welzijn van onze leerlingen. Wanneer leerkrachten merken dat een kind niet optimaal in zijn of haar vel zit, starten zij een open gesprek met de ouders. De intern begeleider denkt hierbij actief mee om belemmerende en stimulerende factoren te identificeren. Als blijkt dat een leerling extra ondersteuning of een aangepaste aanpak nodig heeft, wordt dit door de intern begeleider, leerkracht en ouders besproken. Bij complexe zorgvragen wordt er contact gelegd met externe specialisten. De IB'er kan ook interne begeleidingsarrangementen aanvragen. Indien de externe hulp ontoereikend blijkt, zoeken we gezamenlijk naar de meest passende oplossing, eventueel op een andere school of onderwijsvorm. Onze schoolmaatschappelijk werker biedt ondersteuning aan leerlingen, ouders en leerkrachten. Bij zorgen over een kind wordt eerst overleg gevoerd met ouders om tot een gezamenlijke aanpak te komen. Ouders kunnen ook rechtstreeks contact opnemen met de schoolmaatschappelijk werker voor opvoedingsvragen of ondersteuning bij verlies en verdriet. Voor het bevorderen van sociale competenties zetten we diverse programma's in. In de onderbouw gebruiken we PAD, terwijl we in groepen 3-6 samenwerken met Move-ahead voor sportieve sociale vaardigheidstrainingen. Voor de bovenbouw (groepen 7-8) bieden we de Rots & Water training aan, gericht op zelfvertrouwen en zelfbeheersing. In schooljaar 2023-2024 introduceren we Kanjer Training voor zowel kinderen als ouders.

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Ondersteuning op Jan Prins

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB'er)
Hoogbegaafdheid Specialist
Sociale Vaardigheidstrainingen (Diverse)
Schoolmaatschappelijk Werk

Toelichting van de school:

Een positieve leeromgeving is cruciaal voor academische en persoonlijke groei. Op basisschool Jan Prins monitoren leerkrachten de werkhouding en het gedrag van leerlingen nauwlettend. Bij zorgen wordt direct contact gezocht met ouders om gezamenlijk de factoren te bespreken die het leren beïnvloeden. De intern begeleider speelt een sleutelrol in het signaleren van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag of taakaanpak. In overleg met leerkrachten en ouders worden individuele ondersteuningsplannen opgesteld. Indien nodig wordt externe expertise ingeschakeld om de optimale leerresultaten te garanderen. Bij specifieke gedragsuitdagingen of leerproblemen kan de intern begeleider een arrangement voor gespecialiseerde begeleiding aanvragen. Als de geboden hulp onvoldoende effect heeft, wordt gezocht naar alternatieve oplossingen binnen of buiten de school. De schoolmaatschappelijk werker biedt ondersteuning aan leerlingen, ouders en leerkrachten bij gedragsproblemen en sociale uitdagingen. Ouders kunnen zelfstandig hulp zoeken voor opvoedingsvragen of wanneer zij te maken hebben met ingrijpende levensgebeurtenissen, zoals een scheiding of verlies. Daarnaast zetten we diverse trainingen in om de sociale vaardigheden en werkhouding te versterken. De Rots & Water training, bijvoorbeeld, helpt leerlingen om weerbaarder te worden en beter voor zichzelf op te komen. Voor de jongere kinderen wordt PAD gebruikt, en Move-ahead ondersteunt de sociale ontwikkeling door middel van sport en spel.

3

Motorische Ontwikkeling: Fysieke Vaardigheden op Jan Prins

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB'er)
Kinderfysiotherapeut
Gymnastiekdocent

Toelichting van de school:

Basisschool Jan Prins stimuleert de motorische ontwikkeling van alle leerlingen. Wanneer er zorgen zijn over de fijne of grove motoriek, gaan we in gesprek met ouders om de beste begeleidingsvorm te bepalen. We bieden indien nodig kinderfysiotherapie aan op school. Kinderen in de onderbouw worden gescreend op hun motorische vaardigheden. Ook oudere leerlingen kunnen aangemeld worden voor een screening door onze gespecialiseerde kinderfysiotherapeut, Praktijk Van Schaiks-Dijcks. De kosten hiervoor worden doorgaans gedekt via uw zorgverzekering.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke medische specialisten op school hebben voor medische handelingen of persoonlijke verzorging, werken we nauw samen met ouders en externe zorgverleners om ervoor te zorgen dat aan alle zorgbehoeften van de leerlingen wordt voldaan. Uw kind kan rekenen op een veilige en ondersteunende leeromgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Extra Ondersteuning en Talentontwikkeling op Montessorischool Jan Prins

