Jan Prins in Rotterdam

De resultaten van Jan Prins in Rotterdam

Current section: resultaten
Nieuwstraat 15
3011 Rotterdam

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Jan Prins, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Jan Prins bij jullie?

Ontdek hoe goed Jan Prins bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen op Basisschool Jan Prins

Ontdek hoe Basisschool Jan Prins presteert op het fundamentele niveau voor taal en rekenen. Dit essentiële niveau, gemeten in groep acht via de doorstroomtoets, geeft aan welke basisvaardigheden leerlingen aan het einde van hun basisschoolperiode beheersen. De landelijke norm, vastgesteld door de inspectie, vereist dat minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau bereikt. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een consistente standaard voor alle basisscholen in Nederland. Op onze school streven we ernaar deze standaard te overtreffen, zodat elke leerling een solide basis meekrijgt voor de toekomst.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten: Ambitie en Ontwikkeling op Basisschool Jan Prins

Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie dat zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau behalen aan het einde van groep acht. Dit niveau biedt een indicatie van de verdere ontwikkeling en het potentieel van onze leerlingen. Voor elke basisschool, inclusief Basisschool Jan Prins, wordt het specifieke streefniveau bepaald op basis van de unieke leerlingpopulatie. De inspectie stelt deze signaleringswaarde per school vast, met als doel het maximale uit elke leerling te halen. Wij zetten ons in om deze ambitieuze doelen te realiseren en de resultaten van onze leerlingen continu te verbeteren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Jan Prins?

De Overstaproute in Rotterdam Jaarlijks maken meer dan 6000 leerlingen in Rotterdam de overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Een soepele overgang naar de juiste school en het juiste niveau is hierbij cruciaal. Om dit te waarborgen, is de Overstaproute ontwikkeld. Dit is een reeks afspraken waar alle Rotterdamse basis- en middelbare scholen zich aan committeren. Basisschool Jan Prins volgt deze afspraken nauwgezet om een goede start voor elke leerling te garanderen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool Jan Prins Rotterdam

Op Basisschool Jan Prins in Rotterdam stimuleren we de sociale ontwikkeling van elk kind door hen te benaderen als uniek individu. We spelen in op hun natuurlijke nieuwsgierigheid, interesses en specifieke leerbehoeften om een optimale groei te garanderen. We hechten veel waarde aan een sterk groepsgevoel en saamhorigheid binnen onze schoolgemeenschap. Jaarlijks zetten we daarom sociaal-emotionele thema's centraal, die de basis leggen voor positieve interacties en wederzijds respect. Zelfvertrouwen en een veilige leeromgeving zijn de hoekstenen van ons onderwijs. Deze kernwaarden creëren de ideale omstandigheden voor elke leerling om zich volledig te ontplooien en hun potentieel te bereiken. Onze toegewijde leerkrachten fungeren als rolmodellen. Zij tonen dagelijks plezier in hun werk, zetten humor in en hanteren een respectvolle benadering, wat een positieve invloed heeft op de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle leerlingen.

Positieve Relaties

Competentieontwikkeling

Autonomie en Zelfstandigheid

Wat is de aanpak van Basisschool Jan Prins voor sociale ontwikkeling?

De leerkrachten van Basisschool Jan Prins in Rotterdam creëren een stimulerende en uitdagende leeromgeving die is afgestemd op de behoeften van de kinderen. Ze gaan op een positieve en betrokken manier met de leerlingen om, waarbij interactie en samenwerking centraal staan, zowel tijdens lessen als bij zelfstandig werk. Onze school werkt nauw samen met externe partners om een veilige schoolomgeving te waarborgen, ondersteund door duidelijke regels en afspraken. We monitoren de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig. Kinderen uit groep 6, 7 en 8 vullen jaarlijks de Monitor Sociale Veiligheid in. De resultaten, zowel individueel als per groep, worden grondig geanalyseerd door de leerkrachten en intern begeleiders. Indien nodig stellen we een passend plan van aanpak op en voeren dit uit. De groepsresultaten worden ook besproken in het Management Team (MT) om een schoolbreed beeld te krijgen en proactief actie te ondernemen waar nodig. Externe partners omvatten onder andere medewerkers die tijdens pauzes activiteiten organiseren en schoolmaatschappelijk werk.

Hoe registreert Basisschool Jan Prins de sociale resultaten van leerlingen?

Basisschool Jan Prins registreert de sociale opbrengsten van leerlingen met behulp van het volgsysteem 'Zien'. Dit systeem helpt ons om de ontwikkeling van elk kind nauwkeurig in kaart te brengen en waar nodig ondersteuning te bieden.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Jan Prins?

Basisschool Jan Prins hanteert diverse bewezen methoden om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te bevorderen. Deze methoden zijn zorgvuldig geselecteerd om kinderen te helpen bij hun persoonlijke groei en de ontwikkeling van sociale vaardigheden. We maken gebruik van: - Kanjertrainingen - Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) - Rots & Water - Move ahead (programma RVV)

Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit Basisschool Jan Prins

De onderwijsinspectie heeft op 21 juni 2016 een diepgaand onderzoek uitgevoerd op basisschool Jan Prins in Rotterdam. Tijdens dit onderzoek bezochten twee inspectrices diverse groepen en analyseerden zij officiële documenten. Er werden constructieve gesprekken gevoerd met het onderwijsteam, de directie, de intern begeleider en natuurlijk met de leerlingen zelf. Deze uitgebreide evaluatie resulteerde in een duidelijke conclusie over de onderwijskwaliteit. De inspectie beoordeelde de kwaliteit van het onderwijs op de Jan Prins als voldoende, met een basisarrangement. Dit betekent dat zowel de eindopbrengsten als de essentiële onderdelen van het onderwijs positief werden bevonden. De school kenmerkt zich door een prettige en levendige sfeer, met een enthousiast en veerkrachtig team. Leerlingen staan centraal en worden weer volop gezien, wat bijdroeg aan de positieve bevindingen. Van de acht onderzochte indicatoren scoorde de Jan Prins op zeven onderdelen een dikke voldoende. Een belangrijk aandachtspunt voor de toekomst is de planmatige uitvoering van de zorgstructuur. Dit resultaat is een bron van trots voor het voltallige schoolteam. Sinds 2019 monitort Stichting Boor de onderwijskwaliteit jaarlijks via gesprekken, klassenbezoeken en schoolontwikkelingsonderzoek.

Resultaten | Jan Prins in Rotterdam | [2025] Schoolregister