
Het team van Jan Prins in Rotterdam
Current section: teamZie hier hoe het team van Jan Prins is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Jan Prins. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Jan Prins bij jullie?
Ontdek hoe goed Jan Prins bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Jan Prins zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Jan Prins. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Jan Prins werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Jan Prins gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool Jan Prins
Op Basisschool Jan Prins zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onvoorziene afwezigheid van leerkrachten. Bij ziekte of verlof streven we ernaar om altijd een gekwalificeerde vervangende leerkracht in te zetten om de leerervaring van uw kind te waarborgen. Onze vervangingsstrategie omvat het benutten van beschikbare interne leerkrachten die flexibel inzetbaar zijn binnen de school. Daarnaast maken we gebruik van een betrouwbare invalpool van de stichting BOOR, zodat we snel kunnen schakelen en de kwaliteit van het onderwijs hooghouden. Indien er onverhoopt geen invaller beschikbaar is, worden de leerlingen van de betreffende groep(en) zorgvuldig verdeeld over andere klassen. Hierbij hanteren we de regel dat maximaal twee extra groepen aan een leerkracht worden toegewezen om de aandacht per leerling te optimaliseren. In zeer uitzonderlijke situaties, waarbij het welzijn van de leerlingen vooropstaat, kan het voorkomen dat we genoodzaakt zijn om leerlingen naar huis te sturen. Dit gebeurt echter nooit onaangekondigd gedurende de schooldag. Ouders worden hierover altijd minimaal een dag van tevoren geïnformeerd, zodat passende regelingen getroffen kunnen worden. We streven ernaar dit soort situaties te allen tijde te voorkomen.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Groepsindeling op de montessorischool:
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Ontdek Ons Team van Onderwijsspecialisten: Extra Ondersteuning op Basisschool Jan Prins
Taal- en Rekenkundige Ontwikkeling: Expertise op Jan Prins
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De intern begeleider (IB'er) op basisschool Jan Prins is uw partner in uitstekend onderwijs. De IB'er stelt een gedetailleerde zorgkalender op, inclusief groepsbesprekingen en leerlingobservaties, om de onderwijsbehoeften van elke leerling te monitoren. Samen met de groepsleerkrachten evalueert de IB'er de effectiviteit van onderwijsstrategieën, zoals klassenmanagement en didactisch handelen. Hierbij worden toetsresultaten en observaties zorgvuldig geanalyseerd om aanpassingen te doen waar nodig. Indien een leerling individuele ondersteuning nodig heeft, initieert de IB'er gesprekken met leerkrachten en ouders. Ook schakelt de IB'er externe specialisten in om de best mogelijke zorg te garanderen. Op Jan Prins werken twee toegewijde intern begeleiders. Onze taalspecialist is een ervaren groepsleerkracht met diepgaande kennis van taalonderwijs. Deze expert ondersteunt het schoolbrede taalbeleid en observeert klassen om leerkrachten te voorzien van waardevolle feedback en praktische tips voor taalinstructie. Voor vragen over spraak- en taalontwikkeling bij jonge kinderen, met name in groep 2, werken we nauw samen met een deskundige logopedist. Deze logopedist is gevestigd in ons schoolgebouw en staat klaar om kinderen met specifieke taaluitdagingen te helpen.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei en Welzijn op Jan Prins
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op basisschool Jan Prins hechten we veel waarde aan het sociaal-emotionele welzijn van onze leerlingen. Wanneer leerkrachten merken dat een kind niet optimaal in zijn of haar vel zit, starten zij een open gesprek met de ouders. De intern begeleider denkt hierbij actief mee om belemmerende en stimulerende factoren te identificeren. Als blijkt dat een leerling extra ondersteuning of een aangepaste aanpak nodig heeft, wordt dit door de intern begeleider, leerkracht en ouders besproken. Bij complexe zorgvragen wordt er contact gelegd met externe specialisten. De IB'er kan ook interne begeleidingsarrangementen aanvragen. Indien de externe hulp ontoereikend blijkt, zoeken we gezamenlijk naar de meest passende oplossing, eventueel op een andere school of onderwijsvorm. Onze schoolmaatschappelijk werker biedt ondersteuning aan leerlingen, ouders en leerkrachten. Bij zorgen over een kind wordt eerst overleg gevoerd met ouders om tot een gezamenlijke aanpak te komen. Ouders kunnen ook rechtstreeks contact opnemen met de schoolmaatschappelijk werker voor opvoedingsvragen of ondersteuning bij verlies en verdriet. Voor het bevorderen van sociale competenties zetten we diverse programma's in. In de onderbouw gebruiken we PAD, terwijl we in groepen 3-6 samenwerken met Move-ahead voor sportieve sociale vaardigheidstrainingen. Voor de bovenbouw (groepen 7-8) bieden we de Rots & Water training aan, gericht op zelfvertrouwen en zelfbeheersing. In schooljaar 2023-2024 introduceren we Kanjer Training voor zowel kinderen als ouders.