Gepersonaliseerde Leertrajecten voor Elk Kind

Op Montessorischool Jan Prins in Rotterdam geloven we in de kracht van samenwerking en individuele ontwikkeling. Onze unieke Montessori-aanpak stimuleert kinderen van diverse leeftijden om van elkaar te leren in een ondersteunende omgeving. We hanteren een duidelijke groepsindeling die aansluit bij de ontwikkelingsfasen van uw kind. Onze groepen zijn als volgt ingedeeld: de onderbouw (groep 1-2) voor kinderen van circa 4 tot 6 jaar, de middenbouw (groep 3-4) voor kinderen van ongeveer 6 tot 8 jaar. Vervolgens de tussenbouw (groep 5-6) voor leerlingen van 8 tot 10 jaar, en de bovenbouw (groep 7-8) voor kinderen van 10 tot 12 jaar. In de middenbouw streven we naar een maximale groepsgrootte van 25 leerlingen om optimale aandacht te garanderen. Voor zij-instromers na groep 4 verwachten we een zekere bekendheid met het Montessorisysteem, wat een soepele integratie bevordert. We zetten ons actief in om alle leerlingen, inclusief meer- en hoogbegaafde kinderen, de uitdaging te bieden die zij nodig hebben. Leren omgaan met leeruitdagingen in een veilige omgeving helpt hen doorzettingsvermogen en creativiteit te ontwikkelen. Ons toegewijde leerkrachtenteam wordt continu bijgeschoold op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Vanaf januari 2024 introduceren we een speciaal HB-programma met een 'kangoeroegroep'. Hier krijgen deze leerlingen wekelijks een uitdagend onderwijsmoment, in samenwerking met het gerenommeerde instituut Ponte, specifiek gericht op hoogbegaafdheid.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Uw Kind

Wat zijn de belangrijkste speerpunten in het schoolplan van Jan Prins voor 2023-2024?

Het schoolplan van Basisschool Jan Prins legt de focus op zes cruciale ontwikkelingsgebieden voor het schooljaar 2023-2024. Deze speerpunten omvatten de versterking van het rekenonderwijs en de leerkrachtvaardigheden, met speciale aandacht voor begaafdheid en de ontwikkeling van jonge kinderen. Verder zetten we in op burgerschap en het bevorderen van educatief partnerschap met zowel ouders als expertise-scholen. Deze zes pijlers vormen de basis voor ons kwaliteitsbeleid en de dagelijkse praktijk op school. We werken continu aan het verbeteren van ons Montessorionderwijs, met een specifieke focus op effectief rekenonderwijs. Ook de professionele ontwikkeling van onze leerkrachten staat centraal, ondersteund door een ervaren Montessori-expert en de ontwikkeling van een uitgebreid kwaliteitshandboek. Voor begaafde leerlingen implementeren we het digitaal handelingsprotocol begaafdheid (DHH) en starten we in januari 2024 met een speciale 'kangoeroegroep'. Bij jonge kinderen streven we naar doorlopende leerlijnen en een doordacht aanbod voor groep 1 en 2. Onze visie op burgerschap is gericht op het vormen van verantwoordelijke wereldburgers in een veilige en stimulerende leeromgeving. Tenslotte verkennen we samenwerkingsverbanden om leerlingen met moeilijk verstaanbaar gedrag optimaal te ondersteunen.

Hoe monitort en evalueert Basisschool Jan Prins de gestelde doelen?

