Jan Prins
Nieuwstraat 15
3011 GM Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
29.35
Spreiding
7.52

De schoolweging van Jan Prins is 29,35 , met een spreiding van 7,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,5% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school zowel de landelijke inspectienorm (85%) als het gebiedsgemiddelde (95,9%). Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de signaleringswaarde van 47,1% ligt. Dit geeft aan dat de school effectief inspeelt op verschillen in leercapaciteiten, ondanks een relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school onderscheidt zich met 27% vwo-adviezen (regio: 18,6%) en 13,5% havo/vwo-combinaties (regio: 10,9%). Praktijkonderwijsadviezen ontbreken volledig (regio: 1%), wat een sterke academische focus weerspiegelt. De brede vmbo-adviesrange (totaal 41% vs. 50% regio) toont aandacht voor diversiteit binnen het theoretisch onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJan PrinsGemeente AmsterdamNederland
LIB174.76170.96175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school gaan we voor de hoogst mogelijke kwaliteit. We organiseren het onderwijs zo dat we zicht hebben op de verschillen tussen leerlingen en daarop kunnen sturen. Ieder kind wordt zo veel als mogelijk op het eigen niveau uitgedaagd en gestimuleerd om een stap verder te komen in de ontwikkeling. Onze school werkt continu aan de verbetering van het onderwijs. We onderzoeken ons onderwijs en nieuwe inzichten worden vertaald naar nieuwe praktijk en/of verbeterplannen. Na analyse van het aanbod, het doorvoeren van wijzigingen, volgt wederom analyse en evaluatie van de opbrengsten. De opbrengsten bepalen we met behulp van observaties, gemaakt werk van de kinderen en methodetoetsen. Twee keer per jaar nemen we de landelijke de Cito-toetsen af. In groep 8 wordt in februari de doorstroomtoets van Leerling in Beeld afgenomen. De opbrengsten hiervan bespreken we met de groepsleerkrachten voor hun eigen groep. Daarnaast bespreken we de opbrengsten teambreed. Zo is ons onderwijs continu onderhevig aan systemische en cyclische zorg voor kwaliteit. Hierbij maken we gebruik van opbrengstgericht werken en het bijbehorende model 4D van data, duiden, doelen en doen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,3% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), terwijl 33,3% boven het gegeven advies uitstroomt. Dit duidt op zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wij benaderen de kinderen als individu en maken gebruik van hun nieuwsgierigheid, hun interesse en hun (onderwijs)behoeftes. Daarnaast besteden wij aandacht aan groepsgevoel en saamhorigheid door jaarlijks sociaal-emotioneel thema’s centraal te stellen. Zelfvertrouwen en veiligheid vormen kernwaarden in ons onderwijs en zijn de basis voor een optimale ontwikkeling van de kinderen. De leerkrachten hebben een voorbeeldfunctie voor onze leerlingen in het tonen van plezier, humor en respect. LEES MINDER

Relatie

Competentie

Autonomie

Wat is de werkwijze van Jan Prins voor sociale ontwikkeling?

De leerkrachten van de Jan Prins streven naar een functionele en uitdagende leeromgeving. Ze benaderen leerlingen positief en tonen interesse. Tijdens lessen en zelfstandig werken is er ruimte voor interactie tussen de kinderen. Het schoolteam werkt samen met externe partners aan een veilige schoolomgeving, waarbij de afgesproken regels en afspraken worden nageleefd. De sociale opbrengsten worden op verschillende manieren gevolgd: observaties door leerkrachten, BOSOS (kleuterobservatiesysteem) voor de onderbouw (groep 1-2) en een nieuwe methodiek is gestart in januari 2024 na het stoppen van ZIEN (volgsysteem voor de sociale ontwikkeling). Leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 vullen de Monitor sociale veiligheid in het voorjaar in. Groeps- en individuele resultaten worden besproken door leerkrachten en intern begeleiders, waarna indien nodig een plan van aanpak wordt opgesteld en uitgevoerd. De groepsresultaten van de sociale opbrengsten worden in het MT (Management Team) besproken om een schoolbreed overzicht te houden en actie te ondernemen. Externe partners zijn o.a. medewerkers die tussenschoolse activiteiten verzorgen tijdens de grote pauze, schoolmaatschappelijk werk.

Welke registratievorm(en) gebruikt Jan Prins om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Jan Prins gebruikte ZIEN om sociale opbrengsten in kaart te brengen tot december 2023. In januari 2024 is er met een nieuwe methodiek gestart.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jan Prins?

Jan Prins maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kanjer trainingen, Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD), Rots & Water en Move ahead (programma RVV).