Jacob Maris in Rotterdam

Het team van Jacob Maris in Rotterdam

Current section: team
Jacob Marisplein 9
3055 Rotterdam

Zie hier hoe het team van Jacob Maris is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Jacob Maris. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Jacob Maris bij jullie?

Ontdek hoe goed Jacob Maris bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Jacob Maris zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 93.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (93.3%)
Man (6.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Jacob Maris. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (26.7%)
55-65 jaar (26.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Jacob Maris werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Indirect ondersteunend personeel (6.7%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Jacob Maris gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Franse taal
Handvaardigheid
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Vervanging van Leerkrachten: Continuïteit in Educatie

Op basisschool Jacob Maris zorgen we voor een naadloze voortzetting van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. We zetten flexibel in op interne oplossingen om uw kind de best mogelijke educatie te blijven bieden. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van stabiliteit in de klas. Daarom maken we gebruik van de expertise van onze eigen leerkrachten. Parttime werkende collega's krijgen de mogelijkheid om hun uren uit te breiden, waardoor we de continuïteit kunnen garanderen. Bij kortdurend verlof van een leerkracht, zijn er diverse efficiënte oplossingen mogelijk. Collega's kunnen flexibel wisselen van lesdagen om de continuïteit te waarborgen. Daarnaast zetten we gespecialiseerd onderwijsondersteunend personeel in om de lessen op een hoog niveau te houden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Heterogene groepen

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Specialisten voor Extra Ondersteuning op Basisschool Jacob Maris

5

Taal en Rekenen: Verbeter uw Kind zijn Cijfermatige en Taalvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Jacob Maris
Gespecialiseerde Rekencoach
Ervaren Remedial Teacher
Taalexperts voor Basisschoolleerlingen
Motoriek Oefentherapeut (wekelijks)

Toelichting van de school:

Op Basisschool Jacob Maris in Rotterdam bieden wij een breed scala aan specialisten om uw kind optimaal te ondersteunen. Onze intern begeleider fungeert tevens als onze toegewijde taal- en rekenspecialist, klaar om leerlingen te helpen excelleren. De komst van onze remedial teacher sinds het schooljaar 2019-2020 is cruciaal voor het aanpakken van eventuele leerachterstanden, mede door de impact van recente gebeurtenissen. Deze specialist werkt intensief met kleine groepen aan spelling, lezen en rekenen, en biedt de noodzakelijke extra begeleiding die verder gaat dan de reguliere klassikale ondersteuning.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn van uw Kind Centraal

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider School
Professioneel Schoolmaatschappelijk Werk (SMW)

Toelichting van de school:

Heeft u als ouder of verzorger zorgen over de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind? Bespreek dit dan altijd eerst met de leerkracht en onze intern begeleider. Indien er behoefte is aan verdere professionele hulp, schakelen wij met genoegen ons schoolmaatschappelijk werk (SMW) in. Onze SMW-professional gaat vervolgens in een persoonlijk gesprek met zowel het kind als de ouder(s)/verzorger(s) om de situatie te analyseren en passende ondersteuning te bieden.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Montessori Visie in de Praktijk

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Toegewijde Leerkrachten Jacob Maris

Toelichting van de school:

De Jacob Maris school hanteert de principes van Maria Montessori, met een sterke focus op de ontwikkeling van gedrag, een positieve werkhouding en een effectieve taakaanpak. Wij geloven in het stimuleren van intrinsieke motivatie bij leerlingen. Door leerlingen eigenaar te maken van hun eigen leerproces, bevorderen we zelfstandigheid en een proactieve houding, essentieel voor hun algehele ontwikkeling.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve en Gezonde Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Motorisch Remedial Teacher (MRT)
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Voor de motorische ontwikkeling van uw kind staat een gespecialiseerde motorisch remedial teacher (MRT) op vrijdagen voor u klaar op Basisschool Jacob Maris. Daarnaast ontvangen alle leerlingen vanaf groep 3 op maandag en vrijdag gespecialiseerde lessen van onze vakleerkracht lichamelijke ontwikkeling, wat bijdraagt aan een actieve en gezonde levensstijl.