Basisschool Jan Prins stelt jaarlijks een gedetailleerd jaarplan op, waarin de schoolontwikkelingsdoelen worden vastgelegd. Deze doelen worden zowel door het enthousiaste schoolteam als door Stichting BOOR bepaald, wat zorgt voor een breed gedragen visie. Het team evalueert deze plannen minstens één tot twee keer per jaar, om de voortgang te bewaken en waar nodig bij te sturen. Dit cyclische proces garandeert dat ons onderwijs altijd aansluit bij de laatste inzichten en behoeften. Om de vier jaar wordt een strategisch schoolplan opgesteld, dat de koers voor de komende vier jaar uitzet. De kwaliteit van ons onderwijs wordt continu gemonitord aan de hand van de inspectiedomeinen, met behulp van snelle quickscans en de gerichte vragenlijsten van WMK.

Ontdek Ons Educatief Programma voor Jonge Kinderen in Rotterdam

Toelichting van de school

Montessori Basisschool Jan Prins in Rotterdam biedt een uniek onderwijsprogramma, speciaal ontworpen voor de allerkleinsten. Wij geloven dat jonge kinderen het best leren door spel en ontdekking, en dit vormt de kern van ons aanbod voor groep 1 en 2. Onze ervaren kleuterleerkrachten stimuleren en begeleiden het natuurlijke spel van elk kind. Door een prikkelende omgeving te creëren, dagen we kinderen uit om hun ontwikkelingsstappen te zetten. We werken met de erkende leerdoelen van BOSOS, die we verweven in betekenisvolle activiteiten en boeiende thema's. Op deze speelse manier bevorderen we de taalontwikkeling, voorbereidend rekenen, schrijfvaardigheid, sociaal-emotionele groei, motoriek en zelfstandigheid. Wij werken nauw samen met diverse peuterspeelzalen om een naadloze overgang naar de basisschool te garanderen. Een belangrijke partner hierin is peuterspeelzaal KindeRdam. Bij de overstap van bijvoorbeeld peuterspeelzaal Het Steigertje zorgen wij voor een gedegen overdracht. Door het invullen van het Rotterdams Overdrachtsdocument en het delen van informatie uit observatiesystemen, krijgen wij een compleet beeld van uw kind. In combinatie met de informatie die u als ouder tijdens de intake deelt, kunnen wij uw kind optimaal ondersteunen en de overgang naar groep 1 soepeler laten verlopen. Ons thematisch onderwijs in de kleuterklassen is een ware ontdekkingsreis. Elk jaar doorlopen we drie tot vier thema's, die elk zo'n acht tot tien weken centraal staan. Binnen deze themaweken bereiden we kinderen spelenderwijs voor op een succesvolle start in groep 3. Wij plannen en structureren onze activiteiten zorgvuldig om de vastgestelde leerdoelen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling te behalen. Bovendien werken we in groep 1 en 2 met heterogene groepen, wat betekent dat kinderen van verschillende leeftijden samen leren. Dit bevordert het leren van en met elkaar. Door deze groepsstructuur hebben onze kleuterleerkrachten meer tijd en ruimte om individuele aandacht te geven aan kleine groepjes kinderen, inspelend op hun eigen tempo en leerbehoeften. Dit draagt bij aan een stimulerende en effectieve leeromgeving voor elk kind.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Jan Prins extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, wij bieden extra ondersteuning aan jonge kinderen. Dit omvat onder andere specifieke NT2-ondersteuning voor leerlingen voor wie Nederlands niet de moedertaal is, om hen te helpen succesvol te integreren en te leren.

Ja, wij bieden extra ondersteuning aan jonge kinderen. Dit omvat onder andere specifieke NT2-ondersteuning voor leerlingen voor wie Nederlands niet de moedertaal is, om hen te helpen succesvol te integreren en te leren.

Specifieke NT2-ondersteuning voor anderstalige nieuwkomers

Met welke organisaties werkt Basisschool Jan Prins samen voor het jonge kind?

Wij werken nauw samen met vooraanstaande peuteropvangorganisaties om een optimale voorbereiding en overgang naar de basisschool te waarborgen. Onze partners zijn Peuterspeelzaal KindeRdam en Montessoripeutergroep Gro-up.

Wij werken nauw samen met vooraanstaande peuteropvangorganisaties om een optimale voorbereiding en overgang naar de basisschool te waarborgen. Onze partners zijn Peuterspeelzaal KindeRdam en Montessoripeutergroep Gro-up.

Team | Jan Prins in Rotterdam | [2025] Schoolregister