Jan Antonie Bijloo in Rotterdam

Het team van Jan Antonie Bijloo in Rotterdam

Current section: team
Rodaristraat 31
3066 Rotterdam

Zie hier hoe het team van Jan Antonie Bijloo is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Jan Antonie Bijloo. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Jan Antonie Bijloo bij jullie?

Ontdek hoe goed Jan Antonie Bijloo bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Jan Antonie Bijloo zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Jan Antonie Bijloo. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (18.8%)
25-35 jaar (31.3%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (6.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Jan Antonie Bijloo werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (6.7%)
Indirect ondersteunend personeel (6.7%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Jan Antonie Bijloo gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool Jan Antonie Bijloo

Op Basisschool Jan Antonie Bijloo zetten we alles op alles om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, zoals bij ziekte, streven we primair naar een interne oplossing. Dit zorgt ervoor dat uw kind zo min mogelijk hinder ondervindt van de situatie. Vanwege het landelijke lerarentekort is het vinden van externe vervangers een uitdaging. Daarom werken we met een flexibel intern rooster. Leerlingen kunnen tijdelijk worden opgevangen in andere klassen, waar zij zelfstandig aan hun schoolwerk kunnen werken. Een andere optie is dat een collega met beschikbare tijd de groep overneemt, zodat de lessen zoveel mogelijk doorgaan. In zeldzame en uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat een groep tijdelijk naar huis moet. In dergelijke situaties informeren wij u als ouder of verzorger onmiddellijk en transparant. De communicatie met ouders staat bij ons voorop, zodat u altijd op de hoogte bent van de gang van zaken.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Jan Antonie Bijloo zorgen we voor een warm schoolklimaat, dat gebaseerd is op orde, rust en regelmaat. We streven ernaar dat alle kinderen zich veilig voelen en het beste uit zichzelf kunnen halen. Hierbij stimuleren we gewenst gedrag bij alle leerlingen en zorgen we ervoor dat iedereen die bij onze school betrokken is op de hoogte is van onze kernwaarden, schoolregels en afspraken.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Ondersteunende Specialisten op Basisschool Jan Antonie Bijloo

4

Extra Ondersteuning Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze rekenspecialist is één dag per week beschikbaar om leraren te coachen en het rekenonderwijs te optimaliseren. Zij monitort de voortgang van leerlingen en stelt, indien nodig, individuele plannen van aanpak op in samenwerking met leraren, intern begeleiders, ouders en de leerling zelf. Voor taalontwikkeling hanteren we een dyslexieprotocol. Leraren herkennen dyslexiekenmerken en passen het aanbod aan. Bij onvoldoende groei volgen intensieve programma's op ondersteuningsniveau 3, uitgevoerd door leraren, remedial teachers of onderwijsassistenten. Als groei achterblijft of er zijn zorgen op meerdere gebieden, bespreekt de intern begeleider de leerling met de groepsleerkracht en eventueel externe partners zoals het PPO. Er wordt gekeken naar een passende leerlijn of extra ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband, altijd afgestemd op de onderwijsbehoefte van de leerling. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben of behoefte hebben aan andere projecten, biedt onze talentspecialist begeleiding in de Leertuin. Zij ondersteunt het talentbeleid op school en helpt leraren met kwaliteitsafspraken rondom talentontwikkeling.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welbevinden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Schoolmaatschappelijk Werker

Toelichting van de school:

Basisschool Jan Antonie Bijloo hanteert een schoolbrede aanpak om het welbevinden en de veerkracht van leerlingen te vergroten. Een pedagoog, twee dagen per week verbonden aan onze school, werkt met leerlingen aan sociaal-emotionele vaardigheden en thema's. Deze begeleiding is veelal kortdurend en vindt plaats in individuele sessies of kleine groepen, om aandacht te geven aan onderwerpen die in de klas minder aan bod komen. De pedagoog organiseert tevens ouderbijeenkomsten over relevante sociaal-emotionele thema's.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider en talentspecialist bieden ondersteuning aan leraren wanneer leerlingen extra begeleiding nodig hebben bij hun werkhouding of taakaanpak. Deze ondersteuning wordt besproken tijdens leerlingbesprekingen of op initiatief van de leerkracht. In overleg met ouders en leerkracht kan besloten worden een externe specialist in te schakelen voor bijvoorbeeld een gerichte training. Deze trainingen kunnen zowel op school als in de lokale omgeving plaatsvinden, afhankelijk van de specifieke behoeften van de leerling.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Remedial Teacher