2

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Zorg

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde Leerkrachten
Onderwijsassistenten en Klassenassistenten

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. Vrijwel al ons personeel op Basisschool Jacob Maris is in het bezit van een geldig BHV-certificaat (Bedrijfshulpverlening). Dit garandeert dat onze medewerkers adequaat zijn voorbereid op diverse situaties en de nodige zorg kunnen verlenen indien dit vereist is.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Individuele Ondersteuning voor Elk Kind op Jacob Maris

Ons Kindgericht Onderwijsbeleid Uitgelegd

Op basisschool Jacob Maris geloven we dat elk kind uniek is en recht heeft op uitstekend onderwijs, zelfs als er extra ondersteuning nodig is. We streven ernaar dat zoveel mogelijk kinderen naar een vertrouwde basisschool in hun eigen buurt kunnen gaan. Dit bevordert hun kansen op succesvolle participatie in de maatschappij en een goede doorstroom naar het vervolgonderwijs. Sinds 1 augustus 2014 dragen alle schoolbesturen de zorgplicht voor passend onderwijs. Dit betekent dat wij voor ieder kind, ongeacht de onderwijsbehoefte, een passende plek garanderen. Mocht onze school niet de ideale omgeving zijn, dan helpen wij u actief bij het vinden van een alternatieve passende onderwijsplek. Samenwerking binnen Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO) Om onze zorgplicht te vervullen, werken de basisscholen in Rotterdam nauw samen binnen het samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO). Via PPO bundelen scholen hun krachten om het onderwijs en de benodigde extra ondersteuning voor uw kind optimaal te organiseren. Hierbij is nauwe betrokkenheid van ouders essentieel. Aanmelden, Informatieplicht en Zorgplicht U kunt uw kind aanmelden vanaf 3-jarige leeftijd, uiterlijk 10 weken voordat het vierde levensjaar aanbreekt. Bij aanmelding, vooral als uw kind extra ondersteuning nodig heeft, is het cruciaal dat u dit meldt bij de directie. Dit noemen we de informatieplicht. Als u uw kind bij meerdere scholen aanmeldt, vragen wij u aan te geven wat uw eerste schoolkeuze is. De aanmelding wordt pas definitief in behandeling genomen als wij uw voorkeurschool zijn. Zodra u uw kind schriftelijk heeft aangemeld, treedt onze zorgplicht in werking. Dit houdt in dat wij verantwoordelijk zijn voor het vinden van een passende onderwijsplek. Meestal zal dit onze eigen school zijn, maar indien nodig, begeleiden wij u naar een andere geschikte school. Onderzoek naar Onderwijsbehoeften en Besluitvorming Na aanmelding onderzoeken we zorgvuldig of onze school kan voldoen aan de specifieke onderwijsbehoeften van uw kind. We nemen binnen zes weken een besluit over de aanmelding, met een mogelijke verlenging van vier weken waarover u schriftelijk wordt geïnformeerd. Als wij concluderen dat we geen passend onderwijs kunnen bieden, gaan we samen met u, de schoolcontactpersoon of de ouderfunctionaris van PPO op zoek naar een passende plek elders. Een informatiefilmpje over dit proces is beschikbaar via: https://www.pporotterdam.nl/voor-ouders/werkwijze/zorgplicht/ Beperking Aanmeldingscapaciteit Om de kwaliteit van begeleiding te waarborgen, hanteren we vanaf leerjaar 3 een maximale groepsgrootte van 28 leerlingen per klas. Schoolondersteuningsprofiel (SOP) en Basisondersteuning Bij inschrijving bieden we uw kind een passende onderwijsplek. Alle Rotterdamse basisscholen bieden dezelfde basisondersteuning, zoals beschreven via: https://www.pporotterdam.nl/wp-content/uploads/2020/10/uitwerking-basisondersteuning-april-2016-update-maart-2020.pdf. Scholen kunnen hier aanvullende ondersteuningsvormen aanbieden die worden vastgelegd in een schoolondersteuningsprofiel. Ontwikkelingsperspectief (OPP) voor Maatwerk Wanneer we voor uw kind extra ondersteuning aanvragen bij het samenwerkingsverband, of als uw kind een individuele leerlijn volgt, stellen we een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit plan wordt opgesteld binnen zes weken na inschrijving of definitieve plaatsing, of vanaf de start van de extra ondersteuning. Het OPP omvat gezamenlijk vastgestelde doelen en wordt minimaal jaarlijks geëvalueerd en bijgesteld tijdens een overeenstemmingsgericht overleg. Het document bevat belemmerende en bevorderende factoren en het verwachte uitstroomniveau naar het vervolgonderwijs. Het doel is de ontwikkeling van uw kind optimaal te stimuleren. Uw instemming en ondertekening zijn vereist voor het vaststellen en bijstellen van het OPP. Contactpersonen voor Passend Onderwijs: Schoolcontactpersoon PPO: Glenda van Deutekom Ouderfunctionaris PPO: Selma Bektas Voor vragen over passend onderwijs kunt u altijd terecht bij de school. Indien uw vraag niet volledig beantwoord kan worden, biedt het Ouder- en Jeugdsteunpunt van PPO Rotterdam uitkomst: https://pporotterdam.nl/ouder-jeugd-steunpunt/. Meer informatie over het samenwerkingsverband vindt u op: https://www.pporotterdam.nl/ Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning In het schooljaar 2024-2025 volgt een van onze leerkrachten de gespecialiseerde opleiding tot Specialist Jonge Kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan: Continu Verbeteren bij Jacob Maris

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan voor een bloeiende leeromgeving?