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Ondersteuning op Jan Prins
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Een positieve leeromgeving is cruciaal voor academische en persoonlijke groei. Op basisschool Jan Prins monitoren leerkrachten de werkhouding en het gedrag van leerlingen nauwlettend. Bij zorgen wordt direct contact gezocht met ouders om gezamenlijk de factoren te bespreken die het leren beïnvloeden. De intern begeleider speelt een sleutelrol in het signaleren van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag of taakaanpak. In overleg met leerkrachten en ouders worden individuele ondersteuningsplannen opgesteld. Indien nodig wordt externe expertise ingeschakeld om de optimale leerresultaten te garanderen. Bij specifieke gedragsuitdagingen of leerproblemen kan de intern begeleider een arrangement voor gespecialiseerde begeleiding aanvragen. Als de geboden hulp onvoldoende effect heeft, wordt gezocht naar alternatieve oplossingen binnen of buiten de school. De schoolmaatschappelijk werker biedt ondersteuning aan leerlingen, ouders en leerkrachten bij gedragsproblemen en sociale uitdagingen. Ouders kunnen zelfstandig hulp zoeken voor opvoedingsvragen of wanneer zij te maken hebben met ingrijpende levensgebeurtenissen, zoals een scheiding of verlies. Daarnaast zetten we diverse trainingen in om de sociale vaardigheden en werkhouding te versterken. De Rots & Water training, bijvoorbeeld, helpt leerlingen om weerbaarder te worden en beter voor zichzelf op te komen. Voor de jongere kinderen wordt PAD gebruikt, en Move-ahead ondersteunt de sociale ontwikkeling door middel van sport en spel.
Motorische Ontwikkeling: Fysieke Vaardigheden op Jan Prins
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Basisschool Jan Prins stimuleert de motorische ontwikkeling van alle leerlingen. Wanneer er zorgen zijn over de fijne of grove motoriek, gaan we in gesprek met ouders om de beste begeleidingsvorm te bepalen. We bieden indien nodig kinderfysiotherapie aan op school. Kinderen in de onderbouw worden gescreend op hun motorische vaardigheden. Ook oudere leerlingen kunnen aangemeld worden voor een screening door onze gespecialiseerde kinderfysiotherapeut, Praktijk Van Schaiks-Dijcks. De kosten hiervoor worden doorgaans gedekt via uw zorgverzekering.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Ondersteuning op Maat
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Hoewel we geen specifieke medische specialisten op school hebben voor medische handelingen of persoonlijke verzorging, werken we nauw samen met ouders en externe zorgverleners om ervoor te zorgen dat aan alle zorgbehoeften van de leerlingen wordt voldaan. Uw kind kan rekenen op een veilige en ondersteunende leeromgeving.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Extra Ondersteuning en Talentontwikkeling op Montessorischool Jan Prins
Gepersonaliseerde Leertrajecten voor Elk Kind
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Uw Kind
Wat zijn de belangrijkste speerpunten in het schoolplan van Jan Prins voor 2023-2024?
Hoe monitort en evalueert Basisschool Jan Prins de gestelde doelen?
Downloaden
Download Ons Uitgebreide Schoolplan HierOntdek Ons Educatief Programma voor Jonge Kinderen in Rotterdam
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt Basisschool Jan Prins extra ondersteuning voor jonge kinderen?
Ja, wij bieden extra ondersteuning aan jonge kinderen. Dit omvat onder andere specifieke NT2-ondersteuning voor leerlingen voor wie Nederlands niet de moedertaal is, om hen te helpen succesvol te integreren en te leren.
Met welke organisaties werkt Basisschool Jan Prins samen voor het jonge kind?
Wij werken nauw samen met vooraanstaande peuteropvangorganisaties om een optimale voorbereiding en overgang naar de basisschool te waarborgen. Onze partners zijn Peuterspeelzaal KindeRdam en Montessoripeutergroep Gro-up.