Toelichting van de school:

De vakleerkracht gym fungeert tevens als motorische remedial teacher en biedt gespecialiseerde begeleiding aan leerlingen uit de groepen 1 tot en met 3. Na observatie door de groepsleerkracht worden leerlingen aangemeld voor deze begeleiding, die gedurende 8 tot 10 weken op school plaatsvindt. Ouders ontvangen tevens informatie en oefeningen om thuis de ontwikkeling van hun kind te stimuleren en te ondersteunen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging verwijzen wij naar gespecialiseerde externe instanties. Op school richten wij ons primair op het onderwijsleerproces en de brede ontwikkeling van onze leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal

Optimale Leerlingzorg: Ondersteuning op Maat bij Jan Antonie Bijloo

Ons Streven naar Passend Onderwijs voor Elk Kind

Bij Basisschool Jan Antonie Bijloo geloven we dat elk kind recht heeft op kwalitatief hoogstaand onderwijs, speciaal gericht op hun individuele behoeften. We zetten ons in om zoveel mogelijk kinderen een plek te bieden binnen hun vertrouwde buurtbasisschool. Dit versterkt hun kansen op maatschappelijke participatie en een succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs. Sinds 1 augustus 2014 rust de zorgplicht op alle schoolbesturen. Dit betekent dat wij voor ieder kind een passende onderwijsplek garanderen, ook wanneer er behoefte is aan extra ondersteuning. Lukt dit onverhoopt niet binnen onze schoolmuren, dan begeleiden wij u actief naar een andere geschikte onderwijsomgeving. Samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs (PPO) Rotterdam. Om onze zorgplicht te vervullen, werken alle basisscholen in Rotterdam nauw samen binnen het samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO). Door deze samenwerking kunnen we het onderwijs en de benodigde extra ondersteuning voor uw kind optimaal organiseren. Hierbij betrekken we u als ouder of verzorger nauw bij het proces. Elke Rotterdamse basisschool biedt dezelfde basisondersteuning, die uniform is voor alle scholen. Daarnaast kunnen scholen aanvullende ondersteuningsvormen aanbieden, vastgelegd in een schoolondersteuningsprofiel. Bij een structurele behoefte aan extra ondersteuning, vragen we dit aan bij het samenwerkingsverband. Er wordt dan een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld, ook als uw kind een individuele leerlijn volgt voor specifieke vakken. Het ontwikkelingsperspectief, een gezamenlijk plan. Het OPP wordt binnen zes weken na inschrijving, definitieve plaatsing of start van de extra ondersteuning opgesteld. Samen met u stellen we doelen vast en evalueren we minimaal één keer per jaar het plan middels een overeenstemmingsgericht overleg. Hierin bespreken we belemmerende en bevorderende factoren en het verwachte uitstroomniveau naar het vervolgonderwijs. Ons doel is uw kind optimaal te laten ontwikkelen, waarbij uw input als ouder cruciaal is. Het OPP wordt pas definitief na uw instemming en ondertekening van het uitvoeringsplan. Contactpersoon en Hulpbronnen. Onze toegewijde PPO-contactpersoon is Els Buijtendijk. Voor al uw vragen over passend onderwijs staat de school tot uw beschikking. Indien wij uw vraag niet volledig kunnen beantwoorden, kunt u terecht bij het Ouder- en Jeugdsteunpunt van PPO Rotterdam via https://pporotterdam.nl/ouder-jeugd-steunpunt/. Meer informatie over het samenwerkingsverband vindt u op https://www.pporotterdam.nl/. Schoolondersteuningsprofiel: Ons Aanbod en Kaders. Bij inschrijving op Basisschool Jan Antonie Bijloo verzekeren we u van een passende onderwijsplek. Ons schoolondersteuningsprofiel beschrijft ons volledige ondersteuningsaanbod en de bijbehorende kaders. Dit profiel is te vinden op onze website onder het kopje ‘documenten’ en op www.scholenopdekaart.nl. Ontwikkelingsperspectief (OPP) en Ouderbetrokkenheid. Zoals eerder genoemd, stellen we een OPP op wanneer extra ondersteuning via het samenwerkingsverband nodig is, of bij een individuele leerlijn. Dit plan bevat gezamenlijk bepaalde doelen en wordt jaarlijks geëvalueerd. Belemmerende en bevorderende factoren, evenals het verwachte uitstroomniveau, worden hierin opgenomen. Wij streven naar optimale ontwikkeling van uw kind, wat enkel slaagt met actieve ouderbetrokkenheid en instemming. Zowel het initiële OPP als de jaarlijkse bijstellingen worden door ouders ondertekend. Partners in Zorg: Samenwerking voor Optimale Ontwikkeling. Soms is gespecialiseerde zorg of externe expertise nodig. In dergelijke gevallen werken wij samen met diverse instanties, altijd in overleg en met toestemming van u als ouder. Deze samenwerking garandeert het best passende onderwijsaanbod. Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). De jeugdverpleegkundige van het CJG is betrokken bij de ontwikkeling van alle kinderen, onder andere tijdens preventieve gesprekken en vaccinaties. Zij is uw eerste aanspreekpunt voor vragen en ondersteuning. Schoolmaatschappelijk Werk (SMW). Een schoolmaatschappelijk werker is wekelijks aanwezig om kinderen, ouders en leerkrachten te ondersteunen bij diverse problematieken. Deze laagdrempelige hulp is gratis en vereist geen verwijzing. Het doel is een prettige schoolervaring en optimale ontwikkeling voor elk kind. Multi Disciplinair Overleg (MDO). Bij meervoudige hulpvragen, zowel op school als thuis, organiseren we een MDO. Ouders geven hiervoor toestemming. In dit overleg, dat minimaal zes keer per jaar plaatsvindt, werken schoolmaatschappelijk werk, de jeugdverpleegkundige, de orthopedagoog, PPO-contactpersonen en eventuele externe hulpverleners samen. De uitkomsten van het MDO worden met u besproken, waarna de school samen met u de adviezen implementeert. SISA: Signalering en Samenwerking. SISA (Signalerings Instrument Sluitende Aanpak) is een registratiesysteem voor onderwijsprofessionals om zorgen rondom de ontwikkeling van een leerling te documenteren. Dit systeem bevordert de samenwerking tussen betrokken instanties, vooral wanneer de ontwikkeling van een kind bedreigd wordt door factoren in de sociale omgeving of gezinssituatie. Toekomstvisie: Continue Kwaliteitsverbetering. Bij Basisschool Jan Antonie Bijloo evalueren we ons onderwijs continu om aan te sluiten bij de veranderende onderwijsbehoeften van onze leerlingen. In samenwerking met PPO Rotterdam borgen we de kwaliteit van onze zorg- en ondersteuningssystemen. We blijven, samen met het wijknetwerk en PPO, zoeken naar de meest passende onderwijslocaties voor elk kind in onze wijk.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan Jan Antonie Bijloo