Bij Basisschool Jacob Maris streven we naar excellentie. We waarborgen een solide burgerschapsvisie met duidelijke doelen, een geïntegreerd lesprogramma en actieve voortgangsmonitoring. Daarnaast zetten we ons in voor effectieve ondersteuning van leerlingen met specifieke gedragsbehoeften, zodat iedereen zich optimaal kan ontwikkelen. Ons schoolplein is ontworpen om onze schoolvisie te weerspiegelen en een inspirerende buitenruimte te bieden. We zijn trots op onze academische prestaties; de resultaten voor taal en rekenen overtreffen de gemiddelden binnen onze schoolwegingscategorie. Bovendien functioneren we als een lerende organisatie, gedreven door een sterke kwaliteitscultuur en gefocust op professionele leergemeenschappen.

Hoe realiseren we onze schoolambities en doelen?

De realisatie van onze schoolambities wordt gestuurd door jaarlijkse plannen, waarbij toegewijde werkgroepen zich ontfermen over specifieke doelen. Deze werkgroepen presenteren tweemaal per jaar een evaluatie aan de directie, bestaande uit een tussentijdse en een eindevaluatie. Binnen onze professionele leergemeenschappen (PLG's) delen teamleden actief kennis en ervaringen. Indien nodig wordt aanvullende scholing aangeboden om de expertise te vergroten en onze onderwijskwaliteit continu te waarborgen.

Ontwikkeling van Jonge Kinderen: Visie en Aanpak op Jacob Maris

Toelichting van de school

Basisschool Jacob Maris richt zich op het stimuleren van elk uniek talent bij jonge kinderen. Onze professionals creëren een uitdagende leeromgeving met een doordacht spel- en activiteitenprogramma, gebaseerd op de principes van de Montessori-onderwijsmethode. We sluiten aan bij de zone van naaste ontwikkeling en streven naar hoge educatieve kwaliteit. Wij geloven in het belang van vrije werkkeuze, waarbij kinderen zelfstandig een plek kiezen om te werken. Observaties van onze leerkrachten vormen de basis voor het verdere aanbod, met een focus op de gevoelige periodes in de ontwikkeling van het jonge kind. Onze hoge verwachtingen van kinderen gaan hand in hand met begrip en respect. We bieden duidelijke ondersteuning, dagen kinderen uit en geven veel positieve feedback. Dit draagt bij aan een sterk zelfvertrouwen en verhoogde motivatie, waardoor kinderen presteren naar hun potentieel. Ouders zijn onmisbare partners in de ontwikkeling van hun kind. We waarderen hun inzichten en voeren jaarlijks ouder-kindgesprekken om samen doelen te stellen en te reflecteren op de voortgang. We erkennen dat het handelen van het leerkrachtenteam een grote invloed heeft op leerprestaties. Daarom reflecteren we continu op ons eigen handelen door data te analyseren en onderzoek te doen naar de vorderingen van individuele leerlingen en de groep. Actuele kennis over kinderontwikkeling en systematische observatiegegevens, ondersteund door het leerlingvolgsysteem IEP, stellen ons in staat om het verschil te maken voor elk kind. In de kleutergroepen hanteren we een ontwikkelingsgerichte aanpak. Professionals stemmen het aanbod af op de unieke behoeften en ervaringen van de kinderen, en stimuleren interactie en ontdekking in een rijke, voorbereide omgeving. De Montessori-visie benadrukt vrije keuze binnen een gestructureerd kader, waardoor kinderen uitdagende leer- en ontwikkelingsmogelijkheden krijgen. We bieden een brede basis door middel van rijke thema's die de belevingswereld van kinderen vergroten. Leerinhouden worden samenhangend en binnen de zone van naaste ontwikkeling aangeboden, wat leidt tot dieper leren. Zowel leerkrachten als kinderen dragen bij aan de verrijking van thema's. Naast kernvakken en motorische, sociaal-emotionele en creatieve ontwikkeling, besteden we aandacht aan executieve functies en zintuiglijke ontwikkeling, volgens de montessorilijn.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Jacob Maris specifieke programma's voor de allerkleinsten?

Op dit moment heeft Basisschool Jacob Maris geen gespecialiseerd aanbod voor kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar.

Met welke organisaties werkt Jacob Maris samen voor het jonge kind?

De school werkt samen met Partou om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken.

De school werkt samen met Partou om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken.

Partou
Team | Jacob Maris in Rotterdam | [2025] Schoolregister