Welke Educatieve Ambitities Bevat Ons Schoolplan?

Bij Basisschool Jan Antonie Bijloo hanteren we structurele kwaliteitsprocessen die essentieel zijn voor ons onderwijs. Jaarlijks meten we de tevredenheid van onze leerlingen en om de twee jaar evalueren we de tevredenheid van leerlingen, ouders en medewerkers. De inzichten uit deze metingen worden zorgvuldig geanalyseerd op zowel school- als bestuursniveau. Als onderdeel van BOOR (Beter Openbaar Rotterdam) streven we naar uitmuntend onderwijs. Het bestuur monitort actief de schoolplannen en de uitgevoerde interventies. Om de onderwijskwaliteit continu te verbeteren, maken we gebruik van een uitgebreid handboek onderwijskwaliteit. Ons vierjarige schoolplan schetst de visie en ontwikkelingsrichting van onze school voor de komende jaren. Dit plan biedt inzicht in onze onderwijsaanpak en de specifieke doelen die we nastreven. Jaarlijks stellen we een gedetailleerd jaarplan op, waarin we de resultaten van het voorgaande jaar analyseren en nieuwe doelen en activiteiten formuleren. Deze jaarlijkse doelen zijn SMART geformuleerd en ondersteunen de ambities uit het schoolplan. U kunt zowel het schoolplan als het jaarplan opvragen bij de directie van de school. Onze schoolambities zijn gericht op het behalen en borgen van bovengemiddelde resultaten op het gebied van taal en rekenen. Dit combineren we met een hoge mate van waardering voor de veiligheid en het welzijn van onze leerlingen, inclusief hun ontwikkeling als burger.

Hoe Realiseert Onze School Haar Educatieve Doelstellingen?

Ons onderwijs en onze werkwijze zijn volledig afgestemd op het welbevinden, de voortgang en de optimale ontwikkeling van elke leerling. We dagen iedere leerling uit om de best mogelijke resultaten te behalen, waarbij we hoge verwachtingen koesteren! Het einddoel is een leerling die beschikt over een schat aan kennis en vaardigheden, zelfvertrouwen heeft en de wereld om zich heen begrijpt. Dit stelt hen in staat om als volwassenen een zelfstandig, onafhankelijk en gelukkig leven te leiden en weloverwogen keuzes te maken. Op onze basisschool leggen we daarom de nadruk op uitmuntend onderwijs in de kernvaardigheden zoals lezen, taal, rekenen en sociale vaardigheden. Tegelijkertijd besteden we ook veel aandacht aan de algehele persoonlijke ontwikkeling van elk kind. We stellen ambitieuze doelen op verschillende niveaus binnen onze organisatie. Door middel van deze processen sturen we op meetbare resultaten. Dit gebeurt op bestuursniveau, schoolniveau, groepsniveau en individueel leerlingniveau. Binnen deze lagen werken we volgens een cyclisch model, met als overkoepelend doel het leveren van het allerbeste onderwijs voor onze leerlingen. Onze aanpak is gebaseerd op het 4D-model: Data, Duiden, Doelen en Doen.

Downloaden

Ontdek ons Aanbod voor Jonge Kinderen: Een Vliegende Start

Toelichting van de school

Bij Basisschool Jan Antonie Bijloo geloven we in een naadloze overgang van voorschoolse educatie naar het basisonderwijs. In samenwerking met Gro-up bieden wij een verrijkend programma voor jonge kinderen, waarbij de voorschoolse educatie en onze kleutergroepen perfect op elkaar aansluiten. Dit zorgt voor een solide basis en een ononderbroken leerlijn, geoptimaliseerd voor de ontwikkeling van elk kind. We hechten waarde aan een soepele overgang van de peuterspeelzaal naar groep 1. Middels het Rotterdams Overdrachtsdocument en gegevens uit het observatiesysteem, met uw toestemming, verkrijgen we een gedetailleerd beeld van uw kind. Deze zorgvuldige overdracht faciliteert een makkelijke start in groep 1, doordat we al bekend zijn met de individuele behoeften van uw kind. Dit helpt hen te wennen aan de nieuwe omgeving. Indien er ontwikkelingsachterstanden of zorgen zijn, bespreken we dit in ons zorgoverleg na uw toestemming. Zo kunnen we tijdig de juiste ondersteuning aanvragen en organiseren. Onze groepen 1 en 2 werken met een heterogene leeftijdsopbouw, wat betekent dat kinderen van verschillende leeftijden samen leren. Deze interactie bevordert het leren van en met elkaar. Hierdoor hebben leerkrachten meer tijd en ruimte om individuele aandacht te geven aan kleine groepjes, afgestemd op hun specifieke leerbehoeften. Het onderwijs is gericht op spelend en ontdekkend leren, vormgegeven vanuit de methode Kleuterplein. Elk schooljaar werken we met diverse thema's die de kinderen op een uitdagende en leerrijke manier voorbereiden op groep 3. We focussen op taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. In groep 1 ligt de nadruk op wennen, zelfstandigheid en spelend leren. Groep 2 legt de basis voor lezen, schrijven en rekenen, met een focus op voorbereidende vaardigheden.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Jan Antonie Bijloo extra programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Jan Antonie Bijloo biedt gespecialiseerde programma's ter ondersteuning van de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).

Ja, Basisschool Jan Antonie Bijloo biedt gespecialiseerde programma's ter ondersteuning van de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).

Kinderopvang Rotterdam
Peuteropvang en VVE Rotterdam

Met welke partners werkt de school samen voor het jonge kind programma?

De school werkt nauw samen met Gro-up, een vooraanstaande organisatie voor kinderopvang en peuteropvang, om een doorlopende leerlijn te garanderen.

De school werkt nauw samen met Gro-up, een vooraanstaande organisatie voor kinderopvang en peuteropvang, om een doorlopende leerlijn te garanderen.